Zonnevolger

marcob

Golden Member

Op 27 augustus 2023 13:42:14 schreef MMSoft:
[...]
Als de besturing opstart dan weet deze niet in welke stand het mechaniek staat.

Hiervoor kun je een AS5600 Magnetische Hoeksensor gebruiken. Je plaatst een magneetje op de as, en de sensor geeft via I2C exact de hoek in graden.

https://www.tinytronics.nl/shop/nl/sensoren/magnetisch-veld/as5600-mag…

[Bericht gewijzigd door marcob op 29 augustus 2023 15:04:51 (14%)

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

De laatste versie van de constructie vind ik redelijk eenvoudig en licht en opschalen is goed te doen.
Voor de aandrijving van de rotatie had ik een wormwiel en worm in elkaar gelast. Eigenlijk veel te ver gezocht; 3d printen is meer van deze tijd.

Op 29 augustus 2023 15:04:37 schreef marcob:
Hiervoor kun je een AS5600 Magnetische Hoeksensor gebruiken. Je plaatst een magneetje op de as, en de sensor geeft via I2C exact de hoek in graden.

Of... indien gewenst een analoog signaal om de hoek aan te geven.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

In plaats van een groot wormwiel kan ik misschien beter eerst een degelijke aandrijf-trap (bijvoorbeeld 1 : 6 ) onderop de pivot maken.
En dan pas de volgende trap printen.

Als men eenmaal vertrokken is met het idee van 3d-printen, en men heeft het verstand om zoveel mogelijk afmetingen en eigenschappen in parameters te gieten in plaats van ze hard te coderen, dan maakt het niet zoveel uit; men kan dan net zo goed dat eerste wiel ook uit de 3d-printer laten komen.

Bv.: niet zo best

code:

difference(){
 cylinder d=135,h=40;
 cylinder d=125,h=40;
 }

Beter:

code:

dia_int=125;
wand=5;
dia_out=dia_int+wand+wand;
h1=40;
difference(){
 cylinder d=dia_out,h=h1;
 cylinder d=dia_int,h=h1;
 }

Oh, dat taaltje ken ik(*). Ik doe dan ook nog:

code:

difference(){
 cylinder (d=dia_out,h=h1);
 translate ([0,0,-1]) cylinder (d=dia_int,h=h+2);
 }

(*) ... bijna Bij mij moeten er nog een zwik haakjes bij. Het lijkt voldoende dat ik het als een typefout beschouw.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

hihi, precies wat ik ook doe, want anders ziet die 3d-preview er maar gek uit, soms. Maar voor dit voorbeeld wilde ik het simpel houden, hihihihi, daarom.

De eerste trap van pivot naar aandrijfas moet vooral degelijk en spelingvrij worden.
Dat ga ik nu eerst maken.

Een 3d geprinte worm-wormwiel ( 20 tanden ) zou dan de tweede trap worden.
Womwiel mag ongeveer 60 mm buitendiameter.

Opm. Zo'n metalen combinatie kan ik ook bestellen voor pakweg 20 euro.
Tot nu toe is wat ik vind niet echt geschikt.

[Bericht gewijzigd door m.bouwer op 1 september 2023 10:07:08 (12%)

Het 3d printen van een geschikte aandrijving is al een werkstuk op zich.
Maar misschien ligt zo'n worm en wormwiel wel gewoon ergens op de plank.

Voor een proefopstelling hebben we nu de besturing en een basis van de constructie met pivot en ophanging van het paneel.
Het spitst zich nu toe op een geschikt worm/wormwiel voor de rotatie.

Zo langzamerhand krijg ik een hele verzameling.
Hier is het wormwiel wel 30 tanden maar de diameter is veel te klein.

Met de aandrijving van de wormwielas (diam. 19,8 mm) op de pivot (diam.132 mm)
en deze wormaandrijving ( 1 : 54 ) krijg ik een totale overbrenging van 1 : 360 en daarmee detectie per 1 graad rotatie.

Meer een standaard oplossing: een windwerk 1 : 15
Maar nogal prijzig voor deze kleine zonnevolger.

Wellicht ga ik iemand vinden die een wormwiel kan printen.
Nu wil ik voor de tweede trap van de aandrijving van de rotatie even verder met deze combinatie 1 : 30 (diam. wormwiel 7 cm)

Lambiek

Special Member

Op 14 september 2023 09:40:30 schreef m.bouwer:
Wellicht ga ik iemand vinden die een wormwiel kan printen.
Nu wil ik voor de tweede trap van de aandrijving van de rotatie even verder met deze combinatie 1 : 30 (diam. wormwiel 7 cm)

Je hebt nu deze vertraging toch, ga daar eerst mee verder als test opstelling. Andere tandwielen printen kan altijd nog als dit goed werkt.

En ik vindt het een beetje onzinnig om iedere keer een tandwiel vertraging te plaatsen die je toch niet gaat gebruiken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Wat ik toon is mijn zoektocht naar een geschikte aandrijving voor de rotatie van de zonnevolger.
Omdat ik graag in contact wil komen met iemand die een tandwiel kan 3D printen.

Lambiek

Special Member

Op 14 september 2023 22:15:33 schreef m.bouwer:
Wat ik toon is mijn zoektocht naar een geschikte aandrijving voor de rotatie van de zonnevolger.
Omdat ik graag in contact wil komen met iemand die een tandwiel kan 3D printen.

Dan vraag je dat toch hier. https://www.circuitsonline.net/aanbod

Op 14 september 2023 22:15:33 schreef m.bouwer:

Dan is die zoektocht wel erg éénzijdig en gefocust op één ding. Je zou ook een kettingoverbrenging kunnen gebruiken in combinatie met je kleine wormwiel overbrenging.

Pak een ruitenwisser motor en zet er een klein kettingwiel op. Op de zonnevolger een groot ketting wiel en je bent klaar. Als de volger niet continue 360 graden hoeft te draaien, maar altijd weer terug draait, zou je het grote kettingwiel ook kunnen vervangen door een ronde plaat zonder de tanden. De ketting uiteinden kun je dan ergens aan de plaat vastmaken.

@ EdbO,

Mijn aandrijving van de rotatie heeft te maken met de besturing en het terugkoppelen van de stand van het paneel aan de besturing.
Hoe zou jij dat doen?

Op 15 september 2023 14:19:18 schreef m.bouwer:
.... het terugkoppelen van de stand van het paneel aan de besturing.

De vraag is wat is 'de stand van het paneel'? Heb ik het goed dat het hier om de rotatie gaat in het horizontale vlak?

Als je een ketting gebruikt zou je de tanden van het kettingwiel in combinatie met een inductieve sensor kunnen gebruiken om de rotatie hoek te berekenen. Elke puls is dan een hoek. Wanneer de juiste hoek bereikt is, kan deze ook in het geheugen opgeslagen worden zodat bij opstarten meteen de hoek bekend is.
Je zou ook een absoluut encoder op de rotatie as of de motor as kunnen zetten zodat je de hoek ten allen tijde weet. De besturing hoeft in principe alleen maar de motor aan te drijven en dan de hoek controleren. Als de hoek bereikt is, de motor stoppen.

Door de kettingoverbrenging te combineren met de wormwiel overbrenging heb je in principe een zelf-remmend systeem en door de overbrengingen een langzaam lopend systeem. Plus je kunt eenvoudig met de afmetingen de kettingwielen spelen (pak een fietsketting en kettingwielen). Als uiteindelijk duidelijk is wat het gaat worden, zou je nog kunnen kijken naar een getande riem die minder rek heeft dan een ketting over de tijd genomen.

Het zijn maar suggesties. Maar staar je niet blind op alleen een wormwiel overbrenging.

Eigenlijk ben ik aan het maken wat jij beschrijft:

Het motortje drijft de worm en daarmee het wormwiel op as2 aan ( 1 : 30 )
Het wormwiel drijft as2 ( diameter 22 mm )
Op as2 zitten een aantal slagen staaldraad ( 2 mm dik ).
De staaldraad gaat een paar slagen om de ring op de pivot-as ( 132 mm diameter )

De aandrijfverhouding is 1 : 180 en er zitten er 2 nokken op de wormas.

Je hebt dan detectie per graad en daarop is de besturing van MMSoft gebaseerd.

Lever je een 3D tekening in een printbaar formaat aan? Wil best wat printen voor je. Volledig tekenen zie ik helaas niet zitten

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl
Lambiek

Special Member

Op 15 september 2023 20:54:23 schreef m.bouwer:
De staaldraad gaat een paar slagen om de ring op de pivot-as (132 mm diameter)

Met een staaldraad, dat zal wel lekker gaan werken. :)

Op 15 september 2023 20:54:23 schreef m.bouwer:

Eigenlijk ben ik aan het maken wat jij beschrijft:

Het motortje drijft de worm en daarmee het wormwiel op as2 aan ( 1 : 30 )
Het wormwiel drijft as2 ( diameter 22 mm )
De staaldraad gaat een paar slagen om de ring op de pivot-as ( 132 mm diameter )

Dat is inderdaad wat ik bedoelde. Alleen zou ik in plaats van het staaldraad een ketting nemen omdat staaldraad nog wel eens wil gaan slippen waardoor de hoek van het paneel niet meer klopt.

Op 15 september 2023 23:05:41 schreef Lambiek:
[...]
Met een staaldraad, dat zal wel lekker gaan werken. :)

Waarom niet? Het kan, alleen zou ik dan houten wielen nemen of in ieder geval iets wat zachter is dan het draad zelf. Voor prototype bouw is dit voldoende om de werking aan te tonen.