Op 20 juni 2023 11:20:36 schreef Paulinha_B:
[...]
Immers, Windows doet toch iedereen? Niet, dus
Nouja, dat je vertelt dat je een linux draait is niet vreemd als 2,75% van de wereld dat op de desktop gebruikt. ( dan blijft nog een 16% over het OS wat niet genoemd zal worden )
Dus bij twijfel > windows gaat hier best op ja 
Zeker in de zakelijke wereld, waar dit wellicht nog wat meer naar MS zal leunen.
Codesys onder linux lukt overigens ook, boven op wine, dus of je daar percé warm voor moet lopen?
Voor dit soort toepassingen is vrijwel 100% Windows. Iets anders is eigenlijk onmogelijk. En WINE is echt helemaal ruk. De enige software die ik ken die ook op linux draait is LogoSoft.
Ik gebruik daarom linux alleen op de tweede PC en een apart laptopje.
Maar niet getreurd: linux blijft royaal het meest geïnstalleerde OS. Er is wel een veelgebruikte Codesys RT voor linux.
het is typisch voor Windowsgebruikers dat ze er niet bijvertellen welk O/S.
En al zeg je Linux dan weet je nog niet welke van de 88.345.865 distributies het gaat 
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op 20 juni 2023 13:33:59 schreef bprosman:
[...]
En al zeg je Linux dan weet je nog niet welke van de 88.345.865 distributies het gaat
Is niet boeiend. Merendeel onderscheidt zich onderling alleen op de desktop-GUI.
Op 20 juni 2023 13:33:42 schreef GJ_:
En WINE is echt helemaal ruk.
Dat moet je netjes zeggen. WINE heeft zijn beperkingen.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (24%)]
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Merendeel onderscheidt zich onderling alleen op de desktop-GUI.
Dat is niet helemaal correct, ze vallen uiteen in twee grote groepen alnaargelang het packagingsysteem. De ene kant is redhat+suse, de andere kant is debian. Elks met inderdaad een waterval aan afgeleiden. Maar daar gaat het hier niet over.
Ik ben intussen wel benieuwd geworden naar dat CodeSys: blijkbaar is het een soort IDE voor het ontwikkelen van embedded systemen, minstens de software en mogelijks zelfs ook de hardware, schematekenen, pcb-layout &c?
Het is software voor PLC's, asbesturingen en HMI's. Het bestaat uit een ontwikkelomgeving voor het schrijven van software en diverse RT's voor op de PLC's, HMI's, servodrives enz.
De meeste merken hebben er hun eigen pakket van gemaakt. Dus dat installeer je dan maar. Intussen heb ik al meerdere keer Codesys op m'n PC staan. Inclusief het originele van S3.
Op 20 juni 2023 19:04:34 schreef High met Henk:
Tegenwoordig is het allemaal v 3.5....
Kun je niet de losse plugins alleen installeren??
Zou je zeggen, maar dat is dan weer lastig met updates. Iedere versie gaat zelf op zoek naar updates die meestal specifiek voor dát merk zijn.
Paulinha_B
Honourable Member
Dankje, beste GJ_, helaas verzuip ik alweer in de codes en afkortingen. "RT" zou misschien voor "RunTime" kunnen staan? Waarmee dan misschien wordt bedoeld een soort van interpreter voor de pseudo-code die door Codesys wordt gegenereerd?
Maar wat zijn HMI, PLS, ..?
Nogmaals excuus voor mijn domme onwetendheid...
PLC's zijn de controllers die in machinebesturingen gebruikt worden. Een Human Machine Interface is tegenwoordig meestal een touchpanel dat met diverse PLC's, aandrijvingen enz kan communiceren.
RT is inderdaad RunTime. Iets dergelijks heb je wel nodig als je code op honderden verschillende apparaten uit te voeren moet zijn.
Paulinha_B
Honourable Member
Okee, alweer bedankt, een HMI zal ik proberen te onthouden. De PLS blijft raadselachtig, of was dat een mistikte PLC
?
Op 20 juni 2023 19:25:44 schreef Paulinha_B: De PLS blijft raadselachtig, of was dat een mistikte PLC
?
Dat was een inmiddels herstelde typo. Het was een kruising tussen een SPS en een PLC denk ik.
Paulinha_B
Honourable Member
Wago had een erg duur pakket, e!Cockpit, gebaseerd op codesys. Sinds dit jaar zijn ze aan het migreren naar codesys.
Op 20 juni 2023 11:27:05 schreef GJ_:
[...] Nou ja, als je ook nog het TIA portal gebruikt, dat is al tegen de 50GB PER VERSIE! En je hebt sowieso meerdere versies nodig om er mee te kunnen werken.
Ik doe veel firmware ontwikkeling, meestal C, verschillende processoren. Eigenlijk kan ik alles met Visual Code doen, en gebruik ik voor iedere processor dezelfde (GCC) compiler.
Maar toch maak ik voor ieder project een aparte Virtual Machine, met daarin de ontwikkelomgeving die ik voor dat project gebruik.
Dan staan er welliswaar 10 vrijwel identieke versies van GCC op mijn computer, ik heb het voordeel dat iedere omgeving specifiek voor dat project/die klant is.
En de 1TB SSD kostte iets van 100Euro, daar kan ik niet van wakker liggen
Bijkomend voordeel is dat ik een VM kan archiveren, als er over 3 jaar ineens een update aan een project moet komen heb ik de oorspronkelijke omgeving nog.
Ik heb niet alleen een HD van meer dan 1TB nodig, maar ook nog één, liefst twee back ups in de cloud waar dat allemaal op past. Dus zo veel VM's is eigenlijk niet echt een optie.
Overigens neemt Codesys, waar het hier over ging, nou ook weer niet zo veel ruimte in beslag.
Het TIA portal wel, maar daar ging het me hier niet om, en om voor iedere versie een VM te maken is erg inefficiënt maar helaas de enige mogelijkheid om het te kunnen gebruiken. Het is ook het advies van Siemens.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Om een heel lang verhaal kort te maken: Theoretisch kan het om EEN codesys te installeren en dan verschillende projecten te maken met de juiste producent aanpassingen.
Ik heb hetzelfde probleem: De standaard codesys 3.5 SP16 patch 3 EN Machine control studio.
Ik moet nog steeds een keer uitzoeken hoe ik die customizations er fatsoenlijk in krijg.
Een waarschuwing waar ik ook al door schade en schande achter gekomen ben: Als je de target drivers van je platform nog niet geinstalleerd hebt en je opent een project dan mikt codesys alle devices die niet gevonden worden uit je project. Als je dat niet in de gaten hebt en je saved je project zijn al je devices en I/O mappings verdwenen. Gelukkig had ik nog een backup.
Ik ben er intussen ook aan het achter komen dat het helemaal niet raar is om meerdere versies en uitvoeringen naast elkaar te installeren. Zo werken niet alle libraries met alle versies, dus je moet wel meer dan één versie installeren.
Ik laat het maar zo dus.
Op 21 juni 2023 15:11:37 schreef henri62:..Als je de target drivers van je platform nog niet geinstalleerd hebt en je opent een project dan mikt codesys alle devices die niet gevonden worden uit je project...
Daar vraagt ie toch om?
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Dat klopt, maar ik had verwacht dat je dan alsnog de boel kunt "herstellen" en je fouten weg gaan. Helaas niet. Dus niks saven, opnieuw opstarten en geen project laden. Drivers / targetspullen installeren EN DAN pas het project openen.
Dat van die library versies dat klopt: je blijft aan het klungelen met verschillende versies. Dat is gelukkig wel vaak een warning dat er iets niet klopt. Ik moet eens een keer uitzoeken of dat anders kan.
Op 21 juni 2023 08:31:43 schreef GJ_:
Ik heb niet alleen een HD van meer dan 1TB nodig, maar ook nog één, liefst twee back ups in de cloud waar dat allemaal op past. Dus zo veel VM's is eigenlijk niet echt een optie.
jij zult ook wel gewoon zakelijk office365 hebben, dan heb je al 1TB onedrive
verder kun je VM's prima zippen, dan blijft er van elke VM maar 20% over als online backup
Ik heb een backup thuis op een NAS, das voor dagelijks gebruik en de VM's van afgesloten projecten.
Ik backup alles naar Amazon S3, en dan door naar amazon Deep Glacier.
Duur als je het terug moet halen (grofweg een euro per 2GB), maar dat is alleen nodig in het (huis+NAS) afgebrand scenario, of in een ransomware scenario (Deep Glacier storage kun je niet editen, dus kan ransomware ook niet aankomen).
De doorlopende kosten van de Deep Glacier storage zijn een paar euro per maand.
Nog even rechtzetten: het ging me niet direct om back ups, die heb ik dik in orde, en de mogelijkheden van VM's, die gebruik ik al voor andere doeleinden, maar alleen om de vraag of Codesys ook op een efficiëntere manier te installeren was. En dat lijkt dus niet zo te zijn. Het is geen drama verder, zoals dat bijvoorbeeld wel het geval is bij het totaal mislukte TIA portal.