Ik ben een bus aan het ombouwen naar een camper en heb hierin vloerverwarmingsmatten aangebracht. Deze worden gevoed vanuit 12Vdc en trekken zo'n 25A.

Nu wil ik daar een regelaar voor maken. Zelf denk ik aan een pwm regeling met een thyristor maar weet niet zeker of dit wel de juiste weg is en of er speciale zaken zijn waar ik rekening mee moet houden (schakelpieken?) of dat dit in principe gewoon recht-toe-rechtaa kan.

Zou denk ik ook kunnen door heel een pwm te gebruiken met een heel lage schakel frequentie (seconden) omdat knipperen, als bij een lamp, hier niet aan de orde is natuurlijk en de 'gloeidraden' ongetwijfeld ook wat tijd hebben om voldoende op temperatuur te komen om voldoende warmte af te geven.

Iemand die hier een adviesje over kan geven of iets slims over kan zeggen..?

dergelijke verwarming is dermate traag dat je een x tijd aan en een x tijd weer uit beter werkt. pwm is leuk, maar ook een stoorzender, ook op je boordnet. leg wel dikke kabels aan, 6mm2 want anders houd je niet veel over van 12V bij 25A. als je meerdere matten hebt, kan in serie schakelen ook, moeten ze wel gelijk zijn..

Een thyristor gaat niet werken, die blijft op gelijkspanning geleiden nadat deze ontstoken is.

ah, thnx. Waar kan ik dan het beste mee schakelen?

Een relais of een Mosfet.

Relais lijkt mij niet handig. Moet erg veel schakelen en het geluid is ook niet echt wat.
Een PSMN2R0-30PL zou hier bv voor geschikt kunnen zijn?

Ja die zou je kunnen gebruiken.

Zal die erg warm worden bij 25A? (grote koelvin) of valt dat mee. Ik zal dan vermoedelijk een schakelen (mbv arduino oid) met perioden in de orde van 10sec tot continue aan. Zal ik wat mee moeten experimenteren

Ik denk dat het mee valt, als je de fet maar goed aanstuurt.
Het beste kun je een driver gebruiken.

Hier heb je wat meer info.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/41

Top, dank jullie wel. Zo kom ik er wel uit denk ik!

Wordt je licht uit dezelfde bron gevoed? Best mogelijk dat dan elke aan/uit je licht mee gaat knipperen. Dat zal je snel als hinderlijk ervaren. Voor een camper of caravan blijft gas de meest aangewezen vorm van verwarmen. Bij 25A gaat een batterijlading ook snel op zijn. Aan een paal betaal je de hoofdprijs. Reken op minimaal 0,70€/kWh. 0,90€/kWh is ook al heel gangbaar. Aan de paal heb je dan ook een omvormer nodig die 25A, of liefst meer, kan leveren.

12V à 25A = 300W. Peanuts als je daar een gemiddelde gas verwarming naast plaatst. Een Truma S3004, een veel gebruikt model, is 3500W. Verbruik tussen 30 en 280g/h.

Ik denk dat je met dergelijk weinig vermogen als vloerverwarming weinig hoeft te regelen, het zal niet snel te warm worden. Je kan ook handmatig regelen door naar wens delen in serie of parallel te schakelen.

Misschien is dit een leuk idee:

Verdeel de matten in 2 tot 4 zones, bijvoorbeeld onder de tafel en waar je kookt. Elke zone kan je dan regelen met kleinere schakelaars/relais. Dat wordt wat handzamer en je hebt de warmte waar je het wil hebben.

Vervolgens kan je nog kiezen voor om automatisch de zones om en om te laten verwarmen als een soort langzame PWM, maar ik denk niet dat het zo warm wordt.

Mocht 30% PWM nu wel genoeg zijn dan heb je aan de paal aan een 10A omvormer voor de vloer al genoeg.

Eens met buckfast, gas is veel handzamer en dat vermogen van zo'n 3kW kacheltje is ook niet voor niets.

Op 11 november 2023 08:15:30 schreef buckfast_beekeeper:
12V à 25A = 300W. Peanuts als je daar een gemiddelde gas verwarming naast plaatst. Een Truma S3004, een veel gebruikt model, is 3500W. Verbruik tussen 30 en 280g/h.

Ik ben het daar wel mee eens.

Op 11 november 2023 08:15:30 schreef buckfast_beekeeper:
Wordt je licht uit dezelfde bron gevoed? Best mogelijk dat dan elke aan/uit je licht mee gaat knipperen. Dat zal je snel als hinderlijk ervaren. Voor een camper of caravan blijft gas de meest aangewezen vorm van verwarmen. Bij 25A gaat een batterijlading ook snel op zijn. Aan een paal betaal je de hoofdprijs. Reken op minimaal 0,70€/kWh. 0,90€/kWh is ook al heel gangbaar. Aan de paal heb je dan ook een omvormer nodig die 25A, of liefst meer, kan leveren.

Dank vor het meedenken. Er is ook een truma.(gas/elektra) de vloerverwarming is er alleen om de ergste kou uit de vloer te halen in de winter. Truma of niet: die blijft koud. Dus het idee is wel verwarmingsfolie over het hele loopoppervlak maar hoeft niet 'op volle toeren' te draaien. Dus twee standen oid met een aan/uit signalering. Mosfet met arduino (oid) aansturing zodat eenvoudig proefondervindelijk de prettigste stand(en) te vinden is. De camper staat overwegend off grid Dusbijna geen walstroom. Accu 200ah (opladen met zonnepanelen, tijdens rijden en momenten dat er wel walstroom beschikbaar is)