Miele W1 ( ELP170) geeft na het starten F0063 fout .
Ik merk op dat motor van zeepbakje blijft draaien .
Ik zie dat sensor dewelke debiet bewaakt stuk is ( door lekkende waterbak) .
Deze hersteld ( slechte verbindingen) maar fout blijft.
In module om motor aan te sturen zit geen electronica - alles ziet er ok uit inwendig) . Zeepbakje zelf lijkt dus ok .
Omdat zeepbakje gelekt heeft toch ELP170 module grondig bekeken maar deze heeft geen water gehad .
Als ik selectie centrifugeren selecteer en op start druk start het centrifugeren zoals het hoort maar motor zeepbakje start ook met draaien en blijft draaien . Na een minuut of zo komt dan ook F0063 .
Iemand hier ervaring mee ?
Jan
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Meestal haarbreuk in printje bij zeepbakmotortje. Zie je niet. Moet je printsporen meten. De flowsensor(reedkontakt) koppel ik af (verbinding tss zeepbakprintje en reedkontakt printje los maken) en programmeer ik uit in de programeermode "flowmeter: uit" .
Klopt wat EricN zegt, door continu wrikken ontstaat er een scheur in printje en detecteert posities niet meer..
Weeral recht in de roos .
O twee plaatsen een haarscheurtje niet met het blote oog te zien .
Draadje over gesoldeerd en opgelost !
Wederom dank , dank !
Jan
Gelukkig maar JanEB dat die het weer doet,maar zelf intuitie gebruiken zal ook gewaardeerd worden, wij doen dit ook dagelijks en nu het gevoel dat wij al je reparaties op afstand herstellen??
Helemaal akkoord SMD .
ik heb de module open gedaan maar zag er niets verkeerds aan .
Achteraf had ik kunnen weten dat er geen terugkoppeling was van de positie van de waterverdeler .
Echter,haarscheurtjes is een printje : wel niet eenvoudig te vinden zonder enige Miele -tools .
Hier komt ervaring dan naar boven en die is op deze site heel veel aanwezig .
Nogmaals dank .
Jan
Dag allemaal,
Zelf ben ik nieuw op dit forum, maar ik loop tegen hetzelfde probleem aan als hier is besproken.
Even een snelle context. Het probleem betreft het zeepbakje die na het starten van een programma blijft draaien, het lijkt erop alsof hij aan het 'zoeken' is naar zijn nul positie. Het klinkt niet alsof er water in de trommel stromt tijdens dit process. Na enige tijd verschijnt de foutcode F0063 op het scherm, waarna hij begint met afpompen.
De machine is een Miele W1 powerwash uit 2016.
Doordat wij een verlengd service contract hadden is er 2 keer een Miele Monteur langsgeweest.
Hierbij is de eerste keer het zeepbakje vervangen, waarna het probleem na 4 keer wassen terug kwam. De tweede keer is er "een stekkertje vervangen". Wederom na 3 normale wasbeurten weer hetzelfde probleem.
Ik ben vandaag even bezig geweest met het demonteren, en opsporen van mogelijke oorzaken. Hierbij viel mij op dat de connectoren op het zeepbakje nauwelijk / geen goed contact maakte (de pinnen op het connectortje waren omgebogen).
Ik deze recht gebogen en gecontroleerd dat alles goed contact maakt. Maar alsnog verschijnt hetzelfde probleem.
Ik zou graag enige tips horen over de beste aanpak. Het lijkt dus geen probleem met de nieuwe zeepdispenser. Wellicht dat er andere onderdelen gecontroleerd kunnen worden om zo het probleem vast te stellen.
Alvast bedankt voor de hulp!
EricN
Ik begrijp de vraag niet. Ik schreef de oplossing toch letterlijk en Jan heeft er nog foto's bijgevoegd...
Hoi EricN,
Ik heb dit inderdaad getest, en het printplaatje doorgemeten.
Deze (samen met de rest van de zeepdispenser) is helemaal nieuw, dus het lijkt niet alsof dat het probleem geeft.
Mijn vraag was dus of er nog andere mogelijke oorzaken zijn ditzelfde probleem geven?
EricN
ah. Dat maakt het duidelijker. Ik zou beginnen met het relais vd zeepbak micromotor te vervangen. Of toch minstens te monitoren. Deze zit op de hoofdprint. Niet in de zeepbakprint. Als het relais blijft plakken gaat de micromotor ongecontroleerdblijven draaien.
De verbindingen lijken me ook hoogst onbetrouwbaar. Ik zou ze vast op de print solderen. Wil het het vooralsnog uitplugbaar dan zou ik in de verbindende kabelboom tss hoofdprint en zeepbakprint een stekkertje monteren.
De haarbreuk is niet altijd even duidelijk en kan bij demontage mss tijdelijk niet meetbaar zijn. Monitor (voltmeter) de pulsspanning vd positie contacten. Dus tijdens het draaien vd micromotor moet er een spanningsverandering zijn telkens het sleepcontact verbinding geeft op de koperen sporen. Zie foto janEB.
[Bericht gewijzigd door EricN op (33%)]