Klopt inderdaad betreft de led + batterij, werkt niet bij magneetontsteking.
Ik heb de schakeling eerder in dit bericht gemaakt maar deze blijkt niet te werken. Via de pot meter kan ik de led net doen oplichten maar het maakt niet uit of de ingangsdraden over de weerstand van 10 Ohm kortgesloten zijn of niet. Oorzaak?

[Bericht gewijzigd door Lize op (13%)]

Als deze 741 toevallig een negatieve input offsetspanning heeft dan zal de uitgang nooit omklappen. Misschien moet je de offset compensatie mogelijkheid benutten om de input offsetspanning net midden tussen 0 V en circa (2/44000)*9 V te brengen (primaire wikkeling zo'n 2.5 ohm zei je).

Op 14 juli 2023 10:00:38 schreef aobp11:
Werkt niet bij magneetonsteking. Er staat dan een laag-ohmige primaire wikkeling parallel aan de puntjes.

psies. Daarom haal ik de draad los van de puntjes. Alleen bij TS werkt dat niet omdat ie er kennelijk niet bij kan zonder de hele handel te demonteren.

Op 14 juli 2023 20:02:05 schreef GJ_:
[...]psies. Daarom haal ik de draad los van de puntjes. Alleen bij TS werkt dat niet omdat ie er kennelijk niet bij kan zonder de hele handel te demonteren.

Onmogelijk via de openingen in het vliegwiel als de nok vast op het vliegwiel zit.

Op 14 juli 2023 12:31:06 schreef aobp11:
Als deze 741 toevallig een negatieve input offsetspanning heeft dan zal de uitgang nooit omklappen. Misschien moet je de offset compensatie mogelijkheid benutten om de input offsetspanning net midden tussen 0 V en circa (2/44000)*9 V te brengen (primaire wikkeling zo'n 2.5 ohm zei je).

Ja, ongeveer 2 Ohm. Wat moet ik dan praktisch doen?

@Lize, kijk eens in een datasheet van de 741. Voorbeeld:

Je zou 1 ohm (helft primaire weerstand) op de ingang kunnen aansluiten en dan de potmeter zo afstellen dat de 741 net op omklappen staat.

[Bericht gewijzigd door aobp11 op (49%)]

Op 14 juli 2023 21:02:57 schreef aobp11:
@Lize, kijk eens in een datasheet van de 741. Voorbeeld:
[bijlage]
Je zou 1 ohm (helft primaire weerstand) op de ingang kunnen aansluiten en dan de potmeter zo afstellen dat de 741 net op omklappen staat.

Thx. Ik probeer.

Met een 21Watt lamp op een 12V accu ziet men de lamp duidelijk in sterkte afnemen wanneer de puntjes opengaan. Met wisselstroom is dat effect nog sterker. Een ietwat stroboscoop is te fixen door aan een gesloopte spaarlamp 2 stukken draad te zetten en in serie te zetten met HV uitgang naar de bougie. Als er niet te veel omgevingslicht is, wordt de mark goed zichtbaar.