Maar even een tekeningetje:
Dat npn verhaal slaat op het soort transistor die in het apparaat gebruikt om de uitgang van dat apparaat aan te sturen. Of het een NPN of een PNP transistor kun je zien aan het pijltje in de emitterleiding van de transistor.
Jouw muntproever heeft dus volgens de documentatie dus een NPN transistor als uitgang. In jouw geval geld dus het rechterplaatje en moet je de belasting dus aansluiten tussen de plus en de uitgang van jouw proever. Als geen belasting hebt omdat je een input van een cpu wilt aansturen zul je een pull up weerstand moeten plaatsen op de plek van de belasting. In de tekening aangegeven met load. Op het verbindingspunt van de transistor en de load sluit je dan ook je cpu aan.
De voedingspanning van de pullup mag niet hoger zijn dan de maximale spanning die je cpu ingang mag hebben.
NB: Als jouw muntproever een PNP uitgang gehad zou hebben dan had je om het werkend te krijgen een pulldown weerstand moeten gebruiken.
Op 12 november 2023 18:00:38 schreef Semsim:
Ook het signaal komt goed binnen op de relais module en plc. Zou dat met die groene printplaat erbij anders zijn?
Dat weet ik zo niet, ik ken die besturingsprint niet.
Op 12 november 2023 18:04:48 schreef Ex-fietser:
Maar even een tekeningetje:[bijlage]
Dat npn verhaal slaat op het soort transistor die in het apparaat gebruikt om de uitgang van dat apparaat aan te sturen. Of het een NPN of een PNP transistor kun je zien aan het pijltje in de emitterleiding van de transistor.
Jouw muntproever heeft dus volgens de documentatie dus een NPN transistor als uitgang. In jouw geval geld dus het rechterplaatje en moet je de belasting dus aansluiten tussen de plus en de uitgang van jouw proever. Als geen belasting hebt omdat je een input van een cpu wilt aansturen zul je een pull up weerstand moeten plaatsen op de plek van de belasting. In de tekening aangegeven met load. Op het verbindingspunt van de transistor en de load sluit je dan ook je cpu aan.
De voedingspanning van de pullup mag niet hoger zijn dan de maximale spanning die je cpu ingang mag hebben.
NB: Als jouw muntproever een PNP uitgang gehad zou hebben dan had je om het werkend te krijgen een pulldown weerstand moeten gebruiken.
Volgens mij is dat wat lambiek me al heeft laten doen. De weerstand van 2k2 en 10k en 4k7 gebeurd niks. Alleen bij 22 en 10 gaat die uit. Anders blijft de relais aan.
Met 22 ohm weerstand reageert die wel alleen soms bij 1 puls ziet hij die niet. En doet hij niks.
Verder wordt dit niet op de plc (cpu)aangesloten maar een relaismodule.
Op 12 november 2023 18:21:02 schreef Semsim:
Volgens mij is dat wat lambiek me al heeft laten doen. De weerstand van 2k2 en 10k en 4k7 gebeurd niks. Alleen bij 22 en 10 gaat die uit. Anders blijft de relais aan.
Ik denk dat je geen weerstand nodig hebt, je besturingsprint heeft die weerstand waarschijnlijk al aan boord en voor die relaismodule is het ook niet nodig.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
TS bedoelt volgens mij de pull-up weerstand: 10 Ohm is dan (als je wilt dat alles heel blijft) niet aan te raden...
Ik vermoed dat de TS helemaal geen weerstanden hoeft te gebruiken, de belasting zijn de printen al, zowel de besturingsprint als de relaismodule.
Ik hoop niet dat de muntproever al overleden is door die 10 Ohm weerstand.
Op 12 november 2023 19:16:34 schreef Lambiek:
Ik vermoed dat de TS helemaal geen weerstanden hoeft te gebruiken, de belasting zijn de printen al, zowel de besturingsprint als de relaismodule.
Ik vrees dat de slechts de printen niet voldoende zijn.
Overigens heb ik dit systeem 4 x
Dus 4 x muntproever
4 x relais module
4 x printplaat/besturing ( met elke een eigen motor)
Deze zijn op dit moment allemaal im gebruik.
Ik heb er al 2 aangesloten op zo’n rode relais module.
Ik ben nu met 1 systeem bezig. De andere heb ik alleen aangesloten en effe kort getest. Daar zit 16v op maar die werkt weer niet zoals de eerste. Die relais module schakelt zowel op hoog en laag niet en blijft de output ook aanstaan op de rode relaismodule.
Wat me wel opvalt is dat het rode ledje wat minder fel is dan de eerste.
Ik dacht dat is zorg voor later. Eerst maar 1 systeem aan de praat krijgen.
Ik bedacht me net ook nog kam het probleem zittem dat de voltage te hoog of te laag is voor de relaismodule?. Ik weet niet of dat een probleem kan geven.
De voeding van 20v of 16v conventeren naar 12v dan de relais module van de 12v gebruiken. Kan het zijn dat er de voltage te hoog is voor de 12v relais module. Maar met de 24v module blijft het wel zelfde dus dan zou die daar wel weer op moeten werken. Maar dat is helaas ook niet zo.
Ik zie namelijk wel verschil ik felheid van de rode lampje op het relaismodule tussen de twee systemen van 16v en 20v.
Zijn er ook andere optie’s om de opencollector om te zetten naar een normale open close 24v schakeling. Ik begin een beetje de hoop op te geven.
Edit:
Helaas is de eerst muntproever al overleden. Te minste als ik hem aansluit met de stekken blijft die pulsen geven continu. (145 euro weg ?)
Ik heb gelukkig nog 2 reserve. Maar deze wil ik graag wel heel houden.
Ik zou niet weten bij wie ik voor zoiets moet zijn. (Om dit voor elkaar te krijgen als ik erniet uit kom)
Op 12 november 2023 19:35:55 schreef Semsim:
Helaas is de eerst muntproever al overleden.
Daar was ik al bang voor, je had nooit die 10 Ohm weerstand moeten gebruiken.
Ik zou niet weten bij wie ik voor zoiets moet zijn. (Om dit voor elkaar te krijgen als ik erniet uit kom)
Ik denk dat aleen een optocoupler ook al werkt, je hoeft alleen je plc ingang maar hoog te maken.
Vul even je woonplaats in bij je gegevens, dat kunnen alleen wij zien.
Op 12 november 2023 19:52:43 schreef Lambiek:
[...]
Daar was ik al bang voor, je had nooit die 10 Ohm weerstand moeten gebruiken.[...]
Ik denk dat aleen een optocoupler ook al werkt, je hoeft alleen je plc ingang maar hoog te maken.Vul even je woonplaats in bij je gegevens, dat kunnen alleen wij zien.
Bedankt, heb ik gedaan.
Het eerste systeem werkt door de plc hoog te maken. Alleen hij is soms niet helemaal betrouwbaar. Door dat hij zo gevoelig is telt de plc soms 3 pulsen ipv 2 pulsen.
Dit doet hij alleen op de plc. Het relaismodule knippert wel 2 keer. Dus ik zal nog even uitzoekem hoeveel pulsen er binnen komen op de inputkaart en misschien toch de tijd tussen de pulsen langer te laten maken.
Je kunt het ook anders doen, met je muntproever stuur je, je relaismodule aan en met de contacten van je relaismodule stuur je de besturingsprint en je plc aan.
Op 12 november 2023 20:25:21 schreef Lambiek:
Je kunt het ook anders doen, met je muntproever stuur je, je relaismodule aan en met de contacten van je relaismodule stuur je de besturingsprint en je plc aan.
Dat is een goede. Daar zat ik dus ook aan te denken.
Hoe sluit ik die besturingsprint aan?
Op dit moment komt de voeding van de muntproever vanuit de besturingsprint. Ik zou de muntproever met een aparte voeding kunnen voeden en laten schakelen. Dat werkt. Dat heb ik al getest. Zie foto hieronder.
Ik zit alleen met de (uitgang) NO, NC EN COM en van de besturingsprint de +, - en de signaaldraad. wat sluit ik op wat?
Plc is simpel, die heb ik al.
Edit:
Zou dat de + op de NO
En de min samen met de signaal op de COM?
Je kunt gewoon de voeding van de besturingsprint blijven gebruiken, dan heb je een potentiaal. Je trekt de ingangspin van je besturingsprint naar de gnd via een maak contact van je relaismodule. PLC doe je via het andere maak contact en daar schakel je de de ingang van je PLC mee.
Op 12 november 2023 21:31:35 schreef Lambiek:
Je kunt gewoon de voeding van de besturingsprint blijven gebruiken, dan heb je een potentiaal. Je trekt de ingangspin van je besturingsprint naar de gnd via een maak contact van je relaismodule. PLC doe je via het andere maak contact en daar schakel je de de ingang van je PLC mee.
Sorry maar voor mij in jip en janneke taal. Dus zoals in deze tekening op foto als bijlage?
Op 12 november 2023 21:30:36 schreef OPTOdesign:
Is de muntproever nu 12V?
[bijlage]
Of 24V?
[bijlage]Ik kan er verder geen touw aan vast knopen. Mij lijkt die relaismodule (rood, die niet werkt) overbodig.
[bijlage]
Je wilt 'm gebruiken als een soort level converter naar de PLC als ik het goed begrijp. De PLC kan toch direct aan de uitgang van de muntproever!?
De muntproever kan zowel 12 of 24v gebruikt worden. Dat ligt aan de voeding.
De rode relais werkt. Heb je mijn vorige post gelezen? Want ik heb een paar posten eerder al alles uitgelegd wat ik wil.
Hij kan volgens mij niet direct op de plc. Dat signaal ziet hij niet. Van 0 tot 5 is v is off- state als het goed is. Zie datasheet
Op 12 november 2023 22:57:32 schreef Lambiek:
Ik zou gewoon de contacten van je relaismodule gebruiken, maar wie ben ik.
Nee dat ga ik ook doen. 
Maar mijm schema klopt dus. Dan ga ik die morgen aansluiten.
Ja, je moet de ingang van je besturingsprint naar de gnd treken. En dat doe je met het relais contact, zoals getekend.
We horen wel of het gelukt is. 
En voor je PLC ingang doe je dan het zelfde, maar dan schakel je de plus met een ander contact van je relaismodule.
Wat is het merk en type van die PLC eigenlijk?
En waar wordt dat osmose systeem voor gebruikt? Gewoon uit nieuwsgierigheid.
Op 13 november 2023 08:57:14 schreef Lambiek:
Ja, je moet de ingang van je besturingsprint naar de gnd treken. En dat doe je met het relais contact, zoals getekend.We horen wel of het gelukt is.
En voor je PLC ingang doe je dan het zelfde, maar dan schakel je de plus met een ander contact van je relaismodule.
Wat is het merk en type van die PLC eigenlijk?
En waar wordt dat osmose systeem voor gebruikt? Gewoon uit nieuwsgierigheid.
Ik ben er nog niet aan toe gekomen. Ik probeer morgen de boel te testen.
De PLC is van GE FANUC dat is nu EMERSON geworden. Type is RX3i maar die wordt ook nog voor andere dingen gebruikt. Dit systeem is te simpel om op zo’n grote PLC te laten lopen. (Zie foto)
Het osmose wordt intern gebruikt maar ook voor glazenwassers die osmose water kunnen kopen via een munt systeem wat ik ik nu wil koppelen aan de plc ?.
Ik hou je op de hoogte. Bedankt alvast.
Op 14 november 2023 14:39:28 schreef Semsim:
Dit systeem is te simpel om op zo’n grote PLC te laten lopen. (Zie foto)
Dat zou een mooi klusje zijn voor een Siemens Logo.
Het osmose wordt intern gebruikt maar ook voor glazenwassers die osmose water kunnen kopen via een munt systeem...
Oké, ik had al een vermoeden maar wist het niet zeker. Bouw je die installaties zelf? Zitten daar ook nog van die UV filters tussen?
Op 14 november 2023 16:52:12 schreef Lambiek:
[...]
Dat zou een mooi klusje zijn voor een Siemens Logo.
Klopt, dat zou al meer dan voldoende zijn.
Oké, ik had al een vermoeden maar wist het niet zeker. Bouw je die installaties zelf? Zitten daar ook nog van die UV filters tussen?
Deels van deze installaties wel, ik heb ze met een besturing/timer board (die groene van 380v) lopen (die ik uit een ander systeem heb) hier kon ik dus makkelijker de munt proevers op aansluiten en er zat ook al een noodstop ingang op die de installatie spanningsloos maakt.
Via de PLC was het helaas te veel kabels trekken wat nog een hele klus was.
Ik heb ik hem nu zo geschreven dat op afstand de noodstop kan worden geactiveerd en dat alles te monitoren is en melding geeft op de telefoon als er water te kort is en hoeveel keer die gebruikt is, wat de omzet is per installatie etc.
Ik ben geen techneut maar heb met verschillende cursussen/trainingen en ervaringen leren programmeren in Ladder.
Het mechanische gedeelte doe ik overigens ook zelf. 
en ik hoop het elektronische gedeelte ook 
Nee er zitten andere filters op.
Op 14 november 2023 21:50:13 schreef Semsim:
en ik hoop het elektronische gedeelte ook![]()
Als je een beetje kunt programmeren is dat wel makkelijk en eigenlijk ook wenselijk. 
Op 15 november 2023 08:58:54 schreef Lambiek:
[...]
Als je een beetje kunt programmeren is dat wel makkelijk en eigenlijk ook wenselijk.
Klopt, is handig en ik word er steeds beter in.
Nou hè hè eindelijk het is gelukt. Ik heb het getest precies zoals je zei en dat werkte. Morgen of vrijdag alles aanpassen en aansluiten. En hopelijk gaat het allemaal goed en gaat alles werken.
Super bedankt voor je hulp en geduld
.
Ik hou je nog wel op de hoogte alles werkt.
Op 15 november 2023 21:20:26 schreef Semsim:
Nou hè hè eindelijk het is gelukt. Ik heb het getest precies zoals je zei en dat werkte.
Dat is goed om te horen. 
Beste Lambiek,
Bedankt nog, ik zit nog met het volgende:
Ik heb nu nog een stop knop die ook naar de plc wil laten lopen.
De situatie is nu dat de stopknop een momentary knop is en het hele relayboard (zoals op de foto de rode) spanningloos maakt als deze wordt ingedrukt en dan komt de spanning meteen weer terug.
Overigens kan ik hem niet via de nc laten lopen van de knop. De signaal die ik wil gebruiken is 24v en de huidige spanning is 16v wat ik meet. Ik ben bang dat problemen gaat geven.
Nu wil ik dat spanningloos/onderbreking ook meteen gebruiken om die onderbreking door te geven aan de plc. Maar kan ik die +dc van de input doorverbinden naar de IN1 (op de foto de groene lijn) of werkt die IN1 alleen met een opencollector signaal?