Vaartuigschema goed gemaakt?

De standlachel zit apart om dat een echt hele dikke draad is. Model uit 1980 met zwevende zekering.

We gaan het niet gebruiken om allemaal op te maken. Als het contact uit is word de startaccu door de accu scheider niet gebruikt.

De accessoires accu is dermate groot die ga ik met deze verbruikers in een week niet leeg maken.

Om het echt netjes te doen zou men vier groepen van afnemers moeten hebben, heb ik me intussen bedacht, elks met een eigen zekeringenblok(je):
1/ motorbatterij, voor contact
2/ motorbatterij, na contact
3/ woonbatterij, voor beveiliging
4/ woonbatterij, na beveiliging

4/ zou dan bv. de koelkast omvatten, de meeste binnenverlichting, waterpompje, 12V=-stopcontacten
3/ zou een minimum aan binnenverlichting voeden, om nog iets te hebben tijdens het foutzoeken
2/ zou de ruitenwissers voeden, dieptemeter, en misschien ook de navigatielichten

De onderspanningsbeveiliging tussen groepen 3 en 4, de Cyrix tussen 2 en 3, het contact tussen 1 en 2, al dan niet via een relais.

Zo zit het nu :)

Mijn zekeringkast heeft ledjes voor fout controle. (Weerstand en led over de zekering geplaatst)

Officieel word het contactslotje door een draad vanaf de startmotor gevoed. Afgezekerd met 10ampere (op het kleppendeksel) maar dat systeem is al overbrugt. Dat vind ik ook niet betrouwbaar want de bedrading is al meer dan 40 jaar pud.

Deze motoren doen het gewoon als je er een accu op de startmotor en massa aansluit.

Er moet alleen nog een zwevende zekering voor de contactslot voeding.

Let op het laatste schema klopt niet want er gaat natuurlijk een draad van B (B+) van dynamo naar startmotor. :/

Ik denk eigenlijk dat je het beste de schakeling in bovenstaande tekening kunt behouden.

Laat de rode Off draad van de keyswitch naar je nieuwe zekeringkast lopen. Gebruik dan één zekering voor die uit de tekenening, en laat die alle oude voor het varen noodzakelijke verbruikers voeden.
Vervang alle oude bedrading door nieuw van dezelfde kleur. Sluit je nieuwe verbruikers aan op de nieuwe huishoudaccu via zekeringen uit je zekeringen kast. Koppel de twee accu's met dat cirix relais.

Je oude motorcircuit is dan zoals het altijd geweest is en zich ook bewezen heeft. Er is een nieuw circuit dat helemaal los staat van het motorcircuit en dat daardoor ook niet kan beinvloeden, mocht er in het nieuwe circuit een calamiteit plaatsvinden. En als oude contactsloten en druknoppen gaar zijn zou ik daar gewoon een paar nieuwe inzetten.

Dat blijft ook allemaal zo.
Alleen de voeding naar contactslot komt straks van de accu.
Ik heb geen vertrouwen in het glaszekeringetje met wiebelkabelschoentjes op de motor. :)

die losse wago's en zwevende zekeringen is idd zo'n pruts iets. de bedrading aan de accu's kan ook wel iets verbetering gebruiken. kabelschoenen en de min niet los over de pluspool leggen, cq de bedrading wat vastzetten..

de huishoudaccu lijkt overigens ook een startaccu. die zijn niet geschikt voor die functie. kunnen niet goed tegen ontladen meer als 20%. echter gezien in NL een boot maar enkele maanden per jaar gebruikt word doorgaans is een druppellader of zonnepaneeltje wel aan te raden om de accu's beter op peil te houden.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 11 mei 2023 23:38:53 (42%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 11 mei 2023 23:34:59 schreef testman:
die losse wago's en zwevende zekeringen is idd zo'n pruts iets. de bedrading aan de accu's kan ook wel iets verbetering gebruiken. kabelschoenen en de min niet los over de pluspool leggen...

lijkt me inderdaad een goed ding om het op te knappen. Een polyesterboot verdwijnt binnen 2,5 minuut onder de golven bij een brandje. Als je dan midden op het IJsselmeer zit in het voorjaar en er is geen directe hulp ga je dood.

Op 11 mei 2023 22:21:04 schreef Ex-fietser:
[bijlage]

Ik denk eigenlijk dat je het beste de schakeling in bovenstaande tekening kunt behouden.

Laat de rode Off draad van de keyswitch naar je nieuwe zekeringkast lopen. Gebruik dan één zekering voor die uit de tekenening, en laat die alle oude voor het varen noodzakelijke verbruikers voeden.
Vervang alle oude bedrading door nieuw van dezelfde kleur. Sluit je nieuwe verbruikers aan op de nieuwe huishoudaccu via zekeringen uit je zekeringen kast. Koppel de twee accu's met dat cirix relais.

Je oude motorcircuit is dan zoals het altijd geweest is en zich ook bewezen heeft. Er is een nieuw circuit dat helemaal los staat van het motorcircuit en dat daardoor ook niet kan beinvloeden, mocht er in het nieuwe circuit een calamiteit plaatsvinden. En als oude contactsloten en druknoppen gaar zijn zou ik daar gewoon een paar nieuwe inzetten.

Ja er komt een nieuw contactslot in. Met start +50 functie.

De voeding voor het contactslot ga ik kijken of die van de motor nog in orde is. Zo uit mijn hoofd zit er een 10A glaszekering in. (Op een trillende motor) deze word ook gebruikt voor de startmotor inschakeling. Ik zelf vond de draad vrij dun.

Ik heb het schema nog iets aangepast zodat het kleine relais en de standkachel ook met de massa schakelaar afschakelt. En alleen een zwevende zekering tussen het contactslot. De standkachel weet ik nog niet of deze op de zekeringkast komt.

Lambiek

Special Member

Op 11 mei 2023 19:37:58 schreef Alienbliep:
Ik ga op mijn boot alle bedrading grotendeels vervangen / aanpassen.

Dat is een goed plan.

Is onderstaand schema goed gemaakt?

Persoonlijk vind ik het een beetje een vreemd schema als ik zeggen mag. :)

Hier heb je een voorbeeld hoe het duidelijker kan, dit is van een jacht. Dit is maar een gedeelte van het schema.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Haha.

Ja nou ja.

Zo zit een auto ook bedraad. Het gaat om of het goed zit. Niet dat ik gekke dingen maak die niet werken kf de boel afbrand.

Lambiek

Special Member

Op 12 mei 2023 15:23:38 schreef Alienbliep:
Zo zit een auto ook bedraad. Het gaat om of het goed zit. Niet dat ik gekke dingen maak die niet werken kf de boel afbrand.

Als jij kan zien of het goed zit, (op je eerst geplaatste schema) ik vind het knap. :) Dat is geen schema natuurlijk en als ze dat in de auto industrie ook zo zouden doen hoef ik geen auto meer.

Dat schema van die Yanmar klopt dan wel weer met wat ze in de auto industrie doen.

En je bent nog wel Servicemanager Autotechniek, ik hoop toch echt dat ze het bij het bedrijf waar je werkt beter doen. :/

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 12 mei 2023 15:23:38 schreef Alienbliep:
Haha.

Ja nou ja.

Zo zit een auto ook bedraad. Het gaat om of het goed zit. Niet dat ik gekke dingen maak die niet werken kf de boel afbrand.

Volgens mij is dat al een paar keer gezegd. Nog een keer dan:

Nee, je schema is niet goed door flinke onduidelijkheden in je schema. En dan heb ik het niet over tekenregels of volgordes. Ik bedoel dat dus nergens op het schema nummers bij staan. Een dynamo heeft vaak een D en een B en een massa aansluiting. De aansluitpennen van een relais zekering kasten hebben ook nummers. Elke zekering heeft een functionaliteit. Elke draad heeft ook een kleur en/of nummer.

Door het ontbreken van deze informatie is het erg lastig om een schema te gaan begrijpen. Laat staan fouten er in te vinden. Als je dit zo geeft aan een instalateur dan heb je kans dat de koelkast aangaat als je de toeter bedient.

Dus echt kijken of het goed is is lastig. Daarom is het dus eigenlijk gewoon fout. Waar echt iets raars zit, is dat symbool van dat contactslot met dat relais erbij getekend.

Daarom zei ik dat je het beste het originele schema kunt aanhouden en die extra accu met extra nieuwe verbruikers het beste helemaal als een apparate schakeling kunt beschouwen. En van je oude schakeling gewoon de bedrading vervangen voor nieuw van de dezelfde kleuren en het defect schakelmateriaal zoals het contactslot ook vervangen door een nieuwe.

Zelf houd ik het liever bij de omschrijving "knudde" - het is misschien niet fout, maar bruikbaar is het zeker niet.

Ik kan overigens niet laten mijn twijfels te hebben bij de uitvoering oftewel implementatie: iemand die zijn gedachten en plannen niet beter getekend krijgt, hoe gaat die ze uitvoeren? Bij mij is de uitvoering ook niet altijd indrukwekkend, maar ik vertrek tenminste van een (in mijn eigen waarneming) deftig schema, waarop ik altijd kan terugvallen.

@HvZ: wie of wat is "Janmar"? De schuit waarvan een deel van het schema getoond werd, wellicht? Dat moet dan een stevige boot zijn, er werd galant enkele honderden kilo's koper aan toegevoegd :) Als ik al die kabels zie van 50 en 70 carre, brrr...

Lambiek

Special Member

Op 12 mei 2023 18:21:59 schreef Paulinha_B:
@HvZ: wie of wat is "Janmar"? De schuit waarvan een deel van het schema getoond werd, wellicht?

Het moet Yanmar zijn. :) Dat is het schema van de Yanmar motor, dat is een merk.

https://www.circuitsonline.net/forum/file/95766

Als ik al die kabels zie van 50 en 70 carre, brrr...

Dat is vrij normaal hoor bij een installatie van 12 of 24VDC.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ah, ok, de Yanmar is me nu duidelijk.

Maar zijn die polsdikke kabels echt "normaal"? Ik neem grif van u aan dat ze "courant" zijn in motorboten, althans "de betere". Maar ik heb in mijn jonge dagen nog met touringcars gebold - hele mooie herinneringen aan de Setra S110 en S120) maar de enige dikke kabel daarin was van de batterijen naar de startmotor. Al de rest was (zoals ik me nu herinner) 4 carre, of hooguit 6.

Ok, in een touringcar heb je geen boegmotor... Toch lijkt me een flink deel van die kabels stevig overgedimensioneerd. Nuja, wie zich zo'n boot kan permitteren, die hoeft niet op een kilo koper te kijken, natuurlijk :)

Lambiek

Special Member

Op 12 mei 2023 19:03:51 schreef Paulinha_B:
Maar zijn die polsdikke kabels echt "normaal"?

Een boegschroef van 2.5kW op 12VDC trekt al ruim 200A zonder de aanloop stroom mee gerekend. Dus ja die kabels zijn echt nodig. En nu was dit maar een stukje van 1 meter omdat de boegschroef vlak bij de accu's zit, anders hadden ze nog veel dikker moeten zijn.

Als de afstand tussen de boegschroef en de accu's meer is, dan moet je al snel aan 120mm2 en meer denken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja dikke kabels zijn nodig. 2 meter lang. Het is een 1.7 liter 3 cilinder diesel. Uit 1980

Maar ik weet niet of ik nu iets verkeerd doe of wat.
Ik kan elke schema lezen wat ik wil al tekent mijn kind het. Kwestie van inzet en van lijnen volgen. Waar komt het vandaan en waar gaat het heen.

Het is voor mijzelf om het aan te sluiten. Ik ga niet 2x 6 streepjes maken om een accu te tekenen. Er staat heel groot accu op. Zo staan ze in de boot als ik er op kijk dus dit is voor mij handig. Een dynamo heeft massa en B+ de d+ gaat via het originele schema waar ik niet aan kom.

Zoals het nu zit kan het niet blijven want 1 massa van de startaccu gaat naar het motorblok en die van de andere accu naar de instrumenten en koelkast etc. Hoe word die accu dus geladen? Via de instrumenten en koelkast etc. :/
De plussen zitten allebei apart op 2 hoodschakelaars en op de accu zijn ze weer doorverbonden met de dynamo draad. 8)7

Het originele motor gedeelte blijft zoals het is. Dat zie je ook niet in mijn schema terug en ik heb ook niet gezegd dat ik dat verander. Het enige wat ik misschien verander, maar volgens mij is dat al gedaan is voedingsdraad naar de contactslot. Want ik wil dat hij altijd en perfect de startmotor aanstuurd.

Het symbool in de de contactslot (rondje is gewoon een 2 standen schakelaar.) Deze stuurt een relais aan.

Het nieuwe contactslot mag 90watt hebben dus daar ga ik niet 6 zekering met misschien wel 20 ampere aan hangen.

Over de kwaliteit maak ik mij niet druk.

Mijn zonnepanelen liggen op mijn huis zonder inductielus met te veel dakhaken en te goed geaard. In de ogen van de zonnepaneelinstallateurs die ik er overal bezig inductielussen van 10x10meter te maken doe ik het waarschijnlijk ook fout.

Ik heb hele huizen bedraad en die staan er ook nog steeds.

Ik doe alles een beetje overgedimensioneerd daarom blijft het bij ook altijd goed. :)

Maar wat een is een goed tekenprogramma?

Een goed tekenprogramma voor jou is een programma waarmee jij nette tekeningen kunt maken. Na enige inwerktijd, uiteraard. Zelf maak ik mijn tekeningen in artisanale postscript, wat voor 99% van de deelnemers pure waanzin zal zijn, ach, het is nu eenmaal wat ik gewend ben.

Het belangrijkste is dat je streeft naar een schema dat voor eenieder leesbaar is, niet alleen voor jezelf. Daarom is het naleven van gewoontes en conventies belangrijk - welke software er ook wordt gebruikt.

Verder blijf ik kritisch op de verbinding tussen de beide accu's: in uw kliede schets staat er daarvoor enkel een Cyrix-apparaat getekend, voor mij horen daar toch echt zekeringen bij. Nix zo logisch als de Cyrix vlak bij de zekeringenkast te zetten, en dan een draad naar een zekering van elke kant. Maar er zijn zeker andere mogelijkheden, ook.

Klopt. Dit is de enige verbinding tussen de accus. Er komt nog een 120Ampere zekering op maar die moet ik nog halen. Het is alleen om te laden. Zodra de laadspanning weg is gaat het relais open en is het gescheiden.

(Start assist gaan nog even niet gebruiken tenzij ik er zelf bij ben.

De dynamo is maar 35Ampere

[Bericht gewijzigd door Alienbliep op vrijdag 12 mei 2023 19:58:42 (12%)

Doe maar TWEE zekeringen, eentje van elke kant.
En zet die zo dicht bij hun batterij als maar enigszins mogelijk is.

Of wadachie dat er gebeurt, met het opzet uit uw prentje, als de draad van de startbatterij naar de Cyrix ergens doorschuurt tegen de massa? "Schat, hebben we nog iets om te barbecuen?" of zo?

En waarom een 120A zekering als er toch maar 35 amp kan vloeien? Zeker stellen dat het lang genoeg duurt vooraleer de zekering eruit gaat, misschien? Zodat er toch nog enige kans is op een opwindend vuurwerkje???

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op vrijdag 12 mei 2023 20:03:09 (34%)

Waarschijnlijk omdat de accessoireaccu hiermee ook als startbooster kan fungeren?

Ja ik snap hem. Alles is hout daar dus het geleid niet. Maar het brand wel.

Overigens is het verwarrend tekenen u goed voorgedaan geweest :)
Teken nu die startbatterij eens gespiegeld, dan komen de twee minpolen netjes en vlotjes bij elkaar uit. Om maar dat te noemen.

En nee, dat wil men nu juist niet. De startbatterij is om te starten, de woonbatterij is voor de rest. Als de ene met de andere moet meetrappen dan kun je net zo goed een enkele dikkere batterij steken.

Of hout niet geleidt daar ben ik ook al niet zo zeker van. Een scheut water erover zal al heel wat doen. Wat zout in dat water doet er nog een schepje bovenop.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op vrijdag 12 mei 2023 20:09:45 (17%)

Ja als je in de middel of nowhere bent is het wel fijn om met je accessoire accu nog even je bootje te starten. :)

Maargoed we zijn 30 gesprekjes verder.
Ik wil het gaan aansluiten.

Ziet iemand iets gevaarlijks of stoms?

JA

Er zitten geen zekeringen aan de Cyrix (derde keer dat ik het vermeld!)