Ik wil een ringleidingontvanger zelf gaan bouwen. Voordat ik het wiel helemaal zelf ga uitvinden heb ik op internet gezocht naar zelfbouwschema's, maar niet gevonden. Ik vind ze wel kant en klaar, maar dan tegen prijzen van 100+ euro's. Het lijkt me dat zelfbouw voor een fractie van dat bedrag moet kunnen.

Iemand een idee waar te beginnen? Waar ik het eerst benieuwd naar ben is hoe de pickup spoel eruit moet gaan zien. Welke afmetingen en welk aantal windingen? Luchtspoel of juist met een ferrietkern?
En wat is dan de signaalsterkte die er uit komt?

Google maar eens op "Induction Loop receiver (schematic)"

Bijvoorbeeld hier: https://www.jameco.com/Jameco/workshop/diy/magnetic.html

Of hier: https://goughlui.com/2014/10/04/project-audio-induction-loop-receiver-…

Of ook hier: https://www.codrey.com/electronic-circuits/audio-induction-loop-receiv…

Groet,

fripster

[Bericht gewijzigd door fripster op (44%)]

Waarvoor wil je ringleiding ontvanger voor gebruiken.
Als je een oude gehoortoestel kunt bemachtigen heb je er een.
een andere mogelijkheid is een spoel met ferritkern en daar achter een versterker

Probeer bij iemand een oud gehoorapparaat met ringleiding mogelijkheid te bemachtigen. De uitgang daarvan kun je verder gebruiken. Heb ik ook ooit gedaan.
ehl is mij voor.

Op 27 maart 2023 21:16:15 schreef ehl:
Waarvoor wil je ringleiding ontvanger voor gebruiken.
Als je een oude gehoortoestel kunt bemachtigen heb je er een.
een andere mogelijkheid is een spoel met ferritkern en daar achter een versterker

Ik wil hem gebruiken om te luisteren naar een ringleiding. :)
Een oud hoortoestel met optie voor een ringleiding moet je maar net kunnen vinden. Dat wil ik ook niet, ik wil zelf iets bouwen.

Een spoel met ferrietkern, daar had ik aan gedacht. Maar daar zijn veel variaties in mogelijk, zoals b.v. het aantal windingen.

De links van fripster geven wel ideeën, maar ook daar blijven ze vaag over de eigenschappen van de spoel.
Wat de schakelingen betreft, die lijken op wat ik in gedachten had, met een enkele opamp moet je een heel eind komen, zeker als de output een oortelefoon is.

Elex heeft er een ontwerpje voor gepubliceerd, voor het jaar zou ik moeten zoeken.

Ze maken daar gebruik van een zg telefoon pickup spoel.
Die kon je vroeger op een (ouderwetse) telefoon , bv de T65, vastzetten met een zuignapje.
Dan ging daar een versterkertje achter om me ete luisteren , of een casetterecorder om gesprekken op te nemen.
Zo'n geval zal geen hele hoge weerstand hebben en ze zijn nog te koop.
Ik verwacht dat een spoeltje wat je zelf maakt, of misschien ook wel een klein trafotje, op een versterker al prima werkt.
Ik heb wel eens wat met ringleiding gedaan en om te testen is mijn kabelzoeker in de ruimte aanzetten al genoeg om te horen of het werkt.

Op 27 maart 2023 21:37:35 schreef KlaasZ:
[...]Een spoel met ferrietkern, daar had ik aan gedacht. Maar daar zijn veel variaties in mogelijk, zoals b.v. het aantal windingen.

Het is allemaal LF, dus dat is weinig spannend, een 10mH spoeltje zoals in die artikels moet prima werken.

Op 27 maart 2023 21:43:51 schreef Aart:
Elex heeft er een ontwerpje voor gepubliceerd, voor het jaar zou ik moeten zoeken.

Dat ontwerp kan ik me nog herinneren.
Ergens eind jaren tachtig denk ik.

Hi KlaasZ, :-)

Denk aan een LM386 die je zo programmeert met hoge versterking.
Je kan ook de standaard versteking proberen en een extra opamp er voor.
Denk aan een bandbreedte -3dB 200hz - 10KHz voor je versterkertje.
Afhankelijk van je meetomgeving kan je ook een goed 50HZ notch filter inbouwen, sommige locaties is het bromveld heel sterk!
De meeste hoortoestellen hebben ook een "brom" filter.

Oppik spoeltje?
Mij Vader gebruikte daar een dikke 50 jaar geleden een klein E-I uitgang trafo’tje voor, waar de I van verwijderd werd en de "anode" winding aan de ingang van een versterkertje geknoopt.
Als kleine jongen zat ik daar natuurlijk met mijn neus bovenop, magisch!

Wat betreft het signaal niveau moet je denken aan een iets hoger niveau dan dat uit een Dynamische laag Ohmige microfoon komt.
De gevoeligheid hangt ook af van de veldsterkte die de ringleiding die je wil gaan beluisteren, daar zijn trouwens normen voor, even uit mijn hoofd 100mA/Meter dat het "0" dB niveau.
Maar ook de oppikspoel bepaalt hoeveel versterking je uiteindelijk nodig hebt.
Misschien heb je nog een telefoon oppikspoeltje liggen, klein trafo’tje uit ene oude transistor radio, enz, enz, lekker experimenteren.

Oppikspoeltjes met een te hoge inductie gaat wel je bandbreedte in de hoge tonen beïnvloeden, denk daar wel aan.
Als het voor slechthorende mensen bedoeld is, dan heb je in principe geen grote bandbreedte nodig, denk dan aan 5KHZ bij -3dB van je versterker samen met je ringleiding.

Wat praktijk ervaring
Vele ringleidingen heb ik getest toen ik nog voor een bedrijf werkte en ik doe het nog wel een paar keer per jaar.
De ringleiding is trouwens als hij wat groter is, inductief van karakter waardoor je met de toonregeling een beetje zal moeten spelen, daar het anders een beetje "dof" wordt.

De aanpassingen van de ringleiding aan de versterker ging vroeger met transformatoren, vele malen heb ik de aftakkingen van de Philips transformatoren aangepast.
Kleine ringleidingen kan je "aanpassen" door een serie weerstand op te nemen, maar dat kost je wel vermogen.

Moderne manieren
De versterkers zijn moduleerbare stroombronnen, die het hoog afval en zelfs middenfrequentie afval voor zijn rekekening neemd, vaak ook nog met een DSP ingebouwd die limiting en dynamiek compressie toepast.
Dit dan samen met wat toon regeling.

Ringleiding dekking
Bij een zeg 4 bij 6 Meter huiskamer is het allemaal wel te overzien, grotere lussen worden snel inductief krijgen last van hoog midden afval, soms heel sterk.
Dit ook afhankelijk van het ijzer dat zich in de buurt van de ringleiding bevind.
Door de magnetische materialen in de buurt van de ringleiding kan je hele rare effecten krijgen, zoals fase draaingen, frequentie gebeid dat wordt aangetast op een bepaald punt in het veld.
Ook wel een enkele keer een ringleiding onder een stoel gelegt, die is dan meestal simpel op een versterker of apparaat die de gebruiker graag aan heeft staan, aan te sluiten.

Nog een moderne manier die ik tegenwoordig nog wel eens tegen komt.
Het kastje waar je een audio signaal dan instuurd (de zender), daar hoort dan één of meerdere ontvangers bij, hij zend uit op de band voor draadloze microfoons asl ik het goed onthouden heb.
OK, die kleine ontvanger hang je met een lusje om je nek, dat lusje om je nek is dan de ringleiding, werk geweldig!

Groet,
Bram

Veldsterkte is inderdaad 100 mA/m langdurig (bijv. 1 minuut spraak) gemiddelde; 400 mA/m piek.
Het is belangrijk dat de installatie daar goed aan voldoet. Maar ik begrijp dat dát je probleem niet is; je wilt juist luisteren.

Op deze site worden wat getallen genoemd en de manier waarop hij eraan komt (scroll verder voor de ontvanger):
https://www.nutsvolts.com/magazine/article/build-an-audio-loop-system

Wat ik dan weer niet snap is waarom zijn 'zender' gelijkstroom bij het audio optelt - da's helemaal niet nodig. Maar alweer, da's niet jouw probleem. :)

Op 27 maart 2023 23:42:11 schreef Frederick E. Terman:

Wat ik dan weer niet snap is waarom zijn 'zender' gelijkstroom bij het audio optelt - da's helemaal niet nodig. Maar alweer, da's niet jouw probleem. :)

Hij zal wel stroomsturing door de spoel willen hebben voor een rechte frequentiekarakteristiek en dat is het gemakkelijkst door de spoel via de collector van de eindtransistoren aan te sturen. De gelijkstroom krijg je er dan gratis erbij.
Er zijn vast andere oplossingen mogelijk, bijvoorbeeld een AB-versterker bouwen en als terugkoppelsignaal de stroom door de spoel ipv de spanning over de spoel te nemen.
Er zijn wel meer puntjes ter verbetering te vinden in zijn twee schema's.

Op 27 maart 2023 22:13:40 schreef Arco:
Elektuur had er ook een:

[bijlage]

Daar wordt aan de zenderkant een 24kHz-signaal FM-gemoduleerd en de ontvanger is een FM-ontvanger afgestemd op 24kHz.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (14%)]

Inderdaad, dat lijkt me vooral om de uitgangstorren in regeling te houden zonder dat er een push-pull ontwerp van gemaakt hoeft te worden.

Op 27 maart 2023 23:42:11 schreef Frederick E. Terman:
Maar ik begrijp dat dát je probleem niet is; je wilt juist luisteren.

Precies, ik ga uit van een bestaande ringleidinginstallatie, het gaat me nu puur om de ontvanger.

Na alle hier gegeven input denk ik maar gewoon wat te gaan experimenteren.
Uit de link die je geeft begrijp ik dat de pickupspoel veel windingen moet/mag hebben. Er wordt daar een getal van rond de 2000 genoemd. Eens zien of ik nog iets bruikbaars heb liggen. Het versterkertje is geen probleem, ik heb voldoende ervaring met opamps.

Waar ik wel benieuwd naar ben: hoe doen ze dat in hoorapparaten met een ringleidingoptie? Daar krijg je nooit zo'n grote spoel in gepropt. Iemand wel eens zo'n ding opengepeuterd?

Daarin zit vaak een hallsensor, als ik het goed begrijp. Daaruit komt evengoed ook niet veel; boven de 1 mV is al veel.

Ik vind ze wel kant en klaar, maar dan tegen prijzen van 100+ euro's. Het lijkt me dat zelfbouw voor een fractie van dat bedrag moet kunnen.

Het zal niet zomaar voor de lol zo duur zijn. Waarschijnlijk krijg je dan een ergonomisch knap ontworpen en goed werkend product met garantie . Dat moet je voor een fractie van dat bedrag zelf nog maar eens voor elkaar zien te krijgen.

Ik weet van een collega die zich bezig hield met dergelijke systemen in kerken enzo dat de techniek op zich niet heel spannend was. Het tegengaan van storing, rondzingen e.d. was vaak wel een groot probleem. Helemaal de opkomst van de vele nieuwe draadloze technologieën was toen +/- 20 jaar terug een groot probleem.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (29%)]

Op 28 maart 2023 10:38:58 schreef KlaasZ:
..
Waar ik wel benieuwd naar ben: hoe doen ze dat in hoorapparaten met een ringleidingoptie? Daar krijg je nooit zo'n grote spoel in gepropt. Iemand wel eens zo'n ding opengepeuterd?

Ze noemen dat een T-coil
Verleden week nog bezig geweest voor een tante van mijn vrouw en de nieuwe hoorapparaten hebben nu ook Bluetooth maar dat liep volledig mis, de connectie was er maar de klank was niet wat het moest zijn.
Het was een proefexemplaar voor een maand maar we hadden geen app om de toon te regelen.
De zender werd aan de TV gekoppeld via audio of Toslink en gevoed door een USB aansluiting.

Hi,

KlaasZ ga gewoon experimenteren met een spoeltje, ja het kan met een Halsensor, maar hou rekening met een lage output en het ruis niveau.

Zelf wat wikkelen op wat weekijzer en Apenhaar kan natuurlijk ook. (zoals aangegeven de T-Coil)
Een redelijk hoge inductie spoeltje gebruikt voor voedingen kan je ook proberen, dan moet je wel het halter type hebben en niet een gesloten versie.
Je wilt juist dat hij magnetische energie oppikt!

Wil je regelmatig testen doen van ringleiding systemen, dan moet ik je toch adviseren een goede ringleiding tester aan te schaffen.
Dit omdat je dan ook een beetje zekerheid hebt over de signaal sterkte en de kwaliteit van de audio.

Groet,
Bram

Op 28 maart 2023 12:53:50 schreef MGP:
[...]
Ze noemen dat een T-coil

Dus toch een spoeltje. Heel klein, maar zo te zien wel met heel veel windingen.

Op 27 maart 2023 21:43:51 schreef Aart:

Aprilnummer van 1991, vanaf bladzijde 16.
Ik heb hem digitaal, dus roep maar als je die wilt ontvangen.

Ook even opgezocht. Het is wel een aardige schakeling, met een AVR. Die zou in zo een toepassing wel eens goed van pas kunnen komen.

Je kan de ringleiding ook zelf maken door een draad langs de muren en het plafond te laten lopen als windingen. Dat is aan de zenderkant.

Hoe je een ringleiding moet maken weet ik wel. Het gaat hier om een bestaande ringleiding, dus daar zit de vraag niet.

Inmiddels heb ik van Rob het elex nummer gekregen en ook vluchtig het betreffende artikel gelezen. Het belangrijkste is dat er concrete aanwijzingen in staan over de oppik spoel. De zelfinductie schijnt belangrijk te zijn, die moet minstens een paar honderd mH zijn. In dat ontwerp hebben ze de spoel met ijzerkern uit een Siemens miniatuurrelais gebruikt. Ik heb hier enkele tientallen kamrelais liggen, daar ga ik er maar eens een van slopen.
De versterker met AVR laat ik even voor wat het is. Ik ga eerst eenvoudig met een opamp beginnen, om te zien of ik er überhaupt geluid uit krijg. Geavanceerder maken kan altijd nog.