JURA Z8 Logic print stinkend vermogensrelais

Hi all,

Kwam gisteravond thuis en zag dat mijn jura z8 aanstond. (Stond uit toen ik wegging).
De machine en het hele huis stonken naar verbrand elektronisch/plastic lucht :-).

De machine gaat gewoon aan, maar als ik deze wil uitschakelen lukt dit niet.

Heb de machine uit elkaar gehaald en heb een brandplek gevonden op de logic print onder de vermogensrelais.

In de bijlage in t geel omcirceld. Met de pijl geef ik de brandplek aan.

De vraag die ik heb,
Hoe kan dit gebeuren? En is het vervangen van dat relais voldoende?

Waar kan ik dit relais vinden? Op internet kan ik t exacte nummer alleen op aliexpress vinden.

Gegevens relais:
17a 277vac
507 1ah fc 12vdc

Dank jullie alvast!

Grt
AMO

het lijkt erop dat er koffie spetters over gelopen zijn en dat is gaan geleiden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb ook een cirkel gemaakt. In het blauw. Geen brandvlek. Eerder een watervlek. Water en elektriciteit gaan niet goed samen.

Er zit een sticker op het type vh relais en de foto heeft slechte resolutie of focus.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Relais moet er uit, dan het verkoolde deel wegfrezen. Eventuele vias vervangen, vullen met epoxy en dan een nieuw relais.
Oorzaak kan vocht zijn of bv een brakke soldering.

Belangrijkste is dat dat verkoolde materiaal weg moet want dat geleidt.
Hier heb ik zoiets gedaan alleen was dat ietsje meer schade en zelfs dat gaat zoals je ziet. Klinkt moeilijker dan het is.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Dank voor de snelle reacties.

Dat plasje water is volgens mij gesmolten spul uit dat relais. Machine is kurkdroog en daarboven het relais zitten geen leidingen.
Ik zal ff kijken hoe ik een betere foto kan plaatsen.

@fred101 Solderen en vervangen kan ik wel.. verkoold deel weghalen is andere koek :-). Moet ik me ff in verdiepen

@henry s. Ik ben niet zo bekend met datasheets en specs van relais etc. Kan ik deze ergens in NL bestellen?

Ik heb dit al een keer of 10 gehad met een Jura Zx. Ik repareer bijna aan de lopende band Jura printen namelijk. Ziet er elke keer hetzelfde uit, precies als bij de OT. En op de duur kun je dan de machine niet meer uit zetten omdat door het koolstof de 230V gewoon 'always on' is, ongeacht de stand van het relais.

De sluiting gaat ontstaan door verkoling van de print, de verkoling zit tussen de polen van het relais. Is dit een of andere inferieure print die gaat verkolen als er 230V staat een afstand van pak-em-beet 0,5 cm?! Het is wel een raar fenomeen.
Moet wat mij betreft moet het wel een productiefout zijn (waarvan de Jura printen er meer hebben ;-) ).

Verkoold deel weghalen is niet zo heel moeilijk, krabben met een scherp mes totdat je alleen de lichte kleur van het pcb overhoudt in het gat - al het zwarte weg dus.

Panasonic heeft wel een passend relais van de juiste afmetingen.
Maar of vervangen van het relais noodzaak is, kan ik niet zeggen.

Henry S.

Moderator

Op 24 oktober 2023 21:41:49 schreef amousslih:
@henry s. Ik ben niet zo bekend met datasheets en specs van relais etc. Kan ik deze ergens in NL bestellen?

Nee, deze niet meer.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 24 oktober 2023 21:43:08 schreef Roland11:
Ik heb dit al een keer of 10 gehad met een Jura Zx. Ik repareer bijna aan de lopende band Jura printen namelijk. Ziet er elke keer hetzelfde uit, precies als bij de OT. En op de duur kun je dan de machine niet meer uit zetten omdat door het koolstof de 230V gewoon 'always on' is, ongeacht de stand van het relais.

De sluiting gaat ontstaan door verkoling van de print, de verkoling zit tussen de polen van het relais. Is dit een of andere inferieure print die gaat verkolen als er 230V staat een afstand van pak-em-beet 0,5 cm?! Het is wel een raar fenomeen.
Moet wat mij betreft moet het wel een productiefout zijn (waarvan de Jura printen er meer hebben ;-) ).

Verkoold deel weghalen is niet zo heel moeilijk, krabben met een scherp mes totdat je alleen de lichte kleur van het pcb overhoudt in het gat - al het zwarte weg dus.

Panasonic heeft wel een passend relais van de juiste afmetingen.
Maar of vervangen van het relais noodzaak is, kan ik niet zeggen.

Dank Roland,
Ding stinkt ontiegelijk.. kan me niet voorstellen dat dat relais nog werkt :-).
Ik ga het relais weghalen en zien hoe erg t eruit ziet.
Dank allen voor de snelle en vele reacties. Geweldig!

Op 24 oktober 2023 21:45:28 schreef Henry S.:
[...]
Nee, deze niet meer.

Lekker.. toch maar van aliexpress halen dan :-)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Lijkt wat op een RT314012 ??
Vloeistof uit een relais? Vreemd maar ook interessant. Wat zou het zijn?

fred101

Golden Member

Op 24 oktober 2023 22:34:28 schreef EricN:
Lijkt wat op een RT314012 ??
Vloeistof uit een relais? Vreemd maar ook interessant. Wat zou het zijn?

Koffie :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Er zijn geen vloeistof gevulde relais dus als er iets lekt wat zwart is, in een koffiezet apparaat, dan komt het niet uit het relais. Als het geen koffie is dan zit er waarschijnlijk een vortex of zwart gat in het apparaat ;-)

Of er is iets gesmolten maar dat moet makkelijk te vinden zijn maar komt niet uit een relais.

Op 25 oktober 2023 08:28:17 schreef fred101:
Er zijn geen vloeistof gevulde relais dus als er iets lekt wat zwart is, in een koffiezet apparaat, dan komt het niet uit het relais. Als het geen koffie is dan zit er waarschijnlijk een vortex of zwart gat in het apparaat ;-)

Of er is iets gesmolten maar dat moet makkelijk te vinden zijn maar komt niet uit een relais.

Ik heb nogmaals goed gekeken.. het is geen koffie.. maar bij heeel goed kijken, kan het zijn dat het opgehoopt vocht is, dat naar beneden druppelt.. als dit zo is, dan is dit echt een superslecht ontwerp van Jura

Confirmeren met een proeftest aub :-)

Dat zijn echt altijd koffiedruppels daar onderin i.m.h.o.

TS, de stank komt van het verkolen van de print. Niet van het relais zelf, ook al zit de stank natuurlijk aan de buitenkant ook.

Koffie lost op met water, dus schone vinger of wattenstaafje natmaken en afnemen, neus gebruiken om uit te sluiten of het koffieresten zijn.

Rechts van de vlek zit ook iets vreemds. Mogelijk ook sporen.

Een slangetje er recht boven hoeft niet. Er staat tig bar in zo'n machine en er beweegt vanalles. Koffie kan zomaar het halve apparaat doorvliegen.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op woensdag 25 oktober 2023 22:17:21 (44%)

Op 25 oktober 2023 22:16:08 schreef maus0611:
Koffie lost op met water, dus schone vinger of wattenstaafje natmaken en afnemen, neus gebruiken om uit te sluiten of het koffieresten zijn.

Rechts van de vlek zit ook iets vreemds. Mogelijk ook sporen.

Een slangetje er recht boven hoeft niet. Er staat tig bar in zo'n machine en er beweegt vanalles. Koffie kan zomaar het halve apparaat doorvliegen.

Heb het onderzocht. Het is echt vocht. Zijn echt vochtdruppels die van bovenplaat naar beneden druppelen.

Op 25 oktober 2023 12:02:51 schreef Roland11:
Dat zijn echt altijd koffiedruppels daar onderin i.m.h.o.

TS, de stank komt van het verkolen van de print. Niet van het relais zelf, ook al zit de stank natuurlijk aan de buitenkant ook.

Dank, ik ga er dit weekend ff mee aan de gang. Hopelijk werkt die nog.

Grt

Hi all,

Heb de 2 relais weg gehaald en alles met dremel schoon gemaakt. Er zit een gat in die blijft zwart. Hoe diep moet je blijven schoonmaken.. heb jet idee dat ik bijna aan de andere kant eruit kom.

Yep. Gat boren. Los er door. Probeer weg te blijven van koperen banen. Er is genoeg verbrand printmateriaal zonder koper dat weg kan. Als het gat niet groot genoeg is om al het verbrande weg te halen dan haal je nog wat bij weg.

fred101

Golden Member

Ik doe dat met wat tot guts/beitel omgebouwde oude schroevendraaiertjes. Ik "graaf" tiende mm voor mm alle zwarte troep compleet weg. Als het klein is zoals hier dan vul ik het gat daarna op met epoxy. Probeer de onderkant heel te houden, dan hoef je daar geen nieuwe traces te maken.

Als je het vaak doet valt het erg mee maar de eerste keer is het wat eng. De eerste keer dat ik een 4 layer moest restaureren was best spannend. Maar in dit geval kan er weinig fout gaan zolang je het maar rustig doet. Dus niet met dremels en boren aan de gang, dat is hier niet nodig. Je schiet zo uit of door. Je wilt niet meer schade maken dan er is

Hoeben

Golden Member

Verder gewoon een gat in de PCB laten zitten. Een gat geleidt niet. Missend koper kun je met draadjes herstellen.

Alles wat zwart is moet weg, want dat geleidt, wordt heet, gaat verkolen en je probleem is terug.

Slim ontwerp, dat koffie op de netspanning kan druppelen. Daar zijn testen voor, IPxx klasses etc. Hoe zijn ze daar dan ooit doorheen gekomen?

fred101

Golden Member

Hoe zijn ze daar dan ooit doorheen gekomen?

Ik heb daar geen ervaring mee maar het is consumenten shit.

Zou het volgende kunnen: je laat het ding keuren en bezuinigd daarna de nodige onderdelen weg, doet wat board revisies en beetje bij beetje voldoet het ding op den duur niet meer. Of moet iedere "kleine" modificatie weer gekeurd worden ?

In mijn detailhandel-tijd liep de keuringsdienst van waren al zwaar achter de feiten aan. (volgens een medewerker die vaak in de winkel kwam, vooral door burocratie) Dat moet nu alles uit China komt, en veelal van fake keurmerken is voorzien, nog veel moeilijker zijn om bij te houden. Daarnaast is veel electronica zo compact en complex dat men waarschijnlijk half blind bezig is. Geen idee wat ze testen mbt veiligheid maar ik vermoed dat dat niet echt heel diep gaat. Veel testen zullen van buiten af worden gedaan, ik denk niet dat ze gaan kijken of er in sommige omstandigheden een druppel koffie net onder een relais terecht zou kunnen komen. Wel interessant om eens uit te zoeken hoe dat gaat. Ik zou daar wel eens een artikel over willen schrijven of misschien een video.