Goedemiddag,

Ik ben een beginnende hobbyist. Ik zoek een budget multimeter. Na wat zoekwerk en filmpjes kijken heb ik voor ruim 40 euro de AstroAi m6KOR gevonden. Lijkt mij een redelijk allround meter voor een leuke prijs die voor en beginner voldoende is. Of kan ik beter een paar honderd euro investeren. Wie weet heeft iemand een advies geven? Ga ik hief spijt van krijgen? Gr Martin

Koop een eenvoudige meter.

En kijk voor je bestelt of je niet ergens beter kunt slagen!
https://www.eyeyx.com/detail/AstroAI-M6KOR-Blue-Red-Terminal-Indicator…

De belangrijkste vraag is: wat wil je ermee gaan meten en hoe nauwkeurig moet dat zijn?

Het genoemde apparaat ken ik niet, en ik ga er dus nix over zeggen.

Alleen heel algemeen: multimeters zijn precies zoals netvoedingen, men kan er nooit teveel hebben. Voor een beginnend amateur zou ik aanbevelen om eerst een heel simpele multimeter aan te schaffen, uit de promoties van de A__i of zo, voor minstens 90% van de situaties voldoet die best. Misschien daarna zelfs nog een tweede budgetding, en pas als derde iets "degelijks". Tegen die tijd heeft men al enigszins ondervonden wat men eigenlijk verlangt.

"Een paar honderd euro" lijkt mij ook wel heel heel erg veel voor een multimeter, men moet al ver buiten de gewone paden werken vooraleer zo'n prijs verantwoord begint te lijken.

Enne, ik vergat het bijna, van harte welgekomen op dit forum!

Dank voor de snelle antwoorden. Ik ga voor een paar tientjes wat kopen. :)

Okee, het eerste tientje voor uw eerste multimeter, van de rest offreer je ons maar een rondje!

Ernstiger: uw eerste multimeter mag echt niet meer dan tien euronen mogen moeten kosten.

En een mooie link @brightnose! Tx

Mooi? Dat weet je pas nadat je de verzendkosten hebt gezien; het wordt verzonden vanuit UK denk ik.

Maar voor minder dan 20 E vind je in Nederland ook wel een meter die goed genoeg is om te beginnen.

Het wordt de tweede. De eerste er eentje van action. Maar due geeft met herhaalde identieke metingen (Raspberry pi projectjes) verschillende antwoorden. Gelijk een fruitmachine. 8)7

Btw. Hoe reply ik op een specifieke post van iemand?

Reageren op een bepaald bericht: aan de rechterkant van het bericht dat je wilt "quoten" staat daarvoor een knop.

Ofwel publiek antwoord zoals reeds bekend.
Ofwel privebericht als-en-slechts-als het mailadres in het profiel werd aangegeven. Let wel, als het al werd ingevuld dan nog dient het overgetikt, knippen en plakken werkt niet, en dat is een heel nette bescherming van ons aller privacy.

NB het is ook wel zo fraai om namen en aliases correct te spellen en schrijven. "@brightnose" zou ik niet echt kunnen waarderen, gelukkig gaat het niet over mij...

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (23%)]

Op 9 mei 2023 19:27:49 schreef Paulinha_B:
Ofwel publiek antwoord zoals reeds bekend.
Ofwel privebericht als-en-slechts-als het mailadres in het profiel werd aangegeven. Let wel, als het al werd ingevuld dan nog dient het overgetikt, knippen en plakken werkt niet, en dat is een heel nette bescherming van ons aller privacy.

Zo dus..

Dank

Op 9 mei 2023 19:18:30 schreef Paulinha_B:
Okee, het eerste tientje voor uw eerste multimeter, van de rest offreer je ons maar een rondje!

Ernstiger: uw eerste multimeter mag echt niet meer dan tien euronen mogen moeten kosten.

Mijn eerste was een oude Fluke 77-III die ik nog steeds heb. Twee budget meters later gekocht zijn al heel lang en snel overleden. Mijn tweede echte DMM was een Agilent en die heb ik 15 jaar later ook nog steeds.

Beginners maken meer fouten en hebben dus een veiligere meter nodig. Het is zo'n bullshit dat je als hobbybob perse een onveilig gedrocht moet gebruiken want dan kost het minder als hij ontploft, een goede meter gaat niet kapot als de gebruiker wat fout doet. (en gaat hij wel dan mag je op je knieën iemand bedanken dat je geen China-prul in je hand had.

Bij no-budget meters is het eerste waar op wordt bezuinigd die veiligheid, geen protectie componenten, geen blast compartimenten in de behuizing, te krappe isolatie afstanden, brandbaar plastic, onvoldoende isolatie in het meetsnoer of juist veel maar te weinig koperdraad (goedkoper) Een goed meetsnoer is vaak minder dan 0,1 ohm.

Dat het ding klopt op zijn display is tegenwoordig meestal wel het geval, maar de reactie op veroudering en temperatuur is vaak beroerd. Ze zijn ook vaak heel gevoelig voor EM velden, dat kan het heel lastig maken om aan schakelende voedingen te meten. Ze zijn vaak slecht in het meten van AC anders dan een mooie sinus van 50 Hz. (geen TRMS)

Maar om te spelen met simpele zelfbouw experimentjes met iets van 12V of minder en weinig stroom zijn ze veilig genoeg. (alleen stroom meten van dingen die niet veel stroom trekken, NOOIT gebruiken voor 230V stroom meten of stroom geleverd door ACCUs (Lood of Lithium varianten) heel gevaarlijk.

Zowiezo bij hoge energie dingen (230V, accus) wegblijven. Als je Fluke nog op weerstand staat en je duwt de probes in de 230V gebeurd er niets, doe dat met een stuk China bagger van 5 tientjes en de onderdelen vliegen je om de oren (samen met je vingers) of het ding fakkelt af.

Ik heb ooit een basic Velleman van 40 euro gekocht, meer dan 15 jaar terug. Het standaard platte lange ding met thermo en capaciteitsmeting.
Heeft wat mechanische schade maar werkt nog steeds.

Als beginner zou ik met iets in die prijsklasse beginnen. Niet de goedkoopste meuk, maar wel iets waar je op kan bouwen van 50ish euro. Ze gaan bij goede behandeling lang mee.
Heb je echter gewoon zat geld, koop dan meteen een van een 'echt' goed merk. Scheelt je op de lange termijn geld omdat je na een tijd misschien tóch wel een meter nodig hebt, die meer opties of veiligheid biedt.
De veiligheidsklasses (cat 1/cat 2/cat3 etc) staan er altijd op aangegeven. Ik heb bijvoorbeeld metertjes die 600vdc veilig kunnen meten in een zender waar de stroom nooit hoger zal worden dan een paar ampere, maar niet als je die meet vóór de hoofdzekering van een installatie waar een paar duizend kan stromen bij kortsluiting. In het eerste geval gaat het metertje stuk als er wat fout gaat. In het tweede geval klapt de meter met geweld uitelkaar.

Mijn digitale meter is mijn hoofdmeter. Ik heb echter daarnaast nog een metertje van het Action type maar dan een stukje steviger (en ouder). Die was toen 15 euro. Twee meters zijn heel belangrijk als je tegelijkertijd stroom en spanning wil meten.

Spendeer je eerste geld dus aan een goeie meter. Zodra je voldoende geld hebt, zoek je iets eenvoudigs erbij.

Doe je veel reparaties, dan is een analoge meter best prettig. Ik vind het kunnen zien bewegen van de wijzer een prettige manier om in de gaten te houden of de stroom die een apparaat of schakeling trekt, netjes constant blijft en er niets 'rommelt'. Of om te zien of iets "grofweg 5 ohm" of "grofweg 1000 ohm" aan weerstand heeft. Da's echter mijn persoonlijke kink, analoge meters zijn objectief gezien natuurlijk klote en minder nauwkeurig dan zelfs de 15 euro metertjes.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (21%)]

Een heel leuke en goede multimeter is de Uni-t serie
Veel soorten in jou prijsklasse, en prima kwaliteit en overal verkrijgbaar
De reviews zijn goed, veel meter voor je geld.

Uni-T ziet er mooi uit maar electronisch zijn ze veeeel te duur. Echte reviews van mensen met het spul om ze te meten/testen zijn meestal negatief. Dure bling-bling meters. De goedkoopste hooguit, maar de duurdere zijn gewoon slecht, ze zien er alleen gelikt uit, specs zijn meestal ook nogal minimaal.

Onder de 200 blijft het gokken. Kan goed of slecht zijn. Boven de 200 en van bekende merken zit je meestal goed. Tot zo'n 350 euro krijg je meer toeters en bellen of betere specs, boven de 500 kan zo'n ding vaak speciale dingen, heeft erg goede specs, erg veilig en degelijk. Uitzondering voor speciale meters voor een speciale applicatie. Daar kunnen andere functies weg gelaten zijn of met veel mindere specs. Mijn Keysight kan bv weerstand meten in situ en genereert dan zelf een compensatie signaaltje, hij piept in wisselende toonhoogte bij een weerstandmeting, hij meet diodes in 1x op twee regels, je hoeft dus niet steeds je probes om te draaien. Hij heeft een lowZ AC mode. Voor de gemiddelde gebruiker allemaal zonde van de kosten maar voor mij is hij daarom mijn favoriet. (was eerst de Brymen BM869s die gedeeltelijk overleden is nadat er ergens >40kV ipv 500V stond...en waarschijnlijk is hij nog niet eens verloren, ik had toen echter geen tijd dus toen die Keysight gekocht.

Op 9 mei 2023 21:31:23 schreef fred101:
die gedeeltelijk overleden is nadat er ergens >40kV ipv 500V stond...en waarschijnlijk is hij nog niet eens verloren, ik had toen echter geen tijd dus toen die Keysight gekocht.

was je toevallig aan het meten bij de spoorlijn lelystad-dronten begin september vorig jaar :P

Goedenavond,

Ah deze reacties geven een wat andere richting. Toch een meter voor iets meer geld kopen! Ik heb er twee op het oog. Mestek dm100c of AstroAI M6kor. Wel chinees denk ik. Volgens spec cat iv bij 230 v. Kloppen die specs dan niet? Ik heb ook wat review video’s bekeken. Die zijn redelijk positief. (Al kan het natuurlijk verkapte reclame zijn?) ik ga geen woest gevaarlijke dingen doen, maar zonnepanelen accu’s horen er wel bij. En ja ik weet het. Lage spanning maar hoge stromen. Dus kan ik vertrouwen op de cat iii of cat iv specs die worden opgegeven?

Ik heb deze zo ongeveer 30 jaar gebruikt. Die heeft altijd goed gewerkt en is nog steeds tekoop! :)

https://nl.aliexpress.com/item/32801972701.html

Maar hij was toen wel veel duurder.

Op 9 mei 2023 21:53:54 schreef Martin-65:
Dus kan ik vertrouwen op de cat iii of cat iv specs die worden opgegeven?

Bij Brymen, Keysight etc, ja die kun je vertrouwen. Voor meters onder 100`-150 euro, kwestie van geluk hebben, hoe goedkoper, hoe groter de kans dat geen van de safety specs/opdruk klopt. Zie bv op EEVblog forum

Maar ik denk dat je nu alleen maar kijkt naar wat je mooi vindt ;-) En onder de 100 euro maakt het allemaal geen bal uit. Koop of een goedkoop prul onder 5 tientjes ofzo, die van 80 hoeft niet beter te zijn, heeft waarschijnlijk alleen wat meer functies. Wanneer alles in orde moet zijn qua veiligheid, functies en materialen/ontwerp dan worden ze gewoon duur dus koop erg goedkoop of geef bv 200 uit aan een Brymen ofzo. Daartussen is het gewoon een gok.

Denk ook aan bv Autorange, dat is heel handig maar goedkope zijn vaak manual ranging omdat snelle autoranging blijkbaar nogal wat kost en trage autorange gecombineerd met traag meten (alle goedkope meters) is erg frustrerend.

Denk ook aan:
- snelle doorpiep functie, bij veel goedkope meters is dat onbruikbaar traag, soms wat te verbeteren door goede meetsnoeren te kopen (vaak duurder dan de meter)
- TRMA
- snelle autoranging
- Ook gezekerd in 10A range met een grote speciale zekering (Kosten 10-30 euro per stuk !!) zeker als je met accus en zonnepanelen gaat spelen zonder genoeg kennis.
Bij zonnepanelen en hun EMI uitspugende inverters wil je ook goede common mode onderdrukking, afscherming intern van de behuizing.

En deze, 80 merken 400 modellen met elkaar vergeleken.

deKees, niet die meter maar iets wat er zo uitzag, dat zijn allemaal uitgeklede klonen van, ik dacht een Metrix meter van heel lang geleden.

In China zegt het merk en het uiterlijk steeds vaker niets meer. Alles wat populair is wordt gelijk qua uiterlijk en vaak naam gecopieerd en zover uitgewrongen totdat er niks meer uit kan om het nog goedkoper te doen.

Hi,

Ik ben het met Fred eens, koop vooral geen goedkope multimeter.
Als je Fred bent of ik, kan je meestal vrij goed met en goedkopere meter overweg, dit door de ervaring en schade en schande.( en er zijn er meer op dit forum, ik weet het . :-) )
Je hebt veiligheid nodig bij zo'n meetinstrument.

Voorbeeldje in stapjes.

Deze kost 107€
https://www.eleshop.nl/brymen-bm257s-multimeter.html

Deze kost 180€
https://www.eleshop.nl/brymen-bm839-multimeter.html

En nog een stapje hoger en dan kost het 192€ en is uit de nieuwe serie van Brymen.
https://www.eleshop.nl/brymen-bm789-multimeter.html

Staar je niet blind op de nauwkeurigheid, de meeste metingen die je gaat doen is dat niet zo van belang, ruwe inschatting zeg bij 5% van je metingen moet je rekening houden met de nauwkeurigheid.
Hoe meer de meter kost, hoe beter de nauwkeurigheid en hoe stabieler deze meestal over de tijd zal zijn.
De meeste Brymen meters komen goed uit de testen en zijn vaak degelijk gemaakt.

Voordeel van de Brymen meters is de hoger meetsnelheid van op bijna alle bereiken met ongeveer 5 metingen per seconde.
Vele beginners staren zich blind op de doormeet pieper, ik heb hier meer dan 10 stuks multimeters, en ik gebruik die functie bijna nooit, schatting, niet meer dan 10x per jaar totaal.
Maar laat je vooral niet tegenhouden door deze opmerking om de doormeetpieper vaak te gebruiken, is niets mis mee!

Mijn eerste "doormeet pieper" heb ik gemaakt in 1972 op de 3e LTS in Amsterdam, hij piepte niet maar gaf licht, het was een zelf gemaakte metalen behuizing,
die ik bij metaalbewerking heb gemaakt met een platte batterij en een 6V lampje. :+

Tip, ga netjes om met je meetinstrumenten, dan bouw je vertrouwen op en je hebt lang plezier van dat meetinstrument en je meetkabels,
zorg dat je meetkabels en stekkers schoon zijn, zou je met buizne spul gaan werken of andere apparatuur die met hogere spanningen werkt en het is niet schoon, dan kan het een trillende ervaring worden.

Koop ook wat banaan kabels en wat klemmen zodat het meten makkelijker voor je wordt.
schaf niet te lange kabels aan, 1M is meestal lang zat, als ze langer zijn dan gaan ze vaker overal achter blijven hangen en trek je de hele zooi van tafel, ik zuig dit niet uit mijn duim. :-)
De meeste meetkabels hier zijn bij nmetingen op de werkbang 0,5 of 0,75cm, kan bij jou en anderen anders zijn, dit meestal door een andere opstelling, het is een leidraad wat ik aangeef.

Gebruik absoluut geen banaan stekkers met schroefjes aan de zijkant, meestal is dat low kost troep en gevaarlijk.
Dit materiaal is goed:
https://www.eleshop.nl/hirschmann-mln.html

En dit zijn klemmen die redelijk degelijk zijn, je hebt ook wat kleinere klemmen nodig, maar dit is de basis.
https://www.eleshop.nl/hirschmann-ak-2-s-single-config.html

Ik heb geen aandelen in Eleshop, maar het meeste spul wat ik nodig heb koop ik daar.
Er zijn meerdere merken meters die ik kan adviseren, maar die zijn allemaal duurder zoals KeySight en Fluke.
Brymen heeft een goede prijs kwaliteits verhouding en door ervaring kan ik je adviseren toh wat hoger in het segment te kiezen als je er het geld voor hebt, vooral uit veiligheid.

Groet,
Bram

Op 9 mei 2023 19:21:02 schreef Martin-65:
Het wordt de tweede. De eerste er eentje van action. Maar due geeft met herhaalde identieke metingen (Raspberry pi projectjes) verschillende antwoorden. Gelijk een fruitmachine. 8)7

Hoe verschillend zijn die antwoorden?

Vlak ook UNI-T niet uit in de categorie Chinese merken.

En Eleshop is inderdaad een goede leverancier.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]

Uni-t was de grootste brakke troep die ik ooit gehad heb

De protek / hung chang doet het hier geweldig en daar zaten ook nette zekeringen in.
Mechanisch iets minder, maar door voorzichtig te zijn nog 0 schade eraan na 20 jaar.

Gebruik hem wel weinig, meestal de Fluke 1587.. maar daarvan heb ik er ook al 1 versleten, die nu bij Fred weer een 2e leven heeft...

Wat ook belangrijk is, een digitale meter of met een wijzer?Dat hangt af van smaak, maar ook wat je ermee gaat meten. Ik heb 6 multimeters,de helft is digitaal, maar ik gebruik het liefst een meter met een wijzer.
Met afregelen bijvoorbeeld zie je dan sneller wat je doet.Wel een goede meter kopen, daar heb je alleen maar plezier van.