Derde stoplicht CRV Led's vervangen plus weerstand 370 Ohm > Foutmelding?

Hallo,

Het derde stoplicht van onze Honda CRV 2.0 benzine ( 2014 ) is stuk.
Origineel nieuwprijs: 270€

Eentje bij Ali gekocht voor 27€ maar geeft ook maar licht voor 27€.

Nu mijn vraag:
Ik zit met het idee om het oude originele derde stoplicht ( reeds open gemaakt ) te voorzien van 4 rode led's in serie en daar nog een weerstand van 370 ohm er voor dan heb ik een verbruik van 20mA en branden de Led's perfect.
Getest op batterij v 12 V en dit werkt.
Het originele derde stoplicht bevat naast de SMD led's ook een soort vergrootglas wat de sterkte van het licht bevordert daarmee mijn idee om deze led's te vervangen door andere en het printje wat te bewerken.

Mijn vraag is echter of de boordcomputer " Lichtregelmodule " of " bulb control module " maakt niet uit hoe we ze noemen hierop gaat reageren en een lampje op dashboard gaat aansturen om te melden dat er een lamp defect is! Dus: zou de weerstand van 370 Ohm een probleem kunnen geven?

Thx

Dat elke led zijn weerstand heeft, is heel bewust. Zo zullen alle leds niet gelijktijdig uitvallen. Zet je ze in serie met 1 weerstand, dan is 1 led stuk game over voor de rest.

Zijn alle leds stuk? Dat kan je testen. Het zwarte blokje kan ook nog stuk zijn.

20mA op 12V betekent dat het bij draaiende motor meer zal zijn. Mogelijk zelfs 25mA. Een 1/4W weerstand is dan ook kantje boord.

5mm chip leds zijn er voldoende verkrijgbaar. Kwestie even te zoeken naar het juiste model met de beste specs. Mogelijk staat er een type op de zijkant van de huidige led.

Is zo’n derde remlicht niet gewoon bij een autosloperij te vinden?

Kun je de originele niet repareren ? Zoveel zit er niet op. Dan zit je niet met je boardcomputer (can bus ?) en dan houdt hij het waarschijnlijk langer uit dan zo'n bij elkaar geknutselde Ali knutsel.

Ik zou ook meten hoeveel stroom de originele leds trekken (of berekenen als ze allemaal dood zouden zijn)

20 mA leds willen niet met 20mA gevoed worden, meestal is de opgegeven waarde de max stroom en ga je lager zitten omdat het boardnet hoger dan 12V wordt en je wilt dat ze wat langer mee gaan dan een paar maanden. Ik kan me niet voorstellen dat vier 20mA ledjes ook overdag genoeg licht geven. Zijn die dingen ook van Ali dan is het de vraag opf 20 mA niet al te veel is.

Op 9 november 2023 17:22:12 schreef buckfast_beekeeper:
Dat elke led zijn weerstand heeft, is heel bewust. Zo zullen alle leds niet gelijktijdig uitvallen. Zet je ze in serie met 1 weerstand, dan is 1 led stuk game over voor de rest.

Zijn alle leds stuk? Dat kan je testen. Het zwarte blokje kan ook nog stuk zijn.

20mA op 12V betekent dat het bij draaiende motor meer zal zijn. Mogelijk zelfs 25mA. Een 1/4W weerstand is dan ook kantje boord.

5mm chip leds zijn er voldoende verkrijgbaar. Kwestie even te zoeken naar het juiste model met de beste specs. Mogelijk staat er een type op de zijkant van de huidige led.

Waarschijnlijk zal het zwarte blokje stuk zijn aangezien er geen enkele led meer werkte!

Op 9 november 2023 18:01:25 schreef Kilian:
Is zo’n derde remlicht niet gewoon bij een autosloperij te vinden?

Jazeker maar heb geen zin om 100€ te geven voor een gekend onderdeel dat heel veel stuk gaat.

Op 9 november 2023 18:02:28 schreef fred101:
Kun je de originele niet repareren ? Zoveel zit er niet op. Dan zit je niet met je boardcomputer (can bus ?) en dan houdt hij het waarschijnlijk langer uit dan zo'n bij elkaar geknutselde Ali knutsel.

Ik zou ook meten hoeveel stroom de originele leds trekken (of berekenen als ze allemaal dood zouden zijn)

20 mA leds willen niet met 20mA gevoed worden, meestal is de opgegeven waarde de max stroom en ga je lager zitten omdat het boardnet hoger dan 12V wordt en je wilt dat ze wat langer mee gaan dan een paar maanden. Ik kan me niet voorstellen dat vier 20mA ledjes ook overdag genoeg licht geven. Zijn die dingen ook van Ali dan is het de vraag opf 20 mA niet al te veel is.

Het originele kon ik niet meer meten aangezien er geen enkele led nog werkte.
5mA kan ook inderdaad maar dan met weerstand van 900 Ohm.
Er zit zo een soort vergrootglas voor de Led's wat resulteert in meer lichtopbrengst.
Ik moest wel een oplossing zoeken om het nadien proberen te herstellen want kon moeilijk rondrijden met een gat in mijn achterklep of anders moest ik het gat af tapen maar ik wist ook niet op voorhand dat het zo een matige kwaliteit ging zijn.

Dus mijn vraag is of die boordcomputer gaat moeilijk doen met die weerstand er tussen.

Edit, je hebt nog wat posts gemaakt. Geen idee wat je met 5mA bedoeld.

Yep, beter geld weggooien aan iets van 27,= wat niet fatsoenlijk werkt ;)

Maar 100 euro is zinloos, er zit nauwelijks iets in dat ding en je hebt er al een. Je kunt solderen ? Dan gewoon dat ding repareren. In die link staat alles. Stelt niks voor. Alleen moet je die leds niet met een batterij testen, dan heb je kans dat je er een opblaast. (wat daar waarschijnlijk is gebeurd)

Alle onderdelen test je zo met je meter.

Op 9 november 2023 20:49:09 schreef fred101:
Edit, je hebt nog wat posts gemaakt. Geen idee wat je met 5mA bedoeld.

Yep, beter geld weggooien aan iets van 27,= wat niet fatsoenlijk werkt ;)

Maar 100 euro is zinloos, er zit nauwelijks iets in dat ding en je hebt er al een. Je kunt solderen ? Dan gewoon dat ding repareren. In die link staat alles. Stelt niks voor. Alleen moet je die leds niet met een batterij testen, dan heb je kans dat je er een opblaast. (wat daar waarschijnlijk is gebeurd)

Alle onderdelen test je zo met je meter.

Zoals ik reeds schreef wist ik niet hoe de demontage ging verlopen en kon moeilijk met een gat in mijn achterklep rondrijden.
Wat is dat zwarte blokje ?

Als je dat gelinkte topic nu even leest, zoals ik al eerder had gezegd, dan zie je hoe simpel de reparatie is. Er staat zelfs een schema.

Zwarte blokje:

Hoi Paul,
Dank voor je reactie.
Inmiddels meer info over de ZNR (Zinc Oxide Non-Liniair Resistor),
Type ZNR HF270 ERZVF2M270.

En zonder werkt het ook.
De vier diodes LEDs staan in serie. De kans dat ze alle 4 kapot zijn ios heel klein want als er 1 gaat krijgt de rest geen stroom meer. Als je dat met je DMM hebt getest kan het zijn dat deze te weinig spanning of stroom kan leveren of je verkeerd meet.

Op 9 november 2023 21:03:00 schreef fred101:
Als je dat gelinkte topic nu even leest, zoals ik al eerder had gezegd, dan zie je hoe simpel de reparatie is. Er staat zelfs een schema.

Zwarte blokje: [...] En zonder werkt het ook.
De vier diodes staan in serie. De kans dat ze alle 4 kapot zijn ios heel klein want als er 1 gaat krijgt de rest geen stroom meer. Als je dat met je DMM hebt getest kan het zijn dat deze te weinig spanning of stroom kan leveren of je verkeerd meet.

Sorry had de link niet gezien.
Waarschijnlijk werd die link gepost als ik op het derde bericht quote.