Opdracht Pabo

Goedemorgen!
Ik stel me eerst even voor. Ik ben Marieke, 46 jaar en deeltijd student aan de Pabo.
Voor een opdracht moet ik een technisch leermiddel maken waarmee ik aantoon over bepaalde technische vaardigheden te beschikken en waarbij ik laat zien dat ik bepaalde natuurkundige principes begrijp. Wat ik maak mag ik zelf weten, maar 1 van de zaken die er in moet zitten is een elektrische schakeling. Mijn idee is een splitsbakje te maken waarbij kinderen knikkers in een trechter doen en de knikkers van hieruit over twee bakjes verdeeld worden. De trechter is aan de onderkant afgesloten door een klepje. Wat ik nu zou willen is dat ik door op een knop te drukken, dit klepje kan openen en sluiten. Ik dacht zelf aan een latje of iets dergelijks dat op en neer kan bewegen met gebruik van een schakelaar. Ik heb ooit in een grijs verleden wel geleerd over schakelingen en dergelijke en ik vermoed dat ik daar wel uit zal komen, maar waar ik op vastloop zijn de onderdelen die ik daarvoor zou kunnen gebruiken. Ik wil het graag zo simpel mogelijk houden, maar al mijn zoekopdrachten brengen me nergens. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen (en dat mijn vraag duidelijk is)

Groetjes,
Marieke

Klepjes kun je open en dicht doen met een solenoid. Als je op dat woord zoekt, zul je wel vinden hoe je ze kan aansturen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 1 augustus 2023 11:19:33 schreef Ledlover:
Klepjes kun je open en dicht doen met een solenoid. Als je op dat woord zoekt, zul je wel vinden hoe je ze kan aansturen.

Ow top zeg! Ik ga meteen zoeken..dank je wel!

mvdk

Golden Member

Hoe ga je ervoor zorgen dat als het klepje open gaat/ open schuift, niet ineens alle knikkers aan de rol gaan? ;)

Paulinha_B

Honourable Member

@mvdk: dat is een mechanisch probleem, de vraag betreft enkel het elektrische aspect. Topicstartster lijkt geen vragen te hebben aangaande mechaniek - misschien komen die nog :)

@Marieke: het Nederlandse woord is "zuigmagneet", alleen geraakt het Nederlands een beetje in onbruik...

Op 1 augustus 2023 12:04:31 schreef mvdk:
Hoe ga je ervoor zorgen dat als het klepje open gaat/ open schuift, niet ineens alle knikkers aan de rol gaan? ;)

Het moet zo werken dat het klepje met een druk op de knop open gaat (en dan mogen alle knikkers eruit rollen) en met een druk op de knop weer sluit. Hoe ik dat precies ga doen weet ik nog niet ?

Op 1 augustus 2023 12:10:20 schreef Paulinha_B:
@mvdk: dat is een mechanisch probleem, de vraag betreft enkel het elektrische aspect. Topicstartster lijkt geen vragen te hebben aangaande mechaniek - misschien komen die nog

Ik doe het stap voor stap inderdaad ?

Paulinha_B

Honourable Member

Het moet zo werken dat het klepje met een druk op de knop open gaat (en dan mogen alle knikkers eruit rollen) en met een druk op de knop weer sluit.

Het makkelijkste wordt het met twee aparte zuigmagneten, een om te openen en een om te sluiten, elks met een eigen drukknop.

Als het een enkele knop moet zijn voor openen en sluiten, dan gaat er wat elektronica aan te pas komen, een of andere vorm van flipflop.

Op 1 augustus 2023 12:19:31 schreef Paulinha_B:
[...]

Het makkelijkste wordt het met twee aparte zuigmagneten, een om te openen en een om te sluiten, elks met een eigen drukknop.

Als het een enkele knop moet zijn voor openen en sluiten, dan gaat er wat elektronica aan te pas komen, een of andere vorm van flipflop.

Ik ga voor de simpelste oplossing, dus ik ben heel blij met deze tip

mvdk

Golden Member

@mvdk: dat is een mechanisch probleem, de vraag betreft enkel het elektrische aspect. Topicstartster lijkt geen vragen te hebben aangaande mechaniek - misschien komen die nog :)

@Marieke: het Nederlandse woord is "zuigmagneet", alleen geraakt het Nederlands een beetje in onbruik...

Ik geef alleen maar aan dat je een paar stappen vooruit moet denken. Dat kan nuttig zijn bij het bestellen van de onderdeeltjes. Je zit zo met een paar dingen die je bij nader inzien toch niet kan gebruiken, en dat is dan toch zonde van je geld.

Op 1 augustus 2023 12:10:56 schreef Miekie:
[...]
Hoe ik dat precies ga doen weet ik nog niet ?

Dus, een paar stappen vooruit denken..

PLC cursus Siemens. Daar is dit een van de opdrachten..

Lambiek

Special Member

Op 1 augustus 2023 12:25:14 schreef Miekie:
Ik ga voor de simpelste oplossing, dus ik ben heel blij met deze tip

Let wel hier op, een knikker heeft een diameter van +/- 10mm en die afstand moet wel overbrugt worden door de magneet.

Dus als je daar op gaat zoeken, hoe rekening met de te overbruggen afstand, zoek een trekmagneet die meer dan de diameter van de knikker aan slag heeft.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Je hoeft niet de hele knikker te blokkeren :) En dan zijn er nog hefboomconstructies en dergelijke te bedenken voor een scharnierende klep.

Op 1 augustus 2023 12:48:17 schreef mvdk:
Ik geef alleen maar aan dat je een paar stappen vooruit moet denken. Dat kan nuttig zijn bij het bestellen van de onderdeeltjes. Je zit zo met een paar dingen die je bij nader inzien toch niet kan gebruiken, en dat is dan toch zonde van je geld.

Paulinha_B vind het gewoon erg leuk om iedereen te vertellen dat ze het strikt bij de stelde vraag moeten houden. De doelstelling is blijkbaar niet helpen bij de oplossing van het probleem, maar absoluut alleen het beantwoorden van de gestelde vraag en geen letter meer. Waar hij de autoriteit vandaan denkt te halen om anderen dat te kunnen opdragen is mij nog steeds een raadsel.

Ik zou de solenoid een klepje open laten trekken, en deze met een veer weer dicht laten vallen zodra je het knopje loslaat, waardoor de stroom door de solenoid stopt. Het kan natuurlijk met 2 knopjes en 2 solenoids, maar dit lijkt me eenvoudiger en handiger in gebruik.

Er is zijn vrij eenvoudige manieren om elke keer maar één knikker te laten vallen, bijvoorbeeld door onder de trechter een schuif te maken, met daarin een gaatje waar één knikker in past. De solenoid trekt dan aan die schuif, zodat de knikker die in het gaatje ligt voor een gaatje in het plaatje eronder komt en eruit valt. Zodra je het knopje loslaat, trekt of drukt een veertje die schuif terug onder de trechter, zodat er een nieuwe knikker in het gaatje kan vallen.

Je kunt het zo mooi maken als je zelf wilt, het ligt natuurlijk een beetje aan je handigheid, beschikbaar gereedschap, tijd die je erin wilt steken, etc.

Met zo'n schuif zou je 2 solenoids kunnen gebruiken om het schuifje naar links of rechts te trekken; afhankelijk van het knopje dat je indrukt gaat de knikker dan naar het ene of het andere bakje. Als je dan echt indruk wilt maken, gebruik je een sensor om te detecteren of de knikker licht doorlaat, waarmee je de knikkers kunt sorteren op transparant en niet-transparant.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
mvdk

Golden Member

Ik vind het al mooi dat de vraag een omschrijving bevat van hoe het eindresultaat moet zijn. Dan moet je vóóruit denken, en het hele proces opdelen in stappen. En dan kan het zijn, dat als je dat pas later gaat doen, je met spulletjes blijft zitten. Das al.

McAwesome

Golden Member

Hier twee filmpjes waar je wat inspiratie kan mee opdoen:

https://www.youtube.com/watch?v=9u2mEJ1KaPs
https://www.youtube.com/watch?v=bzCV-Xviw_s

Er zijn hier modelbouwservo's gebruikt, maar met een solenoid moet het ook wel kunnen.

Als ik de "intro" goed begrijp, dan is de TS bezig met "leren lesgeven".

Een "leermiddel" is dan iets wat gebruikt kan worden om de leerlingen iets bij te brengen.

Dus is het volgens mij de bedoeling dat er iets technisch gemaakt wordt wat bij een les gebruikt kan worden om een specifiek ding aan de kids bij te brengen.

Als je dan een "opengewerkte BLDC motor" zou maken dan kan je ze de werking van een moderne motor laten zien. En een lesje "magnetisme" doen.

Dit voorbeeld is waarschijnlijk te hoog gegrepen voor TS en haar doelgroep, maar het is een voorbeeld van een "technisch leermiddel" wat je zou kunnen maken en bij een les kan gebruiken.

Of ik heb het lesplan wat behoort bij het project wat TS voorstelt niet goed begrepen. Dat kan ook.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik ben niet zo een fan van trekmagneten. Ik zou veel eerder een servo-motortje toepassen. :)

mvdk

Golden Member

Gewoon: de trekker van een flipperkast. Daar gaat, tenminste, dat is de bedoeling, ook elke keer slechts één balletje.

Op 1 augustus 2023 15:33:21 schreef deKees:
Ik ben niet zo een fan van trekmagneten. Ik zou veel eerder een servo-motortje toepassen. :)

Dat kan natuurlijk ook, maar het is wel een stukje minder doorzichtig, en je hebt ook weer een stukje elektronica nodig dat het geschikte aanstuursignaal maakt. Ik zie de charme van batterij-schakelaar-electromagneet-batterij wel in voor zo'n opdracht.

De beperkte slaglengte van de meeste solenoids is wel iets om rekening mee te houden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik zou een wieltje met een holletje ter grootte van een knikker maken. Als dat wiel 1 rondje draait wordt er precies 1 knikker doorgelaten. Met een aangepast servomotortje en een druknopje kun je dat wieltje dan 1 rondje laten draaien. Trek en of duw magneten en schuiven of flippers lijken me mechanisch lastiger te verwezenlijken. Zeker als je per keer maar 1 bal wil doorlaten.

Paulinha_B

Honourable Member

Op 1 augustus 2023 16:05:34 schreef Ex-fietser:
Ik zou een wieltje met een holletje ter grootte van een knikker maken. Als dat wiel 1 rondje draait wordt er precies 1 knikker doorgelaten. Met een aangepast servomotortje en een druknopje kun je dat wieltje dan 1 rondje laten draaien. Trek en of duw magneten en schuiven of flippers lijken me mechanisch lastiger te verwezenlijken. Zeker als je per keer maar 1 bal wil doorlaten.

precies 1 knikker doorlaten is niet wat er wordt gevraagd...

Het moet zo werken dat het klepje met een druk op de knop open gaat (en dan mogen alle knikkers eruit rollen)

Toegegeven: elegant is dat wieltje wel :) Men zou er zelfs meerdere gaatjes kunnen in maken! Maar de eenvoud van de mechanica gaat ten koste van meer complexe elektronica, en er is nu juist aangegeven dat er uitgekeken wordt naar iets simpels, elektronisch gezien.

Op 1 augustus 2023 16:05:34 schreef Ex-fietser:

Dat is inderdaad ook een leuke en eenvoudige methode.

Op 1 augustus 2023 16:18:41 schreef Paulinha_B:
precies 1 knikker doorlaten is niet wat er wordt gevraagd...

En niemand heeft jou aangewezen als scheidsrechter. Houd naar nou eens mee op man, dat is niet hoe dit forum werkt, en als je dat niet aanstaat begin je zelf maar een nieuw forum.

Paulinha_B

Honourable Member

En wie heeft jou aangewezen om op mij te schelden?

Op 1 augustus 2023 11:03:17 schreef Miekie:
Goedemorgen!
Ik stel me eerst even voor. Ik ben Marieke, 46 jaar en deeltijd student aan de Pabo.

Welkom!

Op 1 augustus 2023 11:03:17 schreef Miekie:
Ik dacht zelf aan een latje of iets dergelijks dat op en neer kan bewegen met gebruik van een schakelaar.

Wat je zou kunnen proberen op te sporen is een stokoude videorecorder (ik zeg VHS, maar misschien dat de andere systemen vergelijkbare onderdelen gebruikten). Met mazzel vind je die nog wel voor bijna niets op Marktplaats als defect.

Vooral bovenladers, waar de band in zo'n openklappende klep gestopt moest worden, zijn leuke dingen omdat je daar zo 2 trekmagneten in vind, soms met aangebouwd mechaniek wat de slaglengte verkleint of juist vergroot (vaak het eerste, maar dan heb je meteen inspiratie voor het vergroten van de slaglengte).

Ook printers en scanners zijn dankbare sloop-bronnen voor wat betreft motoren en (als je mazzel hebt) een trekmagneet (in printers).

Ik ken het dus alleen als trekmagneet ;) (de variant daarop is duwmagneet, maar die zijn toch wat zeldzamer)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.