Ik moet een aantal luidsprekerkasten verhangen, gewicht ca 30Kg.
Voorheen hingen ze aan vier kettingen aan de balken constructie van een plat dak. De ruimte waar ze nu komen heeft een betonnen plafond boven een systeemplafond
Vroeger zou ik gewoon keilboutjes genomen hebben met een 8mm bout. Daarvoor moet je gaten boren 14mm.
Tegenwoordig lees ik over doorsteek ankers. Het klemmende gedeelte past in een boorgat van 8mm. Ik kende ze niet, maar 8mm boort weer vlotter als 14mm ( Ik heb wel SDS boormachines)
Wat is het verschil en welke is beter?
Chemische ankers zijn voor mij (nog) geen optie, ik heb er nooit mee gewerkt.
Paulinha_B
Honourable Member
Als het beton bereikbaar is doorheen het "systeemplafond": Hilti-kanon huren en draadeindjes in het beton schieten.
Keilbout is echt niet meer van deze tijd 
Die doorsteek ankers zitten bom vast als je een "mooi" rond en glad gat hebt.
Gr.F_S
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Voor gemiddelde belasting zal het weinig uitmaken, voor hoge belasting zal een keilbout beter werken. (simpelweg omdat de oppervlakte 2x zo groot is)
Ik blaas het gat vooraf altijd stofvrij en spuit er montagekit in (maakt de kans dat hij zich 'loswerkt' een stuk kleiner)
30 kilo (7.5kg per bout) is niet echt veel, dat doen gewone pluggen inderdaad ook prima.
Ik denk dat je zo iets bedoelt.
Die werken prima, gat boren ding er in kloppen en bout er in draaien.
Gebruik ik voor patchkasten aan de wand.
Ze zijn er in vele maten.
Een chemisch anker is ook simpel: gat boren, strof er goed uit blazen, gazenbuisje ( hilti) met vloeistoffen er in, draadeinde er in tikken, buisje breekt en draadeinde draaien om te mengen.
Maar in een plafond is dat minder makkelijk.
Er zijn ook patronen die in een kitspuit passen met 2 componenten chemisch anker spul, dat mengt in de tuit, in het gat spuiten en draadeinde er goed in rond draaien.
Tuit weggooien en een nieuwe voor de volgende keer.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Die slagankers voor draadeinden kunnen veel hebben. De 10mm versie kan (in een goede kwaliteit betonnen plafond) makkelijk 1000kg dragen...
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Dit werkt prima.
Gat boren stof eruit blazen 2 componenten er in spuiten een stukje draadeind er in steken en dan 20 min wachten.
Zit muurvast en komt nooit meer los.
https://www.hornbach.nl/p/soudal-chemisch-anker-grijs-165ml/5524246/?w…
Arco
Special Member
Die inslagankers (ook 'kale' zonder chemisch anker) kunnen verrassend veel hebben.
Ik weet van ankers die gespecificeerd waren voor 1500kg, die jarenlang bijna 20 ton omhoog hebben gehouden.
Uiteindelijk begaf het betonnen plafond zelf het door de enorme overbelasting (was maar bestemd voor puntbelastingen van 1000kg). De ankers waren zelfs daarna nog heel... 
benleentje
Golden Member
Op 19 juli 2023 16:44:56 schreef Arco:
Voor gemiddelde belasting zal het weinig uitmaken, voor hoge belasting zal een keilbout beter werken. (simpelweg omdat de oppervlakte 2x zo groot is)
Zo simpel is het nu ook weer niet.
Een keilbout zet kracht op de muur over het hele gebied en dan kan de voorkant al beginne af te brokkelen waardoor die het kan begeven
Bij een goed anker zit het klemmende deel veel dieper waardoor de kans op afbrokkelen er niet is.
Er is mij al zo een 15 jaar geleden geadviseerd om keilbouten niet meer te gebruiken omdat die vaak veel schade in baksteen maken doordat ze teveel kracht na buiten zetten. De nieuwe ankers zetten minder kracht naar buiten en vertrouwen meer op wat ze eigenlijk moeten doen een anker zijn. En dus veel weerstand bieden pas als er hard aangetrokken word. Een keilbout levert continu druk op zijn omgeven en ook als dat niet nodig is.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
inslagankers werden op t werk al decennia gelden gebruikt, wel de messing variant. voordeel van die is dat je ze ook kunt gebruiken voor functiebehoud, een plastic plug mag dan niet. je hebt ook van fischer FBS II m8/m10 stalen betonschroeven die je zo in het beton draait zonder plug, ook voor functiebehoud..
Arco
Special Member
Als je het gat juist en diep genoeg boort, zijn beide goed te gebruiken.
Er is mij al zo een 15 jaar geleden geadviseerd om keilbouten niet meer te gebruiken omdat die vaak veel schade in baksteen maken doordat ze teveel kracht na buiten zetten.
Het gaat ook niet om baksteen, maar beton. (da's een compleet ander verhaal)
Als je in baksteen werkt, altijd middenin de volle steen boren. Sommige soepkippen boren in de voegen (lekker makkelijk), maar dat is catastrofaal.
Ik heb heel wat schoorstenen plat zien gaan doordat men antennebeugels met keilbouten in de voegen vast had gezet...
(de keilbouten wrikken bij wind dan gewoon het hele metselwerk uit elkaar. Soms is zelfs het aandraaien van de bouten al genoeg om een schoorsteen te splijten)
Inslagankers heb ik al een tijd niet meer gebruikt, vroeger gebruikte ik Redhead (een van de pioniers op dit gebied) ankers, nooit problemen.
Dank voor alle antwoorden en suggesties. Niet iedereen heeft goed gelezen dat de pluggen niet in een muur, maar in de onderzijde van een betonnen vloer komen. De kracht is dus altijd gericht in de uittrek richting van de bout.
Waarom vier bouten. De boxen hebben van fabriekswege een inwendig stalen frame, waarin bijgeleverde schroefogen komen en om ze in de juiste positie te hangen komt er aan elke kant een bout en ook nog eens twee van achter om een juiste afstraalhoek te krijgen.
(de boxen hangen horizontaal)
De kosten zijn het niet en de boxen zullen ook niet zomaar naar beneden komen. Zou dat toch gebeuren dan weten ze mij te vinden. Er komen verder ook geen safety kabeltjes aan.
Ik kende alleen het nieuwe model doorsteekankers niet, vandaar de vraag.
benleentje
Golden Member
Waarom vier bouten.
daar gaat het toch ook veel minder om. Met 1 goede kunststof plug kan ik al ruim die 30kg halen. Warr je dus gewoon op moet letten is van het materiaal dat je gaat gebruiken de datasheet kan vinden waarop staat hoeveel ze kunnen dragen.
Niet iedereen heet goed gelezen dat de pluggen niet in een muur, maar in de onderzijde van een betonnen vloer komen.
Wel goed gelezen
. Maar zal het nog weel wat meer uitleggen.
Het beton of steen moet de sterkte niet hebben van de eerste 2 cm dan brokkelt het alleen maar af het kan veel gewicht dragen door vooral er zo diep mogelijk erin te komen. Dus een lange kunststof pluk kan zo ook heel veel dragen. Maar ook stalen anker natuurlijk nog een heel stuk meer.
Ik had toen ankers van 2 en 3 ton draagvermogen, het enige verschil was dat de 3 ton anker een stuk langer was en dus dieper moest booren, maar de dia was hetzelfde.
Ik heb heel wat schoorstenen plat zien gaan doordat men antennebeugels met keilbouten in de voegen vast had gezet...
Soms kan je ook niet anders en kan je niet altijd alle gaten precies in het steen krijgen. Of soms zitten er een pleisterlaag op waardoor je de voegen niet eens kan zien. Maar ik heb met keilbouten ook gewoon stenen zien splijten omdat er al een scheur naast zat. De steen kan die kracht dus zonder verdere tegendruk ook niet aan. Je zou dus altijd chemische ankers moeten gebruiken.
Bovendien zijn schoorstenen al niet zo hele sterke constructies
. En niet berekent op een antenne die veel wind vangt.
Arco
Special Member
Boren in een voeg is altijd zonder meer gevaarlijker als in volle steen (bij stevige goed gebakken stenen gaat het prima)
Zelfde geldt trouwens voor iets ophangen op tegelwanden. Veel mensen boren dan een gat op het kruispunt van 4 tegels (om de tegels niet te beschadigen)
Vaak rollen er dan tijdens het boren al 1 of meerdere tegels af (die zitten nu eenmaal vaak niet erg solide vast, met alleen een kwakje specie)
benleentje
Golden Member
Maar ook gezien dat men in een tegel gaat boren met een boorhamer op de klop stand en dan heb je ineens een gebroken tegel
.
Boren in een voeg is altijd zonder meer gevaarlijker als in volle steen
Gevaarlijk wil ik het niet noemen maar je zit heel vaak met een gat wat gewoon te groot is en gek genoeg ook met een gat wat vaker scheelf weg loopt dan helemaal recht omdat erin een groot deel van de voeg uitbreekt. Maar allen bij een schoorsteen zou ik dat gevaarlijk noemen bij een muur maak dat niets uit.
Maar zoals ik zij je hebt vaak geen keus en soms moet het gewoon op die plaats of je hangt iets groots op en de eerste gaten kan je wel de steen vinden maar dat lukt niet voor elk gat. En zeker als er een pleisterlaag op de muur zit weet je toch nooit waar je terecht komt.
En dan heb ik het nog niet over de stenen die je hier in oude huizen veel ziet die echt boter zacht is en gemaakt is van slakken uit de hoogovens. Ik heb ook van die muren.
Anoniem
Ik kende alleen het nieuwe model doorsteekanker niet, vandaar de vraag.
Heb je een linkje of foto van een doorsteekanker? Hier heb ik nog niet eerder van gehoord?
Of bedoel je hiermee slagankers?
Deze gebruiken wij al jaren om dikke stalen leidingen aan het plafond te handen, in parkeergarages etc.
Aan 4 van zulke ankers in beton kun je heel wat van die kasten ophangen van 30kg 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
inslagbeugels werden op het dek voor leidingen gebruikt, maar sinds wat jaren gebeurt dat met een schiethamer, scheelt tijd. met de schiethamer kun je ook makkelijk wandgoot in beton of steen vastschieten.
Op 20 juli 2023 06:32:49 schreef Lucas91:
[...]
Heb je een linkje of foto van een doorsteekanker? Hier heb ik nog niet eerder van gehoord?
Of bedoel je hiermee slagankers?
Deze gebruiken wij al jaren om dikke stalen leidingen aan het plafond te handen, in parkeergarages etc.
Aan 4 van zulke ankers in beton kun je heel wat van die kasten ophangen van 30kg
Fischer is een leverancier bijv.
https://www.fischer.nl/nl-nl/producten/stalen-bevestigingen/doorsteeka…
Arco
Special Member
Het inslaganker van :
Op 19 juli 2023 17:35:58 schreef revado:
[bijlage]
Is mijn favoriet.
Met m8 draadstang, perfect.
Voor het type wat ik gebruik is het boorgat 11mm, dat is beetje speciale steenboor maar die is er wel uiteraard, maar goed om bedacht op te zijn.
Maar, en als je de draden los moet maken, let op de polariteit.
Misschien zat het al verkeerd maar dan heb jij het niet gedaan in ieder geval.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 19 juli 2023 21:34:53 schreef Arco:
Als je het gat juist en diep genoeg boort, zijn beide goed te gebruiken.[...]
Het gaat ook niet om baksteen, maar beton. (da's een compleet ander verhaal)
Als je in baksteen werkt, altijd middenin de volle steen boren. Sommige soepkippen boren in de voegen (lekker makkelijk), maar dat is catastrofaal.Ik heb heel wat schoorstenen plat zien gaan doordat men antennebeugels met keilbouten in de voegen vast had gezet...
(de keilbouten wrikken bij wind dan gewoon het hele metselwerk uit elkaar. Soms is zelfs het aandraaien van de bouten al genoeg om een schoorsteen te splijten)
Schoorstenen worden in het algemen met 'slappe specie' gemetseld.
Ik ben voegen in muren tegengekomen, die harder waren dan de bakstenen er omheen!
Toch heb ik een kleine bedenking tegen ankers, omdat de kracht in het geval van TS in de lengnte as van het anker ligt, de zwakste schakel in het systeem. In het geval van een muur staat hij er juist loodrecht op, dat is stukken sterker.
Ik weet wel dat het kan, want op de conditie training hebben ze een sling aan het plafond bevestigd met twee bouten en daar hang je met je volle gewicht aan.
Toch maar informeren hoe je het veilig kunt doen en welke grootte anker je moet gebruiken. Een aantal jaren geleden is er nog een ongeval met dodelijke afloop geweest met een vallende speaker in een zwembad
benleentje
Golden Member
Toch heb ik een bedenking tegn ankers, omdat de kracht in het geval van TS in de lengnteas van het anker ligt, de zwakste schakel in het systeem.
Toch zijn ze er gewoon voor gemaakt. Hangend aan de muur kunnen ze nog een heel stuk meer aan.
Een keilbout en plug vertrouwen voorde werking veel meer om de wrijving/ kracht die ze uitoefenen. Een anker is meer als een harpoen dan haakt achter in het beton er aan vast en daar heb ik toch echt meer vertrouwen in. Daarom vind ik zelf die inslag hulzen ook een stuk minder die vertrouwen ook op wrijving. Bij een anker is de trekkracht dus heel dicht bij de breekkracht van het stuk ijzer waar het van gemaakt is.
Maar met het vastdraaien dan merk je vanzelf wel of je genoeg grip hebt, want is het goed dan kan je het enorm strak aantrekken, is het niet goed dan trek je de anker, huls, plug of keilbout er gewoon uit.
Op 21 juli 2023 23:11:04 schreef Tidak Ada:
[...]
Toch maar informeren hoe je het veilig kunt doen en welke grootte anker je moet gebruiken. Een aantal jaren geleden is er nog een ongeval met dodelijke afloop geweest met een vallende speaker in een zwembad
Dat waren "roestvrij" stalen bouten, die in de zwembad atmosfeer totaal verroest waren. Het zegt wel iets over de kwaliteit van de regelmatige inspecties.........