Hoi,
Ik heb een schakeling gemaakt met een NE555.
Zie bijlage ne555.emf
Ik ben een amateur dus ik ken alleen de basics.
Je hebt dus R1, R2 en C1 en c2
C2 is al reeds 24pF
De frequentie is nu 28kHz.
Wat kan ik doen om een nog aanzienlijke hogere frequentie te krijgen?
De schakeling werkt verder.
Ik heb de oscilloscoop display bijgevoegd in het jpg bestand.
Alvast bedankt,
Groetjes Markkyboy
KGE
Golden Member
Een standaard NE55 wordt in de datasheet opgegeven voor 100 kHz max. Elke extra capaciteit verlaagt dit alleen maar.
Wat wil je er mee maken?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
En dan is de truuk niet om een belachelijk klein condensatortje te nemen. Uit de losse pols zou ik niet lager gaan dan 220p ofzo. De weerstand tussen pen 7 en pen 2/6 neem je dan lager om de frequentie te verhogen.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Tot welke frekwentie wil je ongeveer komen? Voor 50 MHz is een 555 sowieso ongeschikt..!
Beste KGE.
Ik vind het gewoon leuk om met elektronica te spelen en zoek de grenzen op.
Volgen mijn berekeningen zou als bij R1 en R2 10K zou zijn een frequentie van 2MHz bereikt worden.
In dit geval geeft de oscilloscoop een misvormde frequentie van 700KHz aan.
Bedankt voor jullie informatie.
Ik heb online naar de datasheet gekeken, maar kon geen max frequentie vinden.
Berekening:
f=1.44/((R1+2*R2)*C)
Beste Paulinha_B,
Welk component heb ik nodig om MHz te bereiken?
Ik werk met een breadboard. Dus ik weet niet of dat zowiezo gaat werken.
Alvast bedankt,
Markkyboy
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Met 28pf gaat de eigen capaciteit van je bedrading en breadboard teveel meespelen. De vervorming hangt van je 555 en scope af.
Als je wat "redelijke waardes" invult kun je misschien wel 1MHz halen.
Neem voor de condensator 1n en voor de bovenste weerstand 1k. Kijk dan waar je met de onderste weerstand uit zou komen.
EDIT: met een condensator van 1n en dan voor beide weerstanden 470 ohm kom je redelijk netjes uit met een dutycycle van 67%. Een andere mogelijkheid is 470p, bovenste weerstand 470 ohm, onderste weerstand 1k2 geeft een iets nettere dutycycle van 58%.
Bovenste weerstand 1k zoals ik uit de losse pols had bedacht kan wel, maar dan wordt je onderste weerstand 220 ohm zodat pen 7 er vrij hard aan moet trekken en je dutycycle wordt 85%.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik vind het gewoon leuk om met elektronica te spelen en zoek de grenzen op.
Ik werk met een breadboard.
Inderdaad ga je op deze manier vooral de grenzen van een broodplank, alias breadboard, ontdekken. En misschien leren hoe je ze tot het uiterste kunt brengen.
Bekijk eens wat foto's van kortegolfapparatuur, daar zie je dubbelzijdige printen waarvan een kant als aarding/afscherming dient, en dikwijls zijn er dan nog schotjes tussen de trappen. En dan spreken we nog altijd maar van 30 MHz of zo. En van sinussen, niet van blokgolven.
Blokgolven tot pakweg 5 MHz worden gewoonlijk gemaakt met een kristaloscillator, gevolgd door een of meerdere delers.
KGE
Golden Member
Op 2 december 2023 13:59:24 schreef Markkyboy:
Beste KGE.Ik vind het gewoon leuk om met elektronica te spelen en zoek de grenzen op.
Volgen mijn berekeningen zou als bij R1 en R2 10K zou zijn een frequentie van 2MHz bereikt worden.
In dit geval geeft de oscilloscoop een misvormde frequentie van 700KHz aan.
Bedankt voor jullie informatie.
Ik heb online naar de datasheet gekeken, maar kon geen max frequentie vinden.Berekening:
f=1.44/((R1+2*R2)*C)
Zoals ik aangaf is dat de 'standaard' NE555 (volgens Ti)
Het leuke is dat er tegenwoordig veel imitaties in omloop zijn die soms op nieuwe machines geproduceerd worden.
De 'clones' halen daardoor soms (veel) hogere frequenties dan de originele..
Dus kwestie van proberen/experimenteren.
Maar een oscillator op een paar MHz maak je ook makkelijk met een stel losse poortjes of zelfs een transistor of FET.
Voor stabiele vaste freqenties neem je meestal een X-tal oscillator met een deler er achter om strakke deelverhoudingen te krijgen.
Wil je variabele frequenties maken dan zijn er ook hele leuke VCO's te vinden al dan niet digitaal bestuurd.
Op 2 december 2023 11:46:46 schreef Markkyboy:
Hoi,Ik heb een schakeling gemaakt met een NE555.
Zie bijlage ne555.emf
Ik ben een amateur dus ik ken alleen de basics.
Je hebt dus R1, R2 en C1 en c2
C2 is al reeds 24pF
De frequentie is nu 28kHz.
De schakeling werkt verder.
Ik heb de oscilloscoop display bijgevoegd in het jpg bestand.Alvast bedankt,
Groetjes Markkyboy
Je hebt zo te zien een heel mooie oscilloscoop maar interpreteren van wat je ziet is wat minder. Zoals fred101 vaak opmerkt: Datasheet lezen.
Een 555 heeft een maximale frequentie waarbij hij nog werkt. Afgezien van allerlei Chinese versies die de oorspronkelijke specs van de 555 niet halen.
RAAF12
Golden Member
Op 2 december 2023 11:46:46 schreef Markkyboy:
Zoiets? https://circuitdigest.com/calculators/555-timer-astable-circuit-calcul…