EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Op 27 juni 2023 09:57:29 schreef Beeldbuisje:
stomme vraag, maar als je de partnummers die op de leds staan eens ingeeft op Ebay/Ali?
Dan krijg je de "verkeerde". De juiste ben ik nog niet tegen gekomen. Het verschil zit vooral in de boorgaten waar de chassis uitstulping zit te centrering. Je moet dus door die latten gaan boren op de "juiste" plaats.
Heb je toevallig de bestel nr van je rol ledjes? Ik denk niet dat ik daar mee ga beginnen maar mss dat ik me later bedenk. In ieder geval ligt hij nu ergens boven in een schap. 1 ledstrip heb ik eruit ter bestudering.
EricN
Op 27 juni 2023 10:46:15 schreef fred101:
Als die leds vaak kapot gaan dan zou ik die ene led vervangen en dan de "leddriver" aanpassen. LEDS gaan heel lang mee zolang de stroom onder de max blijft. Met PWM ga je meestal over die stroom heen maar doordat het maar heel kort is gaan ze niet (gelijk) kapot. Dat krijg je als je digitalisten hun gang laat gaan
Als je die piekstroom kunt verlagen moeten ze langer mee gaan.In theorie, ik repareer bij voorkeur analoge electronica en geen TVs.
Daar dacht ik ook al aan maar het is een heel complex systeem met meettterugkoppelingen dus in hoeverre er kan bijgesteld worden voor er errors komen moet ik nog bestuderen. Mss ergens een constant current instelling op de chip?? Ik ga het schema dat ik er van heb wel eens onder de loep nemen.
Op 27 juni 2023 13:14:01 schreef EricN:
[...]Heb je toevallig de bestel nr van je rol ledjes? Ik denk niet dat ik daar mee ga beginnen maar mss dat ik me later bedenk.
Voor dat je bij Aswo die ledbars massaal kon bestellen heb ik die op Ebay ooit eens gekocht. Das jaren geleden en daar heb ik helaas niks meer van.
Bij Philips is de xxPUS6551 ook zo'n klassieke LED vreter. Nu komen die uit de doos met de backlights ingesteld op 100% sterkte. Die gaan dan gewoon kapot door de hitte. Nog nooit een toestel met +8000 speeluren geweten met dezelfde leds op die lichtsterkte.
Even geleden had ik een toestel dat een pak lager gezet geweest is, die had 11.000 uur op de teller en diens led's waren nog goed op eerste zicht (GPU probleem).
Bewijst dus dat issue van warmte.
Nu zijn de nieuwe led bars voorzien van een extra aluplaatje voor koeling, maar nog gaan ze kapot. Tenzij je ze minder fel instelt.
In die Panasonics AX reeks heb ik ze al vervangen door COM spul bij Aswo, de intensiteit verlaagd, de klant hierover gebriefd dat hij het moet zo laten staan en die toestellen zie je niet meer terug.
Lijkt me toch handiger als aan de schakeling zitten sleutelen. Het minste dat de stromen niet meer kloppen gaat hij te pas en te onpas in beveiliging gaan. Je moet ook rekening houden dat de led's ook lichter en donkerder worden ifv de beeldinhoud.
EricN
Interessante info. Ik dacht dat led lang gingen meegaan. #naief , haha.
Dus met de intensiteitsinstelling (zonnetje) op de afstandsbediening (menu) gaat de backlight minder? Dat is niet de lcd die dan zwarter wordt? Of is het nog een andere instelling om te dimmen?
Dus toch best een tirette in zetten? Of de achterplaat uitzagen en met een scharniertje maken? Leds met bajonet fitting voorzien? Ik ga even stoppen 
Heb je een vb van aswo com spul? Geen idee wat iets er in gaat. Kleur, volt/amp...
Die gelijmde lenzen 
Ik zou IDD de LED strips goed bestuderen en alsmede het type scherm en die in te voeren in Ali, ik bestudeer de LED strips op de foto's nauwkeurig en vergelijk ze en van de 60+ TVs heb ik er slechts 2sets gehad die niet paste, maar voor deze ook al eens besteld en ging gewoon goed.. Goed op de plaatjes letten!! En ja, sommige leveranciers kiezen voor gedeelde strips, dmv plug in midden, en ja gaan ook goed!!
EricN
Zoals reeds "gezegd" hier. De ledstrips zijn nergens te verkrijgen. Dan maar the next best thing met in de reacties van een klant dat deze leds (ali) niet pasten maar dat door aanpassing het wel te doen was. Duuuusssss.... Besteld. Gaten kwamen idd niet overeen en was langer maar led afstand klopte wel. Dus herboren koper rond gat verwijderen om isolatieconflicten te vermijden. Gaten in chassis. Dubbelzijdige tape. M4 bouten. Bouten afslijpen. Alles terug netjes ineen. Lcd niet gebroken #mirakel
Resultaat....werkt!!!
Zo fragiel gedoe. Ik had zware twijfels. Toch gelukt. Bedankt allemaal om mij te helpen. De 81cm gaat op zolder hier. Tijd voor het grote werk in het salon.
Ik had wel wat schrik voor niet egaal zijn van de lichtverdeling maar ik kan geen vlekken of drg zien.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 24 juni 2023 19:05:40 schreef smd:
Beeldbuisje, als de schermen nog steeds door de Panasonic fabrieken gemaakt werd, dan kwam het altijd goed.. maarja, ze rollen uit LG of SLCD fabriken, dus daardoor bokkie wokkie kwaliteit..
Dit ziet er uit als een Chinees paneel.
EricN
EricN, ik heb het idee dat dit een Midea scherm is, daarvoor zijn er wel LEDs maar iDD niet altijd goed passend, prima oplossing toch zo??
EricN
Raff
Special Member
Help, mijn tv had dezelfde problemen als die van EricN.Na onderzoek bleek er 1 led defect te zijn. Bij Ali ledstrips besteld en met succes geplaatst.
Storing code rode frontled is nu uit groene led aan, bij aanzetten tv is een licht schijnsel te zien maar geen beeld.
Gemeten voedingsspanning op voedingsprint geven de juiste waarde.
Wie heeft enig idee wat er aan de hand is of heeft de goude tip.
m.vr.gr. Gerard
EricN
Welke strips heb je besteld? Heb je een link? Heb je moeten aanpassen?
Ik ervaarde de werkzaamheid als uiterst fragiel. Bij het minste loopt er met de lcd aansluiting wat mis. Die brede korte flatcabe die naar zeer smalle printjes gaat die achter het frame komt zit zeer makkelijk verkeerd en krijg je sluitingen. Ik kan uit je relaas niet anders besluiten dat er in het proces wat misgelopen is. Stekkertje verkeerd. Draadje los. Verkeerde montage. Gebroken lcd.....
Wat hier betreft: update: speelt nog steeds fantastisch. Backlight op 80%
Ik vermoed dat je een bandkabel niet goed heb geplaatst, en wat EricN al in zijn foto's liet zien zijn de COFs erg fragiel, een kleine knak in folie laat beeldscherm niet meer werken. Krijgt de Tcon zijn benodigde 12V? ook NA de zekering?
Raff
Special Member
Dag EricN, ik ga hem weer demonteren en alles precies nalopen.
smd, dit is de eerste keer dat ik een lcd heb gedemonteerd.
Heb heel veel filmpjes op youtube bekeken voor dat ik aan de slag ging met het vervangen van de led,s. Was een behoorlijke uitdagende klus.
Nog even iets de over termen COF en Tcon, waarvoor staat de afkorting !
12V voeding Tcon na de zekering, waar bevindt deze zich.
Heb de service handleiding gedownload met de betreffende elektronische schema's.
Beide alvast bedankt voor de reactie. 
Raff
Special Member
Heb vermoedelijk de 12Vdc smd zekering gevonden. gemeten spanning voor en de zekering 12,1 Vdc.
ik kleef de ledbars op een alumium lat op maat gemaakt en geboord en gebruik dubbelzijdige thermal conductive tape zoals op https://lonsdaleleather.com/products/double-sided-thermal-tape-hot-sta…. Zo maak je dat de zwevende led boven de gestampte goot op de backplate ook netjes gekoeld wordt 
[Bericht gewijzigd door Tele@ReVision op (35%)]
goed dat je huiswerk gedaan heb voordat je begonnen bent!! COF Is Chip On Foil, TCON Is Timing Control board
Raff
Special Member
Dag Tele@Re Vision. Ik bestelde de ledstrip bij Aliexpress, ZBLED Bars store. Zoek op panasonic TX-55AX630E. Deze ledstrip zitten al op een aluminium basic met de juiste tape. Nog wel even gaatjes op de juiste plek boren. groeten Raff.
[Bericht gewijzigd door Raff op (11%)]
Raff
Special Member
Dag SMD, Heb de tv nogmaals gedemonteerd en alle COF's en bandkabels nagelopen.
Geen breuken of afwijkingen gezien. 12Vdc op de Tcon is aanwezig. Heb van het Tcon board geen service documentatie cq schema met test meetpunten kunnen vinden. Het board wordt gemaakt door Samsung! Vandaar dat er geen gegevens bij het service manual van Panasonic zit. Als iemand dit wel heeft dat ben ik zeer geintereseerd.
Heb heel internet afgestroopt voor het Tcon board en kwam bij Ali uit.
Gelijk maar besteld €17,83, even 10dagen wachten en nogmaals uittesten.
EricN
Op 9 november 2023 15:27:46 schreef Raff:
Dag Tele@Re Vision. Ik bestelde de ledstrip bij Aliexpress, ZBLED Bars store. Zoek op panasonic TX-55AX630E. Deze ledstrip zitten al op een aluminium basic met de juiste tape. Nog wel even gaatjes op de juiste plek boren. groeten Raff.
Je hebt dezelfde besteld zie ik. Voor mij pasten ze niet en heb ze moeten herboren. Raar, toch zelfde nr.
Let wel als je gaatjes boort dat de schroeven geen contact maken met de printsporen!! Anders vind de voeding het niet zo leuk..
EricN
Raff
Special Member
Vandaag het Tcon board ontvangen, was keurig verpakt met een leuke bisiness card. En dit binnen 10 dagen.
Tcon board gelijk geplaatst met een verbluffend werkend resultaat. Kunnen we alsnog de kerstfilms bekijken.
Allemaal bedankt met het meedenken en adviseren.
Vriendelijke groet, Raff.