Beste forumleden,

Ik teken te weinig printjes om vlot met KiCad te werken. Vandaar deze beginnersvraag.

Het getekende schema bevat 16 keer hetzelfde deelcicuit bestaande uit enkele condensatoren, weerstanden en diodes.

Nu ik het schema heb uitgetekend staat het werkblad propvol. Het zal wellicht werken maar mooi of duidelijk kan je het niet noemen.

Bij het programmeren zijn we gewoon zulke herhalingen in een functie, een module, een procedure of een classe onder te brengen. Dat maakt het geheel overzichtelijk zonder telkens in detail te moeten treden.

Bestaat zoiets ook in KiCad ?

Vriendelijke groeten,

Eduard

Zoek eens op "kicad hierarchical sheets" daarmee kun je in het schema makkelijk deelcircuits maken.

Voor het layout gedeelte kun je misschien gebruik maken van een layout plugin.

In Ultiboard kun je een hierarchy opbouwen met meerdere sheets, dat zal in Kicad toch ook wel kunnen?

Dat kan ook de, " hierarchical sheets" die MarEle al noemde.

Er is zelfs een script wat de layout voor je kopieert, maar dat kreeg ik op de laatste versie van KiCad niet werkend.

"Hierarchical sheets" kan , en daarmee kun je de tekenwijze vereenvoudigen en als het ware "inzoomen" op een sheet.

Je komt er echter niet onderuit om dat deelcircuit op een onderliggend schema toch 16 keer te tekenen omdat anders je componenten nummering ,aantallen voor de PCB en BOM niet meer klopt.

Je kunt een onderliggend deelschema natuurlijk ook 16 keer kopieren en de "Annotation" automatisch te laten doen.

een procedure of een classe onder te brengen

Verschil is dat een procedure of "Class" wel echt het zelfde is. 16 "de zelfde blokken" zijn niet het zelfde want je hebt de onderdelen 16x met steeds verschillende onderdeel referenties.

[Bericht gewijzigd door bprosman op (23%)]

Op 2 mei 2023 10:52:19 schreef bprosman:
Je komt er echter niet onderuit om dat deelcircuit op een onderliggend schema toch 16 keer te tekenen omdat anders je componenten nummering ,aantallen voor de PCB en BOM niet meer klopt.

Nee, je tekent het schema maar 1 keer.

Daarna plaats je het hierarchische blokje waar dat schema onder valt 16 keer op de top-sheet.

KiCad snapt zelf dat iedere instantiatie apart geannoteerd moet worden.

De layout 16 keer copieren kan ook, maar dat is wel tricky om je schema nog te synchen met de layout. Kun je dan niet beter 16 printjes bestellen?

Ik denk dat die 16 circuits niet op zichzelf staan, maar onderdeel zijn van een groter circuit (filters voor 16 ingangen of zoiets).

Als je het circuit in een hiërarchische sheet tekent, kun je de componenten van de eerste daarvan plaatsen, en de onderlinge lijntjes tekenen, en dan dat replicate layout scriptje gebruiken (ik heb het zelf voor het laatst gebruikt in KiCAD 5, en het heeft een tijd lang niet gewerkt) om de layout daarvan te kopiëren. Vanaf dat moment zijn het onafhankelijke stukjes layout geworden; je kunt ze apart plaatsen en bewerken, je kunt dus niet het eerste ontwerp aanpassen en die wijzigingen propageren naar de andere exemplaren, behalve als je als je het script opnieuw draait, maar de ben je de plaatsing van al die componenten ook kwijt.

Echt heel handig is het niet, maar wel beter dan het zelf allemaal 16 keer moeten tekenen, waarbij het moeilijk is om het exact hetzelfde te maken.

(Verkeerde topic, hoe krijg ik dat nou weer voor elkaar)

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (82%)]

Goede morgen,

Iedereen bedankt voor de uitleg. SparkyGSX heeft gelijk; de circuits zijn inderdaad niet echt zelfstandig maar verbonden met een microcontroller.

Met die uitleg kan ik verder.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Recent heb ik (in KiCAD 6.0.2) een bordje ontworpen voor een forumlid hier met 35 LEDs: Cijfers uit 1 matrix led? kan dat. Daar heb ik dezelfde hiërarchische sheet 35x gekopieerd, ik ontdekte dat die allemaal naar hetzelfde bestand kunnen verwijzen:

Kwestie van het object copy-pasten, aansluiten en opnieuw annoteren. Je kunt de labels voor zo ver toepasselijk ook mee-kopiëren.

In dit specifieke geval zitten ze allemaal parallel, maar als ik op het hoofdschema elk van de subschakelingen met een andere pen van een microcontroller oid zou willen verbinden kan dat natuurlijk ook.

ik ontdekte dat die allemaal naar hetzelfde bestand kunnen verwijzen:

Hoe doe je dat dan met je onderdeel nummering ?

Hoe het exact werkt weet ik ook niet, maar de subschema's zijn van een andere structuur dan het "echte" schema, je kunt het bestand ook niet als apart schema openen. Ik vermoed dat de annotatie-informatie in het hoofdschema opgeslagen is. Je kunt het zelf bekijken: de projectbestanden staan in deze post in het genoemde topic.