benleentje
Golden Member
Ik heb het nu deels werkend maar het lukt niet op achter de RX string een checksum toe te voegen.
#idString Matrix, APS-7100,
#name Matrix APS-7100
#handle APS7100
#port com
#baudrate 9600
#driver ASCII
#checksum sum8 binlh 0 0 0 0
#author Benleentje with a lot of help from Miedema and Flash2b
#scpiCmd Current? txrxnBin? 7 \x01\x52\x60\x00\x00\x00\x00 ; hier moet nog de sum8 achter maar dat gebeurt niet.
eadmath: (((value >> 24) & 0xFF) + (((value >> 32) & 0xFF) << 8) + (((value >> 40) & 0xFF) << 16) + (((value >> 48) & 0xFF) << 24))/1000.0
#value Current A D3
#askValues Current?
[Bericht gewijzigd door benleentje op (85%)]
Als het puur Modbus is volgens de standaard hoef je de checksum niet uit te rekenen of specificeren. Als je holding? of holdingL? gebruikt hoef je alleen het 0x register erachter te zetten.
Wat terug komt is een int en die moet je soms naar double omzetten of binConv naar een string. Zie mijn bside def geen #checksum gebruikt nog nooit.
benleentje
Golden Member
Als het puur Modbus is volgens de standaard hoef je de checksum niet uit te rekenen of specificeren.
Het is dan duidelijk geen modbus.
Modbus
[Adres (1 byte)] [Functiecode (1 byte)] [Data (N bytes)] [CRC (2 bytes)]
APS-7100
[Adres (1 byte)] [Afwijkendefunctie code - 1byte] [opcode - 1 byte] [4 bytes data] [sum8]
Functiecode bij modbus is 03 of 04 en 052 en 057 bestaat niet in modbus
Die afwijkende functiecode is hete grootste probleem die code geeft TC zelf. Holding = 0x03 en bij mij moet daar 0x52 0x57 komen te staan.
Maar dat is niet zo een probleem met Ascii lukt het nu ook bijna. Maar checksum moet er wel achter komen en dat gebeurt nu niet.
benleentje
Golden Member
IK zit nu ook op EEVblog. En met wat hulp van HKJ heb ik mijn definitie voor the APS7100 nu in #driver block gemaakt. Een heel erg uitgebreide driver die al veel voor je doet. Maar het goed instellen is wel een flinke leercurve.
De definitie is bijna klaar en moet nog even stevig getest worden.
Eerst stuurde ik de acsourse in Ascii aan, maar die staat nu op HEX mode. En daarvoor had ik #driver block nodig.
In deze mode kan ik nu 8 meetwaarden en ook status uitlezen.
Hier een voorbeeld met Irms en Ipeak.
De piekstroom is bijna 12A.
miedema
Golden Member
Ha Benleenje,
Goed bezig!
Gefeliciteerd met je goed werkende definitie. De eerste is de lastigste, er is het meeste te leren....
Blijf wel in de gaten houden dat TestController vooral een programma is om te gebruiken. Om op een (relatief) makkelijke manier te meten en te loggen. En zo dingen te meten die anders lastig of onmogelijk waren.
Als je dit topic terugleest lijkt het meer of TestController een speeltuin is voor programmeer hobbyisten. 
Natuurlijk is het fijn dat je voor die bijzondere meter zelf een definitie kunt schrijven. Zodat je die ook kunt gebruiken om mee te loggen etc.
Maar de meeste mensen zullen wel meters hebben waarvoor er bestaande drivers zijn. En die kunnen dus meteen lekker aan het meten. 
Natuurlijk is het wel zo dat die grote hoeveelheid drivers te danken is aan de mede hobbyisten die de moeite genomen hebben om die drivers te schrijven.
En aan de programmakant worden de mogelijkheden van TestController ook alsmaar groter. Gelukkig hoef je er alleen maar het beetje uit te pikken dat je nodig hebt 
groet, Gertjan.
benleentje
Golden Member
Als je dit topic terugleest lijkt het meer of TestController een speeltuin is voor programmeer hobbyisten.
Maar dat is toch ook wel een beetje de bedoeling?
Ik zie dit topic als een aanmoediging om TC te gebruiken maar ook om zoveel mogelijk definities toe te voegen.
Ik heb er voor nu 18 op mijn lijst staan die ik wil maken en nog niet in TC zitten.
En dan heb ik er nog 4 waarbij ik via een analoge module met 2x Vout 0 - 10V en 2x Vin analoge voedingen wil instellen. Dus ik ben nog wel even 2 dagen ( of meer) bezig 
Vandaag de definities voor de Eletechsup 10IOA01, 10IOA02, 10IOA04 en 10IOA08 relais modules gereleased op EEVBlog.
HKJ had mij gevraagd om voor een commercieel verkrijgbare relais module ondersteuning te maken voor de nieuwe Batterij Test popup die straks in versie 3.0 van TestController zit.
Aangezien hij zo veel support geeft, al jaren, heb ik een module geselecteerd en aangeschaft. Omdat dit de eerste commerciële relais module is, HKJ gebruikt een zelfbouw relais module die je kan nabouwen, was vooral het #interface op orde brengen het meest uitdagende. Dit moet kloppen om met deze popup te kunnen samenwerken, en de documentatie van de #interface is nogal mager.
Uiteindelijk is het gelukt:
De Batterij Test popup is zeer uitgebreid en er kunnen tot 5 apparaten tegelijkertijd worden gebruikt. Minimaal is een Load en een Voeding nodig.
En door de #interface perikelen heb ik ook nog al mijn thermometer, voeding en multimeter definities moeten aanpassen voordat alles werkte. Voor de thermometer #interface was geen standaard, maar nu wel. Voor de andere apparaten had ik door de gebrekkige documentatie verkeerde aannames gedaan.
Ik heb zelfs een 4 tal definities voor thermometers van andere makers aangepast op de nieuwe standaard.
Al met al hoop ik dat met de versie 3.0 van TestController er weer een grote mijlpaal is bereikt.
Mocht je aan de slag willen met mijn relais definitie, je kan hem downloaden op: https://www.eevblog.com/forum/testgear/program-that-can-log-from-many-…
Tip voor makers van (bench) Multimeter definities
Zorg dat deze regels erin zitten
Voor Multimeters:
#interfaceType DMM
#interface readValue 0
Voor Bench multimeters:
#interfaceType DMM BMM
#interface readValue 0
(ik weet dat oa. bij de Keithley 199 en AgilentHP3458A deze regels (deels) ontbreken)
benleentje
Golden Member
Gefeliciteerd met je mooi resultaat

Ik vind het heel erg knap dat je dit allemaal begrijpt en kan programmeren. Ik zie me zelf toch wel als erg slim maar het meeste van testcontroller is echt te moeilijk voor mij.
Echter al doende leert men en ik ga ook door met het maken van nog meer definities. Ik heb een lijst van al mijn apparaten gemaakt en voor 18 ontbreken er nog definities. Ik weet niet of ik ze allemaal gaat maken ik zie wel. Ik zal daardoor ongetwijfeld nog meer bijleren en hoop dat je me nog af en toe wilt helpen. 
Ik zag dat je een defintie voor de eletchup N4DBA06 hebt gemaakt. Daar kan je toch ook een analoge voeding met analoge programmeer poort mee aansturen. IK moet dan alleen het 0 - 5V omzetten naar 0 - 10V via een extra opamp.
En nog 1 vraag dan.
Waar vind je updates van testcontroller en dan bedoel ik ook die lijsten met wat er bijgekomen is.
De Eletechsup N4DBA06 heeft ontzettend veel te bieden. Functioneel gezien is het jammer dat er maar één 0-10V ADC en 0-10 DAC is terwijl de tweede 0-5V ADC en 0-5V DAC is. Dat is idd met een opamp om te zetten.
De interne resolutie is 12 bits voor de ADC en 16 bits PWM voro de DAC van de micro controller.
Het grootste nadeel vind ik de snelheid van de Novoton MS51FB9AE die ze hebben toegepast. Dat is op zich een snelle micro controller, echter de implementatie van het geheel is niet echt snel. Prima te doen, maar ik erger me heel snel aan langzaam.
Bij die andere modules, de current source Eletechsup N4IOA04 en 2CH voltage source Eletechsup N4DAC02 is de implementatie echt super snel op de MindMotion MM32F0010A1T. Ook bij de Eletechsup 10IOA04 en NT48xxx modellen (zelfde controller). Ik zou modellen met een MindMotion processor sterk prefereren.
Verder is de implementatie van bovenstaande relais module uitzonderlijk goed tov andere Eletechsup maar ook Waveshare modulen. Efin... ik heb me daar heel veel in verdiept. Coil, Discrete Input, Holding, Multiple register echt alles zit erop.
Dan het laatste heikele punt: RS485 ondersteuning van TestController....
Op dit moment ondersteund TC maar één RS485 device per (virtuele) COM poort. Met andere woorden, de RS485 bus structuur wordt niet ondersteund. Dat is natuurlijk heel vreemd want dat is wat RS485 bijzonder maakt. HKJ heeft geschreven dat hij misschien support voor de RS485 bus gaat implementeren, dat is hoopvol. Ik moet het nog zien dat het gebeurt.
Ik gebruikt momenteel een Waveshare USB naar RS485 met 4 kanalen. Daar kan ik dus 4 modules op aansluiten. Als je bijvoorbeeld 2x een N4DAC02 en 1x een N4IOA04 zou willen toepassen om bijvoorbeeld een Delta voeding digitaal aan te sturen, zit je USB RS485 adapter dus snel vol.
Dan is de Eletechsup N4DBA06 misschien toch een goed alternatief met al die kanalen. Maar wees je bewust van de beperkingen.
Je laatste vraag: http://lygte-info.dk/pic/Projects/TestController/TestController.jar is de laatste test versie.
miedema
Golden Member
Op woensdag 18 maart 2026 18:59:40 schreef flash2b:
Dan het laatste heikele punt: RS485 ondersteuning van TestController....
Op dit moment ondersteund TC maar één RS485 device per (virtuele) COM poort. Met andere woorden, de RS485 bus structuur wordt niet ondersteund.
Het is vrij logisch dat RS-485 beperkt wordt in TestController: er is nauwelijks meetapparatuur met RS-485. Ook bij elektronici thuis zul je nauwelijks RS-485 vinden. Het is meer een industrie standaard.
Ik begrijp dat je het leuk vindt om met RS-485 te spelen. En waarom niet 
Maar een handige keuze om modulen aan te sturen vind ik het niet: moet je eerst een adapter naar RS-232 hebben, om daar een adapter naar RS-485 op aan te sluiten, en dan daarop weer je module.
Waarom dan niet kiezen voor modulen met RS-232 aansturing? Dat is wel een veel voorkomende standaard voor meetapparatuur, en zullen de meesten al bij de hand hebben.
Ik kan me ook niet voorstellen dat je vanuit TestController zo veel modulen tegelijk wilt aansturen, dat een bus een beter oplossing is. Vaak zal het een enkele spanning of stroom sturing van iets zijn, of met een relais wat bedienen.
Overigens heeft GPIB ook een bus structuur, en ondersteund TestController ook slechts 1 meter per GPIB controller. Maar met de goedkope AR488 blijkt dat eigenlijk geen probleem. Liever meer USB kabels dan meer GPIB tuinslangen. 
groet, Gertjan.
Op woensdag 18 maart 2026 19:56:03 schreef miedema:
[...]Het is vrij logisch dat RS-485 beperkt wordt in TestController: er is nauwelijks meetapparatuur met RS-485. Ook bij elektronici thuis zul je nauwelijks RS-485 vinden. Het is meer een industrie standaard.
Ik begrijp dat je het leuk vindt om met RS-485 te spelen. En waarom niet
Maar een handige keuze om modulen aan te sturen vind ik het niet: moet je eerst een adapter naar RS-232 hebben, om daar een adapter naar RS-485 op aan te sluiten, en dan daarop weer je module.
Waarom dan niet kiezen voor modulen met RS-232 aansturing? Dat is wel een veel voorkomende standaard voor meetapparatuur, en zullen de meesten al bij de hand hebben.
Ik gebruik een USB naar RS485 adapter dat is geen enkel verschil analoog aan het gebruik van een USB naar RS232 adapter... het enige is dat je maar 2 draden hoeft aan te sluiten, dus nog dunner als een USB kabel... Verder A aan A en B aan B, geen null modem of handshake signalen of software matige handshake. Kabels mogen ook langer en snelheden kunnen veel hoger. Ik zie dit als een voordeel ! RS485 naar Ethernet converters zijn er ook van verschillende merken en types (meer als RS232 trouwens).
Met andere woorden er is maar één adapter er komt geen RS232 aan te pas. Een simpele USB RS485 adapter is bovendien niet duurder (meestal goedkoper). Bekabeling naar het devices is zo veel makkelijker, gewoon wat draden, en dus ook veel goedkoper.
Dat GPIB niet als bus werkt binnen TC is een fout in TC. HKJ weet dat, en het het tot nu toe niet gefixed. Het is wel geïmplementeerd, maar het werkt niet. Dit is al heel lang zo en er wordt door hem niet aan gewerkt om dit op te lossen.
Dat RS485 niet als bus werkt binnen TC komt omdat het niet in TC is geïmplementeerd, is. Dat is iets heel anders. HKJ heeft gezegd dat hij er aan gaan denken om dit mogelijk te maken. Maar de praktijk leert dat het dus nooit in TC wordt geïmplementeerd.
HKJ is de enige developer van TC en hij kan zelf kiezen waar hij aan wil werken. Op dit moment is de focus op andere gebieden.
Tenslotte, er zijn (een paar) modules met RS232, maar die ondersteunen niet het Modbus_RTU protocol. Ik heb geen zin om voor elk merk uit te gaan zoeken welke hex codes gebruikt worden en hoe ik de checksum moet uitrekenen. Of als het AT commando's zijn, een ascii vertaling maken tussen AT commando's en SCPI commando's en dan al die responses afvangen. Modbus_RTU commando's zijn zeer goed gedocumenteerd bij Eletechsup modules dat is een groot voordeel. Ook kan ik stukken definitie hergebruiken in mijn definities.
benleentje
Golden Member
Op dit moment ondersteund TC maar één RS485 device per (virtuele) COM poort.
Dan valt het toch mee. Voor elke voeding neem je dan een andere USB - RS485 toch?
Maar ik was al een keer van plan om iets met een arduino een 16 bit DAC en ADC te gaan gebruiken. Dat is voor mij ergens makkelijker.
maar ik erger me heel snel aan langzaam.
Voor mij geen probleem. De voeding zelf ziet een nieuwe spanning op zijn programmeer poort en doet verder zijn ding ermee.
Snel zou leuk zijn da kan je van elke voeding een acsource maken. 
Modbus_RTU
Ik ben al uren bezig om mijn circutor DVM144 met modbus tcp op te pc aan te sluiten. Ik heb nu eindelijk zijn ip adres en port = 9999 gevonden.
Ik moet hier alle credits aan google AI geven want die wist gelijk dat via het max adress welk IC er voor de tcp/ip erin zat, en ook hoe je via software van lantronix de maker van het ic je dan het ip adres kan wijzigen.
Maar het zoeken naar het juiste ip adres heeft wel uren geduurd. Achteraf beter gelijk naar wireshark moeten gaan want die vond het binnen 1 minuut. Dus google Ai zet je wel uiteindelijk op de goede weg maar niet altijd de snelste manier.
Maar dat geeft niet zo leer je er ook nog wat van. IK gebruik google AI om ervan te leren en vandaag veel geleerd over ip adressen.
Het probleem zat hem erin dat mijn modem op een hele adere ip range zit en dan vind je hem nooit.
Nog 1 klein probleem. IK weet ook het adres van de DVM144 niet dus moet daar alle adressen uitproberen.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (47%)]
Als je zo'n Eletechsup N4DBA06 én een RS485 naar USB-C in je voeding stopt, heb je uiteindelijke een via USB aan te sturen voeding met protocol Modbus_RTU.
Dat is precies hetzelde als zo'n BSide I8 voeding. Setcurrent, Readcurrent, SetOn, SetOff alles erop en eraan.
Als je met een arduino aan de gang gaat moeten je ook nog een interface naar TC erbij maken.
benleentje
Golden Member
Ja dat laatste is waar. De eerste stap is wel via de eletchup modules maar ik weet niet of ik 12 bit genoeg vind. 
Ik denk dat ik ze uiteindelijk compleet in de voeding inbouw, maar dat zie ik wel. Hoewel extern ook heel klein kan maar dan moet ik de voeding wel uit de voeding halen
Ik bedoel de voeding voor de voeding voor de eletchup die voeding nodig heeft om de voeding aan te sturen.
voor vandaag genoeg modus tcp ellende. Blijkt het ook de je daar weer een tussen variant hebt met modbus rtu 0ver tcp/ip. Dan is enkel de verbinding tcp/ip maar spreekt direct met het ding zonder de tcp/ip overhead.
Ik heb op EEVBlog je vraag beantwoord.
Kan je een klein tipje van sluier oplichten over 18 devices die je TC klaar wilt maken?
Ik heb veel meet apparaten, maar lang niet allemaal met een GPIB, RS232, Ethernet, RS485 of TTL interface.
Wel een aantal met een analog out die je dan met een multimeter via TC kan uitlezen.
De DAC (van de modules hierboven) is trouwens 16bit PWM, en niet 12bit zoals ik eerder schreef. (heb ik aangepast hierboven)
benleentje
Golden Member
Even een kopie uit mijn excel lijstje.
De laatste 3 zijn analoog.
Van sommige weet ik het nog niet zeker dat zie ik wel als eenmaal de hanleiding ga bekijken of het haalbaar is of te moeilijk
1 Matrix APS-7100 Acsource 1050VA
2 Circutor CVM144-ITF-C2 Power analyser MAC 00 20 4A B4 30 80
3 Peaktech 2275 electronic load 300W
4 Zera VCS 320 Acsource 3 fase 3 x 25VA spanning 3 x 25VA stroom voor afregelen van bv een power analyser of meters
5 Fluke Hydro Datalogger 20 channel voltage
6 R&S CMU200 HF analyser 2,7GHz
7 HP 8112A Pulse generator 50Mh
8 HP 6653A Power supply 0-35V 0-15A 525W
9 Keithley 617 Electrometer
10 LAB/Sm 170/Lt/3p Power supply 0-70V 0-25A 1kW
11 LAB/Sm ? Power supply 0-500V 0-1,6A 800W
12 Philips PM6654 Counter
13 Philips PM5193 Functie generator 50Mh
14 Solartron 7151 DMM defect
15 Tektronics 7D20 Oscilosscope
16 Wayne kerr 6425 LCR /Multi bridge
17 Lecroy wavepro 940 Oscilosscope
18 HP 1663AS Oscilosscope 250Mhz
19 Rigol DS1074Z Oscilosscope 70Mhz
20 Behlman BL1350PF Acsource 1350VA
21 Eletric Automation PS9036-60 Power supply 0-36V 0-60A 2,16kW
22 Lamba EMS 14-185-2-D-1520 Power supply 0-14V 0-180A 2,5kW
Die Peaktech 2275 is volgens mij identiek aan een Beich CH9823 (=fabrikant).
Maar ik zou iig een paar AR488 adapters gaan bouwen dan kan je aan de slag met al je GPIB apparatuur.
Denk dat je veel mensen blij kan maken met werkende definities voor TC. Zelf heb ik geen enkel apparaat uit jouw lijst helaas.
benleentje
Golden Member
Ik heb op JLCPCB 30 printje voor de AR488 laten maken. Dit omdat 30 stuks bijna net zo duur is als 5. Scheelde in totaal maar 2 euro.
Heb ook 30 st van GPIB connectoren besteld en 15 arduino's pro micro.
Ga het overschot hier op co aanbieden tegen kostprijs + 2 of 3,- extra. Voor een hele set kom ik dan uit op ca 10,- ex verzendkosten. Eigenlijk is de pro micro nog het duurste.
En de winst doneer ik als voer voor mijn 4 katten. 
Die Peaktech 2275 is volgens mij identiek aan een Beich CH9823 (=fabrikant).
Ik was gisteren de hele dag bezig om de circutor online te krijgen. De circutor is voor mij met metingen het meest belangrijk en heeft voorrang. En daarna zal ik wel even kijken hoe dat zit of ze inderdaad hetzelfde zijn ook qua aansturen. Bedankt voor de tip.
Voor de CVM144-ITF-C2 kon ik alleen de RS232/RS485 details vinden. Geen ethernet variant.
#subDriver TCP werkt dus niet ?
benleentje
Golden Member
hoho
Zover ben ik nog niet.
Die circutor heeft inderdaad een afwijkende configuratie en daarom heeft het gisteren uren geduurd om het online op de pc te krijgen.
De interface heeft een lantronix xport-485 chip of vergelijkbaar. Deze zet het rs-485 om naar netwerk aansluiting. Ik kan nu via windows cmd en telnet nu direct praten met de chip. En dan kan je bv de baudrate en alle communicatie instellingen aanpassen en ook het ip adress en de port.
Maar ik heb nog niet kunnen praten met de cvm-144, dat ga ik vandaag nog uitzoeken.
Maar het was lastig om het ip-adress te vinden omdat het buiten het bereik van mijn pc en modem zat. Uiteindelijk via wireshark en het apparaat direct aangesloten op mijn netwerk kaart is het gelukt om het ip adres te vinden.
Daarna stond hij nog te luisteren via de verkeerde port.
Als je direct weet hoe je het moet doen is het binnen zeg 30 minuten gebeurt maar ik wist dat allemaal niet en moest alles nog leren en uitzoeken.
Als het lukt om te praten met de cvm-144 dan pas ga ik met TC aan de slag.
miedema
Golden Member
En alweer een nieuwe versie van TestController. Inmiddels zijn we aanbeland bij mijlpaal v3.00
V3.00 is up
The main attraction is a automatic battery test, but there are a couple of new devices and some older devices that have been updated. Flash2b has done a lot, but he is not the only one.
Updated JSerialComm to v2.11.4
Modified: I have moved all automatic tests into a submenu in the popup menu.
Added: Eletechsup 10IOA01, 10IOA02, 10IOA04 and 10IOA08 relay modules (Thanks flash2b)
Added: Matrix APS-4000A, Matrix APS-4000B, Matrix APS-4000C, Matrix APS-7100, Matrix APS-7105, Matrix APS-7110, Matrix APS-7200, Matrix APS-7300, Matrix APS-7500 AC Supply in both ascii and hex versions (Thanks Benleentje)
Added: Riden RD6024, RD6030 and RD6012P power supplies (Thanks Tjuurko)
Update: Mastech, Tase, Tenma, UNI-T thermometers definitions now support #interface (Thanks flash2b)
Update: Yokogawa, Hameg, Analogic DMM's definitions now support #interface fully (Thanks flash2b)
Update: BSide I8 power supply (Thanks flash2b)
Update: eTommens definitions now support #interface fully (Thanks flash2b)
Update: Eletechsup definitions now support #interface fully (Thanks flash2b)
Modified: Test interface to better handle devices with more than 8 channels
Fixed: Right click to get a var name missed the . it is fixed now.
Added: Eletechsup N4IOA01 current source, Eletechsup N4DAC02 voltage source, Eletechsup N4DBA06 volt/current source (Thanks flash2b)
Fixed: Updated script language to support "Auto sync to left scale" in "Chart layout"
Fixed: Updated script language to support "Log sync" in "Param sweeper"
groet, Gertjan.
Op donderdag 19 maart 2026 17:49:19 schreef benleentje:
hohoZover ben ik nog niet.
De interface heeft een lantronix xport-485 chip of vergelijkbaar. Deze zet het rs-485 om naar netwerk aansluiting. Ik kan nu via windows cmd en telnet nu direct praten met de chip. En dan kan je bv de baudrate en alle communicatie instellingen aanpassen en ook het ip adress en de port.
Maar ik heb nog niet kunnen praten met de cvm-144, dat ga ik vandaag nog uitzoeken.
Die lantronix xport-485 zou in een transparante modus moeten kunnen werken, anders heb je een grote uitdaging.
Welke 11 bytes worden ervoor gezet, en is dat in elk bericht of alleen per sessie?
Toen ik RS232 over Ethernet ging gebruiken heb ik ook wel zitten uitzoeken met mijn PUSR DR-132 and PUSR DR-162 adapters maar het lukt me best snel.
benleentje
Golden Member
De meeste tijd zat hem in dingen uitzoeken en leren.
De lantronix chip zat in eerste instantie op een onbekend ip adres.
Het leren hoe je dat moet scannen en vinden duurde een lange tijd. De meeste tijd zat hem in verkeerde software.
Met wireshark was het snel gevonden.
Eenmaal het ip adres gevonden kon ik met software van lantronix de chip omzetten naar een IP adres wat wel in het bereik van mijn modem zit.
Eenmaal in het bereik van mijn modem en ook van mijn pc kan je met Windows cmd, telnet [ipadres] -port [port] opstarten en dan kan je direct met de lantronix chip praten. JE kan dan alle instellingen voor de verbinding veranderen, zoals baudrate en poort.
Die lantronix xport-485 zou in een transparante modus moeten kunnen werken,
Hij stond ook in transparante mode op poort 9999. Voor normaal icm met testcontroller moet die op poort 502 staan. En daar staat die nu ook op ingesteld. Wat de verschillen zijn weet ik niet maar poort 502 schijnt beter te zijn.
Welke 11 bytes worden ervoor gezet, en is dat in elk bericht of alleen per sessie?
Dat is eigenlijk wat onder een tcp/ip verbinging altijd gebeurt.
Echter doe dit apparaat weer modbus rtu over tcp/ip en dan is er geen overhead maar enkel het rtu commando.
Maar het uitzoeken van welke tcp/ip het is duurde maar 5 minuten dat was niet zo moeilijk. Alleen was die software een trial versie en die stopte na 10 minuten. Met het wijzigen van verschillende opties verdwenen de errors is kwam er data binnen.
In netwerktaal is TCP/IP-overhead de extra data die nodig is om je eigenlijke bericht (de payload) veilig en in de juiste volgorde op de bestemming te krijgen. Je kunt het zien als de verpakking, het adreslabel en de pakbon van een pakketje.
maar het lukt me best snel.
Zoals gezegd duurde het vinden van het ip adres het langste. Vooral omdat ik daarover helemaal niets wist en hoe dat werkt. Het was voor mij een heel avontuur met veel verschillende software en allerlei voor mij nieuwe Windows commando's in cmd. NU zou ik dat binnen 30 minuten kunnen doen.
Ik was gisteren helemaal gaar en kon niet verder gaan, hoop dat ik me vandaag beter voel.
Heeft jouw RS232 over internet dan ook een IP adres?
Ja met die PUSR converters hebben ook een IP adres. Zie: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2607190#2607190
Ik draai dan wel software op Windows die een virtuele COM poort mapped naar het IP adres van de converter. Geen aanpassingen in TC of definities nodig en werkt goed en betrouwbaar.
Die converters zijn er ook voor RS485 PUSR DR-134 en PUSR DR-164.
Handige is dat er een web interface in zit.
Er is voor jou ook een Lantronix Windows-based utility to create secure virtual com port. Dus daar zou je ook mee kunnen werken. Dan is het gewoon RS485 over een (virtuele) COM poort.
Met het gratis com0com kan je dit ook doen.
Voor je definitie is het dan gewoon een com poort de software en de lantronix regelen dan dat het op die Circutor uit komt.
benleentje
Golden Member
Ik heb vandaag gespeeld met Radzio! Modbus master simulator.
https://en.radzio.dxp.pl/modbus-master-simulator/
Ik krijg daarin nu 40 16bit registers te zien waarvan je het startadres en het aantal register kan instellen.
De CVM144 werkt goed en ik kan alle data binnenhalen.
Ik weet niet of ik vandaag al testcontroller ga beginnen. Maar ik wil graag nog wel iets weten.
Ik kan dan uit de CVM144, 40 register per keer lezen en dat zijn dan 20 32bit registers. Hoe zet ik dat in 1 keer om naar afzonderlijke waardes in TC. En schrik niet het gaat om totaal 120x een 32bit register.
1/3 = actuele waarde en dan 2x 1/3 is min of max waarde.
En dan nog 45 registers voor de harmonic distorcion.
Ik draai dan wel software op Windows die een virtuele COM poort mapped naar het IP adres van de converter.
Ik denk dat jij een andere achtergrond heb dan ik. IK was altijd onderhoudsmonteur in vooral machines. Veel elektro en veel mechanisch. Helaas 5 jaar geleden arbeidsongeschiktheid door vermoeidheid. Ik heb het idee dat jij meer uit de elektronica of IT hoek komt? Als je het niet wilt vertellen is dat ook goed hoor. 
IK hou me goed aan mijn eigen stappenplan en ga eerst nog kijken hoe ik de baudrate moet verhogen en of alles dan blijft werken. Hij staat nu op 9600 baud dat is wel erg langzaam. Volgende de handleiding is 19600 maximaal maar de lantronix chip kan veel hoger en ik hoop dat dat ook gaat werken.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (12%)]