EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Het wordt complex om het via deze weg uit te zoeken dus ik ga even terug hernemen
Als een deur op slot is en je schakelt de machine aan dan gaat de machine de deur los maken (als hij niet vol water staat uiteraard). Wat bij jou lijkt aan de hand te zijn is dat wanneer je het toestel aan zet de machine denkt dat die vast is en die moet los maken. Daarom de eerste klik. Maar hij ziet dat de deur niet los gaat en blijft maar proberen. Volgens mij is er dus wat mis met het deurcontakt sense systeem. Ik heb een rudimentair schemaatje gemaakt zodat je weet waar naar te zoeken. Op de uitgang vh deurcontact contact (op het schema heb ik er "sense" bij gezet. Zou je ergens een baan moeten hebben naar de serie smd weerstandjes. Die dempen de 230v om de opto niet te beschadigen.
Kun je de baan vinden? Zijn de smdtjes in orde? Welke opto? Kun je de laagspanningskant vd opto meten? Die zou van spanning moeten veranderen bij deur vast/los.
Ik zie op je print geen slechte contacten. Ik zie wel dat de dikke relais hun bovenste pennen doorverbinden naar de print en dat sommige aansluitingen met een baantje weg lopen. Waarschijnlijk naar een andere sense om de status te monitoren.
Heb je de testprogrammas geprobeerd uit de bijlage die ik stuurde vd 16kg?
Kun je op de print de uitgang vd zekering volgen naar waar die overal verder gaat? Om zo de overbelasting te vinden.
Je zou ipv de weestand terug aan te sluiten er eerst iets lichter op aansluiten om de zekering te vrijwaren.
Wat gebeurt er als je het deurslot volledig uittrekt? Nog steeds geklapper vh relais? Dan is de sense toch stuk.
Opgelet met metingen. De primaire en secundaire zijn galvanisch gescheiden. Het ganse doel van een opto. De ingang is 230v en de uitgang zit op het 5v circuit.
Eric, voordat ik je huiswerk ga uitvoeren, ik ben wel een stapje verder gekomen met die deur. Dat was op basis van een YT filmpje waar aangegeven dat ook de deurswitch en bekabeling gecontroleerd moet worden. Gedrag was wel anders, maar toch nieuwsgierig geworden op dat stuk.
De deurswitch doorgemeten en die is gewoon goed. Bekabeling bekeken voor zover ik het zo kon zien aan de bovenzijde van de machine, geen probleem gezien, dus of dat zit verder.
Maar ik ben dus gaan kijken of ik bekabeling eruit kan laten en kan testen.
Dit is de desbetreffende connector:
? CNS502
1. GND
2. Door open Check
3. Leakage Sensing
4. Dry air Temperature
5. Dry duct Temperature
6. Water Temperature
7. Water level out sensing
8. Water level in sensing
Stekker eruit en pin 1 en 2 kortgesloten. Probleem weg. Dus ik vermoed de kabelboom. Alleen ik ben verder gaan uitsluiten.
Ik ben alle pinnen gaan uitsluiten. Wat blijkt, zodra ik de kabel met de eerder uitgesloten pinnen 1, 2 3, 6 en 8 erin stop gaat het goed. Maar sluit ik pin7 aan, dan treedt het deurprobleem op.
Nu kan ik mij voorstellen dat er ergens toch schade is aan de kabelboom of een probleem met "water level" sensor?
Ik moet alleen de deur uit. Dus pak het later weer op. Boeiend iets, maar ook iets frustrerend... Het is nu net als met pokeren, zoveel tijd erin gestopt, dan maar all-in en verder zoeken... Ik waardeer jouw input enorm.
Op 28 november 2023 14:10:50 schreef EricN:
Die witte pin deurslot. Is dat niet deze:
Klopt en ik maak ook een denkfout 
"2ND DOOR" is de Add Door en die heb ik wel gewoon. Ze hanteren verschillende termen op verschillende pagina's.
? CN300
1. Add Door Signal 1
2. Add Door Signal 2
3. GND
4. Add Door Sensing 1
5. Add Door Sensing 2
6. Add Door OPEN CLOSE CHECK
7. WIFI On/Off Signal
Ik pak de rest van je punten op.
Op 27 november 2023 16:06:42 schreef EricN:
Heb je de testprogrammas geprobeerd uit de bijlage die ik stuurde vd 16kg?
Ja maar die red ik niet qua tijd. Zodra ik de wasmachine aanzet gaat het geklik beginnen. Dan red ik die naar 17uur uitstellen en houdt 7 seconden de start knop vast. De machine gaat in die 7 seconden willen afpompen. Dan krijg ik netjes de AS melding. Ik kan nog de optieknop drukken en de jog wiel willen draaien, maar dan is het geklik voorbij en krijg ik die Dc1 melding. Elke knop daarna drukken of draaien doet niet. Doe ik het opnieuw en haal ik druksensor los dan krijg ik IC op het scherm of 1C. Dan zal ie vast merken dat die druksensor niet uitgelezen kan worden. Ik kan het testprogramma dus niet doorlopen.
Op 27 november 2023 16:06:42 schreef EricN:
Het wordt complex om het via deze weg uit te zoeken dus ik ga even terug hernemenAls een deur op slot is en je schakelt de machine aan dan gaat de machine de deur los maken (als hij niet vol water staat uiteraard). Wat bij jou lijkt aan de hand te zijn is dat wanneer je het toestel aan zet de machine denkt dat die vast is en die moet los maken. Daarom de eerste klik. Maar hij ziet dat de deur niet los gaat en blijft maar proberen. Volgens mij is er dus wat mis met het deurcontakt sense systeem. Ik heb een rudimentair schemaatje gemaakt zodat je weet waar naar te zoeken. Op de uitgang vh deurcontact contact (op het schema heb ik er "sense" bij gezet. Zou je ergens een baan moeten hebben naar de serie smd weerstandjes. Die dempen de 230v om de opto niet te beschadigen.
Kun je de baan vinden? Zijn de smdtjes in orde? Welke opto? Kun je de laagspanningskant vd opto meten? Die zou van spanning moeten veranderen bij deur vast/los.
Als ik het goed begrijp vanuit de pin in de connector gezien, eerste een diode, en daarna de oranje lijn naar boven naar een opto? De andere zijde van het component gaat de rechter pin naar GND en de linker gaat naar een weerstand boven die "RY401 Heater Relay", maar die componenten zijn dan zo klein dat ik er moeite mee heb om de banen te volgen of te meten. Moet ik deze kant verder zoeken of de linker boven pin (met groene pijl) dus datgene wat ik moet meten tov gnd "Die zou van spanning moeten veranderen bij deur vast/los." ?
Rest van je punten pak ik verder op.
Op 28 november 2023 18:12:34 schreef EricN:
Ik zou dat denken. Begin bij het begin. Is die pin (CN11-1 door lock) wisselend in spanning bij lock/unlock?Zoals eerder vermeld vind ik die smd weerstand jes er wat gebakken uit zien. Ik zou niet verschieten als die stuk of los liggen. Weerstand meten. 1 smd en de reeks in serie.
Frustrerend dit dat ik niet weet waar ik nu precies naar kijk en dus twijfel of ik het wel goed doe. Waar moet ik de tweede pen van de multimeter op prikken als ik de andere op CN11-1 heb geprikt? aarde? Ik kom op waardes van 110v en 128-130v uit, maar dan zonder dat ik iets aan het apparaat doe vliegt ie naar deze waarde en dan weer naar 0. Ik twijfel aan mijn test (DC/AC, welke pen waar?). Door het prikken in CN11-1 en de blauwe draad op RY7 relay krijg ik de indruk dat ik het deur relais weet te beïnvloeden.
Op 28 november 2023 19:10:23 schreef smd:
Als je een addwash deurtje heb, kan wel de kabelboom onderbroken zijn..
Ja ik vind het een logische gedachte, jullie geven het beide ook aan. En een bewegend apparaat uit zichzelf of met de hand zoals de deur, kan ik dat goed begrijpen. Bovendien viel mij de volgende tekst op die Eric eerder gepost heeft.
Maar hoe dit na te gaan... volgens mij moet ik het hele apparaat open slopen om die kabelboom na te gaan die naar de add door gaat.
Edit: voorkant eraf gehad, deur verwijderd om naar de kabelboom van de addwash deur visueel te inspecteren. Ze hebben op de plekken waar het kan schuren extra voorzien van tape en in de deurmechanisme zelf zit om de kabelboom ook een schuim aangebracht.
Waar de individuele draden te zien zijn, zat het zwarte tape. Ik dacht daar iets van schade te zien, maar dat bleek niet het geval te zijn.
EricN
Rood is de L. Zet daar waar het makkelijkst is ergens een meetpunt.
Volg dan de punten.
Op 1 moet je altijd 230 (vac uiteraard)hebben
Op 2 na inschakeling of programma start.
Op 3 bij deur vast. En als punt 2, 230 geeft
Op 29 november 2023 19:15:45 schreef smd:
Als bij doormeten en bedienen schakelaar addwash deur alles goed schakelt, zou ik toch meten en kijken naar solderingen, zelfs SMD componenten raken los!!
Dankje. Ik heb alle relais en elco's opnieuw gesoldeerd. Samen met paar optocouplers (in de afbeelding geel omcirkelt). Ik heb pootjes/componenten nagegaan of ze los zitten (blauw omcirkelt), maar er zitten ook componenten nog onder die siliconen (bij en tussen de grote elco en trafo). Het is veel werk om dat te verwijderen en opletten dat ik niet tegen een component aan het porren ben om eronder te komen. En inmiddels zoveel tijd eraan besteed om nog wel verder de siliconen weg te halen, maar blind alles nagaan of alle smd's solderen... poeh.
Op 29 november 2023 16:56:53 schreef EricN:
Volg dan de punten.Op 1 moet je altijd 230 (vac uiteraard)hebben
Ga ik zo doen. Ik had geen mail gehad dat jullie wat geplaatst hadden.
Dus vanmorgen en gisterenavond bezig geweest (zie boven over soldeeracties e.d.).
Wat mij net wel opviel, toeval...... Het slot "knalt" dus (en het relais schakelt op en af), maar zodra ik de behuizing aanraak stopt het, laat ik weer los dan gaat ie weer door (zit wel een aantal seconden tussen). PCB ligt in zijn behuizing op de grond. Wasmachine is geaard (stopcontact).
Zegt dit iets?
Op 29 november 2023 16:56:53 schreef EricN:
Volg dan de punten.Op 1 moet je altijd 230 (vac uiteraard)hebben
1. 230VAC
2. 230VAC (op de PCB) bij inschakeling.
3. 230VAC, ~130VAC, 230VAC, ~130VAC (op de PCB) etc... bij het schakelen van de deur relais en "geknal" van het deurslot. Zodra dit na een aantal keren gebeurd is, gaat de machine "uit". Voltage zakt dan lineair in.
Op 30 november 2023 11:39:22 schreef EricN:
Die metingen geven hoop. Dus na het slot klopt de meting. Buiten de -130. Daat ac nooit negatief is zit daar wel iets raar. Mogelijk trekken de smdjtjes de spanning niet naar beneden genoeg.Ik ben zeer benieuwd naar de ohmse meting van die 18 smdtjes. Ze staan per 2 parallel en 3x in serie. Je kan de 3 sets onderling vergelijken. Als mijn vaststelling klopt. Ik zie geen details.
De diodes zijn goed?
Nee, staat een "ongeveer", geen "minteken".
Ik heb gisteren de weerstanden gemeten en de diodes, maar ik heb de waardes niet genoteerd. Ik zal dat doen en je het resultaat melden.
[Bericht gewijzigd door mgizmo op (11%)]
EricN
Aja. Haha. Ultra klein.
Als qua smdtjes alles goed meet zou ik aan de opto beginnen. Gezien meten onder spanning super gevaarlijk is qua uitschuiven en sluiting maken zou ik opteren om er kleine draadjes aan te solderen.
Metingen kun je zowel op de primaire 2 pootjes doen als op de secundaire 2 pootjes. Primair behoor je ofwel nul volt dc te meten bij open slot of een 1-2 vdc bij gesloten slot. Secundaair nul vdc bij gelosen slot (invers dus) en 5v bij open slot.
Als dat prima is moeten we richting processor gaan.
Op 30 november 2023 11:46:35 schreef EricN:
Als qua smdtjes alles goed meet zou ik aan de opto beginnen. Gezien meten onder spanning super gevaarlijk is qua uitschuiven en sluiting maken zou ik opteren om er kleine draadjes aan te solderen.
Dank je. Even voor de zekerheid. Je bedoelt beide opto's boven de reeks weerstanden toch?
Wat betreft meten, ik heb dat geprobeerd en het lukte met mijn pennen (ik snapte alleen de reading niet, want mijn multimeter gaf geen steady signaal), maar inderdaad zal ik de draadjes solderen.
Wat betreft het meten. Boeiende was dus voor mij dat ik schommelingen zag op mijn multimeter. Dus even weer kennis opgehaald over opto's e.d. Als ik het goed begrijp, zit er 1 diode onderaan aan de pcb die één deel van de sinus van AC doorlaat. Ik begrijp alleen niet, waarom er dan geen bruggelijkrichter aanwezig is? ze willen toch dat het een steady DC signaal is? Ik zie ook nog een cap tussen de twee pinnen van de opto zitten is dat om het op te "vangen" dat het signaal naar 0 gaat?
Ik had dan zoiets verwacht met de bruggelijkrichter, maar op de pcb zie ik 1 diode (voor de 817):
EricN
Het kan werken via netsynchronisatie. Stel dat het slot dicht is en de opto geeft een "LOW"(nul volt) signaal aan de uC. Dan kan het evengoed zijn dat er gewoon geen spanning is omdat iets "dood" is. Een 50hz signaal geeft indicatie van een bepaalde schakelaar stand en een tegen van "leven". Iets met 2 vliegen en een klap...
Op 30 november 2023 11:39:22 schreef EricN:
Ik ben zeer benieuwd naar de ohmse meting van die 18 smdtjes. Ze staan per 2 parallel en 3x in serie. Je kan de 3 sets onderling vergelijken. Als mijn vaststelling klopt. Ik zie geen details.De diodes zijn goed?
Je hebt het juist, hierbij de details:
50k per stuk, 150k in serie bij alle 3 sets.
beide diodes (onderaan de pcb), 592mV en oneindig. Ze zijn alleen "tegengesteld" van elkaar.
Toch nog de vraag: "Even voor de zekerheid. Je bedoelt beide opto's boven de reeks weerstanden toch?"
Edit: Oh ik dacht de opto tussen de twee witte stekkers wat anders was, maar nu ik zo naar die linker serie van weerstanden kijk, gaat die naar de opto tussen beide witte stekkers.
Dus alle drie opto's (in bovenstaande foto)?
Op 30 november 2023 12:57:35 schreef EricN:
Knappe foto!!!
Links boven stekker. Zal die vd verwarmrelais monitoring zijn?? Middelste is volgens je gele lijn die vh deurslot monitoring. Rechtse die van het main relay.
ok en er zit dus een diode links van de stekker die zal dan bij de linker opto horen. Die diode meet ik overigens hetzelfde als die anderen, goed lijkt mij.
Puur schematics gezien denk ik dat die linker dan van de main relay is (relay zit links), die van de warmte daarvan zit het relay rechts.
Maar, dus de linker opto van de twee meten voor de deur slot.
Nog even ga ik het leuk vinden en die wasmachine maar niet doen de komende maanden 
Het zou echt een winst zijn als dit apparaat weer gaat doen wat ie moet doen en dat ik ook nog kan koppelen (kabeltjes solderen) aan de huisautomatisering om het programma te starten wanneer het interessant is (laag tarief).
Op 30 november 2023 11:46:35 schreef EricN:
Aja. Haha. Ultra klein.Als qua smdtjes alles goed meet zou ik aan de opto beginnen. Gezien meten onder spanning super gevaarlijk is qua uitschuiven en sluiting maken zou ik opteren om er kleine draadjes aan te solderen.
Metingen kun je zowel op de primaire 2 pootjes doen als op de secundaire 2 pootjes. Primair behoor je ofwel nul volt dc te meten bij open slot of een 1-2 vdc bij gesloten slot. Secundaair nul vdc bij gelosen slot (invers dus) en 5v bij open slot.
Als dat prima is moeten we richting processor gaan.
primair:
deur open: ongeveer 0,5VDC ondanks de relais dat klikt blijft waarde constant
deur gesloten: ongeveer 0,6VDC en 0,8VDC afwisselend icm de relais dat klikt en deurslot dat "knalt"
secundair:
deur open: ongeveer 3,9VDC ondanks de relais dat klikt blijft waarde constant
deur gesloten: ongeveer 2,6VDC en 3,6VDC afwisselend icm de relais dat klikt en deurslot dat "knalt"
Overigens heb ik momenten (maar sporadisch) dat het probleem bij starten van de machine en daarna uitzetten van de machine niet optreed. Het treedt tot nu toe altijd op als een programma (bijv 8min programma) is afgelopen. Ik had vanmorgen eenmaal dat het probleem niet optrad. Programma gedraaid en dan is het geknal van het slot en geklik van het relais er weer.
Nee niet duwen, gewoon aanraken van de behuizing. Ik hing over de machine heen en toen stopte het geklik ineens, ik haalde mijn hand weg en het begon weer. Dus zonder er overheen te hangen nogmaals aanraken en toen stopte het, loslaten ging ie weer.
Maar, het wordt nog gekker. Terwijl ik aan het meten was, werd ik gebeld, dus ik ben in gesprek, was ondertussen beneden (ik heb geen krokodillenpennen aan de multimeter dus contacten zijn los), en ik hoorde de wasmachine weer klikken... echt gewoon random, ineens na 30 seconden een klik en dan weer niet en twee achter elkaar. Er is daar verder niemand in de buurt. 
Elco die laad en dan ergens ontlaad ofzo?
Die opmerking van die lekstroom in het document vind ik maar verdacht.
Edit: Ik ga nu aan een aardingsprobleem denken. Ik heb de wasmachine nu aan aan andere stopcontact aangesloten, andere verdieping. Machine aan, geen geklik, ingang 0v opto, uitgang 5v.
Nu verkort programma laten draaien, kijken of het geklik alsnog na het programma plaatsvindt. 
[Bericht gewijzigd door mgizmo op (16%)]
8 minuten voorbij. Machine doet wat ie moet doen... 1 klik deurslot eraf, programma klaar.
Als dit het is...
EricN
Als de verliesstroom dichter tegen N of L zit kan draaien minder verliesstroom veroorzaken en minder storing. Niet dat het probleem dan weg is maar eerder omzeilt.
EricN
Op 25 november 2023 21:51:30 schreef EricN:
Mss ook de rest een nameten op verliesstromen. Stekker uit en her en der eens tss massa (kast) en een component de ohmse waarde meten. Behoort dus oneindig te zijn.
Dit al ondernomen?
Op 30 november 2023 21:38:04 schreef EricN:
[...]Dit al ondernomen?
Ik heb dat stukje tekst blijkbaar niet goed gelezen/onthouden, want nee heb ik niet ondernomen. Nog specifieke componenten na alle updates?
Op 30 november 2023 22:00:32 schreef EricN:
Weerstand hoofdverdachte maar zonder deed hij ook raar zeker? In zoiets zit weinig wat verlies kan geven.
Ik begrijp je vraag niet. Welke weerstand bedoel je? en wat bedoel je met "zonder deed", wat zonder? Bedoel je misschien het verwarmingselement?
Als je bedoelt het verwarmingselement; ik heb al die tijd de connector op de HEATER relay niet aangesloten gehad. Alleen gisteren om ook die met 30graden te testen (wat dus werkte).
Ik zou zelfs de motor en sensoren testen. Normaal doen we dit met een megger maar ik vermoed dat je dat niet gaat hebben? Een defecte kabelboom zou veel verklaren. Zelfs de sluiting en plotse genezing. Maar zonder visuele schade heb ik nog geen defecte kabelboom gehad. Meestal ergens ingesleten of als je er aan trekt wat draad los in je handen.
Geen megger inderdaad. Ik heb veel componenten en onderdelen gemeten. Een pen van de mm op de aarde draad van de behuizing. Stekker uit het stopcontact. En met de andere pen van de mm componenten en stekkers gemeten. Bijna zit tussen 1 tot 2 Mohm of oneindig als het secundair circuit is. Dus aan de primaire kant/230V krijg ik 1 tot 2 Mohm:
- Pinnen in aangesloten deurslot
- Pinnen in aangesloten Valves
- Pinnen in stekker van de motoren
- Pinnen in aangesloten verwarmingselement
- Pinnen in aangesloten connectoren PCB: Main relay, Power connector (CN11), Heater relay
- De bundel aan weerstanden
- Een zijde van de diodes
- Die TOP component
Oneindig:
- componenten aan de secundaire kant (zoals eerderde blauw omcirkelde)
- andere connectoren (niet alle pennen zijn bereikbaar, dus willekeurig gedaan)
Wat mij opviel met de opto's:
- Die tussen de twee witte connectoren: anode = 2MOhm, cat = wisselt telkens tussen kOhm en MOhm op mijn mm (zie link van filmpje hieronder)
- De linker (van de twee): anode = 2MOhm, cat = 2MOhm
- De rechter (van de twee): anode = 2MOhm, cat = oneindig
https://alex54836-74935-25373.quickconnect.to/mo/sharing/Ouf7uuVO6
Wel een boeiend geval dit. Gelukkig moet jij het vuile werk doen, haha.
Kom je langs? Rotterdam Nesselande 
Ik constateer net dat ik het meetapparaatje verkeerd had gelezen. Twee groene lampjes = fase zit dan rechts in de WCD. De WCD's waar de wasmachine in zat is de fase dus rechts, maar het getik/ellende is er als die fasedraad dus rechts zit. Net weer gemerkt toen ik de wasmachine aansloot. Stekker andersom en probleem is weg.
Op 1 december 2023 12:46:39 schreef EricN:
Ja, sorry. Een vlaams dingetje. Verwarmingselement dus. Hier zeggen ze weerstand. Hij doet de zekering dus niet meer springen. Ook weer vreemd. Het kan ook zijn dat de zekering de 2de maal stuk gegaan is doordat hijzwak geworden is vh solderen. Dat is niet de bedoeling maar voor dit soort testen prima. De zekeringdraad is ook iets loodachtig.
Ik denk dat als ik de stekker weer omdraai en dan met het getik weer een programma draai met de warmte, dat die zekering weer eruit klapt.
Op 1 december 2023 12:46:39 schreef EricN:
Dat zou kunnen zijn dat het de ontladingsweerstanden in de net ontstoorde zijn. Deze even uitpluggen.
ontladingsweerstanden? Ik krijg condensatoren terug als ik google, bedoel je die (grotere) elco's op de pcb?
Op 1 december 2023 13:47:30 schreef EricN:
Nee. Daar waar het netstekkersnoer in het apparaat gaat zit een ontstoorder. Die heeft intern soms ontladingsweerstanden. Die kunnen je Mohm meting in de war brengen. Koppel dat even af en meet nog eens.
Ah de ontstoringsfilter. Ga ik doen.
Als de zekering bij omdraaien terug zou springen dan is het probleem nog steeds ernstig en is er een correlatie tss deurslot en zekering. Ook al is het een maand later pas ontstaan.
Met zekering bedoel ik de smeltzekering, nu glaszekering, op de PCB, niet die in de zekeringenkast wat je volgens mij bedoelt (zekering bij omdraaien, terug zou springen).
Op 1 december 2023 14:13:15 schreef EricN:
Nee. Ik bedoel de knutselzekering (glas). De automaat in de kast is toch nooit gesprongen?
Nee, aardlek wel 1 maal, maar dat was nadat ik de knop indrukte van de Homewizard plug. De "knallen" waren er voor.
Nee. Daar waar het netstekkersnoer in het apparaat gaat zit een ontstoorder. Die heeft intern soms ontladingsweerstanden. Die kunnen je Mohm meting in de war brengen. Koppel dat even af en meet nog eens.
Ik krijg niet de indruk dat ik anders meet. Blijven MegaOhms op de componenten van de primaire kant en de tweede pen op de aarde aansluiting op de kast. Stekker er niet in. 230V aansluitingen op de ontstoringsfilter verwijderd (in- en uitgang, was het makkelijkst).
Kabelboom maar echt helemaal inspecteren?
Als de zekering bij omdraaien terug zou springen dan is het probleem nog steeds ernstig en is er een correlatie tss deurslot en zekering. Ook al is het een maand later pas ontstaan.
"Als de zekering bij omdraaien terug zou springen". Dit is ook Vlaams denk ik. Met omdraaien bedoel je vervangen? 
De zekering klapte tijdens een wasbeurt al snel na het toevoegen van water en paar keer een draai van de trommel. Ik weet zeker dat de zekering eruit klapte bij het activeren van het verwarmingselement.
Op 1 december 2023 18:29:49 schreef smd:
Ik lekker eigenwijs maar hou het op losse solderingen IVM random gedrag, het kan zelfs een loszittende processor pootje wezen..
Dat is voor mij echt wel ondoenlijk om allemaal na te gaan. Als ik vaak buk met mijn nek dan gaat mijn nek opspelen dat is nu eenmaal het geval boven een PCB met de hoofd hangende, naast dat ik denk ik gelimiteerd ben in de middelen om dit goed te goed. Ik volg een aantal YT kanalen waarin ze een heatgun gebruiken om SMD's te (her)solderen. Zou dat een mogelijkheid kunnen zijn?
Tegelijkertijd, het gedrag is niet random; heel voorspelbaar namelijk.
Op 2 december 2023 12:45:47 schreef EricN:
Met omdraaien bedoel ik de stekker zodat de N L omwisselen.De omhmmeter behoort oneindig te geven. Ik zou de ontstoorder toch zeker daar uittrekken en dan alles afzoeken tot je de verliesgever vind. 1 voor 1 los leggen.
oke gevonden:
Werkwijze: alle connectoren los gemaakt (op de PCB) en gemeten in de pinnen van de stekkers op de externe componenten (één voor één losgemaakt). Ik begon bij de wit/zwarte stekker die in de "POWER" connector zit. Zo alle componenten één voor één losgemaakt. Ik bleef dezelfde 2MOhm waarde houden, totdat ik de front van de wasmachine los had gemaakt om bij de deurslot en pomp te kunnen komen. Stekker van de deurslot bleek ook 2MOhm te geven. Vervolgens de pomp. Zodra ik die stekker losmaak, meet ik op de eerdere stekkers oneindig, inclusief de stekker naar beide pompen.
Op beide pinnen van de connector naar de "bubble pump" meet ik de 2MOhm. Op de andere twee pinnen van diezelfde connector (maar naar de drain pump) blijft oneindig.
Die bubble pump loslaten en kijken wat de machine doet met de 230VAC stekker beide kanten proberen?
Wat zou dit kunnen betekenen? Bubble pump kapot? Geen idee namelijk hoe deze werkt en of ik dat opmerk.
Op de uitleg van de connector waar de bubble pump wordt aangestuurd staat weer "circulation pump". Ik zou dus geen water van bovenaf gemerkt moeten hebben tijdens het wassen als deze defect zou zijn?