Hallo mannen,

Ik heb een vraag over het omzetten van NPN naar PNP.

Ik heb nu een (npn) opensollector signaal BC817 < 1.0V (zie foto( die ik binnen krijg op mijn relais module die dan vervolgens een 24v relais schakelt. Alleen deze staat nu dus continu aan, volgens mij door NPN signaal

Nu heb ik het probleem tijdelijk opgelost door op het de relais module de output de NC en COM aan te sluiten ipv NO en COM. Maar ik wil dit graag andersom.

Ik las op internet en dacht zelf aan de volgende 2 optie :

1)Een npn to pnp converter (zie foto). Zou dit werken?

2) Een pull up weerstand plaatsen. (Hier ik geen verstand van hoe en welke)

Wat raden jullie aan voor iemand die geen kennis van elektronica heeft?

Ik heb er een specificatie van de relaismodule en van de npn signaal bijgevoegd.

Iemand tips of advies?

Dit gaat nog een langer verhaal worden.

De basis vraag is hoe een signaal te inverteren: aan moet uit worden en omgekeerd.
En de oplossing die eenvoudig is heb je al, maar wil je niet: N-O contact veranderen in N-C.

En het beschikbare signaal is een open collector van een NPN.
Dan zou mijn oplossing zijn om een pull-up weerstand van pakweg 10k Ohm naar de plus te plaatsen en een extra NPN transistor daarachter, tussen dat signaal en de relais aansturing, te plaatsen. Er van uit gaande dat het relais al met de plus-voedingsspanning verbonden is. En een diode die de collector beveiligt voor te hoge spanningen.

Je kan dat op je relaiskaart instellen. Via de gele jumpers:

Deze kaart lijkt identiek aan jouw foto: https://www.tinytronics.nl/shop/nl/schakelaars/relais/5v-relais-4-chan…

Je moet de jumpers dus op 'high' zetten (relais schakelt bij hoog signaal). Ze staan nu op 'low' (relais schakelt bij laag signaal).

Op 5 november 2023 15:09:36 schreef Brightnoise:

De basis vraag is hoe een signaal te inverteren: aan moet uit worden en omgekeerd.
En de oplossing die eenvoudig is heb je al, maar wil je niet: N-O contact veranderen in N-C.

Dan zou mijn oplossing zijn om een pull-up weerstand van pakweg 10k Ohm naar de plus te plaatsen en een extra NPN transistor daarachter, tussen dat signaal en de relais aansturing, te plaatsen. Er van uit gaande dat het relais al met de plus-voedingsspanning verbonden is. En een diode die de collector beveiligt voor te hoge spanningen.

Zou de npn naar pnp converter geen oplossing kunnen zijn?

Ik ben niet zo thuis in elektronica. Maar in jip en janneke taal dus tussen de + van de relais module en de voeding een 10k ohm en een npn transistor tussen de voeding en de weerstand?

Of heb ik dit verkeerd?

Op 5 november 2023 15:23:51 schreef OPTOdesign:
Je kan dat op je relaiskaart instellen. Via de gele jumpers:
[bijlage]
Deze kaart lijkt identiek aan jouw foto: https://www.tinytronics.nl/shop/nl/schakelaars/relais/5v-relais-4-chan…
Je moet de jumpers dus op 'high' zetten (relais schakelt bij hoog signaal). Ze staan nu op 'low' (relais schakelt bij laag signaal).

Dat heb ik dus al gedaan op laag schakelt die helemaal niet en blijft de relais output continu aan. Bij hoog gaat de output 1 alleen uit als er een signaal binnenkomt op IN1 en gaat dan weer aan. Dus het signaal dat binnenkomt via IN1 is NC Signaal ipv NO

Er komt dus continu stroom binnen via de opencollector NPN

Op 5 november 2023 15:09:36 schreef Brightnoise:

Zou je misschien op deze foto kunnen plaatsen waar ik de weerstand en de npn transistor zou moeten plaatsen?

Dat is voor mij wat makkelijker

Pull-up weerstand ontbreekt aan de sensoruitgang, daarom lijkt het alsof de jumpers niet werken....
(weerstand van 2k2 o.i.d. plaatsen tussen + en sensor output)

Een npn naar pnp converter gaan niks toevoegen. Duidelijk is dat er iets mis is met je signaal die je aanbied.

Bij hoog gaat de output 1 alleen uit als er een signaal binnenkomt op IN1 en gaat dan weer aan. Dus het signaal dat binnenkomt via IN1 is NC Signaal ipv NO

Ik kan hier weinig chocolade van maken.

Als je jumper op High staat:
schakelt het relais van COM>NC naar COM>NO bij een hoog signaal aan de ingang (IN1).

Als je jumper op Low staat:
schakelt het relais van COM>NC naar COM>NO bij een laag signaal aan de ingang (IN1).

Op 5 november 2023 15:56:42 schreef Arco:
Pull-up weerstand ontbreekt aan de sensoruitgang, daarom lijkt het alsof de jumpers niet werken....
(weerstand van 2k2 o.i.d. plaatsen tussen + en sensor output)

Dus zoals hier op de foto moet er een weerstand 2k2 komen?

Op 5 november 2023 15:48:22 schreef Semsim:
[...]

Dat heb ik dus al gedaan op laag schakelt die helemaal niet en blijft de relais output continu aan. Bij hoog gaat de output 1 alleen uit als er een signaal binnenkomt op IN1 en gaat dan weer aan. Dus het signaal dat binnenkomt via IN1 is NC Signaal ipv NO

Er komt dus continu stroom binnen via de opencollector NPN

Is hij niet gewoon stuk?

Ja,

Tussen de + en de output.

Op 5 november 2023 15:58:48 schreef OPTOdesign:
Een npn naar pnp converter gaan niks toevoegen. Duidelijk is dat er iets mis is met je signaal die je aanbied.

[...]

Ik kan hier weinig chocolade van maken.

Als je jumper op High staat:
schakelt het relais van COM>NC naar COM>NO bij een hoog signaal aan de ingang (IN1).

Als je jumper op Low staat:
schakelt het relais van COM>NC naar COM>NO bij een laag signaal aan de ingang (IN1).

Nee bij laag schakelt die helemaal niet.

Bij hoog wel. Maar dan schakelt hij de relais uit ipv aan.

Dus heb ik de output van de relais als tijdelijke oplossing op de nc aangesloten.

Ik wil dat op de NO uitgang.

Lees het antwoord van arco. Die snapt wat ik bedoel.

Op 5 november 2023 16:00:28 schreef Arco:
Ja,

Top. Dat ga ik dan proberen. Heb je nog advies welke weerstand ik zou kunnen gebruiken?

Ja,

Dat is dus zo:

Mag die relaismodule wel 12V hebben?? Is niet maximaal 5V?

[Bericht gewijzigd door OPTOdesign op (50%)]

Op 5 november 2023 15:59:58 schreef pa3gws:
[...]
Is hij niet gewoon stuk?

m

Nee want hij schakelt gewoon als ik hem op een losse voeding aansluit. Zie foto. Als lampje aangaat schakelt hij gewoon.

Zodra ik een muntje in de muntproever gooi gaat die pulsen doorgeven.

Maar zodra ik de muntproever aan een besturing de besturing aansluit. Doet hij het tegenovergestelde en blijft (het lampje zeg maar) aan tot dat er een muntje doorheen gaat dan gaat die uit en weer aan.

Op 5 november 2023 16:04:22 schreef OPTOdesign:
[bijlage]
Mag die relaismodule wel 12V hebben?? Is niet maximaal 5V?

Lees even het verhaal hierboven. Relais is 12v

Ja,

Zoals optodisgne hier op de foto zet?

Ik heb overigens wel wat bij de besturing gevonden. Dat hoort denk ik bij de printplaat van de besturing. Iemand idee of dit is wat ik dus wil creeeren? Ik zie daar volgens mij een 10k weerstand naast de 10 pin stekker.

Op 5 november 2023 16:44:30 schreef Lambiek:
Ja.

Kan ik hem er zo insteken of gaat dat niet werken en moet die echt op de kabel?

Dat maakt niet uit...
Volgens mij hebben die printjes een optocoupler als ingang, dan is 10k wel erg hoog...

Op 5 november 2023 17:18:09 schreef Arco:
Dat maakt niet uit...
Volgens mij hebben die printjes een optocoupler als ingang, dan is 10k wel erg hoog...

Ja als het goed is wel. Er is me vertled dat de opencollector hiermee naar een normaal 24v relais wordt om gezet voor de plc. Dit printje schakelt de opencollector naar een normaal 24v signaal

De voeding is 12v en de opencollector signaal npn BC817 <1.0 v staat erop de muntproever

Dit hierboven gaat naar gaat naar dit rode printje heen.

Hoeveel zou ik dan nodig hebben denk je?

Probeer het met 4k7 of 2k2.

Op 5 november 2023 17:33:39 schreef Lambiek:
Probeer het met 4k7 of 2k2.

Top. Bedankt. Ga ze even bestellen en testen. Bedankt allemaal voor het meedenken. Hopelijk lukt het hiermee ?

Ik kom er gewoon niet uit. Ik heb meerdere weerstandjes geprobeerd 2k2 en 4k7 allemaal gebeurd er niks hij blijft continu branden. De enige die werkt is de 22ohm. Maar dan komt het wel eens voor dat de puls niet doorkomt.

Ik heb gemeten wat er op de + en - staat en dat is 18v

Nu heb ik 2 x 10 ohm gedaan en toen rook ik een brand lucht en is de muntproever door gebrand.

Iemand een idee?