[attachment=1]Iets zoals de PowerXCharger XC3.
Zie mijn principe schema.
https://www.vdelzencaravans.nl/product/powerxcharger-xc3-stand-lifepo4…
Laden gebeurt alleen bij lopende motor.
Zodra ik de auto uitzet word verbinding met caravanaccu verbroken.
Het relais zit tussen de accu in de caravan.
Het stuursignaal 0 Of 12V moet met een extra erbindings draad van auto naar caravan.
Het controle/schakelinit moet de accuspanning meten.
Als de accuspanning >12.8v moet relais inschakelen en kan laden beginnen. Als autoaccu spanning <12v , moet relais uitschakelen zodat autoaccu voldoende kan laden, zodat je voldoende spanning houd om te starten.
Geen handige schakeling. Hier is een step up converter nodig, de spanning van een accu is te laag om de andere accu direct helemaal op te kunnen laden. Je geeft geen schema van het meetcircuit dat de beslissing moet nemen om de relais contacten te sluiten. Als je dat zelf gaat maken zal blijken dat het heel lastig is om de hysterese goed te krijgen. In jouw voorbeeld gaat het relais aan bij 12,8 volt en uit bij 0 volt. Die nul volt is te laag. Je accu is dan stuk en starten is dan onmogelijk geworden. Die 12 volt is leuk maar in de praktijk ook lastig. Eigenlijk ook te laag (te dichtbij het punt waarbij je het relais wilt uitzetten. Je wilt wilt immers nog wel wat overhouden om te kunnen starten. En beneden de 12 besluiten veel ecu's tegenwoordig om voor de veiligheid maar niet meer te gaan starten.
Als je die meet elektronica zelf wilt maken zul je merken dat ook dat nog erg lastig is. Automotive elektronica is heel lastig vanwege het enorme temperatuur bereik waarin het moet kunnen werken. Hier in Nederland alleen al tussen de -25 en plus 70 °C in sommige klimaten dus nog veel extremer. Spanningsregelaars en referenties halen een dergelijk temp bereik maar met de grootste moeite. Een gewone zenderdiode haalt het helemaal niet. Waarschijnlijk zijn beide in jouw meetschakeling onvoldoende. Je schakelpunt gaat dus erg verlopen met de temperatuur. En dat kan vervelende effecten hebben. Met een juist ontwerp van je elektronische schakeling is hier overigens wel iets aan te doen.
Om dat te realiseren moet je minimaal 13,8 volt hebben en tegenwoordig met de calcium houdende accu's zelfs meer.
Je beter iets maken dat pas gaat laden als de autodynamo staat te draaien. Die geeft namelijk wel die 13,8 volt. Dat kan heel simpel met een relais dat door het contactslot stuurt of veiliger een relais dat de boordspanning meet. Bij meer dan 13,8 volt gaat het relais pas aan. Of nog bedrijfszekerder zijn twee diodes. Als je bang bent voor een spanningsverlies kun je als diode geschakelde mosfets gebruiken. Of bij gewone diodes de boordspanning iets verhogen. (ergens tussen de 0,7 a 1 volt.)
Je kunt de boordspanning verhogen door in te grijpen in het spanningsregel circuit dat meestal ingebouwd zit in de dynamo of door een paar sense lijnen aan te brengen. Ik heb de boordspanning gewoon wat omhoog gebracht.
Voor jouw probleem zijn er overigens kant een klare oplossingen te koop.
Een cyrix relais:
Of dit: een z.g. laadstroom verdeler:
Dit is een dure met mosfets. Een goedkopere met diodes kan ook maar dan heb je een spanningsverlies dat je kunt(moet) compenseren.
Dit alles werk overigens alleen in auto's met een conventioneel laadsyteem. Bij moderne auto's met canbus gestuurde dynamo's werkt dit allemaal niet.
Graag voor het posten de forumregels even lezen: https://www.circuitsonline.net/forum/faq
Dubbele topics en onduidelijke startposts kunnen daarmee voorkomen worden.
rob040
Golden Member
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Het is sowieso geen goed idee accu's (via een relais) parallel te zetten. Je moest eens weten welke stromen er dan kunnen gaan lopen!
Ik zie de PowerXCharger XC3 niet terug in je schema.
Wat is je vraag precies?
Edit: Bovenstaande berichten zijn inmiddels aangepast waardoor mijn vraag niet meer in de context past.
benleentje
Golden Member
Het is sowieso geen goed idee accu's (via een relais) parallel te zetten. Je moest eens weten welke stromen er dan kunnen gaan lopen!
Minder als wanneer je een acculader op een accu aansluit.Of als je auto nog net wilt starten op een bijna lege accu, wat voor stroom denk je dat er dan gaat lopen? Ja heel veel maar dat kan een accu voor een keer prima aan. Je start toch hopelijk niet elke dag je accu bijna leeg.
Zelfs als je een bijna lege accu op een volle accu aansluit is de stroom niet eens veel te hoog. De stroom zal ook vrij snel weer wat normaler worden.
PS Bovenstaande geld voor loodaccu's.
Op 20 augustus 2023 21:10:36 schreef OPTOdesign:
Het is sowieso geen goed idee accu's (via een relais) parallel te zetten. Je moest eens weten welke stromen er dan kunnen gaan lopen!Ik zie de PowerXCharger XC3 niet terug in je schema.
Wat is je vraag precies?
Kan dit zelf niet ontwerpen.
Mijn vraag is of dat iemand van jullie kan.
Op 20 augustus 2023 21:06:49 schreef rob040:
Volgens mij wil je de accu in de caravan opladen met de dynamo van de auto, klopt dat?
Ja dat is juist.
rob040
Golden Member
Ah, dat maakt het al wat duidelijker.
Inmiddels heeft de voormalig fietser al flink zijn post aangevuld. 
Het is sowieso geen goed idee accu's (via een relais) parallel te zetten. Je moest eens weten welke stromen er dan kunnen gaan lopen!Ik zie de PowerXCharger XC3 niet terug in je schema.
Wat is je vraag precies?
En waarom kan dat dan niet? En hoe groot zullen die stromen dan zijn die daar gaan lopen?
De (start) accu's kunnen dat gewoon. Die kunnen immers ook de startstroom leveren. Bij mij is die 's zomers gewoon 600 ampere, Dan kun je je afvragen wat die stroom dus 's winters bij 15 graden vorst doet. Dat heb ik dan echter nooit gemeten. Misschien toch eens proberen een meting daarvoor in te bouwen. Dat zou een spanningsmeting kunnen worden over de kabel naar de startmotor.
De bottelnek is dan misschien het relais. Daar kun je dus een startrelais voor nemen. Ook geen probleem dus.
En dan is er de stroom. Je startmotor is een belasting van een paar miliohm plus de weerstand van de kabels.En een er staat dan een spanning van 12 volt. Dan krijg je inderdaad die hoge stromen. Bij een tweede accu parallel heb je een spanningsverschil van misschien een paar volt. Bij meer is er een accu stuk. De belastingweerstand die de tweede accu vormt is bepaalt iets anders dan een startmotor. Het is in elke gevel trager omdat de chemische processen in de tijd nodig hebben om op gang te komen. In die tijd loopt de spanning van de accu heel snel op naar een waarde die nog veel minder verschilt van de voedende accu. De stroom die al veel kleiner is dan de startstroom zal daardoor heel snel nog veel lager worden. Kortom je krijgt heel even een stroompiekje die in de praktijk erg zal mee vallen.
Een twintig ampère relais om de accu's door te verbinden dat geschakeld wordt door je contactslot heeft bij mij jaren uitstekend gefunctioneerd. Er wordt dan vanuit gegaan dat als het contactslot aan staat ook de motor loopt en dus ook de dynamo draait. Een gevaarlijke aanname natuurlijk. Je kunt ook contact maken (om naar de radio te luisteren ofzo) en de motor niet starten en dan trek je wel beide accu's tegelijk leeg. Een betere oplossing is in plaats van een voeldraadje naar het contactslot een voeldraadje naar de ontsteking. Als de ontsteking werkt doet de dynamo het zeker weten ook. Ik heb alleen een diesel en die heeft geen ontsteking. En dan moet je dus zelf ook nadenken.
Mijn accu's werden gemiddeld 9 a 10 jaar oud met die relais schakeling. Die stromen zijn echt nooit een probleem geweest. Ik heb nu weer iets anders volgens andere ideeën in de auto gemaakt. Dus vandaar het werden in mijn voorbeeld. Als accu's permanent parallel gezet worden kan dat als ze niet helemaal hetzelfde zijn wel problemen geven. Maar daarvoor heb je nu ook de z.g. bms systemen.
@revado hieronder: Mijn dynamo was erg lastig met de w aansluiting en in het begin (20 jaar geleden) geen tijd om daar iets op te verzinnen. Het relais was dus een noodoplossing. IK heb nu twee dynamo's en een 230ac, 24dc en 12dc boordnet en een 12 en een 24 volt dynamo aan boord. En een heleboel accu's met eigen laadsystemen.
Dit alles zou overigens niet werken in een moderne auto met canbus gestuurde laadsystemen. Dan had ik ook wat software aanpassingen in de software van de ecu moeten doen vrees ik. En juist dat maken fabrikanten heel moeilijk of zelfs onmogelijk.
Op 20 augustus 2023 21:57:12 schreef Ex-fietser:
[...]Een twintig ampère relais om de accu's door te verbinden dat geschakeld wordt door je contactslot heeft bij mij jaren uitstekend gefunctioneerd. Er wordt dan vanuit gegaan dat als het contactslot aan staat ook de motor loopt en dus de dynamo draait. Een gevaarlijke aanname natuurlijk. Je kunt ook contact maken (om naar de radio te luisteren ofzo) en de motor niet starten en dan trek je wel beide accu's tegelijk leeg. Een betere oplossing is in plaats van naar het contactslot een voeldraadje naar de ontsteking. Als de ontsteking werkt doet de dynamo het zeker weten ook. Ik heb alleen een diesel en die heeft geen ontsteking. En dan moet zelf ook nadenken.
Bij een diesel kan je de W klem van de dynamo gebruiken om het relais ( via een diode) te sturen.
Maar of er op een moderne dynamo nog een W klem zit betwijfel ik.
Op 20 augustus 2023 20:51:01 schreef Ex-fietser:
In jouw voorbeeld gaat het relais aan bij 12,8 volt en uit bij 0 volt. Die nul volt is te laag. Je accu is dan stuk en starten is dan onmogelijk geworden. .
Bij >12.8 V autoaccuspanning schakelt relais in.
Bij < 12 V schakeld relais uit en word verbinding met caravanaccu verbroken.
Gewoon zoiets in te auto zetten:
https://stroomwinkel.nl/omvormer-lader/victron-omvormer-dc-dc/orion-tr…
Gewoon een stabiele, vaste stroom door de connector naar de caravan, de juiste laasspanning voor de caravan accu en geen onverwachte invloeden op de auto.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Een batterij in een caravan laden vanuit de wagen gaat gewoon niet lukken. De spanningsval over de draden is gewoon te groot. In vele wagens zijn de draden gewoon veel te dun. Als ze al 2,5mm² zijn op de contacten 3 (massa contacten 1-8) 9(constante +), 10 (geschakelde +), 11 (massa 10) en 13 (massa 9) heb je heel veel geluk.
Wil je dat toch doen? Plaats dan een Schaudt CSV-409 als omvormer (of gelijkaardig van een deftig merk).
Een Schaudt WA 1208 is ook een oplossing.
Op 20 augustus 2023 22:05:20 schreef revado:
[...]Bij een diesel kan je de W klem van de dynamo gebruiken om het relais ( via een diode) te sturen.
Maar of er op een moderne dynamo nog een W klem zit betwijfel ik.
Is ook helemaal niet meer nodig. Contact 10 in de stekker krijgt alleen spanning als de motor draait.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik doe het al jááren met het schema van Stroomwinkel, maar heb wel een 32 mm2 laskabel naar de huishoudaccu (80Ah) lopen, afgezekerd met 170A ná het relais Vóór het relais een directe verbinding met idem kabel aan de alternator.
Enige probleem ooit was een doorgerot draadje tussen sleutlschaklaar, W-aansluiting en relaisspoel.
Ter ondersteuning zit er nog een 10A acculader/stroomvoorziening om de accu vol te maken/houden op een camping of andre 230V voorziening.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (17%)]
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Spreken we dan over een 32mm² tussen auto en caravan of in een MH? In een 13-polige Jaeger of West gaat die 32mm² echt niet lukken. En dan ga je zeer ver buiten wat gangbaar is in een caravan.
De huidige alternators werken ook niet meer zoals vele jaren geleden. Op dat vlak zijn we er met een caravan zeker niet op vooruit gegaan.
Een 55Ah yellow top heb ik in gebruik als mover batterij. Deze wordt aan de paal terug geladen door een C-tek 5A. Meer dan voldoende om de mover te gebruiken. Ondertussen al 10 jaar.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
En waarom kan dat dan niet? En hoe groot zullen die stromen dan zijn die daar gaan lopen?
Theoretisch gaat er geen stroom lopen als je een accu van 12V op een andere accu van 12V zet. Echter is de praktijk natuurlijk anders. De interne weerstand van een (lood)(start)accu wisselt naarmate deze voller of leger is. En ook de spanning verschilt. Beide hoef ik hier niemand uit te leggen denk ik.
In de situatie dat 2 accu's parallel aan elkaar (gaan)staan en één van beide is minder vol dan de ander, dan lopen er hoge stromen. De accu die vol is kan dat misschien nog wel aan, maar de accu die dan opgeladen wordt is daar minder blij mee. Die wordt dan zomaar met 10C opgeladen. Lijkt mij niet echt handig voor de levensduur van de accu.
Ik weet dat het vaak gedaan wordt. Het kan. Maar ik zou er een lader tussen zetten die de laadstroom en spanning een beetje in de gaten houd en/of bijstuurt.
benleentje
Golden Member
In de situatie dat 2 accu's parallel aan elkaar (gaan)staan en één van beide is minder vol dan de ander, dan lopen er hoge stromen. De accu die vol is kan dat misschien nog wel aan, maar de accu die dan opgeladen wordt is daar minder blij mee.
Dat valt heel erg mee.
Wat denk je dat een ANWB doet als ik gebeld heb dat de accu leeg. Als eerste zet hij zijn eigen accu parallel aan die van mij. ja er gaat dan even heel eel stroom lopen maar na een 1 minuut ( of 2) Normaliseert die stroom al weet. Veel stroom is voor een startaccu echt geen probleem maar het mag niet te lang duren ivm teveel warmte ontwikkeling.
Het is ook nets anders dan wanneer je een acculader op een accu aansluit of dat na het bijna leeg starten van de accu de dynamo zijn werk doet. ( na de ANWB). Dan gaan er ook een hoge stroom lopen en de stroom die de dynamo kan leveren is echt heel wat meer als wanneer je 2 accu's parallel zet. De dynamo zit ruim boven de 13V en de accu zal dan al op 12V staan.
Het enige wat je niet moet doen is de 2de accu zo ver leeg laten lopen dat die echt leeg is. Maar dat is altijd al slecht voor een loodaccu. Ik zou wel een spanningsrelais op de 2de accu zetten die uitschakelt als de accu onder een bepaalde spanning komt van zeg 11,5V. Maar die spanning is ook weer afhankelijk van de stroom die er loopt Voor een echt onbelaste accu is 12V al aardig leeg, maar als er bv 20A loopt dan is 11V pas leeg.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (11%)]
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Op 21 augustus 2023 08:02:11 schreef blurp:
Gewoon zoiets in te auto zetten:
https://stroomwinkel.nl/omvormer-lader/victron-omvormer-dc-dc/orion-tr…Gewoon een stabiele, vaste stroom door de connector naar de caravan, de juiste laasspanning voor de caravan accu en geen onverwachte invloeden op de auto.
Deze dan niet want daar staat expliciet bij dat ie niet is voor laden van andere accu.
Maar passende alternatieven hebben ze daar wel. En idd deze manier is wel een makkelijke nette en veilige manier van bijladen van de accu.
Op 20 augustus 2023 20:51:01 schreef Ex-fietser:
Voor jouw probleem zijn er overigens kant een klare oplossingen te koop.
Een cyrix relais: [bijlage]Of dit: een z.g. laadstroom verdeler:
[bijlage]
Dit is een dure met mosfets. Een goedkopere met diodes kan ook maar dan heb je een spanningsverlies dat je kunt(moet) compenseren.Dit alles werk overigens alleen in auto's met een conventioneel laadsyteem. Bij moderne auto's met canbus gestuurde dynamo's werkt dit allemaal niet.
Dit is inderdaad de oplossing.
Op 21 augustus 2023 08:25:48 schreef buckfast_beekeeper:
Is ook helemaal niet meer nodig. Contact 10 in de stekker krijgt alleen spanning als de motor draait.
Dan moet de auto wel een 13 polige wcd hebben.
Er zijn nog zat auto's met een 7 polige.
Kennis heeft vorige maand een trekhaak laten monteren op een Suzuki, kon alleen maar een 7 polige geleverd worden...
En dan is de constante plus soms niet eens aangesloten... al genoeg meegemaakt.
Laden van de accu gaat, zoals door anderen ook terecht opgemerkt, niet lukken vanwege de lange en te dunne kabel.
De aanhangerstekker is gewoon beperkt kwa kabeldiameter. Tel daar nog de kabellengte bij op en je houd geen laadstroom over.
Zo'n Cyrix of vergelijkbaar is leuk, als je een loodaccu hebt icm voldoende dikke kabels. In dit geval is dat dus niet het geval.
De enige optie is om met een Orion 9A te gaan werken en die te plaatsen in de caravan. Dan compenseer je voor de kabelverliezen en die 10A is zo'n beetje het max wat je wel door die kabels kunt krijgen.
De Orion TR is er in een 9A variant. Dat is formeel geen lader (heeft geen laadpatronen die je kunt instellen) maar omdat ie wel CC heeft kun je m voor een loodaccu wel als basale lader gebruiken.
De -Smart is wel een volledige lader, maar die is er afaik alleen in 18A en 30A.
Wil je meer dan een ampere of 10 laden dan zul je een (extra) connector moeten plaatsen (Anderson oid) voor de laadstroom.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Dat valt best mee. Zelfs als men de woonbatterij heel erg leeg laat komen, dan gaat er gedurende korte tijd een fikse stroom lopen, jawel; naargelang de woonbatterij terug op haar positieven komt (letterlijk!) wordt de stroom kleiner.
Als men de (in mijn ogen absoluut noodzakelijke) onderspanningbeveiliging toepast, dan komt de woonbatterij nooit zodanig laag, en blijven de stromen altijd aanvaardbaar. Ik heb een metertje en dat komt zelden boven de 5 amp. Tenzij de wagen lange tijd heeft stilgestaan, dan gaat het gedurende een minuutje of zo helemaal de hoek in, voorbij de volle schaal van 10 amp, dus.
Duizenden caravans en campers hebben de woonbatterij geladen door ze met een relais parallel te schakelen aan de startbatterij; het relais aangestuurd door de D+ van de dynamo. Een beproefd en betrouwbaar systeem. Alleen kom je tegenwoordig niet meer zo gemakkelijk aan een D+.
Op 21 augustus 2023 18:59:52 schreef Paulinha_B:
[...]Dat valt best mee. Zelfs als men de woonbatterij heel erg leeg laat komen, dan gaat er gedurende korte tijd een fikse stroom lopen, jawel; naargelang de woonbatterij terug op haar positieven komt (letterlijk!) wordt de stroom kleiner.
Als men de (in mijn ogen absoluut noodzakelijke) onderspanningbeveiliging toepast, dan komt de woonbatterij nooit zodanig laag, en blijven de stromen altijd aanvaardbaar. Ik heb een metertje en dat komt zelden boven de 5 amp. Tenzij de wagen lange tijd heeft stilgestaan, dan gaat het gedurende een minuutje of zo helemaal de hoek in, voorbij de volle schaal van 10 amp, dus.
Duizenden caravans en campers hebben de woonbatterij geladen door ze met een relais parallel te schakelen aan de startbatterij; het relais aangestuurd door de D+ van de dynamo. Een beproefd en betrouwbaar systeem. Alleen kom je tegenwoordig niet meer zo gemakkelijk aan een D+.
Ik trek een + en - kabel van autoaccu naar caravan.
12v kabel minimaal 5 mm doorsnede
in auto monteer ik deze set:
laadcontroller voor 2 accu's parallel.
https://m.vevor.nl/batterij-isolatorkit-c_11828/vevor-relais-gesplitst…