Van horen zeggen gebruikte men vroeger wel een lampje aan een beltrafo; de impedantie van de primaire is aanzienlijk hoger dan de DC weerstand, het openen van de contacten zou goed te zien zijn.
[Bericht gewijzigd door Aart op (15%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik had zo'n messing handvat met een naald aan de ene kant en een draad met krokodil klip aan de andere kant. Zat een buisvormig gloeilampje in. Kan best zijn dat ik het alleen voor motorfietsen heb gebruikt want dat ding heb ik nog en is een 12V lampje. Ik heb op het laatst redelijk wat aan mijn Zundat GTS50 brommer gesleuteld om hem rijdend te houden (ik reed 70 km/dag totdat ik op een Honda CB550K3 over stapte)
[Bericht gewijzigd door fred101 op (11%)]
Op 26 juni 2023 14:32:23 schreef Lize:...met magneetontsteking. Met een gewone testlamp lukt dit niet omdat de secundaire van de bobijn, de condensator en de contactpunten parallel staan.
Je kunt rustig de draad van de spoel even loshalen onder de contactpuntjes natuurlijk. En dan met een batterij en een lampje.
Ik controleer altijd even met een stroboscoop. Ook daar heb ik een losse accu bij nodig voor de 12V van de stroboscoop. Die geeft uiteindelijk wel precies aan of de ontsteking op precies het juiste moment komt, én of de vervroeging op het juiste punt uitkomt.
Even verduidelijken: het gaat niet om de maximum opening van de contactpunten maar het punt waarop ze juist open gaat maw het ontstekingspunt vóór BDP. Het verschil tussen open contactpunten (+- 2 à 3 Ohm) en gesloten contactpunten (0 Ohm) wil ik meten via een ledschakeling.
Op 26 juni 2023 19:25:08 schreef GJ_:
[...]Je kunt rustig de draad van de spoel even loshalen onder de contactpuntjes natuurlijk. En dan met een batterij en een lampje.Ik controleer altijd even met een stroboscoop. Ook daar heb ik een losse accu bij nodig voor de 12V van de stroboscoop. Die geeft uiteindelijk wel precies aan of de ontsteking op precies het juiste moment komt, én of de vervroeging op het juiste punt uitkomt.
Dit gaat zeer moeilijk door de gaten van het vliegwiel. Het vliegwiel moet blijven zitten want de nok zit aan de as van het vliegwiel.
Dit schema komt ook van dit forum, maar van lang geleden. Ik vind er geen verdere uitleg van.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (83%)]
deze werkt op basis dat bij puntjes open de weerstand net iets hoger is dan bij puntjes dicht. Die kan je alleen gebruiken met motor uit.
Op 26 juni 2023 20:54:08 schreef harry64:
deze werkt op basis dat bij puntjes open de weerstand net iets hoger is dan bij puntjes dicht. Die kan je alleen gebruiken met motor uit.
OK, klopt van die weerstand. Bedoeling is uiteraard bij motor stil. Dan wil ik deze schakeling wel proberen. Welke led zou ik moeten nemen?
Een rode, lekker duidelijk zichtbaar.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (17%)]
Op 26 juni 2023 17:53:45 schreef pa3gws:
Een vloeitje tussen de contact punten en dan afstellen zodra je het vloeitje er tussen uit kan trekken staat de ontsteking goed.
Ik deed dat met een voelermaat van 0.05mm, die is net wat steviger dan een vloeitje.
Op 26 juni 2023 18:27:41 schreef harry64:
Voor tweetakt doe ik gewoon 0,4 mm met zuiger in de hoogste stand. Werkte altijd perfect voor de Yamaha FS1, Zündapp KS50 , Kreidlers en Puch Maxi's.
Dat werkt inderdaad goed, zo deed ik het ook vroeger. 
Met een opvoerset wel eens 0,35 tot 0,3 gedaan om op hogere toerentallen iets eerder voorontsteking te hebben.
Dat kwam toch iets preciezer, ik heb vroeger professioneel opgevoerd. Met name 50cc en 125cc crossers, daar maakte ik 7 poort cilinders van met een speciaal berekende expansie uitlaat. En voor het afstellen kwam er iets meer bij kijken dan alleen de ontsteking op tijd zetten. Daar draaide ik zelf de gasnaalden van de carburateur van af, zodat de motor goed opnam bij gasgeven.
Zover ben ik nooit gegaan. Wel eens een regelnaald een tandje hoger gezet en bij de Zündapp met luchtkoeling die als soort 'turbo' gefrummeld. 
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
het mooie zou zijn een verstelbare bodemplaat waar de spoelen condensator en kontactpuntjes zouden zitten , (verstelbaar via bowdenkabel)
Franssel
vergeet nooit meer tijdens oefening in duitsland bij min 20 om het uur de 3 contactpunjes bijstellen omdat de fibernokjes van de puntjes snel afsleten bij de MUNGA (ofwel dkw).
op het oog afstellen
'op het oog afstellen'
Dat doe je dan maar twee keer 
Wat is er trouwens mis met het vloeitje?? Niet zo dwangmatig met de tijd meegaan!
(of ben je gestopt met roken?
)
Ik heb zo'n tester gemaakt met een LM339 (bij gebrek aan LM193) met LED en zoemer. Zoemer kan erg handig zijn als je aan het achterwiel moet draaien of een kickstarter langzaam moet bedienen en dan de LED nauwelijks kunt zien. Een enkele-voeding opamp waarbij de inputs tot de negatieve kant van de voeding mogen gaan heeft ook zo zijn voordelen boven bijv. een 741.
Bosch deed het met een oscillator, oscillatorkring parallel aan de puntjes. Op zo'n hoge piep-frequentie dat de magneetspoel er nauwelijks invloed op had. Maar bij gesloten puntjes werd de oscillatorkring kortgesloten en zweeg de piep.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Ik deed dat vroeger pro, op zicht de puntjes afstellen op 0.4 mm
En daarna de ontsteking op x voor ontsteking.. (weet ik niet meer) op het gehoor.
Dan de carb afstellen op de gasmeter en de ontsteking nog eens controleren op de kast.
Puntjes stonden altijd goed, ontsteekmoment wilde wel eens een graadje mis staan.
Maar dat was altijd nog beter dan mijn collega's die het met een voelermaatje niet eens lukte om de puntjes goed te krijgen...
Franssel
Op 27 juni 2023 17:52:06 schreef electronono:
'op het oog afstellen'Dat doe je dan maar twee keer
Wat is er trouwens mis met het vloeitje?? Niet zo dwangmatig met de tijd meegaan!
(of ben je gestopt met roken?)
(op het oog) is gewoon een nederlandse uitdrukking vroeger en nu nog steeds .
je kent geen nederlands of sarcastisch bedoeld ?
en het idee van een vloeitje , maakt rizzle of mascotte nog iet uit (wel droog houden ) rizzle is 22 micrometer en mascotte is 20 micrometer dik .
je moet ze wel hebben , maar als monteur heb je eerder een voelmaat dan een vloeitje bij de hand
Gewoon een ledje met weerstandje in serie met een batery maken .
hiervan 2 draden .
1 gaat aan je massa
2de gaat naar het geisoleerde gedeelte van de contactpunten .
Dan zijn dus je contactpunten als het ware je aan/uit knop voor je led .
stoboscooplamp met een losse 12v battery (accupackje van alie expres voor een camcorder bv).
Werkt ook goed.
Deze methodes werken voor mezelf goed .
Groeten ,
Richard vd Stam
Werkt niet bij magneetonsteking. Er staat dan een laag-ohmige primaire wikkeling parallel aan de puntjes.
Klopt inderdaad betreft de led + batterij, werkt niet bij magneetontsteking.
Ik heb de schakeling eerder in dit bericht gemaakt maar deze blijkt niet te werken. Via de pot meter kan ik de led net doen oplichten maar het maakt niet uit of de ingangsdraden over de weerstand van 10 Ohm kortgesloten zijn of niet. Oorzaak?
[Bericht gewijzigd door Lize op (13%)]
Als deze 741 toevallig een negatieve input offsetspanning heeft dan zal de uitgang nooit omklappen. Misschien moet je de offset compensatie mogelijkheid benutten om de input offsetspanning net midden tussen 0 V en circa (2/44000)*9 V te brengen (primaire wikkeling zo'n 2.5 ohm zei je).
Op 14 juli 2023 10:00:38 schreef aobp11:
Werkt niet bij magneetonsteking. Er staat dan een laag-ohmige primaire wikkeling parallel aan de puntjes.
psies. Daarom haal ik de draad los van de puntjes. Alleen bij TS werkt dat niet omdat ie er kennelijk niet bij kan zonder de hele handel te demonteren.
Op 14 juli 2023 20:02:05 schreef GJ_:
[...]psies. Daarom haal ik de draad los van de puntjes. Alleen bij TS werkt dat niet omdat ie er kennelijk niet bij kan zonder de hele handel te demonteren.
Onmogelijk via de openingen in het vliegwiel als de nok vast op het vliegwiel zit.
Op 14 juli 2023 12:31:06 schreef aobp11:
Als deze 741 toevallig een negatieve input offsetspanning heeft dan zal de uitgang nooit omklappen. Misschien moet je de offset compensatie mogelijkheid benutten om de input offsetspanning net midden tussen 0 V en circa (2/44000)*9 V te brengen (primaire wikkeling zo'n 2.5 ohm zei je).
Ja, ongeveer 2 Ohm. Wat moet ik dan praktisch doen?
@Lize, kijk eens in een datasheet van de 741. Voorbeeld:
Je zou 1 ohm (helft primaire weerstand) op de ingang kunnen aansluiten en dan de potmeter zo afstellen dat de 741 net op omklappen staat.
[Bericht gewijzigd door aobp11 op (49%)]
Op 14 juli 2023 21:02:57 schreef aobp11:
@Lize, kijk eens in een datasheet van de 741. Voorbeeld:
[bijlage]
Je zou 1 ohm (helft primaire weerstand) op de ingang kunnen aansluiten en dan de potmeter zo afstellen dat de 741 net op omklappen staat.
Thx. Ik probeer.
jerome
Golden Member
Met een 21Watt lamp op een 12V accu ziet men de lamp duidelijk in sterkte afnemen wanneer de puntjes opengaan. Met wisselstroom is dat effect nog sterker. Een ietwat stroboscoop is te fixen door aan een gesloopte spaarlamp 2 stukken draad te zetten en in serie te zetten met HV uitgang naar de bougie. Als er niet te veel omgevingslicht is, wordt de mark goed zichtbaar.