Dank voor alle antwoorden en suggesties. Niet iedereen heeft goed gelezen dat de pluggen niet in een muur, maar in de onderzijde van een betonnen vloer komen. De kracht is dus altijd gericht in de uittrek richting van de bout.
Waarom vier bouten. De boxen hebben van fabriekswege een inwendig stalen frame, waarin bijgeleverde schroefogen komen en om ze in de juiste positie te hangen komt er aan elke kant een bout en ook nog eens twee van achter om een juiste afstraalhoek te krijgen.
(de boxen hangen horizontaal)
De kosten zijn het niet en de boxen zullen ook niet zomaar naar beneden komen. Zou dat toch gebeuren dan weten ze mij te vinden. Er komen verder ook geen safety kabeltjes aan.
Ik kende alleen het nieuwe model doorsteekankers niet, vandaar de vraag.

Waarom vier bouten.

daar gaat het toch ook veel minder om. Met 1 goede kunststof plug kan ik al ruim die 30kg halen. Warr je dus gewoon op moet letten is van het materiaal dat je gaat gebruiken de datasheet kan vinden waarop staat hoeveel ze kunnen dragen.

Niet iedereen heet goed gelezen dat de pluggen niet in een muur, maar in de onderzijde van een betonnen vloer komen.

Wel goed gelezen ;). Maar zal het nog weel wat meer uitleggen.
Het beton of steen moet de sterkte niet hebben van de eerste 2 cm dan brokkelt het alleen maar af het kan veel gewicht dragen door vooral er zo diep mogelijk erin te komen. Dus een lange kunststof pluk kan zo ook heel veel dragen. Maar ook stalen anker natuurlijk nog een heel stuk meer.
Ik had toen ankers van 2 en 3 ton draagvermogen, het enige verschil was dat de 3 ton anker een stuk langer was en dus dieper moest booren, maar de dia was hetzelfde.

Ik heb heel wat schoorstenen plat zien gaan doordat men antennebeugels met keilbouten in de voegen vast had gezet...

Soms kan je ook niet anders en kan je niet altijd alle gaten precies in het steen krijgen. Of soms zitten er een pleisterlaag op waardoor je de voegen niet eens kan zien. Maar ik heb met keilbouten ook gewoon stenen zien splijten omdat er al een scheur naast zat. De steen kan die kracht dus zonder verdere tegendruk ook niet aan. Je zou dus altijd chemische ankers moeten gebruiken.
Bovendien zijn schoorstenen al niet zo hele sterke constructies ;). En niet berekent op een antenne die veel wind vangt.

Boren in een voeg is altijd zonder meer gevaarlijker als in volle steen (bij stevige goed gebakken stenen gaat het prima)

Zelfde geldt trouwens voor iets ophangen op tegelwanden. Veel mensen boren dan een gat op het kruispunt van 4 tegels (om de tegels niet te beschadigen)
Vaak rollen er dan tijdens het boren al 1 of meerdere tegels af (die zitten nu eenmaal vaak niet erg solide vast, met alleen een kwakje specie)

Maar ook gezien dat men in een tegel gaat boren met een boorhamer op de klop stand en dan heb je ineens een gebroken tegel ;).

Boren in een voeg is altijd zonder meer gevaarlijker als in volle steen

Gevaarlijk wil ik het niet noemen maar je zit heel vaak met een gat wat gewoon te groot is en gek genoeg ook met een gat wat vaker scheelf weg loopt dan helemaal recht omdat erin een groot deel van de voeg uitbreekt. Maar allen bij een schoorsteen zou ik dat gevaarlijk noemen bij een muur maak dat niets uit.
Maar zoals ik zij je hebt vaak geen keus en soms moet het gewoon op die plaats of je hangt iets groots op en de eerste gaten kan je wel de steen vinden maar dat lukt niet voor elk gat. En zeker als er een pleisterlaag op de muur zit weet je toch nooit waar je terecht komt.
En dan heb ik het nog niet over de stenen die je hier in oude huizen veel ziet die echt boter zacht is en gemaakt is van slakken uit de hoogovens. Ik heb ook van die muren.

Ik kende alleen het nieuwe model doorsteekanker niet, vandaar de vraag.

Heb je een linkje of foto van een doorsteekanker? Hier heb ik nog niet eerder van gehoord?
Of bedoel je hiermee slagankers?
Deze gebruiken wij al jaren om dikke stalen leidingen aan het plafond te handen, in parkeergarages etc.
Aan 4 van zulke ankers in beton kun je heel wat van die kasten ophangen van 30kg ;)

inslagbeugels werden op het dek voor leidingen gebruikt, maar sinds wat jaren gebeurt dat met een schiethamer, scheelt tijd. met de schiethamer kun je ook makkelijk wandgoot in beton of steen vastschieten.

Op 20 juli 2023 06:32:49 schreef Lucas91:
[...]
Heb je een linkje of foto van een doorsteekanker? Hier heb ik nog niet eerder van gehoord?
Of bedoel je hiermee slagankers?
Deze gebruiken wij al jaren om dikke stalen leidingen aan het plafond te handen, in parkeergarages etc.
Aan 4 van zulke ankers in beton kun je heel wat van die kasten ophangen van 30kg ;)

Fischer is een leverancier bijv.
https://www.fischer.nl/nl-nl/producten/stalen-bevestigingen/doorsteeka…

Dat is toch gewoon een keilbout?

Zo niet, wat is het verschil dan met een keilbout?

Keilbout ziet er zo uit:
https://www.weerstationkopen.nl/images/productimages/big/keilbout.jpg

Het inslaganker van :

Op 19 juli 2023 17:35:58 schreef revado:
[bijlage]

Is mijn favoriet.
Met m8 draadstang, perfect.
Voor het type wat ik gebruik is het boorgat 11mm, dat is beetje speciale steenboor maar die is er wel uiteraard, maar goed om bedacht op te zijn.

Maar, en als je de draden los moet maken, let op de polariteit.
Misschien zat het al verkeerd maar dan heb jij het niet gedaan in ieder geval.

Op 19 juli 2023 21:34:53 schreef Arco:
Als je het gat juist en diep genoeg boort, zijn beide goed te gebruiken.

[...]
Het gaat ook niet om baksteen, maar beton. (da's een compleet ander verhaal)
Als je in baksteen werkt, altijd middenin de volle steen boren. Sommige soepkippen boren in de voegen (lekker makkelijk), maar dat is catastrofaal.

Ik heb heel wat schoorstenen plat zien gaan doordat men antennebeugels met keilbouten in de voegen vast had gezet...
(de keilbouten wrikken bij wind dan gewoon het hele metselwerk uit elkaar. Soms is zelfs het aandraaien van de bouten al genoeg om een schoorsteen te splijten)

Schoorstenen worden in het algemen met 'slappe specie' gemetseld.
Ik ben voegen in muren tegengekomen, die harder waren dan de bakstenen er omheen!
Toch heb ik een kleine bedenking tegen ankers, omdat de kracht in het geval van TS in de lengnte as van het anker ligt, de zwakste schakel in het systeem. In het geval van een muur staat hij er juist loodrecht op, dat is stukken sterker.
Ik weet wel dat het kan, want op de conditie training hebben ze een sling aan het plafond bevestigd met twee bouten en daar hang je met je volle gewicht aan.
Toch maar informeren hoe je het veilig kunt doen en welke grootte anker je moet gebruiken. Een aantal jaren geleden is er nog een ongeval met dodelijke afloop geweest met een vallende speaker in een zwembad

Toch heb ik een bedenking tegn ankers, omdat de kracht in het geval van TS in de lengnteas van het anker ligt, de zwakste schakel in het systeem.

Toch zijn ze er gewoon voor gemaakt. Hangend aan de muur kunnen ze nog een heel stuk meer aan.
Een keilbout en plug vertrouwen voorde werking veel meer om de wrijving/ kracht die ze uitoefenen. Een anker is meer als een harpoen dan haakt achter in het beton er aan vast en daar heb ik toch echt meer vertrouwen in. Daarom vind ik zelf die inslag hulzen ook een stuk minder die vertrouwen ook op wrijving. Bij een anker is de trekkracht dus heel dicht bij de breekkracht van het stuk ijzer waar het van gemaakt is.

Maar met het vastdraaien dan merk je vanzelf wel of je genoeg grip hebt, want is het goed dan kan je het enorm strak aantrekken, is het niet goed dan trek je de anker, huls, plug of keilbout er gewoon uit.

Op 21 juli 2023 23:11:04 schreef Tidak Ada:
[...]
Toch maar informeren hoe je het veilig kunt doen en welke grootte anker je moet gebruiken. Een aantal jaren geleden is er nog een ongeval met dodelijke afloop geweest met een vallende speaker in een zwembad

Dat waren "roestvrij" stalen bouten, die in de zwembad atmosfeer totaal verroest waren. Het zegt wel iets over de kwaliteit van de regelmatige inspecties.........

Nu roest RVS heel anders dan ijzer, en het was zelf geen roesten. Door de aanwezigheid van chloor en gunstige temperatuur tast het chloor het RVS aan en vreet daar kleine gaatjes in. Je ziet dus niets bruin worden.
Een ander RVS soort was al beter geweest.

Toch maar informeren hoe je het veilig kunt doen en welke grootte anker je moet gebruiken

IK zei eerder gewoon in de datasheet kijken daar staat het ook in, maar ander bij een speciaalzaak navragen. Gamma oid heb je dan niets aan.

https://fiproductmedia.azureedge.net/media/Load%20Tables/Load%20Tables…

Aan een 6mm anker kan al 0,7kN = 70Kg hangen in het plafond
En in de muur 3,4kN = 340 kg dragen

Op 21 juli 2023 23:38:41 schreef buzzy:
[...]Dat waren "roestvrij" stalen bouten, die in de zwembad atmosfeer totaal verroest waren. Het zegt wel iets over de kwaliteit van de regelmatige inspecties.........

Reden te meer om goed uit te kijken welke materialen je gaat gebruiken en de kwaliteit van het beton te inspecteren ….

men vergeet nogal eens dat een rvs bout niet even sterk is als een ijzeren bout van dezelfde maat. in en rond zwembaden rot alles sneller weg, kunstof, ijzer, rvs. vandaar dat je klasse A2 rvs hebt voor zwembaden, beter bestand tegen chloor. nu word er ook wel het eea afgeklooid rondom zwembaden. de goedkoopste mag het maken zo werkt het dan. 1 of andere lokale zzper die ook met 230V rond het bad gaat klooien. bevestigings materiaal van de bouwmarkt, of nog erger de rommel die erbij geleverd word.

Op 22 juli 2023 01:10:02 schreef benleentje:
Aan een 6mm anker kan al 0,7kN = 70Kg hangen in het plafond

360 kg volgens mij.
Jouw waarde geldt voor "gescheurd beton" maar ik heb geen idee wat dat is.
Ik heb hier 4 mm schroefhaakjes in plastic pluggen in het betonplafond zitten en daar ga ik met plezier aan hangen hoor :)

Op 22 juli 2023 14:09:04 schreef NordRack2:
[...]360 kg volgens mij.
Ik heb hier 4 mm schroefhaakjes in plastic pluggen in het betonplafond zitten en daar ga ik met plezier aan hangen hoor :)

Dat is een momentopname. Als je wat zwaars ophangt kan het na jaren uitzakken.......

Aanbevolen trek-(N perm ) en afschuifbelastingen(V perm );

N is trekbelasting in de elngte richting van bevesteging. Dus voor een plafond is dat de kracht naar beneden.
V is de afschuifbelasting, dus een schilderij aan een spijker hangen. De spijker hoeft dan amper goed vast te zitten want hij word er niet uitgetrokken.
Dat N kleiner is dan V is dan ook logisch.

Jouw waarde geldt voor "gescheurd beton"

Als er scheuren zijn in het beton kan je beter eerst repareren of daar niets ophangen.

Dat is een momentopname. Als je wat zwaars ophangt kan het na jaren uitzakken.......

Beton gaat niet uitzakken, als dat wel gebeurt dan is het beton over belast.

en de kwaliteit van het beton te inspecteren

Ik zit al heel mijn leven half in de bouw maar ik kan echt geen beton inspecteren. Ja als er scheuren of zichtbare schade is wel natuurlijk maar als er niets zichtbaar is dan weet ik niet hoe je dat moet doen. Hetzelfde voor stenen muren. Maar met het boren van een gat merk je heel snel welke kwaliteit het is en welke bevestigingsmaterialen je dan nodig hebt. Beton is altijd gewoon hard maar een stenen muur daar moet je eerst proefboren om te weten welke pluggen je nodig gaat hebben

klasse A2 rvs hebt voor zwembaden

Volgens mij moet je in zwembaden RVS 316 gebruiken ipv van het meer gangbare 304.
https://duursma.nl/blog/het-verschil-tussen-RVS-A2-en-RVS-A4
Toch schijn gewoon gegalvaniseerd staal voor het ophangen van kanalen oid in zwembaden een stuk beter te werken.

men vergeet nogal eens dat een rvs bout niet even sterk is als een ijzeren bout van dezelfde maat.

RVS heeft een veel lagere treksterkte en het vervormt met aandraaien ook een stuk sneller.

Op 22 juli 2023 22:04:20 schreef buzzy:
Als je wat zwaars ophangt kan het na jaren uitzakken.

Dat zou kunnen en ik zou er geen moeite mee hebben de bevestiging van speakers aan het plafond met factor 10 te overdimensioneren.
Aangezien één zo'n 6 mm-anker van hierboven 360 kg moet kunnen hebben zit je met één anker per speaker van 30 kg dus al goed.
Een beetje redundantie en je zit op twee ankers per speaker ;)
Als iemand met crowdsurfen tegen zo'n speaker schopt moet die wel blijven hangen.

Op 22 juli 2023 09:36:21 schreef testman:
men vergeet nogal eens dat een rvs bout niet even sterk is als een ijzeren bout van dezelfde maat. in en rond zwembaden rot alles sneller weg, kunstof, ijzer, rvs. vandaar dat je klasse A2 rvs hebt voor zwembaden, beter bestand tegen chloor. nu word er ook wel het eea afgeklooid rondom zwembaden. de goedkoopste mag het maken zo werkt het dan. 1 of andere lokale zzper die ook met 230V rond het bad gaat klooien. bevestigings materiaal van de bouwmarkt, of nog erger de rommel die erbij geleverd word.

Ik zou liever A4 nemen.

De luidsprekers hangen er aan. Het zijn gewone keilbouten (M8, gat 14mm) geworden. De luidsprekers hebben vier ophang ogen en ze hangen horizontaal. Twee keilbouten dragen het grootste gewicht. De twee andere keilbouten tillen de achterkant van de boxen wat op, zodat de afstraling meer naar beneden is gericht. Omdat boren in beton vaak niet op de mm precies kan en je ondanks metaal zoeken toch wapening tegen komt, heb ik de keilbouten van voor naar achter verbonden met een 30x30 mm stalen hoekprofiel. Daarin kun je dan weer met grotere precisie gaten boren voor de ophangkettingen.
De kans dat vier keilbouten uit het beton komen lijkt me gering.De kettingen lopen door vier gaten in de platen van het systeemplafond, zodat je van de hele ophangconstructie niets ziet.

Maar hoe heb je de kettingen dan aan de profielen vastgemaakt? Met harpjes?
https://www.roeigoed.nl/media/images/harpje.png?1503399980
Of zitten de kettingen dubbel?
En bij de speakers?

D-sluitingen kunnen prima.
Ik ben gewend om ze tot meerdere tonnen te gebruiken.
Sluitingen als op de foto (M10?) kan je rustig 500kg plus aan hangen

Op 23 juli 2023 14:16:45 schreef NordRack2:
Maar hoe heb je de kettingen dan aan de profielen vastgemaakt? Met harpjes?
[afbeelding]
Of zitten de kettingen dubbel?
En bij de speakers?

De kettingen zitten voorlopig even aan het hoekprofiel met S-haken. Als die er aan blijven knijp ik ze dicht. De boxen worden met karabijnhaken aan de kettingen bevestigd, zodat ze ook eventueel weer afneembaar zijn.
In plaats van de S-haken kan ik ook karabijnhaken gebruiken, maar ik zie daar geen pluspunt in.