Inderdaad, siliconen o-ringen zijn hier waarschijnlijk de beste optie.
Ik heb ook een paar toepassingen waar ze 'op rek' in zitten, NBR ringen scheuren na x-tijd. De siliconen ringen die ik er nu in heb zitten houden het al jaren vol.
Kijk eens bij ali voor goedkope ringen.
Bijvoorbeeld:
https://www.aliexpress.com/item/1005005631273710.html
https://www.aliexpress.com/item/1005005637974494.html
[Bericht gewijzigd door Sine op (19%)]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Orthodontisten doen dingen met kleine elastiekjes, maar die springen snel stuk. De ‘stiekjes, niet de ‘tisten. (In de oorspronkelijke orthodontie-toepassing blijven ze lang genoeg heel, maar als je ze ergens anders voor gebruikt gaan ze stuk. Again: de elastiekjes).
In de theatertechniek worden herbruikbare elastische kabelbinders gebruikt, maar die zijn groter (16 cm) (jan-willempjes // t-fix). Misschien wel bruikbaar voor het rondom-rijgen idee?
Behalve technisch lego zijn ook fishertechnik onderdelen per stuk bestelbaar, maar ik weet niet of daar een geschikt ringetje/elastiekje/riempje bij zit
Gezien de geprintte onderdelen: heb je al ‘s aan TPU of TPE filament gedacht? (Of ander flexibel filament)
Of ìs de witte basis al TPE?
Elastiekjes van een beugel (mond) had ik ook aan gedacht maar weer niet zo gemakkelijk aan te komen.
Geprinten odd is van petg. Tpu lijkt me niet sterk genoeg, dat gaat waarschijnlijk ook breken.
Zojuist bij de rubberwinkel hier in de buurt een stuk flexibele slang gekocht (weet helaas het type niet). Wellicht ook iets van siliconen.
Ringen moesten ze bestellen en is hier waarschijnlijk erg duur.
Mocht dit niet lukken bestel ik de ringen op aliexpress. Alleen jammer van de levertijd. Wil er hopelijk dit weekend iets verder mee komen.
Ik zal updates posten
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
In verschillende maten en redelijk betaalbaar.
https://nl.grandado.com/products/100-stks-zak-tanden-kloof-dental-elas…
Op 8 september 2023 10:06:46 schreef bbuster:
Mocht dit niet lukken bestel ik de ringen op aliexpress. Alleen jammer van de levertijd. Wil er hopelijk dit weekend iets verder mee komen.
Ik zal updates posten
12 dagen is nou ook weer niet zo schokkend 
Henk H.
Golden Member
Op het idee van Fred, van één lang elastiek:
Op 8 september 2023 09:09:16 schreef bbuster:
Dat kan, alleen is het lastiger centreren dan met identieke elastiekjes.
De knopen worden misschien idd wat groot. Vandaar ook dat ik eerst wil proberen of ik de ventielslang uit kan trekken zodat het over de 2 bussen heen past (als o-ring zeg maar ipv knopen)
Dat kan misschien wel meevallen? Met één elastiek rondom, heeft het elastiek overal dezelfde spanning. Voorwaarde is wel dat het elastiek (nagenoeg) zonder wrijving langs de vel en ophangpunten kan lopen, zodat de trekspanning overal in het elastiek gelijk wordt. Volgens mij zit het vel dan in alle richtingen met dezelfde spanning in de rand. Misschien makkelijker dan proberen die gelijke spanning te halen met losse elastieken in verschillende richting.
benleentje
Golden Member
Op 7 september 2023 22:05:50 schreef bbuster:
Goeie tops!
Metalen veertjes kan ook, alleen was het fijne van elastiekjes dat ik zelf kon proberen met meer of minder elastiekjes om het strakker of losser te krijgen. Met metalen veertjes heb ik ook meer ruimte nodig en kan ik alles weer opnieuw tekenen / printen
Elastiek en veertjes hebben een maximale uittrek grens als je daar overheen gaat dan word de veer of elastiek overbelast.
Als elastiekjes dus zo snel slijten worden ze gewoon overbelast.
Er zal best wel iets te vinden zijn waarbij de grens van overbelasten icm met jouw toepassing beter aankan, maar ik denk dat je de afstand groter moet maken en een groter elastiek moet gebruiken die je dan niet overbelast.
Vandaag de bestelde siliconen rubbers gekregen en direct aan de slag gegaan. Ze zijn iets minder stug dan de vorige rubbers dus het ontwerp moet iets aangepast worden zodat de delen elkaar niet raken.
Ik heb het model aangepast en geprint en tot nu toe lijkt het goed te werken. Heb eigenlijk een goede verdeling tussen center en rimshots en zelfs positional sensing is erg secuur
Dat is het enige waar ik nog vraagtekens bij heb. Het werkt best goed (beter dan verwacht), maar ben bang dat het niet heel lang meegaat, maar we gaan het meemaken.