Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Een goed tekenprogramma voor jou is een programma waarmee jij nette tekeningen kunt maken. Na enige inwerktijd, uiteraard. Zelf maak ik mijn tekeningen in artisanale postscript, wat voor 99% van de deelnemers pure waanzin zal zijn, ach, het is nu eenmaal wat ik gewend ben.
Het belangrijkste is dat je streeft naar een schema dat voor eenieder leesbaar is, niet alleen voor jezelf. Daarom is het naleven van gewoontes en conventies belangrijk - welke software er ook wordt gebruikt.
Verder blijf ik kritisch op de verbinding tussen de beide accu's: in uw kliede schets staat er daarvoor enkel een Cyrix-apparaat getekend, voor mij horen daar toch echt zekeringen bij. Nix zo logisch als de Cyrix vlak bij de zekeringenkast te zetten, en dan een draad naar een zekering van elke kant. Maar er zijn zeker andere mogelijkheden, ook.
Klopt. Dit is de enige verbinding tussen de accus. Er komt nog een 120Ampere zekering op maar die moet ik nog halen. Het is alleen om te laden. Zodra de laadspanning weg is gaat het relais open en is het gescheiden.
(Start assist gaan nog even niet gebruiken tenzij ik er zelf bij ben.
De dynamo is maar 35Ampere
[Bericht gewijzigd door Alienbliep op (12%)]
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Doe maar TWEE zekeringen, eentje van elke kant.
En zet die zo dicht bij hun batterij als maar enigszins mogelijk is.
Of wadachie dat er gebeurt, met het opzet uit uw prentje, als de draad van de startbatterij naar de Cyrix ergens doorschuurt tegen de massa? "Schat, hebben we nog iets om te barbecuen?" of zo?
En waarom een 120A zekering als er toch maar 35 amp kan vloeien? Zeker stellen dat het lang genoeg duurt vooraleer de zekering eruit gaat, misschien? Zodat er toch nog enige kans is op een opwindend vuurwerkje???
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (34%)]
Paulinha_B
Honourable Member
Overigens is het verwarrend tekenen u goed voorgedaan geweest 
Teken nu die startbatterij eens gespiegeld, dan komen de twee minpolen netjes en vlotjes bij elkaar uit. Om maar dat te noemen.
En nee, dat wil men nu juist niet. De startbatterij is om te starten, de woonbatterij is voor de rest. Als de ene met de andere moet meetrappen dan kun je net zo goed een enkele dikkere batterij steken.
Of hout niet geleidt daar ben ik ook al niet zo zeker van. Een scheut water erover zal al heel wat doen. Wat zout in dat water doet er nog een schepje bovenop.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (17%)]
Ja als je in de middel of nowhere bent is het wel fijn om met je accessoire accu nog even je bootje te starten. 
Maargoed we zijn 30 gesprekjes verder.
Ik wil het gaan aansluiten.
Ziet iemand iets gevaarlijks of stoms?
Paulinha_B
Honourable Member