Hallo beste forumleden.
Ik ben al een tijd in het bezit van een elektrische fiets.
De lader hiervoor is type: DPS-84DBA
input: 100 - 240VAC
output: 41,2VDC 2Amp
Aansluiting: 4 polige XLR stekker.

Jammer genoeg is de kabel naar de XLR stekker onderbroken en laad mijn fietsaccu niet meer op.
Even de lader opengemaakt en ik zie dat er volgende bedrading aanwezig is:
-Mantel van de kabel = GND
-Witte draad = + VCC
-Bruin draadje aangesloten op pin genummerd met R108
Lader op zichzelf levert de nodige uitgangspanning van 41,2Vdc, dus hier zit er geen probleem.

In de kebel zelf zit echter nog een rood draadje dat aangesloten is op pin 2 in de XLR stekker.
Het rode draadje komt niet uit op de pcb maar lijkt onderweg in de kabel ergens aangesloten te zijn. Vermoedelijk is dit aan de mantel van de kabel maar dat kan ik niet met zekerheid bevestigen.
Kan iemand mij de juiste aansluiting geven aan de XLR stekker en mij eventueel bevestigen dat het rode draadje op pin 2 wel degelijk ook verbonden is met de GND.
Uiteraard is alle info en/of eventueel foto's welkom.
Hopende op jullie deskundige kennis en bereidwilligheid dank ik u reeds allen bij voorbaat. MVG Andy

Als je de multimeter pakt en de rode draad meet tegenover de gnd wat meet je dan?

Als ie intern aangesloten zit dan zou je 0.00 ohm of iets van een weerstand meten als er misschien nog een weerstand geintregreerd zit in de kabel.

Wat voor merk fiets is het?

Klinkt als een sense draad

Ik roep maar wat, dus...

Stel dat die rode draad inwendig ergens is tussen de uitgang en massa met een redelijk hoogohmige weerstand.
De lader heeft inwendig ook zo'n aansluiting ergens.
Dan kan de lader weten wanneer de fiets is aangesloten of niet. Hoe weet de lader anders wanneer te starten met laden?

Kan natuurlijk ook via die bruine draad iets doen om te meten maar ik weet bv bij een lader van een veeg-zuig combinatie hier dat er maar 2 draden naar de accu gaan en de lader zelf toch weet wanneer die moet starten met laden en wanneer niet. In dit geval werkt het ietsje anders maar ik kan me voorstellen dat ze er dit van gemaakt hebben.

Ik heb een keer een autoaccu lader gerepareerd met zo'n heel dun rood draadje wat door de laadkabel liep. Dat was een sense draad die de spanning van de accu meet. Er zat ook een dun zwart draadje in de min laadkabel. Dat was gewoon om de spanningval over de laadkabel te kunnen compenseren. Net als ee kelvin connectie bij weerstand meten of de sense draden bij een heel goede labvoeding. Er kan een weerstand, bv 100k of 1m in de kabel zitten maar dat lijkt me omslachtig. Ik zie op de foto het rode draadje aan het begin en einde, er zit tin aan, waar heb je het dan van losgesoldeerd ?

[Bericht gewijzigd door fred101 op (20%)]

#FRED101, #APPEL, #Daandc

Beste.
De lader is bij mij toegekomen omdat hij niet meer aangaf op de fiets dat het laadproces gestart was.
De uitgangkabel was zichtbaar beschadigd aan de doorvoer tule van de lader zelf.
Ik heb geen meting gedaan aan de 4 polige XLR stekker.
Bij bewegen van de kabel kwam er plots leven in het laadproces, terug loslaten,alles viel terug stil. Logische redenering: onderbreking in kabel.
Bij het losmaken van de kabel in de charger zelf heb ik maar 3 draden ontdekt. (Zie vorige foto) De witte draad = +VCC ; Zwarte draad (krimpkous) = GND en een bruine draadje = vermoedelijk sense.
DE VCC is aanwezig in de charger, dus deze is perfect in orde?

Bij het strippen van de kabel heb ik nog een dunne rode draad ontdekt. Deze draad was ook niet doorgevoerd naar de PCB maar vermoedelijk ergens verbonden in de kabel zelf met de mantel (=GND)
Een weerstand in de kabel heb ik niet gevonden. Het rode draadje was wel een beetje gestript maar en spoor van soldeer was niet meer te bekennen omdat de ommanteling te sterk uitgeraffeld was. Ik vermoed dat de rode draad aan de GND moet. Daarom heb ik nu de rode draad mee doorgevoerd door de tule om rechtstreeks te kunnen solderen op de pcb (eventueel aan de GND).

De hamvraag is nu: is de rode draad werkelijk een GND draad?
Graag zou ik hierover meer info willen bekomen en/of eventueel een schema van de lader type DPS-84DBA.
Graag uw antwoord tegemoet ziende, alvast vriendelijke dank. GRTS Andy.