Ja dit word zeker nog vaak gedaan, het is een hele simpele feedback van de spanning, TNY defect, is 9 vd 10x ook de transistor naar de haaien, het zien er onlogisch uit maar klopt wel
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Ja. Die vervang ik mee maar het gaat me om de collector emitter. De emitter aan de plus en de collector aan de min.
EricN
Dat jet werkt begrijp ik maar dat het effectief in op professionele basis gebruikt wordt vind ik straf. Tja. Weer wat bijgeleerd.
https://electronics.stackexchange.com/questions/227319/why-does-the-tr…
[Bericht gewijzigd door EricN op (36%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricN
Triple checked. Maar kan uiteraard. Een gefixeerd hersenprobleem. Ik sluit het niet uit. De collector gaat naar de via. 1mm naast de collector. Aan de onderzijde komt hij uit op het groot koperen massa vlak. zeker een 1F. Reeds aantal keer vervangen in verschillende herstellingen. En dus zeker een npn.
@maarten mag ik uit je reactie afleiden dat het niet gebruikelijk is?
[Bericht gewijzigd door EricN op (11%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Naar mijn idee alleen gebruikelijk als er specifieke eigenschappen nodig zijn. Ik meen me mute-transistoren in de audio-signaalweg te herinneren.
Om welk type/opdruk transistor gaat het en hoe heb je de pinout gecontroleerd? Op een componententestertje gelegd?
EricN
Een 1FW. Of 1F. W is voor made in china. Ik heb ze al vervangen dus dat bevestigd het juiste model. Een bc847 als ik me niet vergis. De datasheets zijn allen eenduidig. Uit een diode test blijkt dat de basis juist zit en dat het een npn is. Ingewikkeldere apparatuur heb ik niet maar dat lijkt me gezien de bewijzen niet nodig.
De componenten (zie uiterst slechte foto) zijn er af geweest dus de banen waren mooi te volgen.
Rood. + Voedingsspanning. Naar + elco en kathode gelijkricht diode. Duidelijk + dus
Geel naar collector. Helaas waardeloze foto.
EricN
Op 9 september 2023 19:19:28 schreef smd:
Het is echt niet ongewoon, de puls voor stabilistatie word negatief getriggerd..
Waar is mijn schema dan mis? Want daar is niets van dat op terug te vinden.
maartenbakker
Golden Member
Sorry voor het vragen naar de bekende weg, 1F stond gewoon in je schema...
Ik heb nog naar appnotes gezocht, maar dit niet echt tegengekomen. Het lijkt erop dat men de optocoupler heeft vervangen door de transistor omdat er geen isolatie nodig is. Het enige dat ik me zo nog kan voorstellen is dat er een lagere gain nodig was.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (39%)]
EricN
Excuseren hoeft niet. Dat soort vragen is net de bedoeling. Heb ik een denkfout gemaakt? Daar wil ik ook wel achter komen.
EricN
Nog eens voor de duidelijkheid. Het gaat niet over de opbouw met transistor en hoe het werkt maar om het gegeven dat emitter en collector verkeerd om staan. Collector aan de min en emitter aan de plus.
Zo niet denken, maar uit die poot komt de oscillatie frequentie en word gedempt door de transistor voor terug koppeling, nu in deze situatie zoals ik al eerder zei triggert deze op de negatieve flank...
EricN
Op 10 september 2023 19:16:01 schreef smd:
Zo niet denken, maar uit die poot komt de oscillatie frequentie en word gedempt door de transistor voor terug koppeling, nu in deze situatie zoals ik al eerder zei triggert deze op de negatieve flank...
Kun je dat ad vh schema (zie bijlage) verduidelijken? Ik zie op die poot geen oscilatie of flanken. Een negatieve flank is toch nog steeds een positief signaal? De collector emitter zit omgekeerd. Ook ten opzichte vh opto vb. Daar is de emitter logischer wijs aan de massa en de collector aan de ic pin. Niet zoals op de print omgekeerd.
Het zal zoals maarten oppert een keuze zijn ivm lage gain. Lijkt me fragieler gezien de specs bij omgekeerd gebruik maar daarom mss dat ze zo vaak mee sneuvelen.
maartenbakker
Golden Member
Op 10 september 2023 19:16:01 schreef smd:
Hij zit toch gewoon op de ingang waar normaal de opto aanhangt? Dus spanningsfeedback middels de zenerdiode. Een +12 lijn kan niet negatief gaand zijn. Had natuurlijk wel gekund als de zener direct aan de hulpwikkeling zou hangen.
Ik hou het er voor nu op dat men de schakeling misschien stabieler heeft willen maken door de gain op deze manier te verlagen.
Of het is een oprechte ontwerpfout die per ongeluk goed werkt.
Ik weer net terug van vakantie, en zal eens een print er op gaan bekijken. Ik weet dat die transistoren ook veel sneuvelen ook al lijken ze OK te meten doen ze het niet. Gek, nooit verder over nagedacht..
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Wordt die transistor niet gewoon als dubbeldiode misbruikt? Dit kan toch nooit functioneel zijn op een of andere manier?
EricN
Men zet wat uit met die transistoren. Deze nog eens gehad ve medelid. Je ziet er snel over maar de emitter staat ook verkeerd.
maartenbakker
Golden Member
Op 24 september 2023 20:48:45 schreef henri62:
Wordt die transistor niet gewoon als dubbeldiode misbruikt? Dit kan toch nooit functioneel zijn op een of andere manier?
Jawel hoor. Afhankelijk van de schakeling kun je de emitter en collector verwisselen zonder dat je het merkt. Ik denk in dit geval toch wel aan een ontwerpfout.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 25 september 2023 00:26:44 schreef maartenbakker:
[...]...Ik denk in dit geval toch wel aan een ontwerpfout.
Dat denk ik ook.
@EricN: De tor wordt zo als ruisbron gebruikt. Of die flashed in een zichtbaar freq bereik is vers 2.
EricN
Wat bedoel je met "vers 2"?
Volgens mij laadt de condensator "langzaam" op tot de EC (ipv CE) een doorslagspanning bereikt en de condensator over de led ontlaadt. Een soort diac werking.
O.a. hier (YouTube, 2 minuten) wordt er eentje gemaakt en gedemonstreerd.
henri62
Op 26 september 2023 06:32:41 schreef EricN:
Wat bedoel je met "vers 2"?
Dat is een uitspraak die het zelfde betekend als "een ander verhaal" dus:
"Of die flashed in een zichtbaar freq bereik is een ander verhaal."
Ik dacht dat een tor op zijn kop een mooie ruisbron was (ipv zener)?
[Bericht gewijzigd door henri62 op (12%)]
Als ruisbron zie je meestal de EB-overgang. Al zou het, denk ik, weinig uitmaken als je de CB-overgang, die dan geleidend zou zijn, ermee in serie zet.
Als de stroom begrensd is gaat de tor mooi zeneren en ruisen.
Het verschil zit denk ik alleen in de condensator (die ruis kortsluit) en de led (waardoor een grote(re) stroom kan lopen).
Meestal zit het mechanisme waarop het ruisen en knipperen werken niet in het model van de transistor dat in een simulator (welke dan ook) gebruikt wordt, zodat dit nog echt alleen praktijkschakelingetjes zijn. Grapjes, meer.
Het, al of niet op de kop, gebruiken van de tor als bijv. (mute-)schakelaar zit wél in de gewone modellen en kan dus gesimd worden.
Zeg je wel wat Frederic, deze machines hadden als eerste een "slaap functie" er in, als die tor defect is, start voedings IC ook niet op...