Op 19 november 2023 13:30:24 schreef Hugo Welther:
[...]
Afhankelijk van het type auto, bouwjaar etc. is het "fingers crossed".
Bij een moderne auto is het einde oefening, o.a, ECU, dashboard computer en andere elektronica dood. In een auto zit geen ompoolbeveiliging!
In de meeste auto's zit wel degelijk een ompoolbeveiliging.
Al vanaf de jaren 90 dat er elektronika werdt gebruikt.
Ik heb al de nodige stuurappararaten motorsturingen climaatcontrolunits cabriodak besturingunit etc gerepareerd.
En tot nu toe zat daar altijd waar de voedingspanning binnenkomt een diode over de massa en plus.
Met de bedoeling dat er een zekering uit gaat bij ompolen.
Om het hufterproof te maken.
Dat moet ook wel want de meeste automonteurs zijn nou eenmaal niet handig met elektro.
Er zijn ook nog wat varistors en tvs dioden toegevoegt omdat de boordspanning van een auto nou eenmaal niet de schoonste cq stabielste spanning is.
Ik heb in het verleden nog wel eens mensen aan de deur gehad die hadden bij een corrola zelf de accu willen vervangen waarna de auto compleet dood was.
Nadat ik de accu had geplaatst en zag dat alles dood was de vraag hebben jullie de polen omgedraaid?
De reactie van de eigenaar nee hoor echt niet.
Vervolgens een hoofdzekering van de efi en nog wat kleinere zekeringen vervangen deed de corolla het weer ..
Maar ik wist genoeg mij hou je niet voor de gek. 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 19 november 2023 18:02:27 schreef daandc:
Om het hufterproof te maken.Dat moet ook wel want de meeste automonteurs zijn nou eenmaal niet handig met elektro.
Oh, ik dacht dat je ging zeggen dat automonteurs H*****s zijn... 
In eerste instantie had ik iets geschreven over het niet merken dat ik batterijklemmen op foute polen had geschroefd, maar dit is helemaal niet gebeurt (en heb ik dus snel weer weggehaald). Ik heb netjes de PLUS draad op de PLUS pool geschroefd. Maar de accu ZELF gaf +12V op de minpool.
Accu leeg getrokken met lampje, toen hele nacht stroombegrensd opgeladen (2A) met 14V op de PLUS-pool, toen 10 uur automatische lader erop die het nu allemaal prima vond (en laadde met ruim 3A (is een 3,8A lader)). Lader gaf nog niet aan dat ie klaar was toen ik de accu weer meenam naar de auto.
Accu weer in auto geplaatst en voor alle zekerheid een tweede accu parallel gezet. De auto kwam protesterend tot leven (duurde even voordat alle 4 de cilinders meededen, zo klonk en voelde het). Even laten draaien en toen nog een keer gestart op de 'originele' accu. ik heb niet de illusie dat die accu nu weer in orde is, maar ben onder de indruk dat ie leeg was, verkeerd om opgeladen is tot ~5Ah capaciteit (de 60W lamp brandde zeker een uur) en nu weer met de juiste polen aangesloten en opgeladen zijn werk doet.
De auto (2004 Hyundai Trajet 2.0 benzine) lijkt in orde, maar nog niet gereden, nog niet gekeken of de dynamo de accu nog oplaad, etc.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je hebt 1 geluk in deze, de omgepoold geladen accu is slecht en kon nog weinig kortsluitstroom leveren. had je een nieuwe accu omgepoold erin gezet was er geheid het eea kapot geweest.
Op 19 november 2023 23:36:20 schreef r-p:
In eerste instantie had ik iets geschreven over het niet merken dat ik batterijklemmen op foute polen had geschroefd, maar dit is helemaal niet gebeurt (en heb ik dus snel weer weggehaald). Ik heb netjes de PLUS draad op de PLUS pool geschroefd. Maar de accu ZELF gaf +12V op de minpool.Accu leeg getrokken met lampje, toen hele nacht stroombegrensd opgeladen (2A) met 14V op de PLUS-pool, toen 10 uur automatische lader erop die het nu allemaal prima vond (en laadde met ruim 3A (is een 3,8A lader)). Lader gaf nog niet aan dat ie klaar was toen ik de accu weer meenam naar de auto.
Accu weer in auto geplaatst en voor alle zekerheid een tweede accu parallel gezet. De auto kwam protesterend tot leven (duurde even voordat alle 4 de cilinders meededen, zo klonk en voelde het). Even laten draaien en toen nog een keer gestart op de 'originele' accu. ik heb niet de illusie dat die accu nu weer in orde is, maar ben onder de indruk dat ie leeg was, verkeerd om opgeladen is tot ~5Ah capaciteit (de 60W lamp brandde zeker een uur) en nu weer met de juiste polen aangesloten en opgeladen zijn werk doet.
De auto (2004 Hyundai Trajet 2.0 benzine) lijkt in orde, maar nog niet gereden, nog niet gekeken of de dynamo de accu nog oplaad, etc.
Gelukkig geen schade dus. Alleen een nieuwe accu, en misschien een defecte radio. Ik schreef ook dat ik het hele ompool verhaal niet helemaal begreep. Radio's hebben meestal geen ompool bescherming. Ik heb nooit helemaal begrepen waarom niet. Ik heb er veel gezien waarbij ze het fout gedaan hadden en het resultaat een verbrandde radio was. Misschien willen ze gewoon meer radio's verkopen.
alle radios die ik al heb gehad en verkeerd om aangesloten (heb er al wat tegen gekomen), hebben een glaszekering in de gele draad zitten (vaak ook in de rode), en een diode intern in sper.
sluit je de radio verkeerd, geleid de diode en gaat de zekering eruit.
ik heb nog nooit een verbrande radio gezien
Dan heb je veel geluk als alles nog werkt!
Bij een mercedes springen de "sterren" je om de oren als je maar de kleinde fout maakt met al die losse modules...
En wat schoonpapa betreft... Alzheimer zuigt. Eigen ouders allebei, schoon-oma en nu schoonpapa. Schoonpapa is gelukkig nog niet zo ver maar op een gegeven moment is het nog wel het omhulsel maar niet meer de inhoud van een persoon.
Vanavond de laadspanning controleren en kijken of de radio inderdaad is gaan hemelen...
Wederom dank voor het meedenken!
Op 19 november 2023 23:56:58 schreef testman:
je hebt 1 geluk in deze, de omgepoold geladen accu is slecht en kon nog weinig kortsluitstroom leveren. had je een nieuwe accu omgepoold erin gezet was er geheid het eea kapot geweest.
Denk ik ook: het ratelen wat ik hoorde leek een relais dat probeerde te schakelen maar de belasting die dat gaf, trok de spanning zover omlaag dat hij weer afviel. Of zoiets.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Ken dat...
Mijn Suzuki SV1000S motor doet dat ook als de accu iets te ver ontladen is en ik dan probeer te starten (soort van mitrailleurgeluid).
Staat sindsdien 24/24-7/7 op een CTEK (druppel)acculader.
Op 20 november 2023 13:37:44 schreef r-p:
[...]
maar op een gegeven moment is het nog wel het omhulsel maar niet meer de inhoud van een persoon.
Ken ik spijtig genoeg ook... 
Op 19 november 2023 04:47:07 schreef harry64:
De diodebrug in de dynamo heeft waarschijnlijk dat verkeerd om aansluiten niet overleefd als de accu genoeg power er in heeft kunnen proppen. Idem voor de ECU en bijbehorende randelektronica in dashboard, sensors e.d. Een aantal zekeringen zal er denk ik ook wel uit liggen.
Wilde hem meenemen na starten op alleen deze gare accu*, maar dacht door je waarschuwing dat ik wel eventjes de laadspanning moest controleren.
Met lopende motor 11,5V. Motor uit: 12,3V 
Dus de dynamo doet z'n werk niet (ook een accu-symbool in het dashboard).
Ben nu aan het lezen hoe een dynamo werkt (en wat er dus misschien aan te redden valt). Wat ik van mijn oude CB350je denk te herinneren is dat ie volgens mij domweg de spanning 'clampte' wanneer deze te hoog werd, maar volgens mij is het tegenwoordig wat netter. 
* (starten deed ie prima, maar wederom: ik heb geen hoop dat deze accu het blijft doen maar gedurende de testfase ga ik er geen nieuwe instoppen...)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Er zit doorgaans een losse spanningsregelaar op die het veld regelt om de uitgangsspanning te bepalen. Als je die vervangt heb je goede kans dat alles weer werkt.
de regelaar is extern, maar intern zitten 6 diodes. en daar zal er wel één of meerdere kapot zijn gegaan.
gewoon op de sloop een andere dynamo halen voor die auto. kost je 3 tot 5 tientjes
kan ook zijn dat de accu gewoon de dynamo onderuit haalt
[Bericht gewijzigd door fcapri op (14%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bij een defecte diode of een accu die de alternator onderuit haalt, draait hij vaak zo zwaar dat je hem hoort zingen.
Maar ik ben het er wel mee eens; de gehele alternator vervangen is zekerder en om de regulator te vervangen moet hij er meestal toch al uit.
testman
gezien de leeftijd van de auto zou ik het eens afkijken of de accu na 2 dagen staan nog de motor gestart krijgt. andere dynamo en wat er nog meer stuk kan zijn, die auto brengt niet zo veel meer op. kans dat je een opkoper aan de deur krijgt die nog wat van de prijs sjachert, zet die er maar een andere accu in. garages met die opkopers als klant hebben vaak een batch "nog inzetbare" startaccu's die voor de verkoop nog goed zat zijn..
Dynamo is best moeilijk te bereiken, dus toen 120A zekering van de dynamo stuk bleek, eerst naar de sloop voor zo'n zekering en kijken of er een dynamo was. Maar helaas was de meest voor de hand liggende kandidaat (Hyundai Tucson) leeggeroofd: motor inclusief dynamo naar het buitenland verkocht en accu eruitgeknipt (dus ook zekering). Bij een Vectra een 80A zekering met behuizing gevonden en hiermee de auto getest: 'Netjes' 14,45V laadspanning. Toen correcte zekering gehaald (6,33€). Morgen haal ik de auto op en ga ik verder zekeringen zoeken (radio doet het bv. niet).
Gaat inderdaad z.s.m. de deur uit.
Overigens zitten in de motorruimte veel zekeringen met een doorzichtig raampje zoals de foto hieronder. De 120A is wat groter maar ik kreeg 'm er niet uitgetrokken, de 30A en 40A wel. Blijkt dat dat 120A kreng met boutjes vastzit
Maar die vond ik pas toen bleek dat de zekeringbehuizing open kon klappen.
testman
ken die grote zekeringen, heb er wat uit sloop wagens gehaald. de startmotor heeft de grootste.
zekering achterop de radio kan eruit liggen, er zijn wel radio's met een sperdiode. of omdat de voeding eraf is geweest gewoon aanzetten want via de acc werkt " koud " nog niet. radio heeft permanent en ACC zekering, als je binnenverlichting werkt is het vaak niet de continu zekering.
Wel netjes van Hyundai dat ze alles netjes afzekeren, ook de dynamo.
Dat is bij veel auto's niet het geval.
testman
Op 21 november 2023 21:53:59 schreef revado:
Wel netjes van Hyundai dat ze alles netjes afzekeren, ook de dynamo.
Dat is bij veel auto's niet het geval.
de wagen waar ik de hele bekabeling uit heb gesloopt was een renault uit 2012 en die had dat ook al, incl startmotor. vaak is het zekering paneel in de auto ook nog voorgezekerd met 50-80A oid bij de motor. komt wrs voort uit die brandjes door smeulende kabels omdat er vroegah niks werd gezekerd behalve wat eindgroepen. wat te denken met een aanrijding, dynamo + kabel zit klem geramd in t blok dan komt er ook fik in.
Op 21 november 2023 21:24:28 schreef testman:
ken die grote zekeringen, heb er wat uit sloop wagens gehaald. de startmotor heeft de grootste.zekering achterop de radio kan eruit liggen, er zijn wel radio's met een sperdiode. of omdat de voeding eraf is geweest gewoon aanzetten want via de acc werkt " koud " nog niet. radio heeft permanent en ACC zekering, als je binnenverlichting werkt is het vaak niet de continu zekering.
Een zekering op een startmotor dat ben ik nog nooit tegen gekomen er is geen zekering die een koude startstroom overleeft. 
Nog nooit gezien maar het lijkt er hier inderdaad op.
Wel iets typisch voor fransen.
Ben benieuwd hoe vaak de zekering het begeeft want een flinke (bij koude motor) startstroom komt toch akelig dicht bij de waarde van deze zekering.
Op 21 november 2023 22:11:04 schreef daandc:
[...]Een zekering op een startmotor dat ben ik nog nooit tegen gekomen er is geen zekering die een koude startstroom overleeft.
de kabel is meestal de zekering
Sowieso bij japanse auto's want daar wordt normaliter geen zekering gebruikt
bij toyo's bijvoorbeeld.
testman
die zekering gaat er semi nooit uit. ken diverse van deze wagens en ondanks diverse overleden startmotoren over de jaren bij die wagens zit er nog steeds de originele zekering in. heb er wel eens een lang lopende storing in gevonden. garage kwam er niet uit, af en toe starte die wagen niet. bleek er een moer op die zekering los te zitten. had iemand ooit een versterker bijgezet en niet meer aangedraaid 
De 'etacs' zekering was stuk, na vervangen werkt de centrale vergrendeling weer.
De radio werkte niet, eruit gehaald en er bleek netjes spanning op de gele en rode draad te staan (sleutel op contact en gemeten op originele bedrading van de auto, daarna volgen nog 3 omzetstekkers (Hyundai_>ISO->radio) en zekering radio was ook heel. Ingeplugd en nu deed de radio het weer.
Vreemd maar ik weet uit ervaring dat ik vooral niet verder moet zoeken omdat er dan altijd meer stuk gaat... Het werkt, dus afblijven.
Airco deed het ook niet en nu wel weer maar het *zou* kunnen dat gisteren de ventilator uit stond en dan doet de airco het ook niet.
Zo'n beetje alles doet het volgens mij. Chapeau voor Hyundai dat de auto dit redelijk goed overleefd heeft!