Hoi,
Ik heb een schakeling gemaakt met een NE555.
Zie bijlage ne555.emf
Ik ben een amateur dus ik ken alleen de basics.
Je hebt dus R1, R2 en C1 en c2
C2 is al reeds 24pF
De frequentie is nu 28kHz.
Wat kan ik doen om een nog aanzienlijke hogere frequentie te krijgen?
De schakeling werkt verder.
Ik heb de oscilloscoop display bijgevoegd in het jpg bestand.
Alvast bedankt,
Groetjes Markkyboy
KGE
Golden Member
Een standaard NE55 wordt in de datasheet opgegeven voor 100 kHz max. Elke extra capaciteit verlaagt dit alleen maar.
Wat wil je er mee maken?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
En dan is de truuk niet om een belachelijk klein condensatortje te nemen. Uit de losse pols zou ik niet lager gaan dan 220p ofzo. De weerstand tussen pen 7 en pen 2/6 neem je dan lager om de frequentie te verhogen.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Tot welke frekwentie wil je ongeveer komen? Voor 50 MHz is een 555 sowieso ongeschikt..!
Beste KGE.
Ik vind het gewoon leuk om met elektronica te spelen en zoek de grenzen op.
Volgen mijn berekeningen zou als bij R1 en R2 10K zou zijn een frequentie van 2MHz bereikt worden.
In dit geval geeft de oscilloscoop een misvormde frequentie van 700KHz aan.
Bedankt voor jullie informatie.
Ik heb online naar de datasheet gekeken, maar kon geen max frequentie vinden.
Berekening:
f=1.44/((R1+2*R2)*C)
Beste Paulinha_B,
Welk component heb ik nodig om MHz te bereiken?
Ik werk met een breadboard. Dus ik weet niet of dat zowiezo gaat werken.
Alvast bedankt,
Markkyboy
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."