Opdracht Pabo

[[ beetje off-topic ]]

Ik ken het dus alleen als trekmagneet

Hm, het zou kunnen dat die "zuigmagneet" van mij een Vlamisme is, mogelijks afgeleid van het Frans zoals zoveel Vlamismen. Voor deze keer zou ik niet weten hoe het ding in het Frans heet. Op de Vlaamse werkvloer heb ik ook nooit anders gehoord dan "solenoide", vaak afgekort tot "sol".

Pabo is toch een opleiding voor lagereschool leerkracht.
Dus al te moeilijk moet het niet worden voor de kinderen.

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Ik begrijp het doel van deze opdracht ook nog niet echt, misschien zou dat helpen?

Moet je het voornamelijk zelf uitvoeren, of mag je hulp inroepen bij het uitvoeren? Heb je een beschikking over een werkplaats, 3D printer, lasersnijden, of iets dergelijks?

Op 1 augustus 2023 16:33:50 schreef Paulinha_B:
En wie heeft jou aangewezen om op mij te schelden?

Schelden? Volgens mij heb ik geen onvertogen woord gebruikt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Pabo is toch een opleiding voor lagereschool leerkracht.
Dus al te moeilijk moet het niet worden voor de kinderen.

Huh, dank voor de verduidelijking. Ik was wat in de war met die naam, na enig struinen over het www kwam ik bij www.pabo.nl maar dat lijkt me niet echt een onderwijsinstelling ;)

Nu, voor de leerlingetjes moet het niet al te moeilijk worden, inderdaad; maar voor de leerkracht in spe zou de lat toch iets hoger moeten liggen. Niks zo vervelend als voor een klas staan en dan van die ene knapperd een slimme vraag krijgen en met je mond vol tanden staan... Been there, done that...

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op 1 augustus 2023 23:38:39 (12%)

Op 1 augustus 2023 16:18:41 schreef Paulinha_B:
[...]

precies 1 knikker doorlaten is niet wat er wordt gevraagd...

[...]

Toegegeven: elegant is dat wieltje wel :) Men zou er zelfs meerdere gaatjes kunnen in maken! Maar de eenvoud van de mechanica gaat ten koste van meer complexe elektronica, en er is nu juist aangegeven dat er uitgekeken wordt naar iets simpels, elektronisch gezien.

Er wordt evenmin gezegd dat alle knikkers er in een keer door gejaagd moeten worden of in toevallige hoeveelheden. Met een solenoide (Een normaal in Nederland ingeburgerd woord. Net als duw- en trek-magneet en pabo of vroeger kweekschool.) is het gewoon erg lastig om een gecontroleerde hoeveelheid door te laten.

Het wieltje met een of meerdere openingen is een zeer betrouwbare manier om een afgepaste hoeveelheid product door te laten. In de industrie vind je dit overal. Het zit in koffie automaten, de chemische industrie, de voedingsindustrie, de verpakkingsindustrie (Om plastic korrels voor bijvoorbeeld molded plastic voorwerpen door te laten) enz, enz.

Er wordt door de TS ook niet gezegd dat er een ingewikkeld elektronisch circuit in moet zitten. Er wordt alleen gesproken over een elektrisch circuit. Met een batterijtje een drukknopje en een motortje voldoe je dan dus aan de eis. Als je er dan nog een overname contactje en een eindschakelaartje bij prutst, zodat het motortje bij een enkele druk op knop exact 1 rondje draait heb je er nog een iets complexere schakeling van gemaakt ook.

En als je meer dan 1 knikker tegelijk wilt doorlaten zou je de opening in het wieltje gewoon groter kunnen maken. In plaats van 1 knikker diep boor je een gat van bijvoorbeeld drie knikkers diep. Misschien is een schijf uit een sjoelbak een leuke ding om een wiel van te maken. Als de knikkers niet te groot zijn ten minste.

En het leuke is dat een slimme lagere school leerling dit ook nog kan begrijpen. Nee dat staat ook niet eisen van de TS. Maar de TS zou daarmee misschien wel punten kunnen scoren. Het is tenslotte een pabo opdracht en dat moeten in principe dingen zijn waar een leerling iets van op kan steken.

Als kind heb ik samen met mijn broertje urenlang met de z.g. jodelbaan (Dat ding heete echt zo) gespeeld.

En wat later gingen we ze zelf maken:

En een paar opleidingen verder werd het de driehoek van Pascal:

Wat weer werd opgevolgd door het Binomium van NEWTON:

Gaat wel wat ver voor een lagere school leerling. Maar je kunt ze erbij hebben en dan sta je wel met mond vol tanden. Gewoon een knikkerplank met een motortje om met een knopje een knikker er in te gooien is dan wel mooi denk ik.

Lambiek

Special Member

Op 1 augustus 2023 23:37:51 schreef Paulinha_B:
Ik was wat in de war met die naam, na enig struinen over het www kwam ik bij www.pabo.nl maar dat lijkt me niet echt een onderwijsinstelling ;)

Beter struinen geeft dit resultaat.

https://www.google.com/aclk?sa=l&ai=DChcSEwje3auGur2AAxUT7O0KHYugD…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 2 augustus 2023 09:31:52 schreef Lambiek:
[...]
Beter struinen geeft dit resultaat.

https://www.google.com/aclk?sa=l&ai=DChcSEwje3auGur2AAxUT7O0KHYugD…

Het gaat dus om haar opleiding, ze moet oa. 'bewijzen' dat ze een praktische proef tot een goed einde kan brengen.
Dat ze zelf mag kiezen is ook een toets ;) want hoe moeilijk maakt je het uzelf.

Ik zou ook kiezen voor één of 2 servomotortjes zoals die goedkope SG90, klepjes zul je niet moeten maken, de armpjes zitten erbij waarmee je veel kanten uitkunt, enkel uw verbeelding laten werken.

De eenvoudige besturing wil ik wel programmeren, dat kun je dan zien als één enkel onderdeel.
Voeding = 4 AA batterijen.

Gezien er een besturing inzit is dit niet gemaakt om er later mee aan de slag te kunnen in uw lessen, tenzij je die besturing kopieert.

Dit is ook in die trend gemaakt. https://www.circuitsonline.net/forum/view/159845/last

LDmicro user.
bprosman

Golden Member

Huh, dank voor de verduidelijking. Ik was wat in de war met die naam, na enig struinen over het www kwam ik bij www.pabo.nl maar dat lijkt me niet echt een onderwijsinstelling ;)

Grotere kans dat je daar wel een "zuignmagneet" gaat vinden :+

Ik ken het ook niet anders dan "Trekmagneet" of "Solenoid"

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Op 2 augustus 2023 10:13:31 schreef MGP:
Ik zou ook kiezen voor één of 2 servomotortjes zoals die goedkope SG90, klepjes zul je niet moeten maken, de armpjes zitten erbij waarmee je veel kanten uitkunt, enkel uw verbeelding laten werken.

Dat zou ik ook doen, is mooi te regelen. :)

De eenvoudige besturing wil ik wel programmeren, dat kun je dan zien als één enkel onderdeel. Voeding = 4 AA batterijen.

Dat kun je ook met zoiets doen, wel iets aanpassen.

Of hier mee.

@TS,

Lees dit ook eens door als je wil.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/48

Paulinha_B vind het gewoon erg leuk om iedereen te vertellen dat ze het strikt bij de stelde vraag moeten houden. De doelstelling is blijkbaar niet helpen bij de oplossing van het probleem, maar absoluut alleen het beantwoorden van de gestelde vraag en geen letter meer. Waar hij de autoriteit vandaan denkt te halen om anderen dat te kunnen opdragen is mij nog steeds een raadsel.

Eigenlijk had ik hier liever niet op ingegaan, ik had in stilte gehoopt dat deze persoonlijke aanval van moderatorswege zou verwijderd zijn. Quad non, dus reageer ik toch maar:

1/ in tegenstelling tot sommige anderen draag ik niemand iets op. Wel probeer ik de draad bij het onderwerp te houden (ik kan niet ontkennen dat ik een beetje neiging heb om moderatortje te willen spelen, ben daar ook al op gewezen, helemaal terecht, en ik doe mijn best, maar af en toe kruipt het bloed waar het niet gaan kan :) ) Jawel, ik vind het de correcte benadering om enkel de vraag te beantwoorden zoals gesteld. Daarbij is mijn uitgangspunt ook anders: het gaat er me niet om, het verhaal van de topicstarter op te lossen, voor mij is het belangrijk om de vraagsteller te begeleiden tot meer inzicht. En dat geldt heel bijzonder voor deze vraagstelster, een leerkracht in opleiding.

1a/ ik heb ooit wel een beetje pedagogisch inzicht toegediend gekregen, en heb daaruit onthouden dat, om iemand kennis en inzicht bij te brengen, de grote kunst erin bestaat om bij deze persoon de juiste vragen te doen opkomen. Die dan samen kunnen aangepakt worden, uiteraard. Maar men helpt niemand met leren door vragen te beantwoorden die nog niet gesteld werden, vermoedelijk zelfs nog niet opdaagden aan de horizon. Door precies te antwoorden op de gestelde vraag leidt men de vraagsteller vanzelf naar de volgende vraag.

1b/ dit forum lijdt nogal onder het fenomeen van "draaduitwaaiering". Ja, het is aan de moderators om daaraan paal en perk te stellen, maar een voorzichtige tip mijnerzijds om bij de zaak - en bij de aanvankelijke vraag - te blijven mag toch niet kwalijk genomen worden.

2/ in tegenstelling tot sommige anderen draag ik niemand iets op.
Uitspraken zoals "houd daar toch mee op" of "je moet vooruitdenken" zal men van mijnentwege niet vinden, dat is pas voorschrijven wat anderen moeten doen. Pot/ketel/zwart?

mvdk

Golden Member

Ja, OK.
Maar in dit topic bemerk ik toch ook een zijsprongetje.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/162600
Dat van die accu's.
Geeft niks hoor, boks. ;)

Boks met de glimlach aanvaard :)
Maar bemerk toch dat ik ben begonnen met de gestelde vraag te beantwoorden zoals gesteld :+
Pas daarna kwam een nevenbedenking (die intussen reeds stevig werd gerelativeerd, mogelijks terecht)

KGE

Golden Member

Veel 'knikker loslaat inspiratie' kun je opdoen van de filmpjes van Wintergatan en zijn Marble Machines op YouTube. Het is een schier eindeloze strijd maar er zitten leuke mechaniekjes bij om 'knikkers' zeer gedoseerd los te laten.

Op 2 augustus 2023 10:13:31 schreef MGP:
[...]
Het gaat dus om haar opleiding, ze moet oa. 'bewijzen' dat ze een praktische proef tot een goed einde kan brengen.

En van mijn beperkte ervaring met het wereldje van "les geven" wordt met "proef" bedoeld iets waar de leerling aan onderworpen wordt om aan het eind een cijfer of een pass/fail te krijgen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 3 augustus 2023 08:52:29 schreef rew:
[...]En van mijn beperkte ervaring met het wereldje van "les geven" wordt met "proef" bedoeld iets waar de leerling aan onderworpen wordt om aan het eind een cijfer of een pass/fail te krijgen.

Dat bedoelde ik met 'bewijzen' tussen haakjes.
Ik heb veel contact met een school in de buurt en bij navraag daar moesten de juffen (leraren zijn een uitstervend ras) het ook allemaal doen.
Bij ene had dat tot gevolg dat ze achteraf een cursus houtbewerking heeft gevolgd, een machine heeft gekocht en alle schrijnwerk van haar gerenoveerd huis heeft gedaan, uitgezonderd ramen en trap.

In BE moeten de leerlingen van het 5de en 6de (11-12j) dat nu ook doen zoals in de eindtermen staat.

edit:
Eindtermen zijn beknopte omschrijvingen van de kennis, inzichten en vaardigheden waarover een leerling of student aan het eind van een opleiding minimaal zou moeten beschikken. Anders gezegd: het streefdoel van wat een leerling, student of cursist 'kent, snapt en kan' na voltooiing van een opleiding of cursus.

[Bericht gewijzigd door MGP op 3 augustus 2023 09:27:59 (18%)

LDmicro user.

Wat ik toen gedaan heb, daar werd op het "lesgeven" geconcentreert. "Dat je het vakgebied beheerst wordt op een andere plek getoetst".

Dus het zou nog kunnen dat de opdracht inderdaad is: "Omdat je leerlingen tegenwoordig een technisch project moeten doen, willen we dat je zelf ook enige vaardigheden hebt op dat gebied en moet je nu er zelf ook eentje doen."

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Om de leerlingen extra te motiveren worden er altijd bouwdozen ingekocht en dit wordt dan meteen hun geschenk voor Vaderdag.
Dan zien ze thuis ook eens wat hun zoon of dochter ervan terechtbrengt en hoe handig hij/zij al is. ;)

LDmicro user.

Op 1 augustus 2023 12:25:14 schreef Miekie:
[...]
Ik ga voor de simpelste oplossing, dus ik ben heel blij met deze tip

Ik ben benieuwd hoe TS deze discussie ervaart….
We slagen er als CO toch altijd weer in om een ogenschijnlijk eenvoudige vraag te laten volgen door een tsunami aan potentiële, overigens zeer leerzame en soms vermakelijke, oplossingen. ;)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Op 3 augustus 2023 13:10:32 schreef FastFolkert:
[...]Ik ben benieuwd hoe TS deze discussie ervaart….

Ja, dat vroeg ik me ook al een paar keer af. Hopelijk leest ze nog mee, eruit filterend wat voor haar relevant is...

We slagen er als CO toch altijd weer in om een ogenschijnlijk eenvoudige vraag te laten volgen door een tsunami aan potentiële, overigens zeer leerzame en soms vermakelijke, oplossingen. ;)

Precies daarom dat ik het zo belangrijk vind om te blijven letten op wat de topicstarter postte, en in de eerste plaats daarop in te gaan. Okee, af en toe kan het nuttig zijn een alternatief aan te dragen. Maar een tsunami moet het niet worden.

mvdk

Golden Member

Toch maar weer: in de startpost staat óók dat de knikkers in twee opvangbakjes moeten komen. Hoe nauwkeurig verdeeld dat moet is weer iets anders, maar er moet toch verderop een constructie komen, (een klepje, schuifje) om die handeling te doen. Dan kun je beter al direct bij de trechter een iets gecompliceerder ding maken, waaruit twee banen naar die potjes leiden.
Het is daarom dat ik zei: denk eerst na, voordat je spullen gaat bestellen.
Zo moeilijk is dat niet wat ik opperde. Ik ben maar een simpele stroomboer, maar altijd een beetje vooruit denken.

Op 3 augustus 2023 13:24:24 schreef Paulinha_B:
........
Precies daarom dat ik het zo belangrijk vind om te blijven letten op wat de topicstarter postte, en in de eerste plaats daarop in te gaan. Okee, af en toe kan het nuttig zijn een alternatief aan te dragen. Maar een tsunami moet het niet worden.

Maak je geen zorgen, mijn ervaring op dit forum is dat 95% niks doet met de gekregen informatie, ofwel is ze achterhaald, te moeilijk, teveel werk of zijn de verwachtingen te hoog en hopen ze op een kant en klare print of bouwdoos.
Ik heb het niet over vraagstellers die uitleg willen over theoretische kennis.

Het voordeel is dat je dat niet weet anders zou je niet meer antwoorden >:)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 3 augustus 2023 16:27:16 schreef MGP:
Maak je geen zorgen, mijn ervaring op dit forum is dat 95% niks doet met de gekregen informatie,...

En het is nooit verkeerd om meerdere opties aan te dragen, misschien zit er toch iets tussen wat beter werkt of toch net iets beter in het straatje past.

Ik doe nooit zo moeilijk, met dat vraagt de TS niet. Ze moeten kunnen kiezen, maar dat is mijn mening. :)