maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bij een defecte diode of een accu die de alternator onderuit haalt, draait hij vaak zo zwaar dat je hem hoort zingen.
Maar ik ben het er wel mee eens; de gehele alternator vervangen is zekerder en om de regulator te vervangen moet hij er meestal toch al uit.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
gezien de leeftijd van de auto zou ik het eens afkijken of de accu na 2 dagen staan nog de motor gestart krijgt. andere dynamo en wat er nog meer stuk kan zijn, die auto brengt niet zo veel meer op. kans dat je een opkoper aan de deur krijgt die nog wat van de prijs sjachert, zet die er maar een andere accu in. garages met die opkopers als klant hebben vaak een batch "nog inzetbare" startaccu's die voor de verkoop nog goed zat zijn..
Dynamo is best moeilijk te bereiken, dus toen 120A zekering van de dynamo stuk bleek, eerst naar de sloop voor zo'n zekering en kijken of er een dynamo was. Maar helaas was de meest voor de hand liggende kandidaat (Hyundai Tucson) leeggeroofd: motor inclusief dynamo naar het buitenland verkocht en accu eruitgeknipt (dus ook zekering). Bij een Vectra een 80A zekering met behuizing gevonden en hiermee de auto getest: 'Netjes' 14,45V laadspanning. Toen correcte zekering gehaald (6,33€). Morgen haal ik de auto op en ga ik verder zekeringen zoeken (radio doet het bv. niet).
Gaat inderdaad z.s.m. de deur uit.
Overigens zitten in de motorruimte veel zekeringen met een doorzichtig raampje zoals de foto hieronder. De 120A is wat groter maar ik kreeg 'm er niet uitgetrokken, de 30A en 40A wel. Blijkt dat dat 120A kreng met boutjes vastzit
Maar die vond ik pas toen bleek dat de zekeringbehuizing open kon klappen.
testman
ken die grote zekeringen, heb er wat uit sloop wagens gehaald. de startmotor heeft de grootste.
zekering achterop de radio kan eruit liggen, er zijn wel radio's met een sperdiode. of omdat de voeding eraf is geweest gewoon aanzetten want via de acc werkt " koud " nog niet. radio heeft permanent en ACC zekering, als je binnenverlichting werkt is het vaak niet de continu zekering.
Wel netjes van Hyundai dat ze alles netjes afzekeren, ook de dynamo.
Dat is bij veel auto's niet het geval.
testman
Op 21 november 2023 21:53:59 schreef revado:
Wel netjes van Hyundai dat ze alles netjes afzekeren, ook de dynamo.
Dat is bij veel auto's niet het geval.
de wagen waar ik de hele bekabeling uit heb gesloopt was een renault uit 2012 en die had dat ook al, incl startmotor. vaak is het zekering paneel in de auto ook nog voorgezekerd met 50-80A oid bij de motor. komt wrs voort uit die brandjes door smeulende kabels omdat er vroegah niks werd gezekerd behalve wat eindgroepen. wat te denken met een aanrijding, dynamo + kabel zit klem geramd in t blok dan komt er ook fik in.
Op 21 november 2023 21:24:28 schreef testman:
ken die grote zekeringen, heb er wat uit sloop wagens gehaald. de startmotor heeft de grootste.zekering achterop de radio kan eruit liggen, er zijn wel radio's met een sperdiode. of omdat de voeding eraf is geweest gewoon aanzetten want via de acc werkt " koud " nog niet. radio heeft permanent en ACC zekering, als je binnenverlichting werkt is het vaak niet de continu zekering.
Een zekering op een startmotor dat ben ik nog nooit tegen gekomen er is geen zekering die een koude startstroom overleeft. 
Nog nooit gezien maar het lijkt er hier inderdaad op.
Wel iets typisch voor fransen.
Ben benieuwd hoe vaak de zekering het begeeft want een flinke (bij koude motor) startstroom komt toch akelig dicht bij de waarde van deze zekering.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Op 21 november 2023 22:11:04 schreef daandc:
[...]Een zekering op een startmotor dat ben ik nog nooit tegen gekomen er is geen zekering die een koude startstroom overleeft.
de kabel is meestal de zekering
Sowieso bij japanse auto's want daar wordt normaliter geen zekering gebruikt
bij toyo's bijvoorbeeld.
testman
die zekering gaat er semi nooit uit. ken diverse van deze wagens en ondanks diverse overleden startmotoren over de jaren bij die wagens zit er nog steeds de originele zekering in. heb er wel eens een lang lopende storing in gevonden. garage kwam er niet uit, af en toe starte die wagen niet. bleek er een moer op die zekering los te zitten. had iemand ooit een versterker bijgezet en niet meer aangedraaid 
De 'etacs' zekering was stuk, na vervangen werkt de centrale vergrendeling weer.
De radio werkte niet, eruit gehaald en er bleek netjes spanning op de gele en rode draad te staan (sleutel op contact en gemeten op originele bedrading van de auto, daarna volgen nog 3 omzetstekkers (Hyundai_>ISO->radio) en zekering radio was ook heel. Ingeplugd en nu deed de radio het weer.
Vreemd maar ik weet uit ervaring dat ik vooral niet verder moet zoeken omdat er dan altijd meer stuk gaat... Het werkt, dus afblijven.
Airco deed het ook niet en nu wel weer maar het *zou* kunnen dat gisteren de ventilator uit stond en dan doet de airco het ook niet.
Zo'n beetje alles doet het volgens mij. Chapeau voor Hyundai dat de auto dit redelijk goed overleefd heeft!