kaart Velleman K8000

SIMUL

Special Member

Ben gisteren in bezit gekomen van 2 X K8000 kaart van Velleman (had vroeger er één maar weg gedaan ) aan te sluiten op printerpoort Diagnoze programma werkt prima op beide kaarten . Nu heeft iemand ervaring met programma maken onder q basic, gratis bij DOS 6.2 . Nu zul je zeggen waarom geen C , neen ik ken alleen GW basic
Normaal werk ik met profilab 4.0 in combinatie met Pic prima ( met veel tips goede van LAMBiek .
Ik kijk uit naar een reactie en met dank

Lambiek

Special Member

Wat wil je maken? Zelf heb ik al lang geen DOS meer, maar als je nog DOS hebt wat is het probleem dan?

Heb je voorbeelden nodig?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Werden de eerste K8000 niet in assembler geprogrammeerd?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Voor qbasic is zo te zien geen support, wel voor Visual basic...
https://www.velleman.eu/support/downloads/?code=K8000

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
SIMUL

Special Member

Om in de eerste plaats te antwoorden op Lambiek zijn vraagt . Jullie weten ik ben zo een beetje met van alles bezig , als het maar techniek is , dus ik krijg 2 velleman K8000 ( had er vroeger ook ??n gehad maar weggedaan . Dacht eerst te gebruiken in profilab 4.0 maar deze was er al jaren uitgenomen in het programma . Dus ik wil deze gebruiken via de oude programmeer taal zoals Qbasic , idem GW basic , ze beschrijven dat deze in vele talen kan geprogrammeerd worden maar werkt wel niet stand alone .. dus mijn vraag is heeft iemand daar ervaring mee , gewoon een test ,,eigenlijk doelloos en dat is goed voor mijn brein . Ik denk wel dat Lambiek me goed begrijpt .
Dus ik maak er niets mee , iIk heb voldoende met profilab en pic programmeren .
Maar keer even terug in de tijd waar alle poorten van de pic nog gedefinieerd moesten worden .

SIMUL

Special Member

Ik bedoelde waar de poorten van de pc moeten gedefinieerd worden . Sorry

Arco

Special Member

Als je het onder DOS6.2 gebruikt, heb je waarschijnlijk een 'echte' (legacy) seriele poort nodig, een PCI/USB based port gaat waarschijnlijk niet werken...
(dus een vrij oude pc)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Aah, de K8000, mooie herinneringen aan, uit ver vervlogen tijden :-)

Buiten VB, borland pascal en C++ enzo, kan/kon je deze kaart ook programmeren in qbasic
Onder MS-Dos en win98. (Qbasic staat zelfs op de installatie-CD van win98)
Op de originele diskette van Velleman staan voorbeelden hoe je die kaart aanstuurt in Qbasic.
https://www.velleman.eu/support/downloads/?code=K8000&type=

Om deze kaart aan te sturen, heb je trouwens een standaard LPT poort nodig, die je onder
MS-Dos kan gebruiken zonder drivers.

Veel plezier,
Kris

http://www.digitalplayground.be - where fun meets technology ...
SIMUL

Special Member

Bedankt Chris , ga dat bekijken , heb genoeg oude pc.s 486 met LPT en seriele poort . Heb eigenlijk alles . Maar ga nu eens kijken of er voorbeelden bijstaan met Qbasic . Deze zitten toch bij Dos 6.2 of nog iets lager . En dan kan ik nog eens poorten aansturen voor leds , en andere . Tubo pascal gaat ook en daar heb ik ook versies van liggen . Ben 73 jaar, dus heb al het ?én en ander verzameld . .

Succes Martin,

en als ik je nog met iets kan helpen, hoor ik het graag.
Komt heus wel goed, gewoon de installer uitvoeren, die pakt de voorbeeld-bestanden dan uit.
Lightcom.bas, daar ga je het meeste aan, hebben denk ik.

Nog enkele opmerkingen:
-je kan tot 4 van die kaarten na mekaar aansluiten, op één parallelle poort
-er is ook nog een bijhorende stappenmotor sturing, k8005.
-er is ook nog een “standalone controller”, K8001, dan kan je kaarten zonder pc gebruiken.
(Je hebt wel een PC nodig om die K8001 in te stellen)
-in weze is deze kaart gewoon een I2C keten, je kan ze ook gewoon aansluiten op een arduino ofzo :-)

Groeten,
Kris

http://www.digitalplayground.be - where fun meets technology ...
SIMUL

Special Member

Bedankt Kris , zeer tof antwoord op mijn vraag . Dat voelt zeer goed aan