Je kan ook heel goedkoop een print laten maken en dat als front te gebruiken.
Bijvoorbeeld bij JLCPCB, je hebt bijvoorbeeld 5 frontjes van 9 x 20cm voor 10 euro.
Volledig geboord, uitgefreesd etc.

Een tijdje geleden op die manier voor een project frontjes laten maken (blauw met witte tekst) en dat ziet er heel mooi uit.

Ik wil graag mijn laatste project laten zien. Het is een "Jingle machine".
Wat het doet? Eh...jingles afspelen!

Herinnert u zich nog de jinglemachines van oa het Britse merk Sonifex nog?
Grote en zware apparaten die werkten met tape cassettes, zogenaamde "carts".

Deze nostagische machines waren de inspiratie om het een en ander in een nieuw jasje te gieten.
Resultaat: moderne digitale techniek met het ouderwetse knoppen gevoel.

Specificaties:

* 16 van maximaal 2048 jingles direct onder handbereik
* Banken eenvoudig te selecteren met rotary encoder.
* Maximaal 128 banken van 16 jingles
* Totaal 2048 jingles
* Druktoetsen met verlichting
* Werkt met SD kaart
* Behuizing: 19 inch 2HE
* Speelt 16Bit 44.1Khz WAV stereo bestanden
* Speelt meerdere jingles gelijktijdig (max. 14 jingles stereo polyfoon)
* Snelle reactietijd (tussen 8 en 12 ms)
* Stereo lijnuitgang 2.1V RMS 100db SNR
* Jingle informatie af te lezen op 16 OLED schermen (Resolutie128×32 monochroom blauw)
* Ondersteunt zowel SDSC (tot 2GB) en SDHC (tot 32 GB) micro SD kaarten.
* Gebruikte microcontrollers:
Soundprocessing: ARM 32 BIT CORTEX STM32F405RG
Besturing: ATMEL ATmega2560

Erg mooi gemaakt Bertus!

Dat is een stevig stukje aluminium, plaatje van sheaffer?

Is dit een one-off, of wil je er een paar van gaan produceren?

Chapeau Bertus, heel professioneel! Leuk om hier te laten zien. :-)
Waar wordt hij ingezet?

Op 18 november 2023 11:12:24 schreef BertusAnimatronic:
Ik wil graag mijn laatste project laten zien. Het is een "Jingle machine".
Wat het doet? Eh...jingles afspelen!

Dat ziet er strak uit Bertus. _/-\o_

Allen dank voor jullie complimenten!

@Sine: Ontwerp is wel met Sheaffer software gedaan, maar de productie bij Frontpanels.de
Misschien dat ik er een paar van ga produceren, hangt van de vraag af. Spread the word zou ik zeggen ;-)

@rob040

Voor mij is het gewoon een leuk 'hebbeding'.
Maar het kan uiteraard in kleine radio studio's gebruikt worden.
Helaas zie je tegenwoordig al snel dat de hele studio op software draait, wat ik een beetje zonde vind.

Op 18 november 2023 18:52:49 schreef BertusAnimatronic:
Maar het kan uiteraard in kleine radio studio's gebruikt worden.

Dat bedoelde ik, dacht misschien heb je hem wel gemaakt voor een bepaalde zender/omroep.

Mooi gemaakt!
Het lijkt alsof de kleine displays vrij diep in het front liggen?

Ik vermoed: Hij had het front zo kunnen maken dat het display flush is met het front, maar dan zie je de bezel van het display. Dat is ook weer niet mooi.

Ik heb de CO labvoeding 2016 eindelijk gemaakt:

Er zit een 2 x 12 V 80 VA transformator in. Het kastje is van Banggood/AliExpress. Dat was nog best proppen overigens...

Op 5 november 2023 11:48:14 schreef Sine:
Met een 3d printer en bijbehorende cad skills kun je daar erg leuke dingen mee maken. Goed bezig.

Ik heb vandaag de 3D printer weer helemaal uit mekaar gehaald en de nozzle en heatbreak vervangen. Ik had na de vorige vastloper wel de nieuwe heatbreak gekocht maar hem met de oude gebroken nog in mekaar zitten schroeven en hem geprobeerd. En toen liep ie na precies 1 laag dus weer vast.

Zojuist was de test-print klaar:

Ziet er bruikbaar uit. :-)

Op 28 december 2023 17:09:23 schreef Jeroen:

En ik dacht dat ik laat was ;)

Ik heb binnenkort wat elektromechanisch werk voor de boeg.

Een week terug een platte overwegbel weten te bemachtigen via Marktplaats. Ik had geen auto en moest dat ding dus per OV verplaatsen (Den Bosch - Winterswijk). In de Arriva-trein naar Winterswijk was het rustig genoeg om deze foto te kunnen maken.

En toen de beproeving, met dat ding in een stevige rugzak nog 3 kilometer wandelen van station naar bungalow, 15 kilo op m'n rug...)

Er iets aparts aan de hand, want het belcontact zit aan de verkeerde kant van het contact aan het anker: op deze manier gaat het ding nooit werken. Dit is echt bewust door iemand gedaan. Ook zit het contact onder het vet/smeer.

Naast het verhelpen van het elektrische probleem ook het hele ding maar eens grondig reinigen en kijken of de hamer dan wel soepel beweegt want vergeleken met m'n grote overwegbel loopt deze niet zo soepel.

Op 28 december 2023 17:09:23 schreef Jeroen:

[bijlage]
[bijlage]

Er zit een 2 x 12 V 80 VA transformator in. Het kastje is van Banggood/AliExpress. Dat was nog best proppen overigens...

Hey, dat kastje ken ik ... daar zat de proto ook in.
En dat is best tight ja :P En dan heb ik zelfs een kleinere trafo gebruikt dit was een 2x12V 60VA (en het frontpaneel opnieuw moeten maken omdat ik niet met de doorgaande schroeven van het kastje gerekend had)

Die doorgaande schroeven kwam ik ook wat laat achter en betekende een klein redesign van het frontpanel.

Dit was een Ebay bouwpakket, zie https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1939496#1939496 ev, en is nu compleet gerenoveerd.

Het is en was een EL34 SE versterker. Het orgineel was een ontwerp met kathodeweerstanden, nu worden regelbare negatieve roosterspanningen gebruikt. Het orgineel had geen NFB en klonk wat boomerig, nu is een lichte NFB toegepast en is dat weg.

De ingangstrappen waren twee parallel geschakelde 6N9P (6SL7) triodes, met een lage vermogensbandbreedte tot gevolg, een verkeerde keuze. De ingangstrap is nu een SRPP schakeling.

De gelijkrichter was een 5Z3P met octalvoet, er zit nu een orginele 5Z3 in met een 4-pins UX4 voet. De andere buizen zijn vervangen door Tung-Sol's, 6SL7GT en EL34B, die zijn een stuk netter en robuuster dan de meegeleverde buizen uit de Ming dynastie. De voedingstrafo was al een keer vervangen door ander 200W type met meer gloeidraadwikkelingen en HV-taps.

Vanwege een te kleine smoorspoel (3H 200mA) is de CLC-voeding een stuk zwaarder uitgevoerd. 2x22µF-3H-440µF.

Wat doet het?
-2x9W in klasse A, met een continue vermogensopname van >150W. Door het ontbreken van grote kathodeweerstanden is het rendement verbeterd.

-Vermogensbandbreedte (-3dB 1kHz @9W): 16Hz-24kHz, orgineel: 30Hz-15kHz, en volgens fora nog geen 7W.
-THD <3-4%, ja het blijft SE en het is voornamelijk 2e orde vervorming.
-Ingangsgevoeligheid: Uineff=0.64Vrms @9W.

De verplichte onderkant: De bedrading is in lagen opgebouwd, alle gloeidraden (en draden van de netvoeding) liggen getwist tegen de behuizing, daar bovenop ligt de HV bedrading, en daar bovenop de rest.
In het orgineel werd een print gebruikt, die nam veel ruimte in beslag.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (12%)]

Misschien herinnert een select aantal van u zich nog dat ik ooit een advertentie had staan met een vraag om zo groot mogelijke kapotte horloges? Of u had bij de koffie al iets gezien...

Anyway, nog net op tijd voor het nieuwe jaar, het horloge met neonindicatorlampjes:

Uiteraard geïnspireerd op Nixie-horloges. Eerst dacht ik aan een binair horloge met neonlampjes, maar dat vond ik niet mooi genoeg. Zoals het nu is, lijkt het meer op een 'analoog' horloge (met wijzers).

Het horloge is af te lezen gelijkaardig aan een horloge met wijzers: De electrode van het neonlampje het dichtst bij waar de wijzer zou staan, geeft licht. Uren en minuten worden na elkaar getoond. Ik heb er een pdf-je van gemaakt met alle uitleg hoe het horloge af te lezen. (Want daar zijn wat meer foto's voor nodig dan met enig fatsoen in een forumpost passen).

Om de batterij nog enigszins acceptabel lang mee te laten gaan, is het display meestal uit. Door met de hand een schaduw over het horloge te wapperen gaat het aan en wordt de tijd weergegeven: (https://youtu.be/BYFMHgaIZaI)

Daar gebruik ik een fototransistor voor (een SFH320, maar dat is een vrij willekeurige keuze van wat er in SMD te koop was)

Dezelfde fototransistor wordt gebruikt om het horloge gelijk te zetten vanaf de klok van de computer, door het scherm te laten knipperen(https://youtu.be/-7BJSw-CfBw).

En natuurlijk telt hier op CO innerlijk meer dan uiterlijk:

Uiteraard is er veel meer over te vertellen, zoals dat de batterij zo'n 4.7 dagen mee gaat, dus ik heb er een blogpost over geschreven. Aldaar ook meer foto's, en dezelfde filmpjes als hierboven gelinkt.

Gaaf ding geworden, lijkt mij alleen lastig kijken.

Leuk idee, ik had er uiteraard al meer over gezien bij de koffie...
Wat een gepriegel zal dat zijn geweest om dat te bedenken en in elkaar te zetten.
Complimenten!

Op 30 december 2023 22:30:19 schreef Lucky Luke:

Om de batterij nog enigszins acceptabel lang mee te laten gaan, is het display meestal uit. Door met de hand een schaduw over het horloge te wapperen gaat het aan en wordt de tijd weergegeven: (https://youtu.be/BYFMHgaIZaI)

Ik vind dat beat wel een beetje tegen vallen als het display maar af en toe gebruikt wordt.
Wat trekt de batterij dan zo snel leeg?
Of gaat hij soms' per ongeluk' aan.

Trouwens wel een heel leuk idee! (nog nooit eerder gezien)

Een gok-gebied van 3 uur maakt het een heel leuk sieraad maar niet echt bruikbaar. Ze zou er nog 4 neons bij kunnen zetten. En bij deze kan meer resolutie ook door twee neons tegelijk laten branden voor een tussenwaarde. of smd ledjes erbij. brandt de 3 neon en geen led dan is het 3 uur, brandt er 1 led en de 3 uur neon dan is het 4 uur, 2 leds plus de 3 uur neon = 5 uur. Als je dat ook voor de minuten doet maar de leds dan een andere kleur geeft weet je ook waar hij in de cyclus is.

Als ik goed was in PCB en programmeren zou ik een horloge met van die kleine 7 segment leds maken. Ik heb nog een aantal van die mooie kleine 7 segment bubble displaytjes (van HP dacht ik)

Zo iets maar dan die mooie HP displays, evt met puntjes ipv streepjes:

Erg leuk gemaakt. Vind het klokkijken wel wat lastig. Maar ja die neonlampjes zijn er nu eenmaal niet kleiner. Iets met een minimum elektrode afstand in een met neongas gevulde ballon. Het hoge energie gebruik zal van de hoogspanningsgenerator komen. Knap dat je dat zo klein hebt kunnen maken.

Ledjes ertussen vind ik het toch niet helemaal. Is andere techniek die daar naar mijn mening niet echt tussen past. Wat dat betreft denk ik dat deze oplossing toch wel vernieuwend is in de steampunk wereld. Ziet er in elk geval erg leuk uit LuckyLuke

De led oplossing met die bubble led display's bestaat al heel lang. Was volgens mij ook het eerste digitale polshorloge van sinclair. En die bubble led displays (van HP) waren erg mooi maar op hun beurt ook onwijze stroomvreters. Dat sinclair horloge schakelde ook altijd uit om stroom te sparen en het interne kwik batterijtje ging ook niet erg lang mee.

Dank jullie wel voor de lovende woorden :)

Op 31 december 2023 11:16:35 schreef fred101:
Een gok-gebied van 3 uur maakt het een heel leuk sieraad maar niet echt bruikbaar.

Het ‘gok gebied’ is 5 minuten :) https://www.eluke.nl/wp-content/uploads/2023/12/Horloge_aflezen.pdf

Op 31 december 2023 01:11:08 schreef Thevel:
[...]Ik vind dat beat wel een beetje tegen vallen als het display maar af en toe gebruikt wordt.
Wat trekt de batterij dan zo snel leeg?
Of gaat hij soms' per ongeluk' aan.

Trouwens wel een heel leuk idee! (nog nooit eerder gezien)

Hij gaat af en toe ‘per ongeluk aan’, wel minder vaak dan mijn schatting van 60x per dag, da’s alleen omdat het makkelijk rekent. Maar het meeste gaat zitten in de 0.6 mA idle. Dat kan vast zuiniger, maar omdat het toch een ‘speciale gelegenheden’ horloge is, vind ik het goed genoeg als het langer dan een dag meegaat.

Accutje is ook maar 110 mAh. Ook daar zit marge.

Ik hoop dat ik de eerste ermee ben. Het is niet per se een heel praktisch horloge, dus dat zou zomaar kunnen. Maar hé, uniek is goed, toch?

Op 31 december 2023 15:08:19 schreef Lucky Luke:
Het ‘gok gebied’ is 5 minuten :) https://www.eluke.nl/wp-content/uploads/2023/12/Horloge_aflezen.pdf

Je zou er nog voor kunnen kiezen om, (als het bijvoorbeeld 1 uur is) het 12 uur lampje en het 3 uur lampje om en om één maal te laten knipperen binnen één minuut. Voor twee uur laat je ze twee maal knipperen.

Voor 4 uur en 5 uur doe je het zelfde, maar dan met de 3 en 6 uur lampjes. Maar dan vier maal en vijf maal laten knipperen, scheelt nog in het verbruik ook.

'k Houd er niet van dat dingen zomaar weggegooid worden en verzamel zelf defecte elektronica in de hoop er van te kunnen leren, en daar waar mogelijk dingen te hergebruiken.

Op m'n werkplek (ik ben systeembeheerder) lag er enkele maanden geleden nog een doos met oude RAM-latjes die te oud of defect waren, en toen m'n niet-hoardende-collega's vroegen wat ik er dan wel mee kon doen, antwoordde ik dat ik er desnoods een kerstboom mee zou maken. Belofte maakt schuld zeggen ze dan, dus bij deze een foto van mijn projectje :)

http://www.bodicker.be/forums/uploads/christmas-tree/christmas-tree-small.jpg

Er zit een Arduino in die de LEDjes uit- en aan laat faden in 6 verschillende groepen, met telkens een willekeurige vertraging. De piek is een oude ventilator die elke 10 seconden 3 seconden draait (want het ding moet toch iets doen), de kluit is van overschotjes MDF, net zoals de schotjes die ik gedraaid heb op m'n draaibank, en de stam is een overschot gegalvaniseerde buis. De pootjes komen van een oude CD-speler, en de voeding tenslotte van een oude switch.

Soms heeft hoarden zo z'n voordelen :)

Marlon

Leuk gemaakt, zo zie je maar weer waar afgedankte RAM geheugens goed voor zijn. Plus dat ze nog eens gekoeld worden. :)