Hallo allemaal, na diverse ellende en drukte eindelijk tijd gehad voor herstel van (in dit geval) een Whirlpool wasmachine met Indesit bouw, Deze liet de gehele wijk weten dat er gewassen werd, gehoorbescherming was noodzakelijk!! maar gaat ook op voor Siemens,Bosch, AEG, Indesit, en andere merken met een gesealde kuip
Het beste is te beginnen met de uitbouw van de kuip, verwijderen van de contra gewichten, motor en verwarmings element manchet kan je gerust laten zitten, verder geen last van.. En dan hou je dit over:
als eerste met een boormachine en een 4 mm boor om de 4CM in de felsrand gaatjes boren om na demontage er voor te zorgen de centrering gegarandeerd is.
ook rond de drukkamer is erg belangrijk, om waterdichtheid te garanderen en geen nivo afwijkingen te krijgen.
Daarna met een Multitool op exact het midden van de smeltrand doorzagen, niet te diep anders beschadig je de trommel en kan roest opkomen of te zwak worden bij grotere beschadigingen.Gebruik bij diepere gedeeltes zoals bij de drukkamer een langer zaagblad. Soms na doorzagen even terugwaards gaan met zaag om opnieuw aan elkaar plakken te voorkomen
Na het doorzagen zie hier resultaat:
haal de trommel er compleet uit en ga beginnen met verwijderen lagers, eerst achterlager en leg het nu uit met materialen wat de meeste voorhande hebben een (oude) doppenset, gebruik een dop die precies in of op het lager valt en sla deze met een 5Kg vuistje er uit ( zelf gebruik ik een pers, maar dat is een kostbaar apparaat.)
Als beide lagers Incl simmerring verwijderd zijn, dan begin met een hogedruk reiniger alles lekker schoon te maken, voor echt goed resultaat ben je voor een eurootje klaar bij de Autowasstraat.
Keurig werk geleverd.
Welke multitool gebruik je hiervoor, foto van?
[Bericht gewijzigd door fabrice op (56%)]
Als alles lekker droog is, gebruik een lamellen schijf en maak de zaagvlakken weer glad en braamloos:
Nadat alles glad gemaakt is, boor de gaatjes opnieuw open, deze smelten altijd weer dicht:
De glijbus controleren of deze niet te diep is ingesleten door versleten simmerring of haren/ vuil ED:
Schuur met schuurlinnen de glijbus op totdat deze weer glimmend en vlak is:
Plaats nieuwe lagers en simmerring, maatvoeringen van lagers zijn vrijwel altijd standaard en vervang ze allebeide en aan trommelzijde een lager met stoflip, een rubberen afdichting, aangeduid met 2RS achter type, buitenlager kan met ZZ achter type meestal wel voldoen. Simmerring maatvoering staat altijd in de voorzijde van de oude, kan je altijd de juiste type bestellen, zie hier heb ik ook speciaal simmerringen vet in de simmerring gedaan om piepen en overmatige slijtage te voorkomen, ook een beetje simmerringen vet op de glijbus doen om plaatsen makkelijker te maken
Nadat de trommel weer teruggeplaatst is, breng een rand zuurvrije siliconenkit aan, bij drukkamer zijde ietsje meer, kan maar in 1 keer goed!
daarna delen weer op elkaar zetten en eerst 4 boutje/moertje kruislinks aanbrengen / aandraaien de rest kan later op eigen inzicht, gebruik wel borgmoerjes IPV normale moertjes, anders kan het lostrillen!! ik gebruik altijd M4x16, netlang genoeg, een stuk of 30 a 40
Alles weer terugbouwen en machine testen op lekkage, zoals te zien is het weer een happy machientje die de buurt niet meer laat weten dat het wasdag bij jou is!!
Fabrice, ik gebruikte van het merk Fein, maar een ander merk voldoet net zo goed.. het is meer het zaagblaadje dat het werk doet in dit geval
Heb je een foto van die multitool, zaagblad.
Alsook de silicone, simmering vet, gebruikte boutjes
Zijn die simmeringen dan niet goed van kwaliteit dat ze zo vlug lekken en dan water in de rollagers laten sijpelen, met het bekende geluid tot gevolg?
Bepaalde merken die dit euvel hebben?
Soms na 2-3 jaar al.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
jerome
Golden Member
Op 17 augustus 2023 20:40:40 schreef fabrice:
Zijn die simmeringen dan niet goed van kwaliteit dat ze zo vlug lekken.
Zoals we weten wordt er bij consument witgoed op elke cent gekeken. Lagers uit China en dichtingen mss ook. Een industriële pu dichting kost een veelvoud en worden gebruikt bij 24/24 autonomie. De dichting is veel belangrijker dan de lagers. Zelfs low-cost lagers doen het goed in de wasmachine. Dure +15K n/min lagers zijn hier niet nodig, en als de dichting lekt moet het duurste lager ook het loodje leggen. Dus is als dichting de beste (lees duurste), maar net goed genoeg.
EricN
Als er geen verluchtingsgat tss simmerring en grote lager zit kun je lange levensduur ook wel schudden.
En de klant zei: "jamaar, daar is toch 10 jaar garantie op?"...
[Bericht gewijzigd door EricN op (25%)]
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Voor de gemiddelde mensen thuis, niet te doen. Een flink en best moeilijk karwei, waar bij je ook al dat materiaal en machines bij de hand moet hebben.
En vooral veel tijd, zeker voor iemand die het nog nooit gedaan heeft.
De meeste mensen gaan gewoon een nieuwe machine aanschaffen...
Niet iedereen heeft al dat materiaal en machines binnen handbereik liggen. Als je dat niet hebt, kan het je nog een aardige duit kosten. Voor een gemiddelde hobby-man thuis, zal dat veel bloed, zweet en tranen kosten!
SMD doet het met zijn ogen dicht natuurlijk, maar voor jan met de pet op...
Mooi wat machines van het schroot gered, maar het gros zal gewoon afgevoerd worden. Het blijft dweilen met de kraan open, het probleem moet bij de bron aangepakt worden... 
In elk geval vind ik het lovenswaardig dat dit eens goed gedocumenteerd is, want dat is best veel waard. Op zich denk ik dat ik dit fysiek uit zou kunnen voeren, maar zonder zo een handleiding lukt het zeker niet. Op het moment heb ik geen wasmachine om te repareren, maar de dag dat ik meer tijd dan geld heb is dit verslag goud waard: deze gaat bij de 'bookmarks'. Wasmachines worden niet goedkoper, en ik verwacht er van mijn pensioen niet heel veel meer van te kunnen kopen.
Smd, bedankt!
(mag ook eens gezegd worden)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Materiaal foto zal ik eerdaags maken Fabrice, eerst weer naar zee toe..
CrossfireX , de meeste materialen zijn in de handige hobbyist zijn gereedschapskist te vinden, ik weet ook iemand die ze gewoon met een hand houtzaag opent, dus zijn er meer mogelijkheden om het simpel te houden. Sja je kan natuurlijk negatief zijn maar dit is meer de bedoeling om eens aan te geven dat de gesealde kuip machines wel herstelbaar zijn. Mee eens dat het gros weggaat, maar als het goed is gaat ook sealen van kuipen verboden worden om reparatie makkelijker te houden.
Al met al schat ik voor een niet ervaren hobbyist een uurtje of 4 a 5, kosten lagers vet, simmerring, boutjes en kit rond de 45-55 Euro. Een kuip komt meestal rond de 250 euro, dus voor een zelfreparatie goed te doen, commercieel gezien voor een bedrijf minder. Ik de het gemiddeld in 1 a 1,5 uur en gaat steeds sneller
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Sja, niet echt om negatief te zijn... Toch is dat zeker niet voor iedereen weg gelegd. In de meeste gevallen zal moeder de vrouw niet zo lang willen wachten.
En als je klaar bent met alles erachter komen dat de sealing lekt...
Je zou het beste je eigen fabriekje opstarten; SMD KuipWerken BV 
Ik doe het al een jaar of 6 op deze manier en tot nu toe geen lekkages gehad, zolang je het maar in 1 x goed doet. Wie niet waagt, die niet wint! De Russische YT filmjes zien er nog basaaler uit, ietwat minder vertrouwen in..
Laatste een AEG ProTex bovenlader uit elkaar gezaagd IVM gebroken trommelophanging, die is wat lastiger, maar ook daarmee gelukt!! ( Kuip kostte 350 Euro, machine was 4 jaar oud..
Ik doe het niet met verotte wasmachines, of die al op leeftijd zijn..
jerome
Golden Member
Op 18 augustus 2023 01:28:07 schreef Kruimel:
Wasmachines worden niet goedkoper,
Niet waar! In 1980 kon je stellen dat een Miele toestel al gauw 2 doorsnee maandlonen in beslag nam. Die deden dan wel gemakkelijk 20 jaar dienst.
EricN
Klopt maar de laatste 3 jaar zit de prijs fors in de lift voor hetzelfde product. Corona...yeah right.
@smd,
Bedankt voor het mooie verslag!
Op 18 augustus 2023 22:47:28 schreef jerome:
[...]
Niet waar! In 1980 kon je stellen dat een Miele toestel al gauw 2 doorsnee maandlonen in beslag nam. Die deden dan wel gemakkelijk 20 jaar dienst.
Nu kost een Miele één maandloon en gaat maar 7 jaar mee.
EricN
Oei. Ik hoop dat je eens een goed gesprek met je baas gaat voeren. Enfin. 7j dat is echt wel een uitzondering. Werkzaamheden uitvoeren op 7j komt wel veel voor. De gadgets meestal
Edit. Dus 1980. 21j nu 7j. Dat is gedeeld door 3 en de prijs ook. Dus niets veranderd dan?
[Bericht gewijzigd door EricN op (21%)]
Op 18 augustus 2023 22:56:20 schreef EricN:
Edit. Dus 1980. 21j nu 7j. Dat is gedeeld door 3 en de prijs ook. Dus niets veranderd dan?
Leeftijd is inderdaad eenderde. De berekening van je prijs volg ik niet. Twee maandlonen in 1980 en één maandloon in 2023 is voor mij een factor 2.
Oei. Ik hoop dat je eens een goed gesprek met je baas gaat voeren.
Ik ga maar niet met mijn baas praten. Dan schopt hij mij eruit.
EricN
Als een miele 2 maandloon zou kosten dan moet er een prijskaartje van 4a5000 euro aan hangen maar die kost slechts 1250-1500 euro. De full gadget toestanden waren er vroeger niet dus ik vgl een standaard met nu een standaard hoewel ze veel groter (7-8kg) en sneller (1600tr) zijn.
Oei. Geen fijne baas 
Op 18 augustus 2023 18:09:44 schreef CrossFireX:
Sja, niet echt om negatief te zijn... Toch is dat zeker niet voor iedereen weg gelegd. In de meeste gevallen zal moeder de vrouw niet zo lang willen wachten.En als je klaar bent met alles erachter komen dat de sealing lekt...
Je bent wel héél pessimistisch. Shit can happen natuurlijk, maar de beschrijving van SMD is top en de procedure eigenlijk heel simpel. Zelfs al zou je er een multitool voor moeten kopen, dan ben je nog steeds stukken goedkoper uit dan een nieuwe wasmachine aanschaffen.
Persoonlijk doe ik zelf de was en ik wil best een dag wachten tot ie het weer doet, desnoods 2 of een hele week. Je bespaart al gauw een 500 euro, toch?
Een nieuwe heb je overigens ook niet in een dag geregeld.
Op 19 augustus 2023 00:18:07 schreef Hensz:
Je bent wel héél pessimistisch. Shit can happen natuurlijk, maar de beschrijving van SMD is top en de procedure eigenlijk heel simpel.
En toch denk ik dat CrossFireX gelijk heeft. Als ik hier in de buurt kijk zijn er maar twee die dat kunnen. En dat komt neer op +/- 1 op 100. En dat zet geen zoden aan de dijk, we Leven nu eenmaal in een weggooi maatschappij. En als we daar van af willen zullen de fabrikanten toch echt moeten veranderen, zo niet, dan blijft het zo.
Lambiek, het gaat meer om te kunnen aantonen dat het wel lukt, met weinig kosten relatief gezien en er is verschil tussen kunnen en willen, ik begrijp dat je het nut er niet van inzien, jaloers of weet ik het wat, maar mijn buurman is schilder en heeft het zelf ook uitgevoerd zonder hulp van mij zaag geleend van mij ok dat is waar ook zijn Bauknecht draait er weer vrolijk op los.
Mee eens, weggooi maatschappij.. Maar de EU gaat reparatie verplichten waar rendabel, zelfs in Frankrijk en Denemarken krijg je subsidie voor reparatie van wit en bruingoed als particulier zijnde. En de EU gaat makkelijker repareren verplichten aan fabrikanten dus.. afwachten..
Daarom prijs ik LG of Miele, nog wel demontabel! ( Samsung ook wel ,maar technisch gezien zowizo barrels met veel electronica shit en kapotte trommelkruizen..)
Yep, daarom herstel ik nog Mieles tot een leeftijd van 25 jaar, daarna loopt betrouwbaarheid erg terug. Alles valt en staat met hoe ook de machine gebruikt word.
EricN, zitten de mensen wel te wachten op een machine met 10.000 gadgets, mogelijkheden etc?? De knop staat steevast altijd op zelfde programma en temperatuur is meest gebruikt. Vitrage, wolwas, synthetisch, sportprogramma etc word nagenoeg niet gebruikt
Maar als iemand nog aanvullingen of tips heb om het nog beter uit te voeren, dan horen wij het graag!
[Bericht gewijzigd door smd op (11%)]