Op 21 augustus 2023 08:25:48 schreef buckfast_beekeeper:
Een batterij in een caravan laden vanuit de wagen gaat gewoon niet lukken. De spanningsval over de draden is gewoon te groot. In vele wagens zijn de draden gewoon veel te dun. Als ze al 2,5mm² zijn op de contacten 3 (massa contacten 1-8) 9(constante +), 10 (geschakelde +), 11 (massa 10) en 13 (massa 9) heb je heel veel geluk.Wil je dat toch doen? Plaats dan een Schaudt CSV-409 als omvormer (of gelijkaardig van een deftig merk).
Een Schaudt WA 1208 is ook een oplossing.
[...]
Is ook helemaal niet meer nodig. Contact 10 in de stekker krijgt alleen spanning als de motor draait.
De TS heeft in zijn startpost niet vermeld dat het gaat om een accu in een caravan. Hij heeft het over een tweede accu gehad en meer niet. Ik ging er ook vanuit dat het ging om een extra loodbatterij die naast of erg dicht in de buurt van de startaccu zou staan. Ik ben niet zo'n caravanner.
Ik ben het wel wel eens dat het laden van een caravan accu zonder een of andere booster erg lastig is en vaak gewoon niet mogelijk door de gebruikelijk veel te dunne draden en eigenlijk ongeschikte connectoren.
De oude 7 polige steker is eigenlijk alleen geschikt om een paar verkeerstechnisch verplichte lampjes (totaal 6 stuks) te voeden misschien een enkel heel klein extra nachtlampje in de caravan. De 13 polige steker kan dan een paar lampjes meer voeden zoals een mistlamp, en een achteruitrijlamp en een paar lampje in de caravan zelf. Veel meer moet je er echt van verwachten. Een laden is al een probleem. Een beetje laden gaat wel maar helemaal vol gaat het hem nooit worden. Er zijn te veel spanningsverliezen over de veel te lange kabel en na een jaar vaak al gecorrodeerde contacten in de stekers. Twee volt ben je dan zo kwijt. Helemaal als je nog wat extra's als telefoon(opladers), wat lampjes, een laptop of TV hebt draaien.
Dingen als senseo's of zelfs de speciale camping koffiezetters (vaak toch wel een paar honderd Wat) kunnen gewoon niet.
Als je er van uit gaat dat de spanning over een vol geladen accu (in rust) misschien 12,8 volt is zou je met een spanningsverlies van twee volt gaan laden met 10,8 volt. En dat is veel te weinig. De accu raakt dan nooit vol. Een lader met ingebouwde booster (in de caravan bij de accu) kan hier een oplossing zijn. Maar het belangrijkste is wel de bedrading en de stekers. Zorg dat de contacten niet 100 maar tweehonderd procent schoon zijn en neem zo dik mogelijke draden. De 13 poliges aansluiting is ook niet heel fijn. Een tweede extra kabel met een Anderson aansluiting is dan een mooiere oplossing.
Anderson steker:
Let op. Voor verschillende spanningen gelden verschillende kleuren. (Is trouwens een onofficiële regel die sommige volgen.)
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
In mijn Ducato kampeerbus, Euro 6, staat de woonbatterij wel op slechts een meter of twee van de startbatterij. Toch heb ik me genoodzaakt gezien, een boost-converter bij te plaatsen, iets in deze zin: https://www.aliexpress.com/item/10000162500059.html
Op 21 augustus 2023 22:11:16 schreef Paulinha_B:
In mijn Ducato kampeerbus, Euro 6, staat de woonbatterij wel op slechts een meter of twee van de startbatterij. Toch heb ik me genoodzaakt gezien, een boost-converter bij te plaatsen, iets in deze zin: https://www.aliexpress.com/item/10000162500059.html
Heb je dan de 13,8 volt versie genomen? En hoe schakel je hem af? Met de D+, contactslot of nog anders?
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Schakelen gebeurt met een daartoe voorziene aansluiting in de optionele "coach builders' socket". Dat is een beetje tricky want het heet D+ maar men moet het relais aansluiten tussen deze D+ en de plus, niet zoals gebruikelijk tussen D+ en massa. Bovendien durven die spaghettivreters wel eens creatief improviseren zowel met de pennummers als met de draadkleuren, het was een beetje puzzelen.
En ik meen me te herinneren dat het een 13,7V= versie is, zonder erg zeker te zijn, het is alweer te lang geleden - ook in mijn aankoopgeschiedenis bij Ali vind ik het niet meer terug.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 21 augustus 2023 22:11:16 schreef Paulinha_B:
Wat heb jij dan als kabel gebruikt? 8mm2 Dat heeft op 2 metr zeker een redelijke spannningsval bij een lege huishoudaccu.
Daarom heb ik die 32mm2 voor 4 meter gebruikt en eveneens de aansluiting voor de massa middels een aangelaste bout (M10) aangelegd. Helaas kon ik niet de benodigde bronzen (veer)ringen en moeren te pakkn krijgen en heb ik dat met RVS moeten doen. Wel zit er ergens een 200A (@75mV) shunt in de keten voor een Ampèremetr.
Paulinha_B
Honourable Member
Hooguit 6 mm2, misschien zelfs minder. Nogmaals, de woonbatterij hoort niet leeg te geraken, zo simpel is dat. En gaat ze toch eens heel erg plat, dan is een dunnere kabel juist een voordeel, hij zal de stroom (een beetje) binnen de perken houden.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op 21 augustus 2023 17:43:50 schreef revado:
[...]Dan moet de auto wel een 13 polige wcd hebben.
Er zijn nog zat auto's met een 7 polige.
Kennis heeft vorige maand een trekhaak laten monteren op een Suzuki, kon alleen maar een 7 polige geleverd worden...
En dan is de constante plus soms niet eens aangesloten... al genoeg meegemaakt.
Laden van de accu gaat, zoals door anderen ook terecht opgemerkt, niet lukken vanwege de lange en te dunne kabel.
Sinds 31 december 2012 is een achteruitrijlicht verplicht op een aanhangwagen. Dat is ondertussen 11 jaar. Al veel langer worden caravans geleverd met een achteruitrijlicht. Dat kan nooit werken op een 7-polige stekker.
Mijn eerste 13-polige stekker plaatste ik in 1988. Alweer 35 jaar geleden.
Bij de aankoop van een nieuwe wagen laat ik in het aankoop contract expliciet opnemen dat de trekhaak conform ISO 11446 dient aangesloten te zijn. In Duitsland geraak je niet door TÜV of Dekra als de norm niet is gerespecteerd.
Op 22 augustus 2023 07:00:30 schreef fred101:
Zonnepaneel op de caravan en je hebt het hele jaar door een volle accu.
Dan vergeten we even dat caravans (en MH) massaal tegen de MTM limiet zitten en dikwijls er ver over.
Op 21 augustus 2023 21:42:22 schreef Ex-fietser:
[...]De TS heeft in zijn startpost niet vermeld dat het gaat om een accu in een caravan.
Nochtans staat er dit
Ik trek een + en - kabel van autoaccu naar caravan.
De oude 7 polige steker is eigenlijk alleen geschikt om een paar verkeerstechnisch verplichte lampjes (totaal 6 stuks) te voeden misschien een enkel heel klein extra nachtlampje in de caravan. De 13 polige steker kan dan een paar lampjes meer voeden zoals een mistlamp, en een achteruitrijlamp en een paar lampje in de caravan zelf. Veel meer moet je er echt van verwachten.
Zoals ik boven al schreef een 7-polige stekker kan niet meer sinds 2012. Eigenlijk zouden er geen auto's meer aangeboden mogen worden waar een 7-polige op staat. Mistlamp is al veel en veel langer verplicht. NL was daar ruim laat mee (2006).
De 13 poliges aansluiting is ook niet heel fijn. Een tweede extra kabel met een Anderson aansluiting is dan een mooiere oplossing.
Sinds 1988 geen problemen gehad met de 13-polige stekkers. Eerst Multicon (7-polige met 6 contacten aan de zijkant, Multicon West, zoals wel gebruikt in NL bestond nog niet). Vanaf 1993 13-polig Jaeger. Mijn auto moest destijds voldoen aan de Duitse wegcode. Bij eerste gebruik wat zuur vrije vaseline en nooit corrosie. In 1988 heb ik dan ook de toenmalige caravan aangepast.
Anderson aansluitingen ga je zelden of nooit vinden op een caravan. De enige die het heel soms gebruiken zijn Engelsen. Maar daar zie je toch veel meer 7-polig + een extra aansluiting met wit deksel. In Fifth wheelers vind je ze wel terug en uiteraard op aanhangwagens met kip inrichting.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dan vergeten we even dat caravans (en MH) massaal tegen de MTM limiet zitten en dikwijls er ver over.
Het flexibele paneel op mijn zeilboot samen met de Victron MPPT regelaar weegt nog geen kilo en houdt de accus het hele jaar vol. Dat is niks vergeleken bij een zak aardappels of doe onderweg 1 liter water minder in de watertank.
Een 13 polige stekker is altijd mogelijk, als de garage zegt van niet dan bedoelen ze waarschijnlijk dat ze dat niet kunnen. Ik had op mijn Defender 110 23 jaar geleden al een 13 polige stekker. Ik had het type laten monteren waar ook de 7 polige in past en er zat een aansluiting naar de caravan accu in zodat onderweg de accu werd geladen. Ik weet niet meer of er nog wat electronica bij zat. De Caravan had fabriek af de accu (en wat er allemaal bijhoort) en ging ook naar de 13 polige connector.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (42%)]
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Denk je dat een flexibel paneel in orde komt bij 100km/h? Toegelaten snelheid in Duitsland mits Tempo 100 keuring.
Ik heb nog weinig pleziervaart zien passeren aan die snelheden. Ze zouden aan de eerstvolgend brug of sluis ook mogen blijven liggen.
Hier spreken ze toch al over 14kg. Velen hebben daarbij ook nog een airco op het dak. Het zwaartepunt komt alleen maar hoger te liggen en komt de wegligging niet ten goede.
Een vast paneel is natuurlijk een hele klap zwaarder dan een flexibel paneel, dus niet te vergelijken.
(Wel kwalitatief een stuk beter, de goedkope flexibele panelen gaan meestal maar een paar jaar mee, je moet echt naar de duurdere 'marine' panelen als je niet wilt dat ze na een paar jaar dof uitgeslagen zijn, de toplaaglosgekomen is, of ze interne draadbreuken hebben door de werkingsinvloeden van temperatuur)
Zo'n NDS is ook nog eens een van de duurdere oplossingen met z'n 440 euro
Voor 350 euro ofzo koop je ook een 200W paneel met een Victron SmartSolar en montagespullen.
[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (22%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 22 augustus 2023 09:10:45 schreef buckfast_beekeeper:
[....]
Hier spreken ze toch al over 14kg. Velen hebben daarbij ook nog een airco op het dak. Het zwaartepunt komt alleen maar hoger te liggen en komt de wegligging niet ten goede.
Twee kratten bier is voldoende om dat te compenseren.... 
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Op 21 augustus 2023 16:28:32 schreef benleentje:
[...]Dat valt heel erg mee.
Wat denk je dat een ANWB doet als ik gebeld heb dat de accu leeg. Als eerste zet hij zijn eigen accu parallel aan die van mij. ja er gaat dan even heel eel stroom lopen maar na een 1 minuut ( of 2) Normaliseert die stroom al weet. Veel stroom is voor een startaccu echt geen probleem maar het mag niet te lang duren ivm teveel warmte ontwikkeling.
Het is ook nets anders dan wanneer je een acculader op een accu aansluit of dat na het bijna leeg starten van de accu de dynamo zijn werk doet. ( na de ANWB). Dan gaan er ook een hoge stroom lopen en de stroom die de dynamo kan leveren is echt heel wat meer als wanneer je 2 accu's parallel zet. De dynamo zit ruim boven de 13V en de accu zal dan al op 12V staan.Het enige wat je niet moet doen is de 2de accu zo ver leeg laten lopen dat die echt leeg is. Maar dat is altijd al slecht voor een loodaccu. Ik zou wel een spanningsrelais op de 2de accu zetten die uitschakelt als de accu onder een bepaalde spanning komt van zeg 11,5V. Maar die spanning is ook weer afhankelijk van de stroom die er loopt Voor een echt onbelaste accu is 12V al aardig leeg, maar als er bv 20A loopt dan is 11V pas leeg.
@Paulinha_B met een vergelijkbare reactie
99% is bij mij bekend. Het gaat mij inderdaad over die - volgens jou 1 a 2 minuten - dat er hoge stromen lopen. Die je liever wilt voorkomen. Ik heb het nooit gemeten, ik heb er alleen een idee bij dat deze hoge stromen vanuit de tweede accu of vanuit de dynamo zoals je aangeeft, niet ten goede bijdragen aan de levensduur van de accu. Opladen met een hogere stroom dan de capaciteit. Maar ik kan het mis hebben. Ik heb vooral wat ervaring met gel, (semi)tracktie, agm, etc. accu's waar dat heel slecht is.
Het is mij ook bekend dat men vroeger middels een relais met het D+ signaal, een tweede accu parallel schakelde en dat met nu steeds vaker een 'intelligent' relais gebruikt. Een 'Cyrix relais'. Zo adviseerde ik laatst mijn broer nog om zo'n relais toe te passen in eenzelfde situatie.
Het kan. Het wordt toegepast. Maar ik heb wel vraagtekens bij of dit de beste oplossing betreft. Volgens mij is dit soort DC-DC laders toch beter voor het gehele systeem: https://www.reimo.com/nl/kampeerartikelen/elektriciteit-verlichting/ac… (waarom bestaan ze anders?) Alleen het is wat duurder.
Paulinha_B
Honourable Member
of dit de beste oplossing betreft
Ach, "de beste oplossing"... Ja, zo'n gesofisticeerd nieuwerwets ding zal de woonbatterij ontzien, dat is waar. En wat valt er daarmee te winnen? Dat ze tien jaar meegaat in plaats van vijf jaar? Hoeveel is de winst, hoeveel is de kost? Het is een compromis dat eenieder voor zichzelf af te wegen heeft.
Plus dat zo'n simpel relais behoorlijk betrouwbaar is, en als het toch eens kapot gaat is het op 1-2-3 te vervangen; met al die elektronica heb je het maar af te wachten.
Overigens ben ik voorstander om iedere woonbatterij, in caravan of campinghut of mobilhome, te voorzien van een zonnepaneel(tje), als verdere beveiliging tegen diepontladen, want dat is werkelijk funest.
Tidak Ada
Mijn 80Ah woon-accu (semitractie) is voor de zwaardere en landurig gbruikte grote stroom verbruikers beschermd op, ik meen te herinneren 11,7V. Dat is
voornamelijk de koelbox (5A) en soms het compressorpompje voor onze Karsten tent.
Hoe reageert die zonnecollcetor op het laden van de accu door bron andre laders? Hoe is die beveiligd tgen overspanning?
Op 22 augustus 2023 11:43:11 schreef Paulinha_B:
Ach, "de beste oplossing"... Ja, zo'n gesofisticeerd nieuwerwets ding zal de woonbatterij ontzien, dat is waar. En wat valt er daarmee te winnen?
De relais "oplossing" werkt alleen als er aan drie voorwaarden voldaan is:
- Je hebt een (verrekte) oude auto, waarin de dynamo altijd >13,6V levert. Moderne auto's stoppen de dynamo als de startaccu vol genoeg is, en als er niet geremd wordt.
- Je woonaccu en startaccu hebben vergelijkbare eigenschappen (zelfde chemie, zelfde staat van onderhoud). In de praktijk is dat onwenselijk, want je startaccu moet veel stroom kunnen leveren, terwijl je woonaccu vooral lang stroom kunnen leveren.
- Er kan veilig een paar 100A over de bekabeling lopen. Want zoveel stroom kan er lopen als een van de accu's relatief leeg is. Bijvoorbeeld als de woonaccu een paar dagen op een mooie locatie gebruikt is.
Dus als je een moderne auto, of een caravan hebt, of gewoon een passende (dus lang meegaande) accu wilt dan is de relais oplossing geen oplossing.
Daarnaast is 20A bekabeling natuurlijk veel goedkoper dan 200A....
Paulinha_B
Honourable Member
Dat is allemaal al eens gezegd, en allemaal weerlegd.
1/
Je hebt een (verrekte) oude auto, waarin de dynamo altijd >13,6V levert
Boost-converter maakt 13,7V= (of wat men ook maar verkiest) uit wat er ook maar wordt aangeboden;
2/
Je woonaccu en startaccu hebben vergelijkbare eigenschappen (zelfde chemie, zelfde staat van onderhoud). In de praktijk is dat onwenselijk, want je startaccu moet veel stroom kunnen leveren, terwijl je woonaccu vooral lang stroom kunnen leveren.
Ik gebruik al jaren lood-zuur zowel voor de start- als voor de woonbatterij, dat is inderdaad belangrijk. Maar de woonbatterij is altijd een semi-tractie geweest, en dat heeft nooit problemen gesteld. Verschillen in capaciteit heb ik al helemaal nooit op gelet.
3/
Er kan veilig een paar 100A over de bekabeling lopen.
Mits men erop toeziet de woonbatterij nooit al te leeg te laten komen dan zullen zulke heftige stromen erg beperkt zijn in de tijd, en dus geen probleem; onderspanningsbeveiliging is wel een absolute noodzaak;
Aub het leven niet moeilijker maken dan absoluut strikt noodzakelijk! Geen problemen zoeken waar er geen zijn, of hoeven te zijn!
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (38%)]
Op 22 augustus 2023 18:28:02 schreef Paulinha_B:
1/ [...] Boost-converter maakt 13,7V= (of wat men ook maar verkiest) uit wat er ook maar wordt aangeboden;
Das dus geen relais, maar zo'n "nieuwerwets ding"...
Als jij denkt dat een Ali-boostconverter hier geschikt is hoop ik nooit binnen 20m van jouw voertuig(en) te parkeren.
2/ [...]Ik gebruik al jaren lood-zuur zowel voor de start- als voor de woonbatterij, dat is inderdaad belangrijk. Maar de woonbatterij is altijd een semi-tractie geweest, en dat heeft nooit problemen gesteld. Verschillen in capaciteit heb ik al helemaal nooit op gelet.
"Bij mij heeft het altijd gewerkt" is geen argument. Het is in dit geval bovendien een bevestiging dat je (vrijwel) dezelfde accu's moet hebben.
3/ [...] Mits men erop toeziet de woonbatterij nooit al te leeg te laten komen dan zullen zulke heftige stromen erg beperkt zijn in de tijd, en dus geen probleem;
Vertrouwen op de gebruiker om gevaarlijke situaties te voorkomen is heel onverstandig. Als advies kan het crimineel gevaarlijk zijn.
Paulinha_B
Honourable Member
1/ Da's dus geen relais, maar zo'n "nieuwerwets ding"...
Maar die komt niet in de plaats van het releais, hij prepareert enkel de spanning die door het releais gaat geschakeld worden. Cfr. het schema dat ik postte.
Op 23 augustus 2023 12:16:34 schreef blurp:
Vertrouwen op de gebruiker om gevaarlijke situaties te voorkomen is heel onverstandig. Als advies kan het crimineel gevaarlijk zijn.
Precies daarom dring ik zo aan op de onderspanningsbeveiliging.
Dat had je toch gelezen, durf ik te hopen?
Ook is alle advies dat men op het www leest evenveel waard als men ervoor betaalde, m.a.w. nul komma zero komma niks. Er kan dan ook nooit sprake zijn van criminele vervolging, trouwens daarvoor zou men bovendien kwade wil moeten kunnen aantonen.
Je zoekt echt problemen waar er geen hoeven te zijn.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (15%)]
Tidak Ada
.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (100%)]
Paulinha_B
Honourable Member
Maw. ook jouw advies heeft 0,0 waarde, want komt vanaf het www
![]()
Inderdaad, ik vertel maar wat ik doe en hoe ik het doe en waarom ik het doe en waarom ik het op die manier doe. Anderen kunnen daar inspiratie uit halen, maar bij mij ligt geen verantwoordelijkheid. Zo werkt toch ieder forum, en bij uitbreiding het hele www?
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (15%)]
Tidak Ada
.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (100%)]
Tidak Ada
Hi Karel,
Er ging van alles mis op mijn telefoon
(liep vast en meer)
Ik dacht dat dat ik @blurp pareerde, maar het bleek jouw antwoord op zijn post te zijn.
Sorry voor de verwarring
Paulinha_B
Honourable Member
Tidak Ada

?