oh, dan kan ik al mijn schakelingen gaan veranderen, alle trafo`s zitten vast gesoldeert:)

Op 27 november 2004 10:47:53 schreef Ives:
Volgens de veiligheidsvoorschriften mag je niet solderen aan de 230V, en zal je dus met een kroonsteentje de 230 V kabel moeten verbinden met de trafo.

Naar mijn weten (in België toch) mag je wel 230V solderen op een print maar MOET de 230V toevoerkabel via een printkroonsteentje aangesloten worden (met minimum afstand tussen fasen van 6mm, dus vb. 10mm kroonsteentje).

CD :)

Hi
Op het schema staat een printkroonsteen met een steek van 7.5 mm... Maar gaan de tin baantjes niet opwarmen en smelten als er 220V (met bijgevolg ook een serieuze stroom) door loopt?

MvG
Jan

Elektuur heeft daar zelf ook wel het een en ander over gemeld. :)

Eh... Waarom zou er bij 230V een serieuze stroom lopen? Dat doe (en bepaal) je toch zelf??

Tot een paar A gaat dat prima, mits je je netjeshoudt aan de voorschriften mbt. afstand tussen aansluitingen, kroonsteen ed. Als je je printbanen niet vertrouwt voor de stroom, kun je er een stukje koper uit installatiedraad overheen solderen.

Hi

Op 27 november 2004 11:35:10 schreef Marco69:
Eh... Waarom zou er bij 230V een serieuze stroom lopen? Dat doe (en bepaal) je toch zelf??

Juist ff vergeten... tis gewoon dat ik nog nooit iets met 220 heb gedaan, altijd maximaal 12V
Dus sta ik er een beetje sceptisch tegenover...

Zijn er nog andere richtlijnen waar ik aan moet denken?

Greetz
Jan

Op 27 november 2004 11:31:57 schreef stecj366:
Hi
Op het schema staat een printkroonsteen met een steek van 7.5 mm... Maar gaan de tin baantjes niet opwarmen en smelten als er 220V (met bijgevolg ook een serieuze stroom) door loopt?

MvG
Jan

Ik gebruik ook regelmatig printkroonsteentjes van 7.5mm voor de 230V maar ik bespuit mijn printen nadien met groene vernis van KF voor betere isolatie.
Wat betreft maximale stroomwaarden door 35µm printkoper, bvb. hier .
Je kan deze waarden verhogen door de stroomvoerende koperbanen te vertinnen met een laag soldeersel.

Op 27 november 2004 11:31:57 schreef stecj366:
Hi

Jan, jij verwart de hoge spanning met een hoge stroom.
Niet een hoge spanning (Volt) laat een baantje doorsmelten, maar een hoge stroom (Amperes).
Probeer maar eens een auto op te starten met een 230V snoer (van b.v. een schemerlamp) als startkabel.
Het snoer smelt meteen weg en toch heeft een auto maar 12V spanning.
Je kunt dus gerust 230V over een print laten lopen, je moet alleen rekening houden met de afstand tussen de baantjes, die mogen bij een hoge spanning niet vlak langs de rand of elkaar lopen.

Zolang het allemaal stevig vastzit (liefst dus printkroonsteentje; geldt ook voor geetste printen trouwens) en je voldoende ruimte tussen de spoortjes laat (meer dan 6mm) is er niks aan de hand. Vergeet alleen niet aan de primaire kant enkele padjes rondom de spanningsvoerende padjes weg te laten. En een zekering is hier ook erg belangrijk omdat bij een te grote stroom het tin het toch niet heel erg leuk gaat vinden...

Hmm ik lees hier vanalles over 6 mm tussen 220V kroonsteentjes.

Ik gebruik nu altijd 5mm kroonsteentjes voor 220V 5A stond op de datasheet dat deze 800V 16A aan konden maar heeft iemand een informatie bron voor mij waar dit soort dingen in staan (voor CE Keuringen) anders kan ik later alles gaan veranderen.

Ik gebruik nu altijd 5mm kroonsteentjes voor 220V 5A stond op de datasheet dat deze 800V 16A aan konden ....

Hetgeen betekent dat het ding niet stuk gaat bij 800 volt en/of 16 amp. Iets soortgelijks geld ook voor de isolatie van netspanning in bijv een klasse-2 apparaat. Isolatie mag pas doorslaan bij ca 4 kV (preciese getal is me ontschoten). Dit wil dus zeggen dat je hier geen zaken mag gebruiken die wel 230v, maar niet de dooslagspanning kunnen isoleren.

Op 28 september 2005 18:57:08 schreef Jelle de Jong:
Hmm ik lees hier vanalles over 6 mm tussen 220V kroonsteentjes.

Ik gebruik nu altijd 5mm kroonsteentjes voor 220V 5A stond op de datasheet dat deze 800V 16A aan konden maar heeft iemand een informatie bron voor mij waar dit soort dingen in staan (voor CE Keuringen) anders kan ik later alles gaan veranderen.

Wilt gewoon zeggen dat ze niet smelten of roken bij 800V-16A, heeft niets te maken met de kruipweg voor 230V...

Lees dit eens: http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tabid=59

PS: Ik zou er nooit aan denken om 5mm kroonsteenstjes voor 230V aansluitingen te gebruiken (wel misschien met een serieuze laag vernis op de print, en dan nóg)

Edit: Ben_ was iets sneller...

Op 27 november 2004 10:47:53 schreef Ives:
Volgens de veiligheidsvoorschriften mag je niet solderen aan de 230V, en zal je dus met een kroonsteentje de 230 V kabel moeten verbinden met de trafo.

en van waar komt dat waanzinnig idee nu weer .. al eens een netvoeding bekeken ? alle schakelende voedingen hebben gesoldeerde contacten waar 220 volt op sraat. ditto voor alle printtransformatoren.

Op 27 november 2004 11:17:50 schreef Turbokeu:
[...]
Naar mijn weten (in België toch) mag je wel 230V solderen op een print maar MOET de 230V toevoerkabel via een printkroonsteentje aangesloten worden (met minimum afstand tussen fasen van 6mm, dus vb. 10mm kroonsteentje).

da ze dan maar rap alle TV's en radios en stereo ketens en dvd spelers en vanalles en nog wat uit de handel halen. de netsnoeren komen het apparaat binnen en zitten daar vastgesoldeerd op de print.

idd
volgens mij kan 230v perfect op een print mits een redelijek afstand.
bij buizen zit je soms al met 500 a 600v en er zijn ontwerpen die op print zijn!
dit is wel na een trafo maar de spanning is hoger dus als dat niet doorslaat zal 230v op een prin took wel lukken denk ik.

Op 28 september 2005 22:00:24 schreef beertje_01:
idd
volgens mij kan 230v perfect op een print mits een redelijek afstand.
bij buizen zit je soms al met 500 a 600v en er zijn ontwerpen die op print zijn!
dit is wel na een trafo maar de spanning is hoger dus als dat niet doorslaat zal 230v op een prin took wel lukken denk ik.

inderdaad.

er is daar een tabel over ; IPC2211. kruipafstanden staan er in voor verschillende printmaterialen en gelakte of blote kopersporen. ik dant dat 200 volt 7 millimeter was bij bloot koper en 5 millimeter bij gelakte print. moet het eens opzoeken vanavond

Op 28 september 2005 21:18:40 schreef free_electron:
[...]
da ze dan maar rap alle TV's en radios en stereo ketens en dvd spelers en vanalles en nog wat uit de handel halen. de netsnoeren komen het apparaat binnen en zitten daar vastgesoldeerd op de print.

Voor mij mag dat zeker, ik weiger nog geld uit te geven aan die sh*t die nu op de markt gegooid wordt...

Op 27 november 2004 11:37:20 schreef stecj366:
Hi
[...]
Juist ff vergeten... tis gewoon dat ik nog nooit iets met 220 heb gedaan, altijd maximaal 12V
Dus sta ik er een beetje sceptisch tegenover...

Skeptisch?? Weet je wel wat dat betekent?

Op 28 september 2005 22:10:55 schreef Turbokeu:
[...]
Voor mij mag dat zeker, ik weiger nog geld uit te geven aan die sh*t die nu op de markt gegooid wordt...

ga dan maar weer uw gazet gaan lezen bij kaarslicht. :P

sCeptisch EA!!!!

scep·tisch (bn.)
- geneigd tot twijfel

PaWoN

Op 28 september 2005 22:29:34 schreef free_electron:
[...]

ga dan maar weer uw gazet gaan lezen bij kaarslicht. :P

Mijn 'lusters' zijn allemaal uitgerust en aangesloten met kroonstenen...

PS: Van het moment dat ik thuis ben branden er ergens kaarsen bij mij (ik ben zot van kaarslicht)

[Bericht gewijzigd door Turbokeu op ]

Op 28 september 2005 22:30:29 schreef PaWoN:
sCeptisch EA!!!!

scep·tisch (bn.)
- geneigd tot twijfel

PaWoN

Ja, dat is misschien zo maar wat doet het woord daar? Waarom twijfelen over iets wat er al meer dan (geen idee) 20 jaar is?

Ben het met je eens EA. Vroeg ik me ook af toen ik die post last. Hij bedoelde denk ik een woord als "onzeker".

Aan de andere kant, bestaande dingen 'betwijfelen' is nog helemaal niet zo slecht..

PaWoN

Op 28 september 2005 22:32:45 schreef Turbokeu:
[...]
Mijn 'lusters' zijn allemaal uitgerust en aangesloten met kroonstenen...

woehahahahaaa. is dat bij jullie ook 'de lucht dood doen' ipv het licht uitdoen :P. ik ben ook van die kanten