6pin smd KJGD4 welke component is dit aub

Ik heb hier het toetsenbord liggen van een automower 315 waarvan een paar toetsen niet werken, de toetsen zelf werken deze heb ik uitgemeten maar deze gaan via de door mij onbekende 6pin smd met markering KJGD4 naar de microcontroller smt32f103zgt6, naast de component staat D20 war dan een diode zou zijn maar ik kan nergens gegevens terug vinden van de component, weet iemand wat dit kan zijn?

vergeten

Golden Member

foto van het component, de behuizing geeft al een richting, is gewenst.

[Bericht gewijzigd door vergeten op 3 mei 2023 21:00:18 (35%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik heb een foto bijgevoegd (rode cirkel rond de component)

Ik denk dat dit een dioden array is, maar hoe weet je dat deze stuk zou zijn? Zoiets gaat namelijk nooit stuk voor een toetsenbord. Er kan ook slecht contact zijn in de draden of pinnen van de verbinding, of een slecht printspoor, of een rotte soldering.

Ik zie trouwens een paar verbogen contacten in die connector... Die is duidelijk al mishandeld geweest.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Henry S.

Moderator

Post een duidelijke foto (=macro!) in dit topic, daar staan ook genoeg foto's om te laten zien hoe duidelijk zo'n foto moet zijn om er iets mee te kunnen.

En post de afmetingen binnen 0,1mm.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Bedankt voor het antwoord, geen idee of deze stuk zou zijn maar ik ken de component niet en weet dan ook niet hoe ik deze moet uitmeten, op het toetsenbord werkt de 0-7-8-9 niet en deze zijn hiermee verbonden en lopen via een 100Ohm weerstand naar de microcontroller.

Tenzij iemand de datasheet weet te vinden is het moeilijk dit uit te meten. Er zijn namelijk TIG varianten op in 6 pin verpakking.
Maar zoals eerder gezegd, zoiets gaat zelden of nooit stuk.

Ik verdenk eerder een slecht contact.

Henry S.

Moderator

Ze gaan wel stuk, bij touchscreens.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Daarom zei ik ook expliciet toetsenbord in eerdere post. :)

KGE

Golden Member

Aan de benaming op de print (D...) te zien zijn het ESD protectie 'diodes' of TVS voor bescherming van de inputs van de processor.

Aangezien er een hele serie in zitten kun je evt. met een multimeter wel al verschil meten. Anders een hele en de defecte uitsolderen en dan meten. Of omwisselen en zien of het probleem meeverhuist.