Op 30 september 2023 23:38:38 schreef Hekko:
Ja maar dan zou hij eigenlijk geel moeten kleuren... zie plaatje

Dat is nu een reden dat ik nooit met een simulatie programma werk. :)

Op 30 september 2023 23:39:50 schreef Sine:
Dan is een 2222 compleet ongeschikt inderdaad, neem zoals Lambiek zegt een logic level mosfetje.

Of beter nog, een geschikte motor driver, want ik neem aan dat je die actuator ook nog een keer wilt kunnen intrekken.

Ja dat is wel zo handig :) Ik moet de polariteit om kunnen draaien inderdaad. Begreep dat je dat met een DPDT relais kan doen? En dan die relais aansturen via een transistor/mosfet?

Op 30 september 2023 23:41:02 schreef Lambiek:
[...]
Dat is nu een reden dat ik nooit met een simulatie programma werk. :)

OK misschien heb ik teveel vertrouwen in zo'n tool inderdaad!

Op 30 september 2023 23:41:57 schreef Hekko:
[...]

Ja dat is wel zo handig :) Ik moet de polariteit om kunnen draaien inderdaad. Begreep dat je dat met een DPDT relais kan doen? En dan die relais aansturen via een transistor/mosfet?

Dat kan ... Maar ik zou een een echte motor driver nemen zoals het bordje waar ik naar linkte, dat is net wat minder primitief ;)

Ik heb een weerstand voor de lamp toegevoegd van 30 ohm, maar de spanning op de lamp blijft heel laag.

Dat de spanning over de lamp laag blijft dan kan niet kloppen. Dan zou 1 van de 2 meters XMM1 of XMM2 moeten liegen dus niet kloppen.

Als er een stroom van 800mA loopt en de weerstand van de lamp is werkelijk 30 ohm dan is U = I X R = 30 x 0,8 = 24V Dat kan dus niet want de er is maar 16V.

Het enige waarbij het kan kloppen is als de weerstand van de lamp bijna 0 is.

De weerstand is van de lamp is dan uit te rekenen met
R = U / I = 0,059 / 0,848 = 0,07 ohm

Dit is wat ik krijg met 1 watt.

Ja maar wat doet die weerstand R1 van 30 ohm daar. Haal die eens weg. Die hoort daar niet. Je kan wel ipv de lamp daar die weerstand zetten. Maar haal hem eerst maar weg.

Koop zo'n motorregelaar voor een Arduino, of maak zoiets als je zelf wil bouwen.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/54

Geen idee wat het wattage is, maar zat aan deze te denken: https://www.amazon.nl/aandrijving-verstelaandrijving-elektrische-gelij…

Technische gegevens van de lineaire aandrijving:

Ingangsspanning: 12 V DC.

Maximale belasting stroom: 3 A.

Nullaststroom: 0,8 A.

Op 30 september 2023 23:45:00 schreef benleentje:
[...]

Dat de spanning over de lamp laag blijft dan kan niet kloppen. Dan zou 1 van de 2 meters XMM1 of XMM2 moeten liegen dus niet kloppen.

Als er een stroom van 800mA loopt en de weerstand van de lamp is werkelijk 30 ohm dan is U = I X R = 30 x 0,8 = 24V Dat kan dus niet want de er is maar 16V.

Het enige waarbij het kan kloppen is als de weerstand van de lamp bijna 0 is.

De weerstand is van de lamp is dan uit te rekenen met
R = U / I = 0,059 / 0,848 = 0,07 ohm

[...]Ja maar wat doet die weerstand R1 van 30 ohm daar. Haal die eens weg. Die hoort daar niet. Je kan wel ipv de lamp daar die weerstand zetten. Maar haal hem eerst maar weg.

Had hem toegevoegd omdat de stroom anders te groot werd voor de transistor, maar dit is hem zonder R1.

Op 30 september 2023 23:44:36 schreef Sine:
[...]

Dat kan ... Maar ik zou een een echte motor driver nemen zoals het bordje waar ik naar linkte, dat is net wat minder primitief ;)

:) OK, zo'n motor driver bordje ziet er best klein uit, kan dat een stroom van 3A aan?

De simulatie van die lamp is gewoon r*k, daar ga je niets zinnigs uit krijgen zo.

3.6A zelfs, wil je meer verstoken dan zijn er ook heftigere varianten te vinden.

[Bericht gewijzigd door Sine op (35%)]

Op 30 september 2023 23:53:35 schreef Hekko:
OK, zo'n motor driver bordje ziet er best klein uit, kan dat een stroom van 3A aan?

Max 3.6A.

OK, dank voor de hulp allemaal, ik hou het op ruk simulator en ga op zoek naar een motor driver! :)

Houd bij de specificaties van die chinese drivertjes altijd een ruime veiligheidsmarge aan. 3a op een 3,6a bordje is op het randje, zoek naar een driver die net effe iets meer aan kan.

Het kan goed gaan met die 3,6a driver hoor, maar je weet het niet en dat is het probleem.

Met een geschikte transistor werkt 't ook wel hoor... ;)
Bijv. de PBSS304NZ

Op 1 oktober 2023 00:07:00 schreef Hekko:
ik hou het op ruk simulator en ga op zoek naar een motor driver! :)

Een motordriver zoeken is een prima idee.

Maar het blijft mogelijk dat je de sim misschien niet helemaal correct gebruikt hebt.
Hij draait gewoon op LTSpice. Maar een schakeling met een lamp, die je simuleert met een transient analysis, levert na 10 ms nog geen 'steady state' op. De lamp is dan nog praktisch koud.
Je zou beter een .OP kunnen gebruiken.
Zelf kan ik blijkbaar niet inloggen; na 17 motorfietsen, 11 verkeerslichten en zes bussen aangeklikt te hebben ben ik gestopt.

In een MultiSim simulatie kun je lampjes "opblazen". Bij een lopende simulatie gaan de lampjes "stuk" ("branden" dan niet meer) wanneer ze teveel spanning krijgen (of hebben gekregen).

Op 1 oktober 2023 13:58:44 schreef Bobosje:
In een MultiSim simulatie kun je lampjes "opblazen". Bij een lopende simulatie gaan de lampjes "stuk" ("branden" dan niet meer) wanneer ze teveel spanning krijgen (of hebben gekregen).

Leuk, maar dan zou er geen stroom meer mogen lopen. En dat was wel het geval.

Op 1 oktober 2023 14:02:20 schreef rob040:
[...]
Leuk, maar dan zou er geen stroom meer mogen lopen. En dat was wel het geval.

Ik heb even geen idee wat er met een lampje gebeurt wanneer er teveel spanning over staat, brandt het lampje door of vormt het een kortsluiting. Ik vermoed het eerste. Kan misschien een MultiSim instelling zijn.

Hangt van het type lampje af...
Bijv. kerstboomlampjes maakten vaak sluiting bij doorbranden, zodat de hele serieschakeling bleef werken (zij het op wat hogere spanning)

Meestal zat er ook nog een zekeringslampje tussen de kring, om een 'autodestruct' bij teveel kapotte lampjes te voorkomen... ;)

Op 1 oktober 2023 14:22:20 schreef Arco:
Hangt van het type lampje af...
Bijv. kerstboomlampjes maakten vaak sluiting bij doorbranden, zodat de hele serieschakeling bleef werken (zij het op wat hogere spanning)

Meestal zat er ook nog een zekeringslampje tussen de kring, om een 'autodestruct' bij teveel kapotte lampjes te voorkomen... ;)

We hebben het hier wel over een simulatieprogramma. :D

Simuleren is geen lol aan, echte lampjes moeten het zijn... :)

In sommige (alle?) simulators wordt de stand van een schakelaar (NO of NC) mee opgeslagen. SPDT (NC) dan zou de lamp na START meteen moeten "oplichten", maar als je eerst schakelaar omzet (naar NO) gaat lampje nooit aan. (maar heveltje van virtuele schakelaar zou je moeten zien bewegen)??

Een serieus goed simulatie tool laat geen lampjes of andere onderdelen stuk gaan bij onjuist of bij buiten spec gebruik. Je dient zelf het simulatie resultaat te controleren / interpreteren op juistheid.