hallo
ik heb hier een warmtepomp droger van whirlpool type ftbe m 10 72
hij pompt geen water af, na tijdje draaien stopt hij en lampje waterreservoir vol brand, maar app staat direct op afvoer aangesloten.
als je direct 230v op pomp zet pompt hij goed.
naast de pomp zit een bakje waar print zie foto in zit, die schijnt het
waterniveau te meten, geeft hij die melding?
kan die print door het plastiek heen kijken naar waterstand?
schakelt hij de pomp in? of doet de programma print dat?
wie weet welke spanningen op die pint horen te staan.
kan ik die print testen?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Draait de pomp telkens als je ze 230v geeft? Deze pompen draaien in sommige modellen bijna gans de droogbeurt en zijn dus snel versleten waardoor ze wel eens niet willen starten. Maar soms dan weer wel. Was je manueel (met 230v rechtstreeks) starten een gelukje of is hij consistent in het starten?
Als het toestel stopt met wateralarm. Zit hij dan daadwerkelijk vol? Dan heeft deze capacitieve vlotter niets met de zaak te maken.
Als de pomp in orde is (zie eerdere vraag/test) dan verdenk ik eerder de triac of relais. Volg de baan naar het aansturingselement.
Bijkomende mogelijkheden zijn via de service mode de pomp geforceerd starten. Dan behoor je niets af te breken om een duidelijker beeld te krijgen.
Om je goed te kunnen helpen moet je wel het NC nummer vermelden. Liefst een foto van het typeplaatje.
Want de Niveau sensor geeft hoogstand in de sump aan en zorgt voor het pompcommando. Als dat signaal niet binnen een seconde of 30 weg is dan geeft hij alarm. Dat wijst meestal op een versmering van pomp en vlottercompartiment.
Bij sommige drogers rekte het rubber schoepje van de afvoerpomp een beetje uit waardoor hij klem kwam te zitten in de behuizing met als gevolg een foutmelding waterbak vol ed.
De oplossing was een klein stukje van de uiteinde van het rubber afknippen en probleem verholpen.
Ik heb geen ervaring met dit type niveau meting, maar heb wel het onderdeel gevonden. Die als dusdanig genoemd wordt.
https://fixpart.nl/nl/product/whirlpool-indesit-488000628635-sensor?ap…
Ik zie op dat printje een aantal strippen, kunnen dat electroden zijn die het water detecteren?
[Bericht gewijzigd door Lampje45 op (20%)]
Je moet de rubber armpjes iets inkorten totdat het NET vrijloopt, is een officiele modificatie van Indesit (Whirlpool), sterker nog: als je een nieuwe pomp bestelt zit er zelfs een briefje bij!!
weet iemand hoe die niveauregelaar werk?
voedingsspannig = 12v wisselspanning, je zou daar toch gelijkspanning verwachten?
De nivo regeling werkt DMV Inductie verandering en uiteraard staat daar voeding op als droger uit is, want als er nivo verandering is (door lekke bak OID) detecteert de droger dat en schakelt pomp in
EricN
Hoe kom je bij inductie? Ik heb alleen maar over capacitief gehoord. Laurastar gebruikte het vroeger al en sommige koffiezetters (espresso) ook.
https://e2e.ti.com/blogs_/b/analogwire/posts/what-are-you-sensing-a-no…
Op donderdag 2 november 2023 16:55:56 schreef gerard1:
hallo
ik heb hier een warmtepomp droger van whirlpool type ftbe m 10 72
hij pompt geen water af, na tijdje draaien stopt hij en lampje waterreservoir vol brand, maar app staat direct op afvoer aangesloten.
als je direct 230v op pomp zet pompt hij goed.
naast de pomp zit een bakje waar print zie foto in zit, die schijnt het
waterniveau te meten, geeft hij die melding?
kan die print door het plastiek heen kijken naar waterstand?
schakelt hij de pomp in? of doet de programma print dat?
wie weet welke spanningen op die pint horen te staan.
kan ik die print testen?
Hoi, oud topic weet ik maar ik heb dezelfde droger en denk ik hetzelfde probleem. Had jij ook dat je eerst drie keer een bromgeluid hoort voordat die droger gaat draaien? Dan draait hij heel even en stopt dan met de foutmelding zoals jij omschrijft.
Heb je dit uiteindelijk opgelost? Was het inderdaad een kwestie van de bladen van de pomp een stukje inkorten of heb je hem vervangen?
Alvast bedankt!
Laat maar 
Heb mijn probleem gefixt! Dank aan Enterpise100 en SMD!!!
Eerst even het metalen plaatje aan de achterkant verwijderd. Toen een droogsessie gestart en hoorde de pomp zoemen maar niet lopen. Met achterkant van schroevendraaier er een tik op gegeven toen hij weer een opstart poging deed en ja hoor, pompje ging lopen.
Zijkant er af gehaald, pompje losgehaald en kapje van “schoepenruimte” los geklikt. Wees hier voorzichtig bij, ik brak 1 lipje af…..
Rubbertje liep inderdaad flink aan aan de zijkant. Klein stukje afgeknipt aan beiden zijden en alles weer teruggebouwd. Afgebroken lipje gefixt met een ty-rap om de behuizing. En daarna proef draaien, 2 wassen gedroogd, helemaal probleemloos!
Prima tip dus en helemaal gratis oplossing !!
Fijn dat het gelukt is! Dit is een zoow veel voorkomend issue zelfs nieuwe pompjes zit een instructie bij om dit te doen 
Ja las dat je dat schreef, toch absurd!
Onze droger is van 2021. Dan denk ik: hoeveel mensen zijn er niet die in zo’n geval denken, bestel wel een nieuwe…. En dan gaat zo’n verder nog perfecte machine de afvalrecycling in (hopelijk). En dat voor een rubbertje. Dat rubbertje kun je ook niet apart bestellen, OK het pompje zelf kost niet de wereld maar toch.
Blij dat ik dit vond dankzij Google en mensen zoals jij die dit soort gouden tips posten!
Ja mee eens wat er naar de stort gaat, zelfs een filter reinigen is te veel. Nu met een 3 jaar oude AEG warmtepomp bezig, onderin is verdamper een massieve koek geworden van vuil.. luikje is nooit opengeweest.. dat is nou zonde..
EricN
Op maandag 16 februari 2026 20:01:10 schreef EricN:
"jamaar, dat hebben ze bij aankoop (levering) niet verteld hoor!"
Echt hè, en er zat ook helemaal geen handleiding bij!