Mijn Samsung ecobubble WF70F5 wasmachine functioneerd niet goed meer.

Na het starten van een wasprogramma of centrifugeren en zelfs calibreren gaat de wasmachine afhankelijk van het programma pompen of vullen. En dat lijkt goed te werken. Hij vult netjes tot een bepaalde hoogte of pompte bij een ander programma het water netjes weg. Bij de volgende stap in het programma zou de trommel moeten gaan draaien. Dat draaien wordt wel geprobeerd maar lijkt om 1 of andere reden meteen weer gestopt te worden. De trommel krijgt een heel klein zetje waardoor de trommel een 10cm beweegt. Dat probeert hij een paar keer linksom en rechtsom. Na een paar pogingen stopt de machine en blijft hij staan met een rood knipperend sleuteltje in beeld. Er komen geen foutmeldingen in beeld.

Ik heb de trommel met de hand rond gedraaid en dat gaat bijzonder soepel. Met een zet draait de trommel soepel een paar slagen. De trommel rammelt niet en kan ook niet overdreven naar voor of achter of naar onder of boven geduwd worden. De trommel kan wel bewegen in zijn veren. Hij zit dus niet vast. De rubber kraag tussen de trommel en de vuldeur ziet er onbeschadigd uit en zit netjes in de deuropening en om de trommel rand. De wasmachine heeft verder nooit rare geluiden gemaakt waaruit je zou kunnen concluderen dat er iets met de lagering mis zou kunnen zijn.
De water aan en afvoer lijken verder ook goed te werken.

Op internet worden er veel verhalen verteld over defecte printplaten en dure reparaties enzo. Ik heb niet de indruk dat de motor of de motorcontroller defect is. De motor wil gewoon draaien maar lijkt gestopt te worden doordat er misschien ergens een draaivoorwaarde wordt gemist. Moderne wasmachines zitten vol sensoren tegenwoordig. Misschien gaat er ergens een sensor in de fout door vuil?

De laatste tijd hebben we wel dat er zeepresten in het bakje achterblijven. En de laatste tijd is het ook een paar keer gebeurt dat het was programma niet werd afgemaakt.

De machine is nu acht jaar oud, ziet er zeer netjes uit en lijkt niet versleten. Het probleem lijkt me ook niet echt heel lastig op te lossen.

Ik heb alleen helemaal geen zin in gesleutel aan een wasmachine. Een monteur bellen is denk ik kostbaarder dan gewoon een nieuwe machine kopen. Ik heb zelfs al een nieuwe op het oog en moet hem alleen nog bestellen.

Deze posting is eigenlijk de laatste kans voor deze machine die altijd geruisloos zijn werk deed. Ik was er best wel tevreden mee eigenlijk. Ik ben nu alleen teleur gesteld dat de machine al na 8 jaar kuren gaat geven. Mijn eerste "tweede hands" machine heeft het gewoon 29 jaar gedaan. Dus nu eigenlijk vanwege het nieuwe recycle idee nog even deze posting.

Aan ervarings- deskundigen:

Wordt het gewoon verschrotten van deze machine en een nieuwe kopen?
Of is deze machine nog te redden door het reinigen van wat sensoren ofzo? Of een printje opnieuw door solderen? En is dat doorsolderen dan erg lastig en veel werk? Zijn die printen een beetje uit het apparaat te halen?

Lijkt idd op een motorsturingsprobleem en deze gebeuren wel eens. Nu deze print zit lekker in de siliconen gel ingegoten en hestellen is een geduld en prullenwerk. Ik lees dat je weinig goesting hebt dus dan ga je ofwel de goesting ofwel de portemonnee moeten aanspreken.

Allereerst zou ik dan wel elemineren dat het geen ander probleem betreft want na al het zwoegen aan de print tot de conclusie komen dat het elders zit is ook niet bevorderlijk.

Koolborstels ok? Tacho ok? Deurcontact ok, geen bruine vlekken? Geen verliesstromen op weerstand of motor?

Alles nee dan is het peuterwerk. Daarna simpelweg bijsolderen en nul euro onkosten.

Op 22 juni 2023 02:07:06 schreef Ex-fietser:
... Een monteur bellen is denk ik kostbaarder dan gewoon een nieuwe machine kopen...

Als je het aankoopbewijs nog hebt, stuurt Samsung gratis een monteur langs.
Althans mijn ecobubble is na 9 jaar nog gratis gerepareerd; er zat tien jaar garantie op

Dit is IDD een motor issue, maar ik vermoed de koolborstels. Achterplaatje losnemen, snaar er af en dan de motorbouten losnemen en haal je zo de motor er compleet onderuit. dat de trommel erg soepel loopt duidt op afgesleten koolborstels.

Deze machines hebben afgezien van de temperatuur sensor en hoogte meting water verder geen sensoren, Samsung zegt Hancy Fancy te zijn maar stelt niets voor

laten repareren is niet zo kostbaar hoor, schat een 100-125 euro door locale hersteller, anders zelf doen ben je max 25 Euro kwijt

@ Luckystrike, is erg coulant want alleen op de brushless motor zit 10 jaar garantie, verder niets, de reguliere 2 jaar.. dus je had een meegaande monteur of je had volledig 10 jaar garantie bijgekocht..

[Bericht gewijzigd door smd op (12%)]

@smd zit er geen tacho sensor op de motor?

Hieruit zou dan feedback komen van de motor naar controller toe.

Een tijdje geleden voor een collega ook de sturing gedaan de gelei laat zich makkelijk verwijderen.

Wel met beleid want je schiet zo uit op fragiele componentjes.

[Bericht gewijzigd door daandc op (44%)]

Thanks voor alle antwoorden. Ik moet een weekje weg. Als ik terug ben zal ik even kijken of ik nog wat kan betekenen voor deze machine, en de genoemde tips bekijken. Anders wordt het gewoon een nieuwe.

Yup, deze heeft ook een Tachosensor, maar als die stuk is geeft machine 1x een enorme zwier en dan dood...

Hoe bedoel je smd in de zin van hij draait maar een keer rond?

Hetzelfde als versleten koolborstels.

Dood betekend voor mij printplaat naar de vaantjes maar dat bedoel je denk ik niet?

Als de tacho oneindig is zijn er 2 mogelijkheden.

De motor geeft geen terugkoppeling en de motor vertrekt bruusk. De print grijpt dan in door de boel in error te leggen (dood)
Of de print erkent de oneindigmeting en doet niets.

Wat samsung opteert te doen weet ik niet vanbuiten.

Samsung doet zelfde als andere merken met koolborstel motor, even hard draaien (of Bruusk) en stoppen.. Edoch Samsung geeft geen error?? Tijd loopt af en klaar..

Uiteindelijk heb ik de machine toch maar gerepareerd. Voor de volledigheid zal ik dat hier nog even vermelden.

Ik wist dus al dat de trommel en lagering ervan in orde waren. Het eerste dat ik daarna ben gaan bekijken was de motor.

De motor bleek in zeer goede staat. Ziet er eigenlijk als nieuw uit. Het is een kortsluitankermotor. Zonder hal, tacho of wat dan ook voor sensoren. En er gaan maar drie draden (de drie fasen) naar toe. De motor bleek dus het probleem niet te zijn.

De kleppen (om water in te laten) en de pomp functioneerde ook goed. Er bleef dan maar 1 probleem mogelijkheid over en dat was de stuurunit. Inderdaad zoals anderen hier al aangaven een kastje met een in silicone ingegoten silicone gel pcb'tje. Dat er overigens zeer netjes uitzag.

Kastje is overigens te koop voor 250 euro bij ome ali. De wasmachine kostte me ooit 460 euro.

Met een freesje heb ik ik de bodem van het kastje aan drie zijden losgezaagt. Met een mesje de silicone prut van de bodem losgesneden zodat ik de klont compleet met print er uit kon nemen.
Vervolgens werd het peuteren en plukken. Een vies en langdurig werkje moet ik zeggen.

Na de schoonmaak was er op de print niet heel veel te zien. Een groot hybride blok dat waarschijnlijk een hoopje halfgeleiders bevat om de motor te besturen, wat relais en klein printje met de cpu dat zijdelings in een sleuf in de hoofd pcb zit vast gesoldeerd. Uiteraad zit er op de print ook een stukje netvoeding.

Op de foto is het kleine printje te zien. Op het printje zit waarschijnlijk de configuratie connector waarmee de fabrikant de (configuratie en/of de firm) software heeft gedownload. In de andere connector op de grote print hoort de stekker met de flatcable naar het display van de wasmachine te zitten.

Na wat onderzoek met de microscoop aan de achter zijde van de print beleken de soldeerverbindingen niet echt jofel te zijn.

Posting gaat hier verder. Zit aan mijn max aantal fotobestanden.

Na wat onderzoek met de microscoop aan de achter zijde van de print bleken de soldeerverbindingen niet echt jofel te zijn.

Heel veel soldeer verbindingen hebben breuklijnen. Het is een enkelzijdige print. Het contact moet dus alleen van de op de foto zichtbare vulkaanvormige solderingen komen.

Waarschijnlijk is dit dan ook nog eens loodvrij soldeer dat ook al minder goed soldeert. Vaak vertoont dat loodvrije soldeer toch de kenmerken van iets dat we vroeger een koude las noemden. Als daar nu ook nog eens zware componenten aan hangen en er forse stromen door de las moeten lopen? Dan krijg je mechanische en hitte stress in de lassen met als gevolg gebroken lassen die geen contact meer maken.

Ik heb de print opnieuw doorgesoldeerd en weer ingebouwd met nu een foutmelding tot gevolg. En nog geen werkende machine. :(
Ik had hem dus nog meer stuk gerepareerd. |:( :?

De foutmelding betrof de deuropener/schakelaar. Daar was ik niet aan geweest en dat kon dus niet nu ineens stuk zijn. En ja ik was geen draad vergeten te monteren.

Het enige dat het nu nog kon zijn is dat de cpu het signaal van de deuropener/schakelaar niet binnen krijgt. Dus pcb doormeten van de connector naar de cpu module. Dat bleek in orde. Uiteindelijk bleek het probleem een soldeer verbinding van de hoofdprint naar het cpu printje te zijn.

Dat gedeelte van de print opnieuw doorgesoldeert en daarna was alles weer goed. Waarschijnlijk heb ik die laatste storing zelf veroorzaakt met het lospeuteren van de silicone rommel. Dat is een vies, en voor de pcb een mechanisch stressvol klusje. De print is zeer kwetsbaar en moet zeer voorzichtig worden schoongemaakt.

Het is jammer dat Samsung niet een iets stevigere dubbelzijdige doorgemetaliseerde print heeft gebruikt. Dan had dit type machine waarschijnlijk nooit dit soort van pcb problemen gehad.

De machine werkt nu weer helemaal goed op 1 ding na. Het zeepbakje spoelt niet helemaal schoon. Maar daar leren we maar mee leven.

De reparatie is al weer een tijdje terug en ik had dus echt geen zin in deze klus. Maar het geeft toch wel weer een goed gevoel dat het gelukt is. Daarom ook nog maar even ter lering en vermaak de posting afgemaakt.

Leuk dat je de machine hebt kunnen herstellen, Samsung staat hiervoor bekend voor slechte solderingen op hun printen in witgoed.

Heb je terug met loodvrij gesoldeerd of deze vervangen door gewone soldeer?

Yup en helaas Samsung heeft er nog steeds niets van geleerd ( veel afkeur van machines meeste binnen 5 jaar, Samsung is geen aanrader) het is een prutswerkje... maargoed, geslaagd!

[Bericht gewijzigd door smd op (26%)]

Op 12 augustus 2023 18:16:38 schreef fabrice:
Leuk dat je de machine hebt kunnen herstellen, Samsung staat hiervoor bekend voor slechte solderingen op hun printen in witgoed.

Heb je terug met loodvrij gesoldeerd of deze vervangen door gewone soldeer?

Nee gewoon met lood gesoldeerd. Loodvrij heb ik gewoon (nog) niet in huis. En met dit soort reparaties gaat het ook wel met lood. De verbindingen op die samsung pcb zijn nu beter dan ze ooit waren.

Als je oude tinresten verwijderd heb, anders gaat het wit uitslaan kan je gewoon Loodhoudend gebruiken.