Ik ben een aantal oude projecten aan het afmaken. 1 van deze oude projecten is een Labvoeding 0-24V 0-2A gebaseerd op een bouwpakketje van op Ali.

Meer info: https://www.elektronicastynus.be/2023/12/26/labvoeding-0-24v-0-2a/

----------

Ik heb een Pioneer XR-A550 hifi systeem dat ik gebruik als versterker voor muziek/geluid van mijn PC op mijn hobbytafel. Dit werkt op zich heel goed, maar op het einde van de dag zet ik de spanning van de tafel uit. Als ik dan de dag erna de spanning weer opzet dan is de versterker al zijn instellingen kwijt. Ik moet dan weer op aux drukken en het volume terug omhoog zetten. Na een paar jaar is het toch tijd om dit eens te automatiseren.

Hiervoor heb ik een IR LED met een microcontroller verbonden:

Meer info / code: https://www.elektronicastynus.be/2024/01/13/pioneer-ir-afstandsbedieni…

@stijnus,

Heftig aan het 3D printeren zie ik ;)
Doet die trafo 60VA? zo op het oog lijkt die wat klein.

Ik ben zelf ook weer eens wat projectjes aan het oppakken, deze lag alweer enige tijd als losse onderdelen in een bak.

Ik bleef een beetje hangen op het bouwen van de elektronica, er moesten twee actieve gelijkrichters in en een comparatortje om af te schakelen op een instelbare stroom.

Allemaal niet heel spannend, maar je moet er wel even voor gaan zitten. Ik heb even gedacht het spul naar de Chinees te gooien, maar in plaats van uren achter de pc te zitten heb ik een paar uur op gaatjesbord lopen pielen ;)

Er zit een 400VA scheidingstrafo in die ik jaren geleden eens van marktplaats geplukt heb, en een 2A variac die ik ooit eens van Chuckie gekregen heb. De variac was uit zijn montagegaten gebroken dus daar kwam wat mechanica bij kijken om hem te kunnen monteren.
Verder een 2x18V 4A trafo om ook een een geregelde laagspanning te hebben .. altijd handig.

Het zijn best grappige kastjes, maar het is altijd een bak origami voor gevorderden om het spul er in te vouwen als je er iets anders mee wilt doen dan eurokaarten inschuiven.
Het helpt niet dat ik dacht dat het kastje veel te groot zou zijn. uiteindelijk werd het toch nog proppen ;)

Dat is heel mooi gebouwd.

Op zondag 14 januari 2024 21:22:06 schreef Sine:
@stijnus,

Heftig aan het 3D printeren zie ik ;)
Doet die trafo 60VA? zo op het oog lijkt die wat klein.

Ben al een paar jaar (sinds 2013) "heftig" aan het 3D printen. Maar een hele tijd weinig gepost.
In het begin had ik alleen een UP mini die maar 12x12x12cm kon printen en in de praktijk wat kleiner. Sinds ik ook een Prusa erbij heb die groter kan print ik nog wat meer.

Die trafo wordt amper warm bij vol vermogen, dit heb ik een uur lang opstaan gehad en de temperatuur zat nog altijd goed onder de 50°C.

Je scheidingstransformator ziet er goed uit :), ook die stroombegrenzing/beveiliging lijkt me wel handig..

[Bericht gewijzigd door Stynus op (24%)]

@Fred,
Thanks, er zit ook werk genoeg in ;)

@Stynus,
Wellicht komt het formaat op de foto niet goed over, hij leek me wat klein bemeten.

Op zondag 14 januari 2024 21:22:06 schreef Sine:
Ik ben zelf ook weer eens wat projectjes aan het oppakken, deze lag alweer enige tijd als losse onderdelen in een bak.

Zo, dat ziet er strak uit Sine. _/-\o_

Met die ringkern kun je van 0 tot 30VDC of zo?

Thanks ;)

Jep, de onderste ringkern is de scheidingstrafo, die daar bovenop is de 2x18V. Die laatste hangt ook achter de variac, dus die is is mee instelbaar. Alles AC.

Ha Sine.

Mijn complimenten voor de super nette bouw, en de mooie strakke industriële look!
Het moet inderdaad een leuke puzzel geweest zijn om alles netjes in die kast te krijgen :-)

Zo'n variabele wisselspanning (trafo achter variac) is inderdaad handig. Heb ik ook regelmatig plezier van.

Vanwaar twee actieve gelijkrichters?

groet, Gertjan.

Een industrieele look krijg je al snel als je industrieele componenten gebruikt ;)
Alles is hard verknoopt met de gescheiden 230V, dus de paneelcomponenten moeten ook die isolatiewaardes hebben. Dat bepaald deels de keuze.

Het gros van de onderdelen komt uit de verzamelde voorraad ;)

De gelijkrichters zijn voor de V en A meter, dit zijn instrumenten met een bereik van 200mV dc volle schaal (waarschijnlijk zit er iets van een ICL7107 in) De stroom wordt gemeten over een 0,22R shunt.
Ik heb even gedacht over een setje weekijzer meters, maar die hebben allemaal een 'dood' stuk in het begin van de schaal. En omdat ik toch al een overstroom trip wilde bouwen moest er toch al elektronica in.

De gelijkrichters heb ik gepikt van:
https://media.elv.com/file/1988_55_06_wsn7001.pdf

[Bericht gewijzigd door Jeroen op (2%)]

Ha Sine,

Helemaal helder :-)
Ik dacht bij actieve gelijkrichters aan iets als een LT4320, vandaar mijn verwondering....

Dank voor het leuke artikel van ELV, Ik zou ook gekozen hebben voor een variac in plaats van de ELV trafo met aftakkingen en een stel relais. Meer comfort en minder complexiteit :-)

groet, Gertjan.

Op zondag 31 december 2023 01:11:08 schreef Thevel:
[...]Ik vind dat beat wel een beetje tegen vallen als het display maar af en toe gebruikt wordt.
Wat trekt de batterij dan zo snel leeg?
Of gaat hij soms' per ongeluk' aan.

Trouwens wel een heel leuk idee! (nog nooit eerder gezien)

Ik zit nu toch echt te wachten op iemand, die een horloge maakt met een ZM1250 (5×7dot) neon displaytje (Met alle respecht voor LuckyLuke zijn ontwerp, want dat is toch een geniaal idee).
Dat ZM1251 ding is kleiner dan een potzegel, dus dat zou je toch in een horlogekast moeten kunnen frotten ;)

http://lampes-et-tubes.info/cd/cd118a.jpg

http://lampes-et-tubes.info/cd/cd118lit.jpg

Weer een klein projectje dat al veel te lang op de lijst stond :-)

Een eenvoudige condensator ontlader. Een licht aangepaste kopie van de ontlader van flash2b.
Ik had indertijd zo'n VDSL splitter behuizing van flash2b gekregen, die heeft jaren in de kast liggen wachten.....

https://www.miedema.dyndns.org/co/2024/capdischarger/IMG_2170__Capacitor_discharger_-_top-LEDs-600pix.jpg

De binnenkant:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2024/capdischarger/IMG_2166__Capacitor_discharger_-_inside-600pix.jpg

En voor diegenen die altijd een onderkant willen zien :-) :

https://www.miedema.dyndns.org/co/2024/capdischarger/IMG_2167__Capacitor_discharger_-_solder_side-600pix.jpg

.

Die lichte aanpassing zit vooral in het gedag als de condensator bijna leeg is. Bij de meeste ontladers blijft het ontladen bij een paar Volt klemspanning streken. Daaronder functioneert de ontlaad elektronica niet meer. :o
Helaas wordt bij veel RCL meters wel opgegeven dat een C eerst ontladen moet worden, maar niet tot welke spanning de ingangen nog beveiligd zijn. Als ik op de print van mijn DER-EE DE-5000 kijk, dan gaan de aansluitklemmen via een weerstandje rechtstreeks de grote chip in. Geen beveiliging te bekennen...

Ik heb het gedrag van de ontlader gemeten:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2024/capdischarger/wit=flash2b,-geel=met-R10-2k2-600pix.png

De witte curve is de flash2b ontlader. Je ziet dat de klemspanning op 1,8V blijft steken. Dat is de spanningsval over de LED in de ontlader.
Met een weerstandje over de LED sectie wordt de C wel helemaal leeg getrokken (de gele curve)

Deze curven zijn gemeten met een 4700uF elco, tot 40V geladen, zodat ze te vergelijken zijn met de metingen van flash2b.
De scope stond in single shot modus, getriggerd op de opgaande flank, zodat het aansluiten van de geladen condensator een sweep startte.
Met 2V/div. is de piek er af geknipt, maar het gedrag onderin beter te zien.

.

Mijn uiteindelijke schema:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2024/capdischarger/Capacitor-discharger---schematic-600pix.png
klik op schema voor originele PDF

Ik heb de ballast weerstanden R1…R8 wat vergroot zodat (door de teruggelopen stroom) de belastbaarheid voldoende was voor 100V in. Dat de gebruikte Philips MRS25 weerstanden gespect worden op 0,6W helpt daarbij ook. De waarde van R10 is een balans tussen de condensator zo snel mogelijk verder leeg trekken, en niet teveel stroom stelen van de LED’s. Dat heb ik deels ondervangen door low current / high brightness LED’s te gebruiken.

Mocht ik hoogspanningselco's willen ontladen, dan is het in serie opnemen van een weerstand van 12k/10W voldoende om tot 450V te kunnen ontladen.

.

De uiteindelijke ontlaadcurve:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2024/capdischarger/wit=flash2b,-wit2=met-R10-2k2,-geel=R1-8-16k2-600pix.png

Het initiële ontladen gaat nu iets minder snel, maar op de hele ontlaad tijd maakt dat weinig uit.

groet, Gertjan

Handig dingetje! Zoiets moet ik ook nog eens fabrieken.

Ik heb ooit met het idee zitten stunten er een stroombronnetje in te zetten. Verder dan een grof idee is dat nooit gekomen ;)

Waarom geen dikke weerstand in plaats van een aantal .6W-ers? Dan heb je als bonus de thermische massa van zo'n ding, kortstondig (grof) overbelasten hebben die ook niet zo'n moeite mee.

[Bericht gewijzigd door Sine op (10%)]

Ha Sine,

Een flinke power weerstand als ballast is inderdaad een prima idee.
In mijn geval speelde mee dat ik dit kleine kastje wilde gebruiken, en dat ik recent op een radiomarkt een volle krat met Philips MRS25 weerstanden gekocht had. (Vandaar ook die kromme waarden, terwijl dat hier natuurlijk niet kritisch is.)

Ik heb ook zitten spelen met het idee om een stroombron te gebruiken. Met een constante stroom ontladen is eleganter. Maar ook dan loop je er tegen aan dat over een stroombron een zekere spanning moet staan, en dus ontladen tot 0V lastig is.

Oplossing is natuurlijk die stroombron extern voeden. Maar iets met een batterijtje, of met externe voeding wilde ik niet.
Toen kreeg ik het idee dat het mogelijk zou moeten zijn om de stroombron te voeden uit de energie gewonnen uit het eerste deel van het ontladen :-)

Daar over na denkende ben ik teruggekeerd naar wat het nu is: een heel basic schakelingetje dat prima een basic probleempje oplost :-)

groet! Gertjan.

Leuk ding Gertjan, ziet er goed uit. Lekker compact. :)

Hoe heb je dat frontje gemaakt?

Maar ook dan loop je er tegen aan dat over een stroombron een zekere spanning moet staan, en dus ontladen tot 0V lastig is.

Dat klopt, dat is bijna onmogelijk ... maar het ligt ook aan je toepassing, in mijn geval zou ik het vooral gebruiken voor elco's onder hoge spanning zodat ze niet meer 'prikken'. Daarvoor hoeven ze niet leeg tot de laatste mV.

Op zondag 28 januari 2024 09:41:48 schreef miedema:
Toen kreeg ik het idee dat het mogelijk zou moeten zijn om de stroombron te voeden uit de energie gewonnen uit het eerste deel van het ontladen :-)

Daar over na denkende ben ik teruggekeerd naar wat het nu is: een heel basic schakelingetje dat prima een basic probleempje oplost :-)

Zonder iets te bouwen heb ik naar aanleiding van je eerdere posting precies datzelfde proces doorlopen. :-)

Ha Lambiek,

Ik teken mijn frontjes in CorelDraw. Vervolgens print ik ze met een inkjetprinter op lekker dik glanzend fotopapier. Inkt een paar uur laten drogen / uitdampen. Daar plak ik een stukje Boeklon overheen. Dat Boeklon heb ik uitgezocht op een oppervlak met een mooie fijne korrelstructuur.

Vervolgens op maat snijden, (snijlijntjes meeprinten...) en opplakken.
Dat opplakken deed ik altijd met een speciale 3M fotolijmspray. Maar de laatste tijd experimenteer ik met gewone Velpon, en dat lijkt ook prima te werken.

groet, Gertjan.

Oké. Ik print ook op fotopapier, daarna seal ik het geheel in. Op de achterkant van de seal sheet zit een lijmlaag, het wordt dus een soort sticker.

Dan krijg je zoiets.

Ha Lambiek,

Jouw sealen klinkt ook als een goed procedé.
Wat ik me bij sealen altijd heb afgevraagd: als je je frontje op maat snijdt, hoe goed blijft dan de folie aan het papier plakken. (normaal houden de gesealde zijkanten de boel aan elkaar...)

Op zondag 28 januari 2024 13:37:24 schreef miedema:
Jouw sealen klinkt ook als een goed procedé.
Wat ik me bij sealen altijd heb afgevraagd: als je je frontje op maat snijdt, hoe goed blijft dan de folie aan het papier plakken. (normaal houden de gesealde zijkanten de boel aan elkaar...)

Ja dat is een dingetje. Ik snij het niet langs de randen af, maar laat een paar mm staan. Zie foto vorige post.

Het voordeel is wel dat het in een vochtige omgeving goed blijft, het kan zelfs buiten.

Maar met boeklon kan ook, dat kun je wel precies afsnijden langs de randen.

Ha Gertjan,

leuke ontlader zo! zoiets moet ik ook nog eens maken.

Groet,
Christiaan

Goed voorbeeld doet volgen :)

Zo'n ding stond al veel te lang op m'n 'dat moet ik ook nog eens maken' lijstje.
De laatste keer heb ik een 1k 10W tussen aan een paar meetsnoeren geprikt, toegegeven ... dat werkt ook.

Het binnenwerk, op de led's en de 33V zeners na komt alles uit de rommeldoos. Techniek uit de 70's, wie wat bewaart ... heeft een hoop rotzooi ;)

Het kastje bevatte ooit een blackbox PS/2 over UTP extender, die zijn al zo ongeveer even waardeloos als DSL spitters tegenwoordig.

En de (verplichte) onderkant

Een 470u op 400V, in twee seconden zitten we onder 50V

Mijn doel is anders dan dat van Gertjan, die elco moet leeg, het liefst snel, en er mag best een paar volt achterblijven.

Bij 500V krijgen verschillende onderdelen het al (letterlijk) warm, ik heb er een 220u op 600V in gedumpt als test, en dat werkt prima. Die max 500V heeft dus nog wat marge als je er geen belachelijk grote (+1000uF) C mee leeg wilt trekken.

Ha Sine,

Leuk om te zien :-) Druk bezig geweest :-)

Inderdaad een andere implementatie. Maar voor jouw doel een mooie!
Bij 400V in krijgen R3 en Q1 het inderdaad even warm (R3 ≈ 16W en Q1 ≈ 30 16W. Maar dat is kort, dus overleven ze probleemloos. En met totaal iets van 130 90mA startstroom, en 80 40mA CC is een 400V elco inderdaad snel leeg.
Als je niet tot nul hoeft te ontladen maakt de 1,4V van de brugcel ook niet meer uit.

Leuk idee om een tweetraps-spanningsindicatie te maken. Al zal de rode LED maar kort branden. Maar lang genoeg om te waarschuwen dat het nog prikt :-)

En weer netjes gebouwd. Ik had eigenlijk ook de bussen aan dezelfde kant als de LED's willen hebben. Immers: je wilt zien waar je de elco inprikt, en tegelijkertijd de LED's in de gaten houden.... Maar mijn kastje dicteerde anders.

edit: berekening over gedaan nadat ik weer wakker was, en twee 10R weerstanden zag... :-)
Het leegtrek weerstandje R8 is een leuke toevoeging aan de stroombron.

groet! Gertjan.

Een zondagmiddag projectje. Zoals ik al zei ... ik heb er al eens op zitten broeden. Dus het ontwerp lag er al snel. Is dit perfect? Nee. Maar het doet voor mij wat het moet doen.

de hFE van die oude HV torren is niet geweldig. Dus de basisweerstand moest toch wat kleiner dan ik eigenlijk had willen zien. Aan de andere kant verstookt deze als bonus ook weer wat vermogen wat de tor anders zou moeten wegwerken.

Ik heb gemikt op 40mA bij 100V, en bij 400V doet het geheel 90mA.
Het wordt na een 470u op 400V een paar keer leeg slurpen warm, maar ook niet meer dan dat.

Deze bouwvorm is ook nog niet optimaal, het liefst had ik de leds in lijn gehad ... dat EN de bussen op 19mm was niet verenigbaar in dit doosje.
Ach, uiteindelijk is het een veredelde weerstand ;)

Ik had het ding eigenlijk al eerder moeten hebben toen ik met buizen spul bezig was, daar was hij erg handig voor geweest.