Aristona TV geometrie bijstellen

Yo,

de geometrie van mijn TV klopt niet helemaal; het beeld is naar links verschoven en er is ruimte over boven en beneden. Ik heb alleen helemaal geen idee hoe ik het service menu in kan komen om het bij te stellen.
Ik heb de code "062596" gevolgd door de menu knop ook al geprobeerd.
Ik weet niet wat het modelnummer van de TV is, maar ik heb dezelfde(?) TV online gevonden onder het modelnummer "Aristona 51TA1472/03".
Weet iemand hoe ik het service menu in kan komen?

Ik vraag me af dat via het service menu moet. Ik zou denk ik aan de achterzijde een potmetertje zoeken om e.e.a. bij te stellen.

Ik zie niet iets op de achterkant van de TV. Ik weet niet of het wel handig is voor mij om dit ding open te maken, want ik heb daar geen ervaring mee.

rob040

Golden Member

Als het typenummer klopt, dan zitten er op de print potmetertjes om het in te stellen, zie het plaatje:

Even openmaken dus en kijken of het overeenkomt.

fatbeard

Honourable Member

... en de (wellicht overbodige, maar toch) waarschuwing:
PAS OP, er komen levensgevaarlijke spanningen voor in het binnenwerk van een TV, die vaak ook nog direct met het lichtnet verbonden is.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

hoe sluit je de spelcomputer aan op de tv? via scart/front video of via de coax/RF aansluiting? in geval van die 2e het 0 kanaal nemen, dat helpt.

het kan ook zijn dat de console ingesteld is op een andere uitvoer, check het menu eens voor beeldinstellingen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 18 mei 2023 22:13:54 schreef xX_B00bB0$$123_Xx:
... maar ik heb dezelfde(?) TV online gevonden onder het modelnummer "Aristona 51TA1472/03"...

Je gaat toch anno 2023 geen CRT beeldbuis meer gebruiken?
Zo'n ding trekt 500 watt uit je stopcontact terwijl een LCD type maar 50 Watt trekt. Een investering in een LCD TV heb je binnen een half jaar terugverdiend

Deze trekt geen 500 Watt, dat recht is voorbehouden aan de K7 en K8 chassis. De K9 (buisloos) zat al rond de 140 watt. :P

Lijkt er op dat de horizontale sync iets te vroeg start gezien dat testpatroon. Maar dat kan ook net zo goed een afwijking van die patroongenerator zijn. Het is dus ook even de vraag waar je dat testpatroon vandaan haalt.

De geo voor dit soort tv is trouwens best wel pretty perfect. Ik heb wel CRT tv's en dan vooral die met inline beeldbuizen met veel ergere afwijkingen gezien.

Deze minimale afwijking kan dan i.d.d. ook nog veroorzaakt worden door VCR-correctie gedoe.

[Bericht gewijzigd door harry64 op vrijdag 19 mei 2023 01:57:15 (27%)

Op 19 mei 2023 00:58:09 schreef LuckyStrike:
[...]
Je gaat toch anno 2023 geen CRT beeldbuis meer gebruiken?
Zo'n ding trekt 500 watt uit je stopcontact terwijl een LCD type maar 50 Watt trekt. Een investering in een LCD TV heb je binnen een half jaar terugverdiend

500 watt is grote onzin idd. Dat tv-tje dat ik vroeger bij mijn homecomputer had was ook maar een paar tientallen watts. En de zw TV uit de jaren 50 ofzo van mijn oma was 200 watt. (nee geen TX400 maar wat nieuwer en groter en met veel buizen er in)

Eigenlijk vind ik dat de moderne platte TV's helemaal niet zo zuinig zijn. Een beeldbuis is vaak zuiniger dan dan een plasma buis of oleds. De anode stroom door zo'n beeldbuis was helemaal niet zo groot. De spanning was dan weer wel vreselijk hoog. Het product van die twee was uiteindelijk ook niet zo groot. Bij een plasma tv 'wat eigenlijk een heleboel kleine beeldbuisjes zijn' is de stroom gewoon hoog omdat het heel erg veel kleine beeldbuisjes zijn. En bij oled hetzelfde verhaal. Een oled afzonderlijk gebruikt niet heel veel stroom en is best zuinig. Zet je duizenden zuinige leds op een oppervlak dan wordt het onzuinig door de hoeveelheid. En bij LCD systemen is het het backlight dat veel energie gebruikt.

De onzuinige tv's waren de grote luxe exemplaren met enorm veel buizen er in. Voor al luxe's zoals stereo geluid, afstandsbediening enz. Daar waren veel elektronische functies voor nodig. Voor elke functie een buis met een of meer gloeidraden. Een gloeidraad was 300mA bij 6,3 volt. Dat wordt dan per buis zo'n bijna twee watt.

Tel maar uit je winst of beter verlies.

De latere getransistoriseerde TV's hadden dat gloeidraad probleem gewoon niet en waren dus veel zuiniger.

Maar geen van de beeldbuis TV's had voor zover ik weet een scherminstellingen menu waarmee je de instellingen van de elektronische schakelingen kon instellen. Het maken van een digitaal on screen display kon men bij die oude tv's nog helemaal niet. Daar waren microprocessor's voor nodig die nog niet bestonden. Pas bij de veel latere tv's kwamen er microprocessoren in. En die functionaliteit werd dan nog alleen maar ingezet om de tv ontvangst frequenties in te stellen en te onthouden, de afstandsbediening te kunnen lezen en om teletext te kunnen weergeven.

De beeldgeometrie, timing, kleurverhoudingen enzo zijn altijd instelbare- -spoelen, -potmeters en -condensatoren geweest. De echte beeld geometrie instellingen waren ook vaak draaibare magneetjes die achterop de beeldbuis zaten. Het probleem van de TS zit hem echter niet hier in. GA DAAR OOK NIET AAN DRAAIEN. Zonder de juiste meet apparatuur krijg je dit nooit meer goed ingesteld.

Het starten van de raster oscillator lijkt gewoon te laat te beginnen. En dat moet je dan zoeken in het synchronisatie deel. Als dat echter fout is zou je ook nog andere problemen hebben. Dus beter ook hier van af blijven.

Naar alle waarschijnlijkheid heeft Testman het bij het juiste eind. De raster synchronisatie pulsen die onderdeel uitmaakte van het composiet video signaal bevatten nogal wat hoge frequenties. Die hogere ferquenties kwamen niet helemaal goed door de filters heen. Het signaal was daardoor gewoon te laat. Men had hiervoor in de TV vaak een special kanaal beschikbaar dat bij inschakelen ook iets in de filters aanpaste. Dat was speciaal gedaan om een spelcomputer of videorecorder te kunnen aansluiten. Vaak was dat kanaal acht van de TV. Dan moet je dus de TV met kanaal acht afstemmen op de frequentie van de modulator. En dan zou je probleem weg zijn.

Omdat die modulatoren in die spelcomputers niet erg best waren omzeilde men dat ook vaak. Men gebruikte dan de scart of video ingang van de tv. waarop men direct het video signaal van de spelcomputer aanbood. Het Rf signaal uit de spelcomputer werd dan gewoon niet gebruikt.

Ik heb mijn Aristona breedbeeldbuis-tv ongeveer twee jaar geleden pas weggedaan. Die was meen ik zo'n 120 watt.
Hij was ietskes kleiner dan wat ik nu heb dus ongeveer 72 cm.

Op 19 mei 2023 00:58:09 schreef LuckyStrike:
[...]
Je gaat toch anno 2023 geen CRT beeldbuis meer gebruiken?

Als je ook maar iets van beeldkwaliteit wil met lage resolutie graphics die ontworpen zijn om er goed uit te zien op CRTs, dan ontkom je niet aan een CRT.

Spelcomputers met een resolutie van vaak 320 bij 240 zien er afschuwelijk uit op eenderwelke LCD tv. Je zit dan heel erg tegen scherp afgebakende pixels aan te kijken en dat is lelijk, ook bij kleine LCDs. Ook worden schaduwdetails heel anders weergegeven op een CRT dan op een LCD. Liefhebbers van oude consoles zie je dan ook langzaam weer CRT's opscharrelen.

Gebruik je een emulator - CRT emulatie in emulators ontwikkelt zich, en met 4k displays kan je een behoorlijke benadering krijgen, maar heel vaak krijg je alleen onrealistische scanlines die geen echt voordeel hebben.
Maar op een echte console heb je verreweg het mooiste beeld op een CRT.

Zoals gezegd zijn beeldbuizen niet eens echt heftige stroomvreters. Als je een airco of warmtepomp hebt, dan is het verbruik van een beeldbuis TV amper meetbaar in je jaarlijkse verbruik. Een 57cm TV verbruikt 60 a 75w.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Als je ook maar iets van beeldkwaliteit wil met lage resolutie graphics die ontworpen zijn om er goed uit te zien op CRTs, dan ontkom je niet aan een CRT.

Ik vind dat verschil al zo ontzettend groot als je wel eens (hele) oude tv series op een nieuw modern beeldscherm bekijkt. Men heeft echt wel een hoop moeite gedaan om dat oude video materiaal goed in te scannen. En dan nog is het resultaat vaak dusdanig dat je denkt: Zo beroerd heb ik het vroeger toch echt niet op die low res beeldbuis tv gezien. Ik herinner me eigenlijk alleen knappe scherpe beelden. Hoe kan dit?

Het komt dus voornamelijk door de totaal andere manier van het vastleggen, transporteren en weergeven van de beelden. Dat is 1 van de redenen dat ik nog twee oude CRT's in bedrijf heb. Analoge ATV werkt beter op een crt display dan op een nieuw digitaal display. En DATV is door de delay's niet zo handig als de analoge ATV.

En bij spelletjes computers heeft het natuurlijk ook een beetje de jaren 80 charme.

Op 18 mei 2023 23:11:04 schreef xX_B00bB0$$123_Xx:
Ik weet niet of het wel handig is voor mij om dit ding open te maken, want ik heb daar geen ervaring mee.

Dat is dan misschien het enige juiste antwoord, ook al verhelpt dat je probleem niet ;)

Dit soort zaken afstellen vereist het nodige gereedschap en kennis, dus als je dit nog nooit gedaan hebt zou ik er ook niet aan beginnen vanwege het risico op kapot repareren.

Overigens heb je bij een beeldbuis underscan en overscan: een klein gedeelte van het beeld valt buiten het zichtbare deel van de buis, een reden dat professionele videocamera's, ook de Full-HD varianten (en volgens mij doet m'n modernere camera (4K) dat ook) vaak nog altijd een 'safety' aan boord hebben om daar rekening mee te houden. In de zoeker of op het LCD van de camera wordt dan een (ik geloof) 95 % omlijning op het beeld geplaatst, waardoor links, rechts, boven en onder een klein gedeelte van het beeld niet in die safety valt.

Áls, met grote nadruk op als, je je materiaal op een beeldbuis zou willen tonen en je wil voorkomen dat iets buiten beeld valt, moet je dus zorgen dat wat je filmt binnen die 95% safety blijft.

Ik gok dan ook dat die rode rand de underscan/overscan grens aangeeft. Ergo: zelfs als je het beeld weer correct zou centreren, is het normaal dat het beeld in de hoeken gedeeltelijk buiten de zichtbare grenzen valt.

@ anderen over beeldbuizen versus LCD's: mijn ervaring is vooral dat beeldbuizen veel minder kieskeurig zijn wanneer ze 'rare' videosignalen aangeboden krijgen. Mijn AG-Neovo RX-24 heeft weliswaar video-aansluitingen, maar pikt de Atari 260ST echt niet (ja, in monochroom en in z'n originele resolutie, waardoor je naar een raar klein plaatje op een verder zwart scherm zit te kijken).
M'n beeldbuisje uit 1999 of zo heeft er echter geen enkel probleem mee.

@ Ex-fietser: ik denk dat niet meehelpt dat de meeste mensen nu vooral ook een veel grotere TV hebben dan toen. Hoewel de hoeveelheid informatie sterk toegenomen is, wordt die ook steeds meer over een enorm oppervlak verspreid. Imperfecties vallen dan sneller op dan op een beeldbuisje van 50 centimeter of iets dergelijks.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Momenteel is er een enorme vraag naar ouderwetse Retro TVs met het glazen oog er nog in IDD, bij de Kringloop gaan ze als zoete broodjes TM 55 CM.. IDD de meeste retrogamers willen graar op juiste formaat (4:3) beeld gepresenteerd hebben en het lijkt IDD veel mooir dan op LCD.

Op 19 mei 2023 00:58:09 schreef LuckyStrike:
[...]
Je gaat toch anno 2023 geen CRT beeldbuis meer gebruiken?
Zo'n ding trekt 500 watt uit je stopcontact terwijl een LCD type maar 50 Watt trekt. Een investering in een LCD TV heb je binnen een half jaar terugverdiend

Ik denk dat je aan de eerste en/of grootste plasma's zit te denken. Een 90 graden 21" toestel zoals dat van de TS, trekt ook hooguit 50W. De zwaarste grootbeeld CRT toestellen kwamen ook niet voorbij 200W.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nou, mijn studentenkamertje werd aardig bij verwarmd door een K8....

Inderdaad, buizenbakken kwamen wel voorbij de 200W (was een K8 niet 350W?) - ik dacht aan de transistortoestellen zoals je ze nu nog met spelcomputers zou gebruiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Meeste wat er weggaat is de laatste generaties 4:3 toestellen , afgezien van lijntrafo's Philips welke er niet meer zijn is repareren er niet meer bij als dit euvel optreed. Allemaal max 50W.. Een LCD uit die tijd is een dikke 140W,wel groter beeld OK..

[Bericht gewijzigd door smd op zaterdag 20 mei 2023 18:07:22 (19%)

Op 18 mei 2023 23:21:18 schreef rob040:
Als het typenummer klopt, dan zitten er op de print potmetertjes om het in te stellen, zie het plaatje:
[bijlage]

Even openmaken dus en kijken of het overeenkomt.

Oké, ik heb vandaag de TV opengemaakt samen met iemand die er meer ervaring mee heeft. De potmetertjes waren inderdaad volgens het plaatje aanwezig. De geometrie is dus aangepast.
Het beeld is wat meer naar rechts verschoven en de verticale beeldgrootte is aangepast, dus de balken zijn weg.
Misschien heb ik alleen een beetje overdreven met de verticale beeldgrootte, want het beeld lijkt een klein beetje uitgerekt en de hoeken zijn wat af gesneden.
Vgm wordt dit een keuze tussen kleine balken boven en beneden of een beeldverhouding die een beetje smerig is. Epic.
Vergeleken met hoe het beeld er eerst uit zag ben ik alleen wel tevreden. Misschien haal ik later de verticale grootte een tikkie naar beneden.

Henry S.

Moderator

Op 19 mei 2023 06:55:15 schreef Ex-fietser:
Eigenlijk vind ik dat de moderne platte TV's helemaal niet zo zuinig zijn. Een beeldbuis is vaak zuiniger dan dan een plasma buis of oleds. De anode stroom door zo'n beeldbuis was helemaal niet zo groot. De spanning was dan weer wel vreselijk hoog. Het product van die twee was uiteindelijk ook niet zo groot.

Nog geen 30W max.

Maar geen van de beeldbuis TV's had voor zover ik weet een scherminstellingen menu waarmee je de instellingen van de elektronische schakelingen kon instellen. Het maken van een digitaal on screen display kon men bij die oude tv's nog helemaal niet. Daar waren microprocessor's voor nodig die nog niet bestonden. Pas bij de veel latere tv's kwamen er microprocessoren in. En die functionaliteit werd dan nog alleen maar ingezet om de tv ontvangst frequenties in te stellen en te onthouden, de afstandsbediening te kunnen lezen en om teletext te kunnen weergeven.

Loewe, Nokia en ITT waren daar toch heel bedreven in met hun digitale borden.

Een ITT Digital classic 3 bijv heeft voor de beeldinstellingen een afstandbediening nodig, met daarop een template voor de benodige toetsen.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
rob040

Golden Member

@xX_B00bB0$$123_X: Dank voor de terugmelding. Mooi dat het verholpen is.

Fijn dat het opgelost is!!

Henry S., de Digichassis vond ik destijds niet echt een topper, Schneider had ook Digi Chassis veen van de ITT processoren zitten te vervangen, overigens ook inde andere merken. Philips had het 3D chassis, kor op de markt geweest ook gee succes..

Henry S.

Moderator

Wij vonden het ook niks...

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

De analoge versie 3A was ook al geen topper. De D16 was wat beter.

Een laat achterneefje van het SEL Digichassis was het Salora M chassis. High end, maar net zo gammel.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 31 mei 2023 22:36:46 (44%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Oww ja, bijna vergeten, de D16 chassis Testman, deze ook kort op de markt geweest, waren de buizen snel van versleten.. 3A, bergen lijntrafo's van stuk gehad en kilo's soldeer op verstookt.. PS Testman, was de 3A niet de eerste 100Hz destijds??