De USB interface zal recenter geleverd zijn. Kan de partij die dat geleverd heeft niet meer zeggen hierover?
Zij kunnen tenslotte ook een interface leveren met een relatief onbekend apparaat.

Wat zijn de eisen aan het apparaat? Wat moet ie meten en hoe precies?

Je zegt dat de verplaatsing 4-5 mm max is, maar met welke nauwkeurigheid?

Als ik het zo hoor zou je wellicht met een laser (fiber) interferometer iets kunnen. Hoewel dat misschien iets te hoog gegrepen is qua nauwkeurigheid.

Ik heb met dit spul wel wat projecten gedaan maar dan zou het custom zijn.

[Bericht gewijzigd door elmowww op (14%)]

Op 16 oktober 2023 13:43:02 schreef help:
De USB interface zal recenter geleverd zijn. Kan de partij die dat geleverd heeft niet meer zeggen hierover?
Zij kunnen tenslotte ook een interface leveren met een relatief onbekend apparaat.

dat is LMS scadas van siemens

Mag je mechanische koppeling maken met het te meten object?

Dan zeg ik een glaslineaal.

Op 16 oktober 2023 13:07:01 schreef trix:
wat moet het kunnen ?
- verplaasing (op & neer gaande beweging) van een metaal oppervlak. max.
verplaatsing is 4-5 mm
- "sample rate is nu 16 kHz maar dat moet een stuk sneller.
- de meting is in een druk gevulde ruimte, temperaturen to 200 gr

het huidige apparaat is een soort van 1 malige versie speciaal gebouw door een onbekende fabrikant. er staat wel hoerbigger op het apparaat, maar die hebben het niet gebouwd.

wie weet wat een vervanger zou kunnen zijn ? of kent een firma die ons verder kan helpen ?

alvast bedankt.

Kijk eens op tue.nl/epc Daar kunnen ze je 100% met je vraag helpen.

Op 16 oktober 2023 17:10:26 schreef High met Henk:
Mag je mechanische koppeling maken met het te meten object?

Dan zeg ik een glaslineaal.

nee, een mechanische koppeling is niet mogelijk. het gebeurt nu optisch.
een lichtbron (halogeen) word gereflecteerd door het de te meten oppervlak en aan de hand daarvan word de afstand bepaald.

Kijk eens op tue.nl/epc Daar kunnen ze je 100% met je vraag helpen.

die verkopen waarschijnlijk geen meet apparatuur.

Misschien is zoiets geschikt voor jou. Het maakt ook gebruik van fiber optics.
https://vitrek.com/mti-instruments/non-contact-measurement/fiber-optic…

Je zou je licht eens kunnen opsteken bij Althen Sensors & Control (https://www.althensensors.com/). Die hebben een flinke range aan sensoren en DAQ apparatuur. Misschien is https://www.althensensors.com/sensors/laser-position-sensors/single-po… iets, maar daar zou je dan een hoge temperatuur versie van moeten hebben. Als de nauwkeurigheid niet goed genoeg is, zou je nog kunnen overstappen naar de laser micrometer, maar die werkt wel iets anders.

Als je dan toch aan een ander meetsysteem zit te denken zou je ook het meet apparaat eens kunnen bekijken om te zien of het mogelijk is om de meting uit de hete zone te halen. De sensoren worden dan een stuk goedkoper. Vermoedelijk is daarom 30 jaar geleden voor deze oplossing gekozen.

Op 16 oktober 2023 20:09:39 schreef floppy:
Misschien is zoiets geschikt voor jou. Het maakt ook gebruik van fiber optics.

dit lijkt op het 1e gezicht er wel veel op.

Op 16 oktober 2023 19:42:09 schreef trix:
die verkopen waarschijnlijk geen meet apparatuur.

Ze maken (meet)apparatuur op maat. Of een deel daarvan. Alles is mogelijk. Ik heb erg goede ervaringen, vandaar dat ik het je adviseerde eens contact met hen op te nemen met je vraag.

Lijkt me technologie die met bedrijven zoals ASML in de buurt redelijk gemeengoed zou kunnen zijn. Maar goedkoop zal het niet worden.

OK ik wist niet dat ze daar ook meetapparuur maakte.
ik ga dat eens bekijken, bedankt.

om het allemaal wat duidelijker te krijgen:
dat optische meet apparaat zit gekoppeld aan een "LMS scadas mobile" van siemens dat zijn 4 kanalen plus zit daar nog een drukopnemer op die niet via de optische kast gaat (vandaar die 5x blauwe kabels). vervolgens hangt die LMS scadas weer met een netwerk kabel aan de laptop.
wat doet die LMS scadas precies ?

Dat ding van lms doet volgens mij niet veel meer dan het digitaliseren van het signaal. Misschien nog wat filteren, en aan de software kant zal ook nog wel wat zijn.

De echte meting (afstand naar spanning omzetten) zal in de grote doos gebeuren.

Er zijn meerdere methoden om dat contactloos met licht te doen.

- meten van de hoeveelheid gereflecteerd licht (zoals nu). Dat is denk ik redelijk onnauwkeurig, maar misschien heb je aan frequentie voldoende. Of een behoorlijk onnauwkeurig signaal. Waarschijnlijk niet heel lineair. Is mogelijk behoorlijk betaalbaar te maken. Afhankelijk van de oppervlakte en omgevings licht.
- fase meting: dat kan nauwkeurig tot onder de golflengte van licht sub micron). Vaak wel relatieve metingen (maar dat geeft hier denk ik niet). Zeer lineair.

Deze kunnen allemaal door fibers heen. Het voordeel is dat er geen elektronica in de buurt hoeft, en de diverse, connectoren en benodigde epoxy kan naar vacuüm en hoge temperaturen. Fiberd zijn echter niet goedkoop, en de fiberd bij jullie zien er niet in goede staat uit.

dat is nog zwak uitgedrukt, werk hier nog niet zo lang, maar ze zijn er al jaren mee aan het tobben.
dat te samen met de lage sampelrate (16kHz) zorgt ervoor dat ze wat nieuws wilde, meteen een extra kanaal erbij want die komen we eigenlijk 1 te kort.

de link gepost door floppy lijkt in de buurt te komen (waarvoor nog bedankt).
daar hebben we nu kontakt mee (TTMS in nieuw-vennep, dat is de dealer voor NL).

Op 17 oktober 2023 06:58:11 schreef trix:

Graag gedaan. Je kunt altijd vrijblijvend een offerte opvragen.

ik had eigenlijk nog een vraag over ons systeem. en wel over de synchronisatie v/d 4 kanalen.
zoals ik het inschat word de synchronistie v/d 4 kanalen verzorgd in de "LMS scada" daar gaan de 4 uitgangen v/h optische meetapparaat naar toe (plus 1 extra drukopnemer).

klopt die aanname ?

Dat zal je kunnen opzoeken in de datasheet van het acquisitiesysteem (die van LMS dus).

Het is mogelijk dat de kanalen steeds een klein beetje na elkaar gemeten worden, maar dan zit je dus toch nog binnen de samplerate sysnchroon (dus verschuiving minder dan 1/16000 verschoven = minder dan 62.5 us totaal voor 4ch). Dat zal op die samplerate waarschijnlijk geen problemen geven maar ik weet de toepassing niet.

Een andere mogelijkheid is dat de 4 kanalen daadwerkelijk synchroon gesampled worden. Dan zit je een stuk beter qua max verschuiving.

In software zal je de samples ook per "setje" van 4 kanalen binnen (kunnen)krijgen voor verwerking.

Ik zou wel professioneel advies inwinnen (waar zowel de applicatie als het de achterliggende meting/verwerking op tafel komen) als je met deze vragen de specificatie voor een nieuw systeem van ettelijke (tien)duizenden euros gaat schrijven.

Wij hebben hier geen achtergrond informatie die soms wat extra eisen geeft.

Op 17 oktober 2023 06:58:11 schreef trix:

Ik weet niet wat ASML zelf aan meetapparatuur maakt, veel van de voormalige Philipsbedrijven die meet- en productieapparatuur maakten zijn overgegaan in handen van VDL onder de naam Enabling Technology Group.

Heb je er zelf ervaring mee? Ik denk dat ASML niet het adres is waar je voor deze meetapparatuur terecht kunt. Over VDL Precision heb ik wel eens goede verhalen gehoord, betreffende hightech apparatuur.

Geen ervaring, maar ik ken de geschiedenis van Philips een beetje en mijn inschatting wordt als ik het goed lees door jou bevestigd.

IK zou gewoon eerst de vraag neerleggen bij ASML of VDL precision en dan kan het zijn dat zei het kunnen of anders zullen ze toch ook wel weten waar dan wel.

IK denk ook dat je hun dan eerst het oude systeem moet laten analyseren over hoe het nu werkt en dan weten ze ook wel of alles vervangen moet worden of dat er nog een deel hergebruikt kan worden.

Ze zullen dan ongetwijfeld ook wel dingen opmerken waar je nu nog niet aan gedacht hebt.

Op 16 oktober 2023 13:07:01 schreef trix:

wat moet het kunnen ?
- verplaasing (op & neer gaande beweging) van een metaal oppervlak. max.
verplaatsing is 4-5 mm
- "sample rate is nu 16 kHz maar dat moet een stuk sneller.
- de meting is in een druk gevulde ruimte, temperaturen to 200 gr
.

Kun je ook aangeven hoe nauwkeurig de meting moet zijn? Dat zal ook voor een supplier een belangrijke vraag zijn.

Bedrijven die mogelijk geschikte meetapparatuur maken: Keyence, Micro-Epsilon, Smaract (PicoScale systeem), attocube.

Die staan overigens over twee weken allemaal op de precisiebeurs https://precisiebeurs.nl.

Op 2 november 2023 20:10:24 schreef maartenbakker:
[...]
Ik weet niet wat ASML zelf aan meetapparatuur maakt, veel van de voormalige Philipsbedrijven die meet- en productieapparatuur maakten zijn overgegaan in handen van VDL onder de naam Enabling Technology Group.

kom weleens bij toeleveranciers van asml, die zelf allerhande dingen uitwerken en bouwen. vooral grote custom machine onderdelen, word ook steeds groter daar.