Hallo allemaal,
Ik ben hier heel zelden, omdat bijna alles probleemloos gaat, maar niet altijd. Ik ben bezig bij een oude MCI mengtafel alle Mute-schakelaars te vervangen. Omdat ik de originele schakelaars niet meer kan krijgen (de mengtafel is bijna 50 jaar oud) gebruik ik nu andere, waarbij ik de Mute-functie via een relais aanstuur. Dat werkt prima als ik het kanaal mute, maar als ik weer terug schakel geeft het signaal een "knak" geluid. Ik dacht dat het misschien mogelijk is om dit te bufferen, maar hoe doe je dat?
Alvast bedankt en groet
Peter

Er zijn wel wat onduidelijkheden.l Wat voor mengtafel gebruik je ? Schema? En wat voor relais en schakelaars ga je gebruiken en het aller belangrijkste is hoe je de verschillende componenten schakelt?

Ploppen en knakgeluiden voortgebracht door schakelcontacten ontstaan vaak doordat er ook een DC signaal of wat lading wordt meegeschakeld. Direct na het schakelen gaat er even een kleine vereffeningsstroom lopen die het plop of knak geluid veroorzaakt. Je moet altijd zorgen dat het dc niveau aan beide zeiden van het schakelcontact gelijk is.

Maar of dat hier het geval kun je alleen maar weten als je weet hoe alles geschakeld is en is dus een schema noodzakelijk.

Bij de oorspronkelijke schakelaar had je dat geluid dus niet?

Op 22 juli 2023 11:21:18 schreef LittleRedRooster:
Dat werkt prima als ik het kanaal mute, maar als ik weer terug schakel geeft het signaal een "knak" geluid.

Als je het relais uitschakelt ontstaat er in de spoel inductie wat ook hoorbaar kan zijn.
Heb je over de spoel van het relais een blusdiode geplaatst?

Het kan veroorzaakt worden doordat het audio DC nivo verspringt, of het uitschakelen van het relais geeft een stoorpuls op de voeding...
Ligt eraan hoe e.e.a. nu geschakeld is.

Het eerste waar ik aan denk is een breken-voor-maken probleem: ik gok dat de originele schakelaars maken-voor-breken waren, wat me in audio-toepassingen wel wenselijk lijkt.

Simpeler gezegd: het mute-contact (vast naar massa schakelen) wordt gemaakt vóór het signaalcontact verbreekt, om knakken en ploppen te voorkomen. Als je nog een werkend origineel hebt, zou je dat natuurlijk na kunnen meten.

Lange draden zijn een tweede bron van problemen. Als dat relais niet zeer dicht op de plek van de originele schakelaar past, maar elders ondergebracht moet worden kan ik me voorstellen dat die draden van alles oppikken, dus wat Thevel zegt.

Als de relais uit dezelfde voeding als de audio worden gevoed kan dat ook problemen geven...

Op 22 juli 2023 11:21:18 schreef LittleRedRooster:
Omdat ik de originele schakelaars niet meer kan krijgen (de mengtafel is bijna 50 jaar oud) gebruik ik nu andere, waarbij ik de Mute-functie via een relais aanstuur. Dat werkt prima als ik het kanaal mute, maar als ik weer terug schakel geeft het signaal een "knak" geluid. Ik dacht dat het misschien mogelijk is om dit te bufferen, maar hoe doe je dat?
Alvast bedankt en groet
Peter

Misschien op een andere manier doen, vergt wel meer onderdelen, maar vrij van klik&plop.

https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/vactrol.html

Bedankt voor alle bijdragen. Wat Arco schrijft zou ik als eerste kunnen proberen. Het relais wordt gevoed door de voeding van de verlichting. Er zijn ook nog twee voedingen, een voor de audio en een voor de relais. Alleen, de relais zijn vrij ver weg van de schakelaar, daarom heb ik de voeding van de verlichting gebruikt, omdat die vlak bij is. Is trouwens allemaal op 24 V. Als ik een schema moet sturen kan ik een schema van het hele broodje sturen, en dan een met de modificatie, kost mij alleen even wat tijd, ik ben er niet zo professioneel in.
De oplossing met de optokopplers is misschien ook wel wat, moet alleen kijken wat dat kost, want ik moet het dan bij alle 24 kanalen toepassen.
Ik kom hier op terug, bedankt nogmaals.