Een kennis vroeg mij om naar een NAD C370 versterker te kijken omdat die erg heet wordt, zeker 50-60 graden. Zelfs zonder luidsprekers aangesloten gebruikt hij van het net 50 watt. Ik heb de kap er al afgehaald, er is namelijk een jaar geleden een reparatie uitgevoerd omdat een eind- en stuurtransistor waren ontploft. Zou het aan een te hoge ruststroom kunnen liggen? De condensatoren ga ik ook even doormeten, want die van de hoofdvoeding en een paar kleine staan bol. Hij werkt verder wel gewoon.
jeronimo2003
Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.
Klinkt inderdaad als een te grote ruststroom. Ik zou eens kijken of de afstelpotmeter van de ruststroom niet toevallig open is gevallen. In veel gevallen gaat de ruststroom dan gevaarlijk omhoog en dat zou het opblazen van de eindtrap verklaren. Ik heb geen schema van deze versterker, dus misschien werkt het er anders, maar dat zou makkelijk te zien moeten zijn. Je kunt de kanalen onderling vergelijken door de spanning over de emitterweerstanden te meten. Is daar een erg grote waarde te zien (>100mA) weet je wat je te doen staat.
Als er bolle condensatoren zijn is dat natuurlijk ook reden tot zorg, dan oscilleert hij misschien, maar het effect van hoge ESR op willekeurige plekken in de schakeling is lastig te voorspellen. Ik zie dit niet vaak bij de grote buffer-elco's (al gebeurt het wel), en het gevolg zal sneller gebrom zijn dan een toename van stroomgebruik.
Check ook dit topic over een andere NAD versterker die blijkbaar een terugroepactie had wegens het sterven van elco's: NAD 372 recappen maar zekering 4A is ook door.. Ik weet niets NAD specifieks, maar misschien is dit een vergelijkbaar model en is de issue vergelijkbaar.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Eerst de voeding in orde maken, dan pas de rest. Elcos niet in-situ meten. Belangrijkste is dat de rimpel spanning binnen de specs moet zijn, dat lukt alleen met goed werkende elcos. Bol is ver voorbij slecht. Uit-gesoldeerd C en D meten, ik meet vaak ook DC lekstroom, vooral bij hele hoge capaciteiten.