Uiteindelijk heb je dus drie fasespanningen. Bij Neco waren dit wisselspanningen, die naar een synchro gingen. Bij jou, in de schakeling hierboven, heb je gelijkspanningen.

De vraag is nu, hoe hiervan een koers te maken. Het eenvoudigst gaat dat door eerst van deze 'driefasen' naar 'tweefasen' te gaan (I en Q), en dan daarop de ATAN2-functie los te laten (die zit o.a. in de Pi). Deze functie zet de SIN en COS, die we zo gemaakt hebben, om in een hoek.

het principe zie je hieronder. De blokjes ARB1 en ARB2 zouden bijvoorbeeld weerstandsnetwerken kunnen zijn, of je kunt het in software doen.
ATAN2 is sowieso het beste in software te doen.
Het laatste blokje doet niets anders dan van -180...180 graden over te gaan naar 0...360 graden. Dat vond ik leuk staan in de grafiek, maar is verder onbelangrijk als je ledjes o.i.d. gaat aansturen.

De werking zie je hieronder.
Toevallig komt SIN overeen met F1, maar ik heb hier tóch ook F2 en F3 in de 'matrix' gebruikt. Dat komt de nauwkeurigheid ten goede, doordat eventuele foutjes of ruis in de opnemer zo beter uitgemiddeld worden.
Voor COS wordt F1 niet gebruikt.
Je kunt ook een andere matrix berekenen, waardoor je als het ware een hoekverdraaiing in de omzetting meeneemt. Zo kun je dan voor zowel SIN als COS de spanningen van alle drie de fasen gebruiken.
Tegen die tijd kijken we wel hoe je die andere coëfficiënten moet berekenen. :)

Van boven naar beneden: F1, F2, F3; SIN, COS; k.
Horizontaal: de werkelijke heading (magnetisch), 0...360 graden.

Overigens kun je ook heel goed éérst de fase-wisselspanningen (dus vóór de detector) in de matrixen stoppen, en dan op de SIN en COS (die dan natuurlijk ook nog wisselspanningen zijn) pas de synchroondetectie toepassen. Het voordeel daarvan is dat je maar twee detectors nodig hebt, tegen drie als je eerst detecteert.

Ik hoop dat al met al het principe nu duidelijker is geworden.

Op 22 april 2023 21:04:51 schreef floppy:
Ik heb in 1992 wel eens een fluxgate kompas gebouwd naar een artikel in Wireless World.
Het werkte vebazingwekkend goed.
https://worldradiohistory.com/UK/Wireless-World/90s/Wireless-World-199…

WW had in de 80-er jaren ook al een ontwerp gepubliceerd. Die heb ik nagebouwd en inderdaad best nauwkeurig. Uitlezing was wel een dingetje. Ooit nog eens met een ic van Analog Devices gestoeid. Dat ding kon meen ik iets met een arctangens doen. Wel in een beperkt gebied. Chip was niet goedkoop.. en de tijd ontbrak me om er een mooie uitlezing mee te maken.

FET, bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik zal het nog een paar keer moeten lezen want zoals je weet heb ik een "wiskunde-deuk" ipv knobbel maar daar hebben we wiki's en mijn HP Prime calculator voor.

Grappig, ik had niet eens in de gaten dat het 800Hz was, staat notabene in die pdf uit de link (die generator heb ik gebouwd) Ik had hem via een trafo willen koppelen maar dat lukte niet. De trafo deed het prima zolang ik hem niet aan de driver spoel knoopte. Het signaal was er wel maar de spoelkern ging niet in verzadiging. Ook nam de noise nogal toe.

Ik denk eerst maar versterken want nu is het te laag om wat mee te doen. Een idee wat ik had was om optos op de sense spoelen aan te sluiten. Dat geeft wat versterking en stroom gestuurd pikt het volgens mij zo minder rotzooi op. (en het gewoon leuk om te proberen) Daarna 3 opamps. Ik wil een paar volt hebben voor ik er verder wat mee ga doen.

FET, ik heb ge-experimenteerd met een opamp filter en versterker maar dat wordt hem niet, te onstabiel. Maar toen bedacht ik me nog wat, dat filter is AC gekoppeld wat ik deed ivm singel rail. Maar dat betekent ook dat er geen polariteit omklapping meer is. Want nu zijn het, met wat fantasie eigenlijk een soort van grillige DC signalen. Het fluttert een tijdje positief en dan weer een tijdje negatief. Mijn idee was filteren, polariteit bepalen, amplitude meten dmv piekdetectie. Dan die amplitudes sommeren met een opamp en die spanning zou dan om te rekenen zijn naar graden. Maar ik vrees dat het niet zo eenvoudig is en ik meer moet doen.

Ik heb jou uitleg helemaal doorgespit maar ik weet te weinig van goniometrie om te volgen wat die formules doen. Ik weet nu even niet wat ik moet gaan doen om die straks te kunnen toepassen.

AC gekoppeld met DC referentie (de software kan dan een spanning lager dan 6V als negatief beschouwen) maar als ik jou reken gedeelte snap dan maakt polariteit niet uit en kijk je naar fase verrandering (Maar dan moet, denk ik, de frequentie wat variëren. Dan moet ik dus niet te heftig filteren. (Mijn huidige opzet maakt een heel mooie 800 sinus van de sens signalen)

DC gekoppeld, ik werk zelf het liefste niet singel rail. Ik kan zo een negatieve spanning toevoegen met een Traco blokje maar ik heb ook nog wat regelaartjes die dat doen (Worden veel in accu gevoede/draagbare meet apparatuur gebruikt gebruikt)
Dan kan ik veel van de signaal conditionering doen in de hardware doen. Wat ik leuk vind om te doen.

Ik ga morgen eens de signalen noteren, bv steeds 10 graden verder en kijken of dat bruikbare info geeft.

Mocht hier nog iemand lezen:
In het topic "Hoe kan een amperetang gelijkstroom meten?"
staat interessants over DC-stroomsensors voor kleine stromen met een fluxgate. Dus hetzelfde principe als hier.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2445008#2445008