weet iemand hoe het komp dat er geen vinkje staat bij pcb outline ?
ik heb de geber bestanden , gemaakt met sprintlayoud en gezipt naar de
jlppcb wepside , en daar bekeken in de geber viewer wan hun , zie foto
Kun je niet op dat uitroepteken klikken ?
Anders de chat werkt ook redelijk goed, simpele Engelse zinnen gebruiken.
Op 14 juli 2023 10:59:05 schreef jehudy:
klikken op uitroepteken ,had ik ook al geprobeerd , ik ben helaas niet zo goed in engelse taal
Plak het anders hier.
Je kunt ook de outline layer even openen, staat de outline erin?
Vaak is het dat de lijnen van de outline elkaar net niet raken, dan is de outline onderbroken en snapt hun software het niet meer.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Wat de chinese PCB fabrikanten mij lang geleden hebben geleerd is dat ze graag willen dat je de "outline" in ALLE lagen (dus in alle gerbers) exporteert. Ik heb nooit een "outline" gerber.
Jij produceert een "outline" gerber en hij klaagt dat ie geen outline kan vinden. Ik zeg: Hij moet niet zeuren, gaat vast goed.
Overweeg om de "JP methode" toe te passen: Upload de boel nog eens zonder outline, en je krijgt alleen maar groene vinkjes. CHECK zelf of ie de juiste maten van je PCB detecteert. Zoja, dan zou ik hem uiteindelijk insturen MET de outline file er bij.
(*) JP was een systeembeheerder bij Elektrotechniek, 10e verdieping. Als hij (open source) software moest installeren op onze cluster en er was een foutmelding op regel 1234, dan verwijderde hij gewoon regel 1234. Problem solved. Werkte verrassend vaak. 
rew , ok dat zal het zijn , bedankt ik ga het proberen dit is het bestand waar het om gaat zie bijlage
[Bericht gewijzigd door jehudy op (32%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bij JLCPCB varieert het nogal. Ik heb altijd de outline op alle layers staan, en negen van de tien keer gaat dat goed.
Een enkele keer niet, dan willen ze expliciet een outline layer erbij. Sindsdien doe ik 'm er maar standaard bij... 
Schijnbaar hangt dat van de dienstdoende persoon af, want de printfiles waren in alle gevallen dezelfde...
benleentje
Golden Member
Je kunt eventueel ook de gerber files eens in een gerber file viewer stoppen, die zijn er denk ik ook wel online te vinden.
rob040
Golden Member
@jehudy: Ik zie dat het merendeel van de gaatjes 0,6mm is. Persoonlijk vind ik dat wat krap. Maar wellicht een bewuste keuze en heb je er ervaring mee...
Ik hou meestal 0,8mm aan. FWIW.
@rob040: Mijn ervaring is dat (via) gaatjes van 0,4mm prima werkt. 0.6 vind ik echt lomp groot, 0.8 is voor through hole componenten 
(Met 0.4mm gat kun je alle pinnen van een 0.65mm pitch SMD naar een via routen, met twee rijen vias. Met 0,6 lukt dat niet meer)
Through hole hangt de gatgrootte natuurlijk van de component af, en in de praktijk vind ik 0.8 daar inderdaad al krap 
De print welke TS in zijn openingspost toont is enkelzijdig trough hole, er zijn geen vias.
Er zijn 3/10" 1/8W weerstandjes toegepast, allicht is 0,6 mm dan wel gepast? Ik heb daar weinig ervaring mee.
Ik zou zelf als er maar even voldoende ruimte is altijd kiezen voor normale 1/4W weerstanden, al is het maar omdat die veel beter verkrijgbaar en leesbaar zijn.
Als het klein en eenvoudig te assembleren moet ga ik wel naar SMD.
[edit]
Zijn die weerstanden niet gewoon een foutje? Dit is duidelijk een oefen-print.
Dat is niet erg, iedereen heeft het moeten leren 
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Als ik het goed zie is de pitch van die weerstanden 0.3", dus 7.62mm, net als breedte van een DIP8.
Overigens zie ik nergens een ontkoppelcondensator naast de ICs, en is het me een raadsel waarom je enkelzijdig zou ontwerpen.
rob040
Golden Member
Op 15 juli 2023 09:33:54 schreef Aart:
Er zijn 3/10" 1/8W weerstandjes toegepast, allicht is 0,6 mm dan wel gepast? Ik heb daar weinig ervaring mee.
Ik denk het wel, niet gezien dat het van die kleine frotdingen zijn. 
Ik vond er ergens nog een paar uit een erfenis. Niet het model dat ik bedoelde, dat Display verkocht en dat je veel in consumentenapparatuur zag, maar een langer/dunner.
De pootjes zijn 0,4mm. Dat zou gaan in 0,6 mm. De gewone weerstand heeft 0,5mm poten.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Op 15 juli 2023 09:33:54 schreef Aart:
Er zijn 3/10" 1/8W weerstandjes toegepast
Ik zie dat jij 3 gaatjes als tussenafstand gebruikt voor een 1/4W weerstand. Dat zie ik wel vaker. Ik snap dat niet. Als je de pootjes met de hand ombuigt (tegen de weerstand aan), kom ik altijd op 2 tussengaatjes uit 
Dat kan allicht, maar het oogt akelig krap.
Op een printontwerp met voldoende ruimte is het wat mij betreft af te raden. De kans op een beschadiging is levensgroot.
Er staat mij overigens vaag bij dat ik de "fout" (of niet fout) ook wel eens gemaakt heb, in de begintijd van CAD. Dat zal nog op de Atari geweest zijn.
Voor trough hole gebruik ik altijd een buigmal, en dan past dit niet.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Volgens mij kunnen de weerstanden dat best wel hebben. Ik heb nog nooit gehad dat het fout ging - en ik heb er al duizenden zo gebogen!
Iedereen heeft natuurlijk zo z'n voorkeuren. Het werkt voor mij een stuk sneller dan zo'n buigmal wat toch een extra handeling geeft. Gelukkig is SMD tegenwoordig de standaard 
rob040
Golden Member
@OPTOdesign, het is maar wat je mooi vindt. Ik zou zo nooit een PCB ontwerpen.
Je ziet dat de weerstanden niet mooi de gaatjes ingaan...
En de diodes krijgen het extra warm tijdens het solderen.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
@OPTOddsign: zo doe/deed ik het ook altijd; strak buigen, 2 gaatjes ertussen, nog nooit een weerstand stuk gehad. Veel diodes (1n4148, zelfs 1n400x) kunnen over 1 gaatje.
@Aart bij een weerstand zitten de draadjes aan een metalen kapje, ik zie weinig kans voor beschadiging zonder dat het gelijk zichtbaar is.
Ok, in mijn ogen was het echt een fout. Ieder zijn ding 
Ik zal de foto verwijderen en mijn tekst doorhalen.
rob040
Golden Member
Op 15 juli 2023 17:30:30 schreef Aart:
Ik zal de foto verwijderen en mijn tekst doorhalen.
Hmmm, nou zijn de foto's van jou ook weg en is het verhaal verminkt.
Wat je zegt is niet verkeerd, dus had best mogen blijven staan...
[offtopic]
Dat is zo, en dat betreur ik. Ik heb echter ook zo mijn beperkingen.
Na de eerste 20 jaar Co ben ik echter steeds meer allergisch geworden voor "discussie", en kap het voor mijn gemoedsrust steeds vaker en eerder af.
Je probeert een beginner oprecht een betere eerste print te laten maken, en dan loop je hier in vast. TS is gevlucht, alles voor niets.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Voor diode en 1/8W weerstand gebruik ik 0.3", voor 1/4W gebruik ik 0.4" (0.3" is te krap)
Trouwens: als je met TH bezig bent steekt 't meestal niet op een paar mm...