vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 24 oktober 2023 21:43:08 schreef Roland11:
De sluiting gaat ontstaan door verkoling van de print, de verkoling zit tussen de polen van het relais. Is dit een of andere inferieure print die gaat verkolen als er 230V staat een afstand van pak-em-beet 0,5 cm?! Het is wel een raar fenomeen.
Moet wat mij betreft moet het wel een productiefout zijn (waarvan de Jura printen er meer hebben).
Zeer hoogst waarschijnlijk gaat de print niet zomaar geleiden door de netspanning over een afstand van 5mm.
Vermoedelijk heeft het (slechte)relaiscontact een overgangsweerstand gehad bij een flinke stroom, dan wordt dat contact heet en die warmte gaat de print in totdat door de hitte de soldering "los-soldeerd"
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Was in zijn algemeen. Het gaat uiteindelijk alleen om het geleiden, dus een gat boren of sleufje frezen kan ook.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 11 november 2023 18:24:01 schreef vergeten:
[...]Zeer hoogst waarschijnlijk gaat de print niet zomaar geleiden door de netspanning over een afstand van 5mm.
Vermoedelijk heeft het (slechte)relaiscontact een overgangsweerstand gehad bij een flinke stroom, dan wordt dat contact heet en die warmte gaat de print in totdat door de hitte de soldering "los-soldeerd"
Het kwam kennelijk doordat er vloeistof op die plek van de print had gestaan. Dan wil het ook wel lukken. Hoe dan ook is het veiliger om het relais mee te vervangen, en het kan misschien ook geen kwaad om conformal coating te gebruiken.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 11 november 2023 18:25:11 schreef amousslih:
[...]Wat bedoel je met traces?
Dat zijn de koperen printsporen, die kunnen behalve op de boven en onderkant ook in de print zitten op tussenliggende lagen.
Dan is er sprake van een multilayer print (meerlagen) print.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als je toch het relais gaat vervangen, dan kan je die er eerst uithalen. Ik lees hierboven hints dat er GEEN sporen aan de andere kan zitten en dan is "tot de andere kant graven/freezen" helemaal geen probleem.
Op 11 november 2023 21:46:30 schreef amousslih:
Relais is niet te koop helaas.
Dat betwijfel ik. Dit is een heel "normaal" relais wat een bepaalde stroom op 230V moet transporteren. Een koffiezetapparaatfabrikant zal niet een relais d'r in zetten wat ze alleen bij een vage kleine relaisfabrikant kunnen krijgen. En als ze hem van een grote fabrikant kopen dan zijn er vast kleine vage clubs die hem namaken. 
Dat ie lastig te vinden is, of niet in NL te krijgen, dat wil ik best geloven.
jerome
Golden Member
Vaak ziet men dat 1 of 2 pootjes zijn geknipt. 1 wanneer een wisselrelais niet als wissel wordt gebruikt en 2 wanneer een enkelpolig relais met 6 pennen is gebruikt en de layout niet toelaat de parralelle pennen beiden te gebruiken. Omron G2RL-1A-E of Panasonic JW1FSN-DC12V bv.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Daar waar de "afgeknipte" poot zit is niets in de weg te zien op de print dat verhindert een wissel model te bestellen en een poot te knippen. Onder die 3 de pin vh wisselcontact (NC) zit gewoon de baan van de COM.
Roland11
Golden Member
Als je vieze geur hebt in de koelkast (uitgeschakelde koelkast, vochtig van binnen, vervolgens de deur dicht doen voor paar weken), dan wordt wel gezegd "zet er een schaaltje in met gemalen koffie" om de geur te verdrijven ha ha.
Ik heb wel eens een vriezer gehad waar een vieze lucht in zat, als gevolg van stroomuitval was er vlees ontdooit en het duurde toen nogal voordat dit opgemerkt werd... Wat een stank was dat 
Uiteindelijk zo de stank er volledig uit gekregen: het gehele binnenwerk zeiknat gemaakt met IPA (spuitfles of spuitbus), toen de deur dichtgedaan en een paar dagen zo laten staan. Daarna de deur open gedaan, de koelkast droog geveegd en laten luchten, tot alle IPA weg was. Vervolgens was echt alle geur verdwenen. Het idee is dat IPA alle geurcomponenten verdrijft van het oppervlak waar ze op vast zijn gaan zitten.
Dit zou je ook met je koffie-apparaat kunnen doen. Alle plastic onderdelen nat spuiten met IPA (ik neem tenminste aan dat daar de geur aan zit, de machine in een plastic zak doen en deze heeeeel goed afsluiten, paar dagen erin laten zitten. Best kans dat hij dan net zo geurloos wordt als mijn koelkast vrieskast destijds 
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Roland11
Golden Member
Op 19 december 2023 20:50:33 schreef amousslih:
Hehe, oke, de printplaat ook inspuiten met dat spul?
Ja, zeker de printplaat. Denk dat de meeste geur daar op zit? Zo ja, dan zou je ook met alleen de printplaat kunnen beginnen. Lekker nat spuiten, paar dagen in een afgesloten plastic zak etc.
Roland11
Golden Member
Vervangen van een condensator die er zo uitziet is natuurlijk netjes, maar waarschijnlijk is hij elektrisch gezien nog steeds intact - als de hitte van buitenaf is gekomen.
benleentje
Golden Member
Dat is printrelais met een spoel van 12V en kan 12A 250V schakelen.
Voor een vervanger moet je kijken naar hoe en waar de pootjes zitten. HEt help daarbij als je een experimenteer printplaat hebt. Ik zit dan in dit geval het relais erop en kan dan veel beter inschatten wat de pootafstand is en of die in een 2,54 of 5,08mm raster zitten.
Dit is een vrijwel standaard Omron relais, ook met maten kom je een heel eind. Conrad heeft ze gegarandeerd!
benleentje
Golden Member
Geen maten opzoeken maar gewoon even de maten van pennetjes opmeten dan helpen wij wel met zoeken.
Meestal zitten die pennen op een veelvoud van 2,54mm, dus heel nauwkeurig hoef je het ook niet te meten.
Dus 2,54, 5,08, 7,62, 10,1 als tussenafstand tussen de pootjes. Die moeten koken van af inch maten , 2,54 is 0,1 inch. In inch zijn de tussenmaten dus 0,1, 0,2, 0,3 of 0,4 inch en dat zie het er al een stuk logischer uit.
).