JURA Z8 Logic print stinkend vermogensrelais

benleentje

Golden Member

Geen maten opzoeken maar gewoon even de maten van pennetjes opmeten dan helpen wij wel met zoeken.

Meestal zitten die pennen op een veelvoud van 2,54mm, dus heel nauwkeurig hoef je het ook niet te meten.
Dus 2,54, 5,08, 7,62, 10,1 als tussenafstand tussen de pootjes. Die moeten koken van af inch maten , 2,54 is 0,1 inch. In inch zijn de tussenmaten dus 0,1, 0,2, 0,3 of 0,4 inch en dat zie het er al een stuk logischer uit.

Op donderdag 7 maart 2024 21:36:18 schreef benleentje:
Geen maten opzoeken maar gewoon even de maten van pennetjes opmeten dan helpen wij wel met zoeken.

Meestal zitten die pennen op een veelvoud van 2,54mm, dus heel nauwkeurig hoef je het ook niet te meten.
Dus 2,54, 5,08, 7,62, 10,1 als tussenafstand tussen de pootjes. Die moeten koken van af inch maten , 2,54 is 0,1 inch. In inch zijn de tussenmaten dus 0,1, 0,2, 0,3 of 0,4 inch en dat zie het er al een stuk logischer uit.

Laat die printrelais maar ff voor wat het is, die ouwe werkt gewoon nog. Wilde die printrelais bestellen, maar bij mouser komt er 20 euro verzendkosten bij, relais zelf is 1,20 :-(. Kan iemand eenzelfde vinden ergens in nederland? Ik kan geen zelfde vinde ij bijv conrad. Zie bijlage voor de maten

Dank

fred101

Golden Member

relais zelf is 1,20 :-(. Kan iemand eenzelfde vinden ergens in nederland? Ik kan geen zelfde vinde ij bijv conrad. Zie bijlage voor de maten

Dat ding op die fotos is geen relais maar een condensator.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
benleentje

Golden Member

relais zelf is 1,20

Geef dan eens de link van mouser erbij dan zien we ook gelijk de maten.

Op zaterdag 9 maart 2024 21:09:15 schreef benleentje:
[...]Geef dan eens de link van mouser erbij dan zien we ook gelijk de maten.

Die staat 3 of 4 berichtjes terug
https://eu.mouser.com/ProductDetail/KEMET/R49AN34700001K?qs=0lbi0TVKrs…

Update: ik hen hem gevonden bij elektronica andijk. Heb deze beste man gemaild en kreeg een url doorgestuurd.

https://www.electro-andijk.nl/categorien/electronica/condensatoren/ont…

[Bericht gewijzigd door amousslih op maandag 11 maart 2024 09:26:57 (30%)

Dag allen,
Heb de printplaat gerepareerd.. machine gaat weer aan! Alleen ik krijg een error6..

Machine gaat aan, keramiek begint rond te draaien, en blijft draaien totdat die error 6 geeft.

Ik heb de printplaat verwisseld met mijn werkende z8 en daarmee start de machine netjes door.

Ik heb de defecte printplaat helemaal nagemeten en vergeleken met de werkende printplaat, maar kan verder geen gekke dingen vinden en weet niet meer waar ik het moet zoeken :P.

Op foto zie je
Groen: deel waar het was verbrand en waar al het verbrande spul is weggehaald.

Geel: was ook verbrand (eerste keer aanzetten was daar door kortsluiting een vonk geweest.. traces waren niet kappot, maar wel al het zwart daar onder de traces weggehaald.

Rood: diode vervangen omdat deze defect is geraakt door kortsluiting, (die er achter is vervangen, die ik rood heb omcirkeld is niet vervangen!).

Iemand nog tips waar ik t moet zoeken? kan het zijn dat door kortsluiting de chip is beschadigd geraakt waar alle stappen in staan die uitgevoerd moeten worden?

Arco

Special Member

Originele condensator was wel een X1, de vervanger niet... (ik denk niet dat het in dit geval veel uitmaakt)
Eventueel vervangende X1: https://sinuss.nl/search?type=product&q=3519106

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op woensdag 8 mei 2024 13:09:22 schreef Arco:
Originele condensator was wel een X1, de vervanger niet... (ik denk niet dat het in dit geval veel uitmaakt)
Eventueel vervangende X1: https://sinuss.nl/search?type=product&q=3519106

Dat is iets waar ik nog niet aan heb gedacht, en het kan dat ik niet de juiste condensator heb gebruikt.

WillemV2

Special Member

Error E6 schijnt het keramiek ventiel te zijn. Aangezien hij het met de andere printplaat wel goed doet, zal het ventiel waarschijnlijk wel in orde zijn maar de aansturing/uitlezing ervan niet.
Kabels van het ventiel volgen naar de print en vanaf daar kijken of je kunt achterhalen waar het fout gaat?
Of met de goede print kijken welke spanningen/signalen er op de kabels van het ventiel komen te staan en welke bij het defecte pcb ontbreken.

Arco

Special Member

Op woensdag 8 mei 2024 13:13:12 schreef amousslih:
[...]

Dat is iets waar ik nog niet aan heb gedacht, en het kan dat ik niet de juiste condensator heb gebruikt.

Maakt hooguit voor de veiligheid wat uit, niet voor de werking...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
jerome

Golden Member

Volg de voeding van de schijfmotor en kijk of deze met relais of triac is geschakeld. Of triac in sluiting of relais werd vervangen door een verkeerde penout of plakt vast.
Edit: Zijn problemen die zich niet stellen bij bierdrinkers :D

[Bericht gewijzigd door jerome op vrijdag 10 mei 2024 21:46:21 (16%)

Op vrijdag 10 mei 2024 21:44:20 schreef jerome:
Volg de voeding van de schijfmotor en kijk of deze met relais of triac is geschakeld. Of triac in sluiting of relais werd vervangen door een verkeerde penout of plakt vast.
Edit: Zijn problemen die zich niet stellen bij bierdrinkers :D

Heb alle triacs en alle diodes vergeleken met de werkende printplaat..maar allemaal hebben dezelfde waardes ( hele kleine afwijkingen).. schakelrelais is nog de oude en is beetje verbrand. Die kan ik nog wel ff vervangen, want dat is het enige wat ik nog niet heb getest eigenlijk.

Arco

Special Member

Relais kan verbrand zijn, of er heeft zich een pootje 'losgesoldeerd'.
Even merk en type opzoeken en kijken of er iets passends als vervanger is...

Op zaterdag 11 mei 2024 11:29:00 schreef Arco:
Relais kan verbrand zijn, of er heeft zich een pootje 'losgesoldeerd'.
Even merk en type opzoeken en kijken of er iets passends als vervanger is...

Dank Arco, relais vervangen en machine werkt weer! Echter heb ik nog 2 vragen mbt de condensator.. hoe eeg is het dat ik een X2 heb gebruikt ipv de X1?

En 2 ik heb nogal wat gaten en losse traces die die wel nog verbonden zijn. Ik wil die gaten vullen en de losse en open traces bedekken.. kan ik dat met epoxy doen? Geleid dat niet? En welk type epoxy? Thnx

Je kan beste open stukken zo laten.. Als je het toch wilt doen, dan polyesterhars gebruiken..

Op maandag 27 mei 2024 22:29:18 schreef smd:
Je kan beste open stukken zo laten.. Als je het toch wilt doen, dan polyesterhars gebruiken..

Dank!

Voor mijn gemoedsrust.. ik heb een X2 condensator gebruikt ipv de orginele X1.. waardes zijn exact hetzelfde, iemand die mijn kan vertellen of dit kwaad kan?

Grt

Henry S.

Moderator

Dat kan geen kwaad, de levensduur van de X2 kan wat korter zijn.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op woensdag 29 mei 2024 19:37:36 schreef Henry S.:
Dat kan geen kwaad, de levensduur van de X2 kan wat korter zijn.

dank! mocht het nodig zijn, dan heb ik die zo weer vervangen rond die tijd :P.. als het maar veilig is!

grt

Machine heeft een aantal maanden probleemloos.. heerlijke koffie gezet. Vanmorgen de machine aangezet en deze begon weer te stinken.. en helaas.. weer allemaal verbrande plekken op het printboard.. wat een schijtding!! Dit keer een diode helemaal zwart en een aantal traced zwartgeblakert. Snap er niks van.. zomaar uit het niets.

Denk dat ik maar opzoek ga naar een nieuwe pcb. Mocht iemand weten waar ik deze kan scoren, dan hoor ik het graag! Machine heeft maar 2400 kopjes op de teller. Dus is zonde om weg te doen.

fred101

Golden Member

Heb je het PCB na reparatie opnieuw gecoat met conformal coating ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Op woensdag 25 september 2024 09:31:39 schreef amousslih:
Denk dat ik maar opzoek ga naar een nieuwe pcb. Mocht iemand weten waar ik deze kan scoren, dan hoor ik het graag! Machine heeft maar 2400 kopjes op de teller. Dus is zonde om weg te doen.

Ik heb een aantal gebruikte Z8 printen liggen, en kan evt. ook een nieuwe leveren. Als je je emailadres op "publiek" zet kan ik je een email sturen.

Op woensdag 25 september 2024 09:39:42 schreef fred101:
Heb je het PCB na reparatie opnieuw gecoat met conformal coating ?

Nee, heb de printplaat nergens mee gecoat, wat is het gevolg als je dit niet doet?.. is dat de oorzaak? Voor ik er een andere of nieuw insteek, hoe kun je achterhalen hoe zoiets komt? Niet dat de nieuwe printplaat ook gaat verbranden

Op woensdag 25 september 2024 10:13:36 schreef Roland11:
[...]Ik heb een aantal gebruikte Z8 printen liggen, en kan evt. ook een nieuwe leveren. Als je je emailadres op "publiek" zet kan ik je een email sturen.

Mail naar anoir@live.nl

Thnx!

Hi all,

Fotos van de schade.. denk dat het komt door vocht. Zoals fred01 al zei.. ik heb een trace open laten liggen. Heb alles rondom en eronder weggekrabt omdat het was verbrand. Maar niet ingespoten met een coating. Op foto 2 die trace te zien, weer helemaal zwart, plus verderop weerstand verbrand.

Maar graag jullie theorie? Ik kan dit eenvoudig weer repareren.. maar wil niet over paar maanden weer een topic openen ?

[Bericht gewijzigd door amousslih op zaterdag 12 oktober 2024 14:14:06 (16%)