JURA Z8 Logic print stinkend vermogensrelais

vergeten

Golden Member

Op 24 oktober 2023 21:43:08 schreef Roland11:

De sluiting gaat ontstaan door verkoling van de print, de verkoling zit tussen de polen van het relais. Is dit een of andere inferieure print die gaat verkolen als er 230V staat een afstand van pak-em-beet 0,5 cm?! Het is wel een raar fenomeen.
Moet wat mij betreft moet het wel een productiefout zijn (waarvan de Jura printen er meer hebben ;-) ).

Zeer hoogst waarschijnlijk gaat de print niet zomaar geleiden door de netspanning over een afstand van 5mm.
Vermoedelijk heeft het (slechte)relaiscontact een overgangsweerstand gehad bij een flinke stroom, dan wordt dat contact heet en die warmte gaat de print in totdat door de hitte de soldering "los-soldeerd"

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 11 november 2023 17:42:02 schreef fred101:
Ik doe dat met wat tot guts/beitel omgebouwde oude schroevendraaiertjes. Ik "graaf" tiende mm voor mm alle zwarte troep compleet weg. Als het klein is zoals hier dan vul ik het gat daarna op met epoxy. Probeer de onderkant heel te houden, dan hoef je daar geen nieuwe traces te maken.

Als je het vaak doet valt het erg mee maar de eerste keer is het wat eng. De eerste keer dat ik een 4 layer moest restaureren was best spannend. Maar in dit geval kan er weinig fout gaan zolang je het maar rustig doet. Dus niet met dremels en boren aan de gang, dat is hier niet nodig. Je schiet zo uit of door. Je wilt niet meer schade maken dan er is

Wat bedoel je met traces? Er zit op de plek van dat gat niks aan de andere kant. dus in principe kan ik er helemaal doorheen en al het zwart weghalen en schoonmaken. En het gat gewoon laten zitten toch zoals eric al zegt. Grt en dank allen.

fred101

Golden Member

Was in zijn algemeen. Het gaat uiteindelijk alleen om het geleiden, dus een gat boren of sleufje frezen kan ook.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Op 11 november 2023 18:24:01 schreef vergeten:
[...]

Zeer hoogst waarschijnlijk gaat de print niet zomaar geleiden door de netspanning over een afstand van 5mm.
Vermoedelijk heeft het (slechte)relaiscontact een overgangsweerstand gehad bij een flinke stroom, dan wordt dat contact heet en die warmte gaat de print in totdat door de hitte de soldering "los-soldeerd"

Het kwam kennelijk doordat er vloeistof op die plek van de print had gestaan. Dan wil het ook wel lukken. Hoe dan ook is het veiliger om het relais mee te vervangen, en het kan misschien ook geen kwaad om conformal coating te gebruiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Op 11 november 2023 18:25:11 schreef amousslih:
[...]

Wat bedoel je met traces?

Dat zijn de koperen printsporen, die kunnen behalve op de boven en onderkant ook in de print zitten op tussenliggende lagen.
Dan is er sprake van een multilayer print (meerlagen) print.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 11 november 2023 18:42:46 schreef fred101:
Was in zijn algemeen. Het gaat uiteindelijk alleen om het geleiden, dus een gat boren of sleufje frezen kan ook.

Dank! Duidelijk, ga morgen verder graven tot ik al het zwart eruit heb. Hopelijk blijft onderkant heel en ga ik er niet helemaal doorheen :-)

Op 11 november 2023 21:18:36 schreef vergeten:
[...]
Dat zijn de koperen printsporen, die kunnen behalve op de boven en onderkant ook in de print zitten op tussenliggende lagen.
Dan is er sprake van een multilayer print (meerlagen) print.
[bijlage]

Dank voor dit verhelderende plaatje.

Op 11 november 2023 20:54:45 schreef maartenbakker:
[...]Het kwam kennelijk doordat er vloeistof op die plek van de print had gestaan. Dan wil het ook wel lukken. Hoe dan ook is het veiliger om het relais mee te vervangen, en het kan misschien ook geen kwaad om conformal coating te gebruiken.

Relais is niet te koop helaas. Zie ze wel op aliexpress maar qua pootjes komt t biet overeen.

Als je toch het relais gaat vervangen, dan kan je die er eerst uithalen. Ik lees hierboven hints dat er GEEN sporen aan de andere kan zitten en dan is "tot de andere kant graven/freezen" helemaal geen probleem.

Op 11 november 2023 21:46:30 schreef amousslih:
Relais is niet te koop helaas.

Dat betwijfel ik. Dit is een heel "normaal" relais wat een bepaalde stroom op 230V moet transporteren. Een koffiezetapparaatfabrikant zal niet een relais d'r in zetten wat ze alleen bij een vage kleine relaisfabrikant kunnen krijgen. En als ze hem van een grote fabrikant kopen dan zijn er vast kleine vage clubs die hem namaken. :-)

Dat ie lastig te vinden is, of niet in NL te krijgen, dat wil ik best geloven.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
jerome

Golden Member

Vaak ziet men dat 1 of 2 pootjes zijn geknipt. 1 wanneer een wisselrelais niet als wissel wordt gebruikt en 2 wanneer een enkelpolig relais met 6 pennen is gebruikt en de layout niet toelaat de parralelle pennen beiden te gebruiken. Omron G2RL-1A-E of Panasonic JW1FSN-DC12V bv.

Daar waar de "afgeknipte" poot zit is niets in de weg te zien op de print dat verhindert een wissel model te bestellen en een poot te knippen. Onder die 3 de pin vh wisselcontact (NC) zit gewoon de baan van de COM.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dank allen,

Heb die hele zwarte plek zo goed als weer schoon gekregen zonder er doorheen te gaan.
Bestaande relais terug gezet en de machine weer in elkaar.

Eerste test is goed, alles werkt weer aan de machine. Uitzetten lukt nu ook ?.

Over paar weken weer een update.. fingers crossed ??

Dank nogmaals.

Als alles zwarte weg is, moet het prima gaan!!

Dag allen,

Machine werkt top!
Nu nog een vraagje.. hoe krijg ik die stank eruit?
Als de machine ff aan staat dan ruik je die verbrande plastic lucht..
Denk dat die komt omdat die lucht in al die kappen zit enzo.

Dank!

Als je vieze geur hebt in de koelkast (uitgeschakelde koelkast, vochtig van binnen, vervolgens de deur dicht doen voor paar weken), dan wordt wel gezegd "zet er een schaaltje in met gemalen koffie" om de geur te verdrijven ha ha.

Ik heb wel eens een vriezer gehad waar een vieze lucht in zat, als gevolg van stroomuitval was er vlees ontdooit en het duurde toen nogal voordat dit opgemerkt werd... Wat een stank was dat :-(
Uiteindelijk zo de stank er volledig uit gekregen: het gehele binnenwerk zeiknat gemaakt met IPA (spuitfles of spuitbus), toen de deur dichtgedaan en een paar dagen zo laten staan. Daarna de deur open gedaan, de koelkast droog geveegd en laten luchten, tot alle IPA weg was. Vervolgens was echt alle geur verdwenen. Het idee is dat IPA alle geurcomponenten verdrijft van het oppervlak waar ze op vast zijn gaan zitten.

Dit zou je ook met je koffie-apparaat kunnen doen. Alle plastic onderdelen nat spuiten met IPA (ik neem tenminste aan dat daar de geur aan zit, de machine in een plastic zak doen en deze heeeeel goed afsluiten, paar dagen erin laten zitten. Best kans dat hij dan net zo geurloos wordt als mijn koelkast vrieskast destijds :-)

Met een vochtige doek ALLES opwrijven helpt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 19 december 2023 20:01:38 schreef Roland11:
Als je vieze geur hebt in de koelkast (uitgeschakelde koelkast, vochtig van binnen, vervolgens de deur dicht doen voor paar weken), dan wordt wel gezegd "zet er een schaaltje in met gemalen koffie" om de geur te verdrijven ha ha.

Ik heb wel eens een vriezer gehad waar een vieze lucht in zat, als gevolg van stroomuitval was er vlees ontdooit en het duurde toen nogal voordat dit opgemerkt werd... Wat een stank was dat :-(
Uiteindelijk zo de stank er volledig uit gekregen: het gehele binnenwerk zeiknat gemaakt met IPA (spuitfles of spuitbus), toen de deur dichtgedaan en een paar dagen zo laten staan. Daarna de deur open gedaan, de koelkast droog geveegd en laten luchten, tot alle IPA weg was. Vervolgens was echt alle geur verdwenen. Het idee is dat IPA alle geurcomponenten verdrijft van het oppervlak waar ze op vast zijn gaan zitten.

Dit zou je ook met je koffie-apparaat kunnen doen. Alle plastic onderdelen nat spuiten met IPA (ik neem tenminste aan dat daar de geur aan zit, de machine in een plastic zak doen en deze heeeeel goed afsluiten, paar dagen erin laten zitten. Best kans dat hij dan net zo geurloos wordt als mijn koelkast vrieskast destijds :-)

Hehe, oke, de printplaat ook inspuiten met dat spul?

Op 19 december 2023 20:44:17 schreef EricN:
Met een vochtige doek ALLES opwrijven helpt.

Al gedaan, maar kan t nogmaals doen met wat sterker schoonmaak spul.

Dank in iedergeval.

Grt

Op 19 december 2023 20:50:33 schreef amousslih:
Hehe, oke, de printplaat ook inspuiten met dat spul?

Ja, zeker de printplaat. Denk dat de meeste geur daar op zit? Zo ja, dan zou je ook met alleen de printplaat kunnen beginnen. Lekker nat spuiten, paar dagen in een afgesloten plastic zak etc.

Hi all,

Ik heb weer een jura z8 met eenzelfde issue!. Helaas is deze printplaat er erger aan toe.. maar is te repareren.

Ala bijlage een condensator die ik zoek, kan iemand mij helpen om deze te vinden? Vind ze wel, maar niet met de exact zelfde nrs.

Ik heb dit gevonden, kan ik deze gebruiken?

https://eu.mouser.com/ProductDetail/KEMET/R49AN34700001K?qs=0lbi0TVKrs…

Thanks all!!

WillemV2

Special Member

als de pootafstand op de oude ook 22.5mm is heb je volgens mij de juiste gevonden!

Vervangen van een condensator die er zo uitziet is natuurlijk netjes, maar waarschijnlijk is hij elektrisch gezien nog steeds intact - als de hitte van buitenaf is gekomen.

Op donderdag 7 maart 2024 16:14:53 schreef WillemV2:
als de pootafstand op de oude ook 22.5mm is heb je volgens mij de juiste gevonden!

DANK, Dat is een goede, daar had ik nog niet naar gekeken..

Weet je toevallig welke vervanger ik hiervoor kan bestellen? Deze kan ik helemaal niet vinden..(zie bijlage)

benleentje

Golden Member

Dat is printrelais met een spoel van 12V en kan 12A 250V schakelen.

Voor een vervanger moet je kijken naar hoe en waar de pootjes zitten. HEt help daarbij als je een experimenteer printplaat hebt. Ik zit dan in dit geval het relais erop en kan dan veel beter inschatten wat de pootafstand is en of die in een 2,54 of 5,08mm raster zitten.

Dit is een vrijwel standaard Omron relais, ook met maten kom je een heel eind. Conrad heeft ze gegarandeerd!

Op donderdag 7 maart 2024 16:48:09 schreef Roland11:
Vervangen van een condensator die er zo uitziet is natuurlijk netjes, maar waarschijnlijk is hij elektrisch gezien nog steeds intact - als de hitte van buitenaf is gekomen.

Een pootje is eraf helaas, en zonder te graven kan ik deze niet herstellen.

Op donderdag 7 maart 2024 18:39:09 schreef smd:
Dit is een vrijwel standaard Omron relais, ook met maten kom je een heel eind. Conrad heeft ze gegarandeerd!

Op donderdag 7 maart 2024 18:37:58 schreef benleentje:
Dat is printrelais met een spoel van 12V en kan 12A 250V schakelen.

Voor een vervanger moet je kijken naar hoe en waar de pootjes zitten. HEt help daarbij als je een experimenteer printplaat hebt. Ik zit dan in dit geval het relais erop en kan dan veel beter inschatten wat de pootafstand is en of die in een 2,54 of 5,08mm raster zitten.

Dank jullie, ga op maten proberen te zoeken.

benleentje

Golden Member

Geen maten opzoeken maar gewoon even de maten van pennetjes opmeten dan helpen wij wel met zoeken.

Meestal zitten die pennen op een veelvoud van 2,54mm, dus heel nauwkeurig hoef je het ook niet te meten.
Dus 2,54, 5,08, 7,62, 10,1 als tussenafstand tussen de pootjes. Die moeten koken van af inch maten , 2,54 is 0,1 inch. In inch zijn de tussenmaten dus 0,1, 0,2, 0,3 of 0,4 inch en dat zie het er al een stuk logischer uit.

Op donderdag 7 maart 2024 21:36:18 schreef benleentje:
Geen maten opzoeken maar gewoon even de maten van pennetjes opmeten dan helpen wij wel met zoeken.

Meestal zitten die pennen op een veelvoud van 2,54mm, dus heel nauwkeurig hoef je het ook niet te meten.
Dus 2,54, 5,08, 7,62, 10,1 als tussenafstand tussen de pootjes. Die moeten koken van af inch maten , 2,54 is 0,1 inch. In inch zijn de tussenmaten dus 0,1, 0,2, 0,3 of 0,4 inch en dat zie het er al een stuk logischer uit.

Laat die printrelais maar ff voor wat het is, die ouwe werkt gewoon nog. Wilde die printrelais bestellen, maar bij mouser komt er 20 euro verzendkosten bij, relais zelf is 1,20 :-(. Kan iemand eenzelfde vinden ergens in nederland? Ik kan geen zelfde vinde ij bijv conrad. Zie bijlage voor de maten

Dank