Aristona TV geometrie bijstellen

Op 19 mei 2023 00:58:09 schreef LuckyStrike:
[...]
Je gaat toch anno 2023 geen CRT beeldbuis meer gebruiken?

Als je ook maar iets van beeldkwaliteit wil met lage resolutie graphics die ontworpen zijn om er goed uit te zien op CRTs, dan ontkom je niet aan een CRT.

Spelcomputers met een resolutie van vaak 320 bij 240 zien er afschuwelijk uit op eenderwelke LCD tv. Je zit dan heel erg tegen scherp afgebakende pixels aan te kijken en dat is lelijk, ook bij kleine LCDs. Ook worden schaduwdetails heel anders weergegeven op een CRT dan op een LCD. Liefhebbers van oude consoles zie je dan ook langzaam weer CRT's opscharrelen.

Gebruik je een emulator - CRT emulatie in emulators ontwikkelt zich, en met 4k displays kan je een behoorlijke benadering krijgen, maar heel vaak krijg je alleen onrealistische scanlines die geen echt voordeel hebben.
Maar op een echte console heb je verreweg het mooiste beeld op een CRT.

Zoals gezegd zijn beeldbuizen niet eens echt heftige stroomvreters. Als je een airco of warmtepomp hebt, dan is het verbruik van een beeldbuis TV amper meetbaar in je jaarlijkse verbruik. Een 57cm TV verbruikt 60 a 75w.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Als je ook maar iets van beeldkwaliteit wil met lage resolutie graphics die ontworpen zijn om er goed uit te zien op CRTs, dan ontkom je niet aan een CRT.

Ik vind dat verschil al zo ontzettend groot als je wel eens (hele) oude tv series op een nieuw modern beeldscherm bekijkt. Men heeft echt wel een hoop moeite gedaan om dat oude video materiaal goed in te scannen. En dan nog is het resultaat vaak dusdanig dat je denkt: Zo beroerd heb ik het vroeger toch echt niet op die low res beeldbuis tv gezien. Ik herinner me eigenlijk alleen knappe scherpe beelden. Hoe kan dit?

Het komt dus voornamelijk door de totaal andere manier van het vastleggen, transporteren en weergeven van de beelden. Dat is 1 van de redenen dat ik nog twee oude CRT's in bedrijf heb. Analoge ATV werkt beter op een crt display dan op een nieuw digitaal display. En DATV is door de delay's niet zo handig als de analoge ATV.

En bij spelletjes computers heeft het natuurlijk ook een beetje de jaren 80 charme.

Op 18 mei 2023 23:11:04 schreef xX_B00bB0$$123_Xx:
Ik weet niet of het wel handig is voor mij om dit ding open te maken, want ik heb daar geen ervaring mee.

Dat is dan misschien het enige juiste antwoord, ook al verhelpt dat je probleem niet ;)

Dit soort zaken afstellen vereist het nodige gereedschap en kennis, dus als je dit nog nooit gedaan hebt zou ik er ook niet aan beginnen vanwege het risico op kapot repareren.

Overigens heb je bij een beeldbuis underscan en overscan: een klein gedeelte van het beeld valt buiten het zichtbare deel van de buis, een reden dat professionele videocamera's, ook de Full-HD varianten (en volgens mij doet m'n modernere camera (4K) dat ook) vaak nog altijd een 'safety' aan boord hebben om daar rekening mee te houden. In de zoeker of op het LCD van de camera wordt dan een (ik geloof) 95 % omlijning op het beeld geplaatst, waardoor links, rechts, boven en onder een klein gedeelte van het beeld niet in die safety valt.

Áls, met grote nadruk op als, je je materiaal op een beeldbuis zou willen tonen en je wil voorkomen dat iets buiten beeld valt, moet je dus zorgen dat wat je filmt binnen die 95% safety blijft.

Ik gok dan ook dat die rode rand de underscan/overscan grens aangeeft. Ergo: zelfs als je het beeld weer correct zou centreren, is het normaal dat het beeld in de hoeken gedeeltelijk buiten de zichtbare grenzen valt.

@ anderen over beeldbuizen versus LCD's: mijn ervaring is vooral dat beeldbuizen veel minder kieskeurig zijn wanneer ze 'rare' videosignalen aangeboden krijgen. Mijn AG-Neovo RX-24 heeft weliswaar video-aansluitingen, maar pikt de Atari 260ST echt niet (ja, in monochroom en in z'n originele resolutie, waardoor je naar een raar klein plaatje op een verder zwart scherm zit te kijken).
M'n beeldbuisje uit 1999 of zo heeft er echter geen enkel probleem mee.

@ Ex-fietser: ik denk dat niet meehelpt dat de meeste mensen nu vooral ook een veel grotere TV hebben dan toen. Hoewel de hoeveelheid informatie sterk toegenomen is, wordt die ook steeds meer over een enorm oppervlak verspreid. Imperfecties vallen dan sneller op dan op een beeldbuisje van 50 centimeter of iets dergelijks.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Momenteel is er een enorme vraag naar ouderwetse Retro TVs met het glazen oog er nog in IDD, bij de Kringloop gaan ze als zoete broodjes TM 55 CM.. IDD de meeste retrogamers willen graar op juiste formaat (4:3) beeld gepresenteerd hebben en het lijkt IDD veel mooir dan op LCD.

maartenbakker

Golden Member

Op 19 mei 2023 00:58:09 schreef LuckyStrike:
[...]
Je gaat toch anno 2023 geen CRT beeldbuis meer gebruiken?
Zo'n ding trekt 500 watt uit je stopcontact terwijl een LCD type maar 50 Watt trekt. Een investering in een LCD TV heb je binnen een half jaar terugverdiend

Ik denk dat je aan de eerste en/of grootste plasma's zit te denken. Een 90 graden 21" toestel zoals dat van de TS, trekt ook hooguit 50W. De zwaarste grootbeeld CRT toestellen kwamen ook niet voorbij 200W.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nou, mijn studentenkamertje werd aardig bij verwarmd door een K8....

maartenbakker

Golden Member

Inderdaad, buizenbakken kwamen wel voorbij de 200W (was een K8 niet 350W?) - ik dacht aan de transistortoestellen zoals je ze nu nog met spelcomputers zou gebruiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Meeste wat er weggaat is de laatste generaties 4:3 toestellen , afgezien van lijntrafo's Philips welke er niet meer zijn is repareren er niet meer bij als dit euvel optreed. Allemaal max 50W.. Een LCD uit die tijd is een dikke 140W,wel groter beeld OK..

[Bericht gewijzigd door smd op zaterdag 20 mei 2023 18:07:22 (19%)

Op 18 mei 2023 23:21:18 schreef rob040:
Als het typenummer klopt, dan zitten er op de print potmetertjes om het in te stellen, zie het plaatje:
[bijlage]

Even openmaken dus en kijken of het overeenkomt.

Oké, ik heb vandaag de TV opengemaakt samen met iemand die er meer ervaring mee heeft. De potmetertjes waren inderdaad volgens het plaatje aanwezig. De geometrie is dus aangepast.
Het beeld is wat meer naar rechts verschoven en de verticale beeldgrootte is aangepast, dus de balken zijn weg.
Misschien heb ik alleen een beetje overdreven met de verticale beeldgrootte, want het beeld lijkt een klein beetje uitgerekt en de hoeken zijn wat af gesneden.
Vgm wordt dit een keuze tussen kleine balken boven en beneden of een beeldverhouding die een beetje smerig is. Epic.
Vergeleken met hoe het beeld er eerst uit zag ben ik alleen wel tevreden. Misschien haal ik later de verticale grootte een tikkie naar beneden.

Henry S.

Moderator

Op 19 mei 2023 06:55:15 schreef Ex-fietser:
Eigenlijk vind ik dat de moderne platte TV's helemaal niet zo zuinig zijn. Een beeldbuis is vaak zuiniger dan dan een plasma buis of oleds. De anode stroom door zo'n beeldbuis was helemaal niet zo groot. De spanning was dan weer wel vreselijk hoog. Het product van die twee was uiteindelijk ook niet zo groot.

Nog geen 30W max.

Maar geen van de beeldbuis TV's had voor zover ik weet een scherminstellingen menu waarmee je de instellingen van de elektronische schakelingen kon instellen. Het maken van een digitaal on screen display kon men bij die oude tv's nog helemaal niet. Daar waren microprocessor's voor nodig die nog niet bestonden. Pas bij de veel latere tv's kwamen er microprocessoren in. En die functionaliteit werd dan nog alleen maar ingezet om de tv ontvangst frequenties in te stellen en te onthouden, de afstandsbediening te kunnen lezen en om teletext te kunnen weergeven.

Loewe, Nokia en ITT waren daar toch heel bedreven in met hun digitale borden.

Een ITT Digital classic 3 bijv heeft voor de beeldinstellingen een afstandbediening nodig, met daarop een template voor de benodige toetsen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
rob040

Golden Member

@xX_B00bB0$$123_X: Dank voor de terugmelding. Mooi dat het verholpen is.

Fijn dat het opgelost is!!

Henry S., de Digichassis vond ik destijds niet echt een topper, Schneider had ook Digi Chassis veen van de ITT processoren zitten te vervangen, overigens ook inde andere merken. Philips had het 3D chassis, kor op de markt geweest ook gee succes..

Henry S.

Moderator

Wij vonden het ook niks...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

De analoge versie 3A was ook al geen topper. De D16 was wat beter.

Een laat achterneefje van het SEL Digichassis was het Salora M chassis. High end, maar net zo gammel.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 31 mei 2023 22:36:46 (44%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Oww ja, bijna vergeten, de D16 chassis Testman, deze ook kort op de markt geweest, waren de buizen snel van versleten.. 3A, bergen lijntrafo's van stuk gehad en kilo's soldeer op verstookt.. PS Testman, was de 3A niet de eerste 100Hz destijds??

maartenbakker

Golden Member

Samen met of net iets na de turbo 2B. Ik gok dus dat het 2B 100Hz chassis net iets eerder was, maar veel zal het niet schelen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ah OK, die plastic soep chassis, dat weet ik nog wel..

heeeeeel misschien heb ik nog een HR vervanger?? Heb je origineel nr nog?

Evarist

Golden Member

Mail me, als je geen trafo vindt.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Moet ik nog een ref nummer hebben, mn glazen bol is stuk maar heb nog wel HR vervanger boek

Op 18 mei 2023 23:21:18 schreef rob040:
Als het typenummer klopt, dan zitten er op de print potmetertjes om het in te stellen, zie het plaatje:
[bijlage]

Even openmaken dus en kijken of het overeenkomt.

Yo, waar komt deze afbeelding eigenlijk vandaan?
Heb je ook de hele service manual?
Het modelnummer in de eerste post klopt trouwens niet helemaal. In de binnenkant van de TV stond als Model No. 51TA1471/03.
Één getalletje anders lol.

rob040

Golden Member

Daar zit het AA5 chassis in, Service Manual is onder andere hier te downloaden:

https://freeservicemanuals.info/nl/servicemanuals/viewmanual/Philips/A…

Op 4 juni 2023 19:04:07 schreef smd:
heeeeeel misschien heb ik nog een HR vervanger?? Heb je origineel nr nog?

Sorry dat ik zo laat reageer.

Het gaat om HR 6140, voor 2B chassis, 21CE 4550 TV Philips.

Ik heb m op de site van HR gevonden, maar er staat nergens of hij op voorraad is, wat hij kost of hoe te bestellen.

@ Pararuud, ik ga voor je kijken AS Zaterdag, was uit mijn hoofd een welbekend nummer.. Nee HR levert ze niet meer helaas..