Op 29 november 2023 19:15:45 schreef smd:
Als bij doormeten en bedienen schakelaar addwash deur alles goed schakelt, zou ik toch meten en kijken naar solderingen, zelfs SMD componenten raken los!!
Dankje. Ik heb alle relais en elco's opnieuw gesoldeerd. Samen met paar optocouplers (in de afbeelding geel omcirkelt). Ik heb pootjes/componenten nagegaan of ze los zitten (blauw omcirkelt), maar er zitten ook componenten nog onder die siliconen (bij en tussen de grote elco en trafo). Het is veel werk om dat te verwijderen en opletten dat ik niet tegen een component aan het porren ben om eronder te komen. En inmiddels zoveel tijd eraan besteed om nog wel verder de siliconen weg te halen, maar blind alles nagaan of alle smd's solderen... poeh.
Op 29 november 2023 16:56:53 schreef EricN:
Rood is de L. Zet daar waar het makkelijkst is ergens een meetpunt.
Volg dan de punten.Op 1 moet je altijd 230 (vac uiteraard)hebben
Op 2 na inschakeling of programma start.
Op 3 bij deur vast. En als punt 2, 230 geeft
Ga ik zo doen. Ik had geen mail gehad dat jullie wat geplaatst hadden.
Dus vanmorgen en gisterenavond bezig geweest (zie boven over soldeeracties e.d.).
Wat mij net wel opviel, toeval...... Het slot "knalt" dus (en het relais schakelt op en af), maar zodra ik de behuizing aanraak stopt het, laat ik weer los dan gaat ie weer door (zit wel een aantal seconden tussen). PCB ligt in zijn behuizing op de grond. Wasmachine is geaard (stopcontact).
Zegt dit iets?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
De smdtjes onder de opto's zijn nog steeds hoofdverdachte....(18 tal)
Mechanische manipulatie reactie duidt op slecht contact...
Dus. Ofwel de meest aannemelijke bijsolderen ofwel via meting de schuldige aanduiden. Of beide.
Op 29 november 2023 16:56:53 schreef EricN:
Rood is de L. Zet daar waar het makkelijkst is ergens een meetpunt.
Volg dan de punten.Op 1 moet je altijd 230 (vac uiteraard)hebben
Op 2 na inschakeling of programma start.
Op 3 bij deur vast. En als punt 2, 230 geeft
1. 230VAC
2. 230VAC (op de PCB) bij inschakeling.
3. 230VAC, ~130VAC, 230VAC, ~130VAC (op de PCB) etc... bij het schakelen van de deur relais en "geknal" van het deurslot. Zodra dit na een aantal keren gebeurd is, gaat de machine "uit". Voltage zakt dan lineair in.
EricN
Die metingen geven hoop. Dus na het slot klopt de meting. Buiten de -130. Daat ac nooit negatief is zit daar wel iets raar. Mogelijk trekken de smdjtjes de spanning niet naar beneden genoeg.
Ik ben zeer benieuwd naar de ohmse meting van die 18 smdtjes. Ze staan per 2 parallel en 3x in serie. Je kan de 3 sets onderling vergelijken. Als mijn vaststelling klopt. Ik zie geen details.
De diodes zijn goed?
Op 30 november 2023 11:39:22 schreef EricN:
Die metingen geven hoop. Dus na het slot klopt de meting. Buiten de -130. Daat ac nooit negatief is zit daar wel iets raar. Mogelijk trekken de smdjtjes de spanning niet naar beneden genoeg.Ik ben zeer benieuwd naar de ohmse meting van die 18 smdtjes. Ze staan per 2 parallel en 3x in serie. Je kan de 3 sets onderling vergelijken. Als mijn vaststelling klopt. Ik zie geen details.
De diodes zijn goed?
Nee, staat een "ongeveer", geen "minteken".
Ik heb gisteren de weerstanden gemeten en de diodes, maar ik heb de waardes niet genoteerd. Ik zal dat doen en je het resultaat melden.
[Bericht gewijzigd door mgizmo op (11%)]
EricN
Aja. Haha. Ultra klein.
Als qua smdtjes alles goed meet zou ik aan de opto beginnen. Gezien meten onder spanning super gevaarlijk is qua uitschuiven en sluiting maken zou ik opteren om er kleine draadjes aan te solderen.
Metingen kun je zowel op de primaire 2 pootjes doen als op de secundaire 2 pootjes. Primair behoor je ofwel nul volt dc te meten bij open slot of een 1-2 vdc bij gesloten slot. Secundaair nul vdc bij gelosen slot (invers dus) en 5v bij open slot.
Als dat prima is moeten we richting processor gaan.
EricN
Op 30 november 2023 11:40:44 schreef mgizmo:
[...]Nee, staat een "ongeveer", geen "minteken".
Ik heb gisteren de weerstanden gemeten en de diodes, maar ik heb de waardes niet genoteerd. Ik zal dat doen en je het resultaat melden.
Het is vooral belangrijk dat je de verschillende stukken vergelijkt. Er zitten meerdere dezelfde stukjes in (per 2 parallel). En dan de ganse serie schakeling in zijn geheel. Vergelijk de 3 sets op anomalieën
Op 30 november 2023 11:46:35 schreef EricN:
Als qua smdtjes alles goed meet zou ik aan de opto beginnen. Gezien meten onder spanning super gevaarlijk is qua uitschuiven en sluiting maken zou ik opteren om er kleine draadjes aan te solderen.
Dank je. Even voor de zekerheid. Je bedoelt beide opto's boven de reeks weerstanden toch?
Wat betreft meten, ik heb dat geprobeerd en het lukte met mijn pennen (ik snapte alleen de reading niet, want mijn multimeter gaf geen steady signaal), maar inderdaad zal ik de draadjes solderen.
Wat betreft het meten. Boeiende was dus voor mij dat ik schommelingen zag op mijn multimeter. Dus even weer kennis opgehaald over opto's e.d. Als ik het goed begrijp, zit er 1 diode onderaan aan de pcb die één deel van de sinus van AC doorlaat. Ik begrijp alleen niet, waarom er dan geen bruggelijkrichter aanwezig is? ze willen toch dat het een steady DC signaal is? Ik zie ook nog een cap tussen de twee pinnen van de opto zitten is dat om het op te "vangen" dat het signaal naar 0 gaat?
Ik had dan zoiets verwacht met de bruggelijkrichter, maar op de pcb zie ik 1 diode (voor de 817):
EricN
Het kan werken via netsynchronisatie. Stel dat het slot dicht is en de opto geeft een "LOW"(nul volt) signaal aan de uC. Dan kan het evengoed zijn dat er gewoon geen spanning is omdat iets "dood" is. Een 50hz signaal geeft indicatie van een bepaalde schakelaar stand en een tegen van "leven". Iets met 2 vliegen en een klap...
Op 30 november 2023 11:39:22 schreef EricN:
Ik ben zeer benieuwd naar de ohmse meting van die 18 smdtjes. Ze staan per 2 parallel en 3x in serie. Je kan de 3 sets onderling vergelijken. Als mijn vaststelling klopt. Ik zie geen details.De diodes zijn goed?
Je hebt het juist, hierbij de details:
50k per stuk, 150k in serie bij alle 3 sets.
beide diodes (onderaan de pcb), 592mV en oneindig. Ze zijn alleen "tegengesteld" van elkaar.
Toch nog de vraag: "Even voor de zekerheid. Je bedoelt beide opto's boven de reeks weerstanden toch?"
Edit: Oh ik dacht de opto tussen de twee witte stekkers wat anders was, maar nu ik zo naar die linker serie van weerstanden kijk, gaat die naar de opto tussen beide witte stekkers.
Dus alle drie opto's (in bovenstaande foto)?
EricN
Knappe foto!!!
Links boven stekker. Zal die vd verwarmrelais monitoring zijn?? Middelste is volgens je gele lijn die vh deurslot monitoring. Rechtse die van het main relay.
Op 30 november 2023 12:57:35 schreef EricN:
Knappe foto!!!
Links boven stekker. Zal die vd verwarmrelais monitoring zijn?? Middelste is volgens je gele lijn die vh deurslot monitoring. Rechtse die van het main relay.
ok en er zit dus een diode links van de stekker die zal dan bij de linker opto horen. Die diode meet ik overigens hetzelfde als die anderen, goed lijkt mij.
Puur schematics gezien denk ik dat die linker dan van de main relay is (relay zit links), die van de warmte daarvan zit het relay rechts.
Maar, dus de linker opto van de twee meten voor de deur slot.
Nog even ga ik het leuk vinden en die wasmachine maar niet doen de komende maanden 
Het zou echt een winst zijn als dit apparaat weer gaat doen wat ie moet doen en dat ik ook nog kan koppelen (kabeltjes solderen) aan de huisautomatisering om het programma te starten wanneer het interessant is (laag tarief).
Op 30 november 2023 11:46:35 schreef EricN:
Aja. Haha. Ultra klein.Als qua smdtjes alles goed meet zou ik aan de opto beginnen. Gezien meten onder spanning super gevaarlijk is qua uitschuiven en sluiting maken zou ik opteren om er kleine draadjes aan te solderen.
Metingen kun je zowel op de primaire 2 pootjes doen als op de secundaire 2 pootjes. Primair behoor je ofwel nul volt dc te meten bij open slot of een 1-2 vdc bij gesloten slot. Secundaair nul vdc bij gelosen slot (invers dus) en 5v bij open slot.
Als dat prima is moeten we richting processor gaan.
primair:
deur open: ongeveer 0,5VDC ondanks de relais dat klikt blijft waarde constant
deur gesloten: ongeveer 0,6VDC en 0,8VDC afwisselend icm de relais dat klikt en deurslot dat "knalt"
secundair:
deur open: ongeveer 3,9VDC ondanks de relais dat klikt blijft waarde constant
deur gesloten: ongeveer 2,6VDC en 3,6VDC afwisselend icm de relais dat klikt en deurslot dat "knalt"
Overigens heb ik momenten (maar sporadisch) dat het probleem bij starten van de machine en daarna uitzetten van de machine niet optreed. Het treedt tot nu toe altijd op als een programma (bijv 8min programma) is afgelopen. Ik had vanmorgen eenmaal dat het probleem niet optrad. Programma gedraaid en dan is het geknal van het slot en geklik van het relais er weer.
EricN
Je schrijft dat ergens aan komen een invloed heeft. Is het dan duwen? Kun je gevoeligere plaatsen lokaliseren? Maar tijdens de was beweegt dat ook en gebeurt er niets.
Raar ding in ieder geval. De opto metingen zijn ook weer niet oplossing biedend. Meting lijkt redelijk normaal.
Ik ga er nog eens moeten mijmeren.
Waar de andere zijde vd opto naatroe gaat zie ik ook niet direct. Dan ga ik de print nog eens nader moeten bekijken.
De defect gaande zekering is ook nog een issue.
Nee niet duwen, gewoon aanraken van de behuizing. Ik hing over de machine heen en toen stopte het geklik ineens, ik haalde mijn hand weg en het begon weer. Dus zonder er overheen te hangen nogmaals aanraken en toen stopte het, loslaten ging ie weer.
Maar, het wordt nog gekker. Terwijl ik aan het meten was, werd ik gebeld, dus ik ben in gesprek, was ondertussen beneden (ik heb geen krokodillenpennen aan de multimeter dus contacten zijn los), en ik hoorde de wasmachine weer klikken... echt gewoon random, ineens na 30 seconden een klik en dan weer niet en twee achter elkaar. Er is daar verder niemand in de buurt. 
Elco die laad en dan ergens ontlaad ofzo?
Die opmerking van die lekstroom in het document vind ik maar verdacht.
Edit: Ik ga nu aan een aardingsprobleem denken. Ik heb de wasmachine nu aan aan andere stopcontact aangesloten, andere verdieping. Machine aan, geen geklik, ingang 0v opto, uitgang 5v.
Nu verkort programma laten draaien, kijken of het geklik alsnog na het programma plaatsvindt. 
[Bericht gewijzigd door mgizmo op (16%)]
EricN
Goh. Ik zitcte denken. Mijn eerste gedacht is dat de machine denkt dat de deur niet los raakt. De deur los zou nul acv op de deurstekker moeten geven en je meet 130vac. Mss is die te hoog om het signaal wat nul behoort te zijn tegen te houden. Die 130 v. Van waar zou die komen? Een verliesstroom ergens kan zoiets perfect veroorzaken maar niet veel onderdelen geven verlies. De verwarming is al weg.
8 minuten voorbij. Machine doet wat ie moet doen... 1 klik deurslot eraf, programma klaar.
Als dit het is...
EricN
Echt? 
En de verwarming?
Mss dat je met het verlengdraad leggen nu geen aarding meer aangesloten hebt? Of gewoon N en L omgedraaid zitten.
[Bericht gewijzigd door EricN op (65%)]
Ik ben echt even flabbergasted en ga straks de aarding van het wcd controleren. Net een getest gedaan met 30 graden, camera op de multimeter en pcb in de verwachting dat de zekering op de PCB zou smelten. Niet dus.. water is ook gewoon warm wat eruit komt. 
Vertrouwen doe ik het nog niet, want het geklik en het spontaan stoppen was echt op de wcd waar ie al +- een jaar op zit 
Ik moet zeggen ik heb er wel een Homewizard plug tussen geplaatst paar maanden terug (ergens augustus). Zou nul en fase omdraaien dan een probleem kunnen zijn. Daar niet op gelet namelijk en ik had ook geen problemen direct.
[Bericht gewijzigd door mgizmo op (23%)]
EricN
Als de verliesstroom dichter tegen N of L zit kan draaien minder verliesstroom veroorzaken en minder storing. Niet dat het probleem dan weg is maar eerder omzeilt.
Zojuist getest (ik heb maar even https://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/elektra/meetapp… gehaald). De WCD's die ik aangelegd heb (vandaar de controle) zijn in orde. Omdat ik de wasmachine van zijn plek moest halen heb ik een katrol gebruikt (16A), daar zitten vier aansluitingen op.
Alle vier aansluitingen zijn goed, maar zoals je zegt, de L en N is maar net hoe ik de stekker erin geprikt heb. En omdat de WCD's achter een kast zitten, kan het door er onhandig voor te staan dat ik de stekker van de wasmachine omgedraaid heb (bij bijv het toepassen van de Homewizard plug).
En door het uitrollen van de katrol om op de 1e verdieping erin te prikken, heb ik blijkbaar de stekker er op de "juiste" manier in geprikt.
De vraag is, is het ontstaan tijdens gebruikt, is het een productiefout, weet ik het (met jullie hulp) op te lossen of laten we het erbij zitten en op de juiste manier de stekker prikken... kan het kwaad 
[Bericht gewijzigd door mgizmo op (11%)]
EricN
Op 25 november 2023 21:51:30 schreef EricN:
Mss ook de rest een nameten op verliesstromen. Stekker uit en her en der eens tss massa (kast) en een component de ohmse waarde meten. Behoort dus oneindig te zijn.
Dit al ondernomen?
Op 30 november 2023 21:38:04 schreef EricN:
[...]Dit al ondernomen?
Ik heb dat stukje tekst blijkbaar niet goed gelezen/onthouden, want nee heb ik niet ondernomen. Nog specifieke componenten na alle updates?
EricN
Weerstand hoofdverdachte maar zonder deed hij ook raar zeker? In zoiets zit weinig wat verlies kan geven. Ik zou zelfs de motor en sensoren testen. Normaal doen we dit met een megger maar ik vermoed dat je dat niet gaat hebben? Een defecte kabelboom zou veel verklaren. Zelfs de sluiting en plotse genezing. Maar zonder visuele schade heb ik nog geen defecte kabelboom gehad. Meestal ergens ingesleten of als je er aan trekt wat draad los in je handen.
Wel een boeiend geval dit. Gelukkig moet jij het vuile werk doen, haha.
[Bericht gewijzigd door EricN op (13%)]
Op 30 november 2023 22:00:32 schreef EricN:
Weerstand hoofdverdachte maar zonder deed hij ook raar zeker? In zoiets zit weinig wat verlies kan geven.
Ik begrijp je vraag niet. Welke weerstand bedoel je? en wat bedoel je met "zonder deed", wat zonder? Bedoel je misschien het verwarmingselement?
Als je bedoelt het verwarmingselement; ik heb al die tijd de connector op de HEATER relay niet aangesloten gehad. Alleen gisteren om ook die met 30graden te testen (wat dus werkte).
Ik zou zelfs de motor en sensoren testen. Normaal doen we dit met een megger maar ik vermoed dat je dat niet gaat hebben? Een defecte kabelboom zou veel verklaren. Zelfs de sluiting en plotse genezing. Maar zonder visuele schade heb ik nog geen defecte kabelboom gehad. Meestal ergens ingesleten of als je er aan trekt wat draad los in je handen.
Geen megger inderdaad. Ik heb veel componenten en onderdelen gemeten. Een pen van de mm op de aarde draad van de behuizing. Stekker uit het stopcontact. En met de andere pen van de mm componenten en stekkers gemeten. Bijna zit tussen 1 tot 2 Mohm of oneindig als het secundair circuit is. Dus aan de primaire kant/230V krijg ik 1 tot 2 Mohm:
- Pinnen in aangesloten deurslot
- Pinnen in aangesloten Valves
- Pinnen in stekker van de motoren
- Pinnen in aangesloten verwarmingselement
- Pinnen in aangesloten connectoren PCB: Main relay, Power connector (CN11), Heater relay
- De bundel aan weerstanden
- Een zijde van de diodes
- Die TOP component
Oneindig:
- componenten aan de secundaire kant (zoals eerderde blauw omcirkelde)
- andere connectoren (niet alle pennen zijn bereikbaar, dus willekeurig gedaan)
Wat mij opviel met de opto's:
- Die tussen de twee witte connectoren: anode = 2MOhm, cat = wisselt telkens tussen kOhm en MOhm op mijn mm (zie link van filmpje hieronder)
- De linker (van de twee): anode = 2MOhm, cat = 2MOhm
- De rechter (van de twee): anode = 2MOhm, cat = oneindig
https://alex54836-74935-25373.quickconnect.to/mo/sharing/Ouf7uuVO6
Wel een boeiend geval dit. Gelukkig moet jij het vuile werk doen, haha.
Kom je langs? Rotterdam Nesselande